Hele oude accu: preventief vervangen slim?

Gepost door Mechanix 
In mijn auto zit nog de originele accu en die is inmiddels ruim 11 jaar oud. De auto start nu nog prima, maar een accu kan op deze leeftijd natuurlijk de geest geven en dat komt altijd ongelegen. Is het slim om de accu preventief te vervangen, of is dat eigenlijk nutteloos zolang de auto nog goed start?
Ja, deze zou ik zeker vervangen voor de winter.
11 jaar is zeer netjes! maar inderdaad, kapotte accu komt altijd ongelegen dus vóór de winter vervangen.
Ik zou nog even wachten met vervangen, zolang de accu het nog goed doet. 12 volt accu's zijn snel makkelijk en redelijk goedkoop te vervangen.
Een accu laat meestal op tijd weten dat ie met pensioen wil. Als je merkt dat het starten moeizamer begint te worden, dan heb je in een handomdraai een nieuwe accu geplaatst.
Leg in ieder geval startkabels in je auto, voor het geval dat....
Ik had ook ooit een 9 jaar oude accu in mijn auto liggen. Deed het altijd goed. Op een koude winterochtend merkte ik dat mijn auto slecht startte en ik nam mezelf voor toch eens voor een nieuwe te gaan. Diezelfde middag startte mijn auto niet meer.

Dusj ja, hoe erg vind je het dat je auto opeens niet meer start?

Een 12v accu zonder startstop kost de wereld niet en dan kun je er weer heel wat jaren tegenaan, waarom wachten? grinning smiley
tjah beetje koffiedik kijken

wil je nog een tijdje verder met deze auto; vervangen.

Of je nu, of volgend jaar of het jaar er op een keer moet. De kosten heb je dan toch. Waarom dan niet nu in fijne omstandigheden.
De accu laten uitmeten, lijkt me de eerste stap. Als die nog vlot de nominale spanning haalt en netjes laadt, waarom zou je die dan vervangen?
Heb een keer getest met een multimeter en toen was alles in orde. Maar je kan ook een accuhealthcheck laten doen. Wellicht kan ik dat nog overwegen. Zolang hij goed werkt is het prima natuurlijk.

Aan de andere kant, een nieuwe accu kost ca. 50 euro. Voor dat geld wil je ook geen gedoe op de hals halen.
mmmm accuutje is wel wat duurder tegenwoordig.... vanaf het dubbele ongeveer
Het (objectief) laten testen kost ook weer een paar euro.
Mee doorrijden en kijken hoe lang ie het blijft doen is ook wel een sport.

Met inderdaad startkabels in de auto zou ik dat wel durven...
Waarom vervangen? Als het straks wat kouder word en je merkt dat het wat moeizamer gaat kun je ‘m altijd nog vervangen toch? Hij doet het al 11 jaar, dan moet het wel een héle goeie zijn winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-07-2021 16:14 door MR PMG.
Het is alleen zo vervelend als je in een plensbui op een vrijdagnacht ergens in een verlaten straat staat en je auto doet niets meer..... Is het een paar tientjes waard om dat te voorkomen? (Ik zou vervangen)
Tja, men lijdt het meest van de vreze die men vreest. Voor “slechts” €2,50 in de maand extra, krijg je bij de anwb wegenwacht een seintje, om zogenaamde pechgevallen en oplichtende rode lampjes te voorkomen. En er zijn nog mensen die dat doen óók. nut smiley
MR PMG
Waarom vervangen? Als het straks wat kouder word en je merkt dat het wat moeizamer gaat kun je ‘m altijd nog vervangen toch? Hij doet het al 11 jaar, dan moet het wel een héle goeie zijn winking smiley

Jaja, een echte Ford Silver Calcium. Ik kijk nog wel even aan, als het wat kouder wordt kan ik altijd nog een besluit nemen.
Onze laatste accu's waren echt in één nacht overleden. Dat klassieke "traag starten" heb ik nooit meegemaakt, alleen 'klik klik klik....'
Voor die €100 op alle andere autokosten per jaar had ik hem 3 jaar geleden al vervangen.
Maar een accu heeft te lijden onder warme temperaturen. Áls je 'm dus wil vervangen kun je het beste even wachten tot de herfst. Laat je deze nu nog even aftakelen en wanneer het echt kouder gaat worden schroef je er een nieuwe in (die dan de zomerse temperaturen niet mee hoeft te maken (voor zover je daar dit jaar van kan spreken dan...))
Tsja... een oude(re) accu die voor de éne auto al afgeschreven is kan het in een andere auto nog prima een tijdje vol houden.
Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een "defecte" accu uit een dieselbusje nog een aardige periode weer probleemloos kan gebruiken in een benzinestokertje of machine.
Vervangen doe ik alleen maar bij noodzaak, niet preventief.... en die dingen staan bij de meeste onderdelentoko's ook gewoon op voorraad: pay, plug and play.
^^ ja, maar die onderdelentoko's zijn tegenwoordig al vroeg dicht op de zaterdag(middag) en nog steeds niet op zondag open (okay, dan zou je een bouwmarkt kunnen proberen).
.... en zo is voor elke oplossing wel weer een probleem te vinden.grinning smiley
Supervisor R
Een accu laat meestal op tijd weten dat ie met pensioen wil. Als je merkt dat het starten moeizamer begint te worden, dan heb je in een handomdraai een nieuwe accu geplaatst.
Bij nieuwe auto's is dat niet het geval. Daar is het vaak: of hij start wel, of hij start niet. Heb ik ook ondervonden met de Focus: niks aan de hand, maar de volgende dag was de accu toch echt overleden.

Een accu van 11 jaar oud zou ik inderdaad zo in het najaar toch eens gaan vervangen.
Ik heb de accu preventief vervangen, maar puur omdat ik het gedoe niet wil met startkabels en (het vinden) van starthulp.
De Bosch S5 kostte mij 83 euro en voor de oude kreeg ik nog 7 euro terug.

Ofwel 76 euro. Voor zo’n bedrag heb ik geen zin in startproblemen, vaak op een tijddat het helemaal niet uitkomt. Zit er nu weer drie jaar in, over 2/3 jaar vervang ik die gewoon opnieuw.
De ANWB komt in driekwart van de gevallen bij lekke banden en kapotte accu’s. Liever voorkomen dan maar.
Bij de bouwmarkt worden ook accu’s verkocht, maar het kan ook online natuurlijk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-07-2021 13:36 door Ruttie85.
Pietzoveel
Of nu, mooie aanbieding......
Precies, als het toch geen haast heeft moet je gewoon happen op het moment dat er een mooie aanbieding is! Een accu kost je ongeveer €10 tot max €15 per jaar, dus hoeveel heb je over voor de kans op gedoe? smiling smiley
Met 11 jaar heb je het grootste deel van de gebruiksduur wel achter de rug. Maar die gebruiksduur kan bij regelmatig gebruik van de accu en het op peil houden van de lading van de accu + zuur-vulling (zodat platen altijd onder het zuur staan) ook oplopen tot meer dan 20 jaar ! Dat was dan wel bij een Sonnenschein accu. Zo goed maken ze accu's tegenwoordig niet meer ...

Als het een gesloten lood-zuur (dus geen gel- of AGM-) accu is, kun je de gebruiksduur rekken door het vloeistof-niveau weer op peil te brengen. Na 11 jaar zullen de platen vast niet allemaal meer onder het zuur-niveau staan. In theorie moet alle H2 die tijdens (te vol) laden ontstaat door opbouw van de inwendige druk in de accu weer met O2 reageren tot water. In de praktijk diffundeert een deel van de H2 door de plastic behuizing en daalt het zuur-peil na verloop van jaren. Op de accu-platen die boven het zuur-niveau uitsteken onstaat sulfaat*. Die doen dan niet meer mee met het (ont-)laden, waardoor de capaciteit van de accu afneemt.

Om een gesloten accu (zonder doppen) te kunnen bijvullen, moet je zelf vulgaatjes boren, die je na het bijvullen simpel afdicht met een reep plakband. Goed uitmeten waar de gaatjes moeten komen om mooi midden in de cellen uit te komen. Zeker niet te diep boren (kartonnen diepte-hulsje om je boor plakken), anders krijg je 'vuurwerk' als je te diep boort en een plus- en min-plaat tegelijk raakt !

Het peilen van het vloeistofniveau in de cellen lukt prima door een cocktail-prikker op bepaalde lengte naar binnen te steken en te testen of je het zuur aan de prikker 'proeft'. Als je de prikker na het proeven langs de buitenkant houdt (niet verschuiven in je hand), zie je waar het zuur-peil van de geteste cel staat. Als je een zuur-niveau tot ongeveer 3 mm onder binnenkant deksel aanhoud, staan de platen zeker onder het zuur. Je kunt het peil niet zien door de gaatjes of door de behuizing. Regelmatig je mond spoelen tijdens deze exercitie is uiteraard wel aan te raden ...!

*) Veel info over alle typen accu's en batterijen is te vinden op www.batteryuniversity.com

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-08-2021 21:05 door FramFah.
Carkiller
Zuur proeven? Je bent serieus?nut smiley

Hij zegt toch je je mond moet spoelen, dan kan het geen kwaad natuurlijkdrinking smiley
D Elzinga
Carkiller

Hij zegt toch je je mond moet spoelen, dan kan het geen kwaad natuurlijkdrinking smiley

Met loog zeker, neutraliseert goed...drinking smiley
Carkiller
D Elzinga
Carkiller

Met loog zeker, neutraliseert goed...drinking smiley

Beter met jenever, dan durf je ook beter.
haarr

'Proeven' dient natuurlijk niet te worden verward met 'innemen' ... smiling smiley

Bij de beschreven proeverij gaat het gelukkig ('helaas' voor de innemers !) om minieme hoeveelheden zuur, die aan de cocktailprikker blijven hangen. Niet alleen vanwege de aard van het goedje is het raadzaam bij de test van de ene accucel naar de volgende om tussentijds de mond te spoelen (met water, om misverstanden te vermijden ...). Het voorkomt natuurlijk ook verkeerde peilingen !

De reactie dat de kortere levensduur (ruw geschat 25% tot 30%) van een gesloten accu door het droogvallen van de platen 'geen probleem' zou zijn is inmiddels weer door de moderator weggehaald. Voor mij was het wegbezuinigen van de vuldoppen en het daarmee gepaard gaande verlies aan gebruiksduur* een voldoende uitdaging om daar een oplossing voor te verzinnen ...

*) Dus niet 'goed voor het milieu' als de omloopsnelheid van accu's er zo door verhoogd wordt. De vuldoppen hadden helemaal niet hoeven verdwijnen als met accu's na de gebruiksduur verantwoord zou worden omgegaan.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-08-2021 18:16 door FramFah.
Mijn accuwater smaakt zoet, met ik me nu zorgen maken?drinking smiley
Zou ik wel doen ! Want daar komt dan zeker geen spanning meer vanaf/ stroom meer uit !
Je hebt 'm toch niet bijgevuld met Ranja ? spinning smiley sticking its tongue out
Carkiller
Mijn accuwater smaakt zoet, met ik me nu zorgen maken?drinking smiley

Dat is de ruitensproeier… pfff… mensen die een accu niet herkennen spinning smiley sticking its tongue out
FramFah
haarr

'Proeven' dient natuurlijk niet te worden verward met 'innemen' ... smiling smiley

Ik vind het een interessante techniek, maar wel lastig omdat de accu volgens mij gesloten is: [www.porza.nl]

Hoe dan ook: de auto start vooralsnog prima. Geen tekenen van aftakeling van de accu.
Mechanix
Ik vind het een interessante techniek, maar wel lastig omdat de accu volgens mij gesloten is
Hoe dan ook: de auto start vooralsnog prima. Geen tekenen van aftakeling van de accu.

De 'aftakeling' begint pas (al !) na een jaar of drie gebruik. Dan is het zuur-peil (door regelmatig mislukte regeneratie van H2 + O2 tot water en verlies van H2 door diffusie naar buiten, door de kunststof behuizing heen) inmiddels zover gezakt dat de bovenkanten van de accuplaten niet meer in het zuur staan. Dan treedt op de plaatdelen die omgeven zijn door lucht sulfaatvorming op en die delen doen dan niet meer mee in het (ont-)laadproces. De capaciteit (Ah) van de accu loopt dan terug. Zelfs een puls-lader kan die gevormde sulfaat nooit meer helemaal verwijderen. Voorkomen is in deze beter dan genezen, dus de accu-platen altijd onder het zuur-niveau houden. Een paar keer per jaar controleren of je (gedestileerd water) moet bijvullen dus.
Alleen standaard-accu's hebben tegenwoordig nog vuldoppen. De accu's met langere levensduur (met Calcium en wat al niet meer in de legering) zijn bijna allemaal gesloten. Die kun je pas bijvullen, als je zelf die toegang weer aanbrengt ...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-09-2021 18:53 door FramFah.
Al een paar keer of 4 meegemaakt dat een accu zo om en nabij de drie jaar gebruik er spontaan mee ophield. Bij meerdere merken auto's (Meestal tijdens een zeer hete periode).
Pietzoveel
Al een paar keer of 4 meegemaakt dat een accu zo om en nabij de drie jaar gebruik er spontaan mee ophield. Bij meerdere merken auto's (Meestal tijdens een zeer hete periode).

In de zomer gaat de conditie van een accu inderdaad meer achteruit dan in de winter. In de winter loop je mogelijk tegen de lagere grens-capaciteit van de accu aan, die hoort bij die lagere buitentemperatuur. Als de buitentemperatuur weer oploopt, herstelt ook de capaciteit van de accu zich. Op de Cadex website www.batteryuniversity.com (zoek op lead & acid en op do's & don'ts ) valt hierover heel veel nuttige info te vinden.
Vroeger hadden duurdere automerken niet voor niets een gesloten accubak met ... ventilator ! Tegenwoordig zet men de accu in veel gevallen gewoon in het motorruim, naast een fikse warmtebron. Daar doe je een accu een plezier mee ...confused smiley
Iedereen vindt het inmiddels heel normaal om elke vier, vijf of zes jaar een nieuwe accu te kopen. Vroeger waren veelvouden van voornoemde levensduur haalbaar, door een paar keer per jaar 'naar een accu om te kijken' ...

Hieronder een v.d. interessante weetjes van www.batteryuniversity.com, uit file BU-706: Summary of Do’s and Don’ts

In Lead Acid Batteries, Science and Technology, Pavlov 2011, paragraph 1.4.9 it is explained that three-component expander is added to the negative active material (NAM) to keep not only the surface but also its inner parts active. The expander contains: Lignosulfonate, BaSO4 and carbon. After WW II the wooden separators (from which lignosulfonate was leached into the H2SO4 solution) were replaced by polymer separators. Because of the missing lignosulfonate the cold cranking ability and the capacity of batteries was drastically reduced. Lignosulfonate is a byproduct from the production of wood pulp. Therefore it was present in the wooden separators.

6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-09-2021 20:02 door FramFah.
Daarom zie je de auto's met accu in de achterbak of luchttoevoer naar de accu, vaak 10 jaar met een accu doen.
Mijn Opel Corsa van 2015 moet morgen voor de APK/grote onderhoudsbeurt naar de garage. Ik weet dat een accu geen onderdeel is van de onderhoudsbeurt/APK.
De auto, en zijn onderdelen gaan vanaf 2 oktober het 7e jaar in.
Ik rijd als een van de weinige Nederlanders (in Coronatijd) nog drie keer per week heen een half uur en terug ook weer, oftewel 60 kilometer totaal per dag met de auto.
Wat is jullie advies? Niets doen en er vanuit gaan dat de accu fluitend het 8e jaar haalt?
Hoor je bij een auto van 6 jaar oud na een tijdje of deze langzamer start (hierover zie ik verschillende meningen, de een zegt van wel en de ander van niet)?
Of moet ik de garage vragen de accu door te meten en eventueel preventief te vervangen (of dit in de herfst doen)?
eerste opel
Mijn Opel Corsa van 2015 moet morgen voor de APK/grote onderhoudsbeurt naar de garage. Ik weet dat een accu geen onderdeel is van de onderhoudsbeurt/APK.
Ik rijd als een van de weinige Nederlanders (in Coronatijd) nog drie keer per week heen een half uur en terug ook weer, oftewel 60 kilometer totaal per dag met de auto.
Wat is jullie advies? Niets doen en er vanuit gaan dat de accu fluitend het 8e jaar haalt?
Hoor je bij een auto van 6 jaar oud na een tijdje of deze langzamer start (hierover zie ik verschillende meningen, de een zegt van wel en de ander van niet)?
Of moet ik de garage vragen de accu door te meten en eventueel preventief te vervangen (of dit in de herfst doen)?

Gewoon accu laten testen. Als die niet meer goed door de test komt vervangen.

Zo vaak hoef je een accu niet te vervangen, en kosten vallen ook mee. Een paar maanden rekken, veranderd je kostprijs over de lange termijn nihil. Als je verwacht de auto niet nog een accu leeftijd te houden, maar wel een keer een accu nodig hebt, dan kan je hem sowieso beter op tijd vervangen. Met een kapote accu gestand zijn om op lange termijn geen geld te besparen is een beetje onzin.
eerste opel

Mijn accu is 11,5 jaar en werkt nog. In een ander topic las ik verhalen van mensen die 13+ jaar met hun accu deden. Maar hij kan bij wijze van spreken morgen stuk gaan. Als je dat kan permitteren (een nieuwe accu is zo gemonteerd), kan je het nog even rekken.
De reacties waren sowieso te laat voor vandaag. Ik heb de auto omstreeks 8.15u vanmorgen bij de garage achtergelaten.
Ik heb dus uiteindelijk zelf het besluit genomen erover te zwijgen. Ik heb startkabels (koperen kern) in de auto liggen en tevens ben ik lid van de ANWB Wegenwacht. Bovendien was het uiteindelijk al een duur dagje met 2 nieuwe banden en een grote onderhoudsbeurt (1e in 6 jaar) dus de portemonnee had het ook niet leuk gevonden.
Nou weet ik zelf natuurlijk ook wel dat autorijden geen goedkope hobby is, maar ze zijn zo verrekte makkelijk (als je veel mee moet nemen).
Met mijn vorige auto (uit 2001) had ik inderdaad een nieuwe accu voor ongeveer 70 euro, maar we zijn een aantal jaar verder en tevens een andere auto (bouwjaar 2015) met betere/duurdere accu denk ik.

@Mechanix, excuses dat ik uw topic 'gekaapt' heb maar om voor hetzelfde nou nog een topic aan te maken ging mij wat ver. Ik had inderdaad woensdag wel gelezen dat uw accu 11,5 jaar oud was maar niet op het bouwjaar van de auto in uw profiel gelet. Inmiddels wel en ik zie dat dat ook een relatief nieuwe auto is, van 2010.
Op hoop van zegen dat het 7e jaar ook nog volledig uitgezongen wordt. Mijn auto rijdt in ieder geval weinig rondjes om de kerk wat slecht is voor een accu.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.