Is deze km stand terug gedraaid?

Gepost door Thomas 2330775 
Hallo iedereen,

Ik ben van plan een BMW F34 2013 te kopen en heb een akkoord gemaakt met de eigenaar. Nu heb ik voor de zekerheid toch even een kenteken rapport aangevraagd en valt het volgende mij op



Tussen 12-2019 en 07-2021 heeft de auto 1011 kilometer gereden. En daarna plots meer dan 10000 kilometer in een maand. Dit vind ik persoonlijk heel knap. Toevallig is de meest recente eigenaar vanaf 04-2020 eigenaar geworden.

Wat denken jullie? Oordeel ik te snel, zou corona hier een rol meespelen? Verkoper is een buitenlander (met gedachte dat in het buitenland makkelijker km standen terug te draaien zijn)



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-07-2021 02:42 door Thomas 2330775.
Wat ik zelf vreemd vind is dat de auto 6 jaar lang niet geregistreerd is bij het RDW, de auto moet in die tijd toch APK gekeurd zijn, en onderhoud of reparaties hebben gehad.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-07-2021 08:38 door ak2.
De BMW dealer kan de werkelijke kilometerstand achterhalen, ook al is de klok op het dashboard teruggedraaid.

Ik vind wel dat jij veel te veel waarde hecht aan de juiste kilometerstand. Ik zou veel meer waarde hechten aan aantoonbaar onderhoud tijdens de eerste periode. Van deze eerste jaren (en eerste honderdduizend kilometer) is niets bij het rdw geregistreerd. Dat kan wijzen op geen onderhoud, onderhoud door een (misschien wel vakkundige) amateur, onderhoud door teun de beun of onderhoud door een bedrijf wat geen gegevens doorgeeft aan het RDW (bijvoorbeeld een Pools bedrijf) .

Maar dat is wel juist de periode dat het onderhoud heel bepalend is voor de huidige conditie van de auto.




P.s. Je kan de auto door een BMW dealer laten keuren wat in dit geval waarschijnlijk wat duurder zal zijn.
Ik weet niet of je een bijzonder model/uitvoering hebt gevonden of dat het een "koopje" is maar bij mij is de vuistregel bij auto's kopen: bij twijfel niet doen.
Ik vind dit ook een aparte opbouw van de km stand. Zoals al aangegeven geen historie in de 1ste 6 jaar. De kilometers vanaf december 2019 vind ik persoonlijk ook voor de Corona tijd heel weinig en dan ineens 10.000 km erbij in 1 maand met nog steeds met corona. Dat is van ± 50 km per maand naar 10.000. Geeft bij mij geen goed gevoel.

Zijn er onderhoudsboekjes? Wanneer niet dan zou dit voor mij een extra minpunt zijn.

Wil je meer zekerheid dan moet je er geld tegen aan gooien en de auto laten keuren en uitlezen bij een BMW dealer.
Beetje aparte opbouw. Maar heb ook dikwijls gezien dat er met de invoer van de km standen fouten worden gemaakt. als de eigenaar hier niet aan de bel trekt (vaak weten ze het niet eens) blijft dat zo staan en krijg je dit

ook kun je de huidige eigenaar om een verklaring vragen. Wie weet is het hele logisch. Vraag dan gelijk naar de onderhoud historie, liefst facturen.

Ik zou niet gelijk willen zeggen dat er gerommeld is met de km stand. opmerkelijk is het wel. Maar ook dat de eerste 6 jaar niets is geregistreerd. Waar was de APK na 4 jaar? Of hij heeft 2 jaar lang zonder APK rond gereden (of stil gestaan)

Maar als je zeker wil weten hoe of wat; ga naar de BMW dealer. Die kunnen in de sleutel ook kilometerstanden nalopen. zelfs in bepaalde componenten staan de kilometerstanden. Gelijk aankoopkeuring, weet je gelijk wat je koopt, terugroepacties, etc.
Mensen dank voor jullie reacties!

Ik heb dus inderdaad om de onderhoudsboekjes gevraagd, meneer geeft aan dat er bij dit exemplaar geen onderhoudsboekjes meer zijn maar alles digitaal gaat. Nu heb ik dit uiteraard gecheckt en blijkt alles na het F model digitaal te gaan. Iemand ervaring met BMW digitaal systeem? Gaat dit via het BMW database of kan een amateur ff zelf gegevens in zetten?

Verkoper geeft aan altijd op service geweest te zijn, met beste filters en olie etc. Maar dit is dus nu niet te checken of wel?
Dat is ook waar mijn onderliggende gedachte ligt, als er al met de kilometers is gesjoemeld dan is het onderhoud stap 2.

Daarnaast een auto die "110000km" heeft maar in werkelijkheid "210000km" voelt ook niet echt fijn, ook niet in mijn portomonnee
Klopt is allemaal digitaal, kun je zelf terugzien in het iDrive systeem incl wat er (op hoofdlijnen) is gedaan.
Volgens mij kan een dealer/BMW specialist nog iets meer info zien.

Het is dus wel te checken of een auto tijdig cq volgens het (digitale) boekje zijn onderhoud heeft gehad.
Maar is dit dan ook echt alleen door een vakspecialist in te voeren? Of kan ik zelf ook services invoeren? En wat komt er precies op het idrive scherm, alles wat vervangen is + op welke km stand?

Ik heb overigens de eigenaar gevraagd over de km stand en hij geeft aan dat er niks van klopt en hij in totaal vanaf 04/2020 en 07/2021 die 10000km heeft gereden. Dus nu snap ik het ook niet meer



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-07-2021 11:39 door Thomas 2330775.
Te vaag verhaal voor een betrekkelijk generische auto.
Ik was al doorgelopen.

Maar wie ben ik. smiling smiley
Als jij het niet snapt en de verkoper geen goede verklaring heeft: doorlopen. Op gaspedaal staan nog ca. 28 f34-ers te koop, ik zou eens bij een andere auto kijken.

(Edit: gaat om de gt i.p.v. de touring... wel minder aanbod).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-07-2021 12:49 door beretta.
Jongens oke hier komt de aap uit de mouw,

Dit rapport dat ik heb verkregen (en betaald 15,-) via kentekencheck.nl blijkt gewoon een grote oplichting te zijn. Ik heb hierover de RDW gebeld en de RDW geeft tellerstanden en registraties alleen gratis aan de huidige eigenaar! De eigenaar heeft mij het RDW rapport toegestuurd en dit is al veel logischer, hierin zijn ongeveer 20 registraties ipv 4. Wat een sukkel ben ik ook.

Daarnaast heb ik even de BMW dealer gebeld en die zegt dat bij deze nieuwe modellen alles digitaal gaat, echter wordt er alleen genotteerd wanneer de auto service krijgt bij een officiele BMW dealer, alles wat ik bijv bij Bosch of Kwikfit laat doen zal ik geen bewijs van hebben. Alleen op basis vaj facturen dus (die ook weer na te maken zijn). Ik vind het toch wel pijnlijk dat in de huidige tijd we geen een groot database hebben voor alleen erkende monteurs die dit in het systeem kunnen laten registreren. Elke auto die je koopt zul je je eigen ogen voor moeten vertrouwen
Quote
Thomas 2330775
Jongens oke hier komt de aap uit de mouw,

Dit rapport dat ik heb verkregen (en betaald 15,-) via kentekencheck.nl blijkt gewoon een grote oplichting te zijn. Ik heb hierover de RDW gebeld en de RDW geeft tellerstanden en registraties alleen gratis aan de huidige eigenaar! De eigenaar heeft mij het RDW rapport toegestuurd en dit is al veel logischer, hierin zijn ongeveer 20 registraties ipv 4. Wat een sukkel ben ik ook.
Tja, dat riekt naar even snel muntjes scoren. Maar daar is kentekencheck niet uniek in.

Quote
Thomas 2330775
Ik vind het toch wel pijnlijk dat in de huidige tijd we geen een groot database hebben voor alleen erkende monteurs die dit in het systeem kunnen laten registreren. Elke auto die je koopt zul je je eigen ogen voor moeten vertrouwen
Er zijn amateurs en vakspecialisten die geen verbinding hebben met het BMW systeem maar toch zeer goed in staat zijn onderhoud uit te voeren. Behalve dat is het gebruik ook heel erg van belang, de auto van een oud opaatje die iedere zondag met 100 km/uur 300 km rijdt naar zijn kinderen heeft een ander slijtage patroon dan de auto van een petje die iedere dag showtjes weggeeft op de lokale parkeerplaats en op die manier 300 km per week rijdt.

Ik geloof daarom meer in de uitslag van een keuring door een vakman dan in tellerstanden en onderhoudsregistratie. Ik heb al meerdere "oude barrels" gezien die al "heel veel rijervaring" hadden maar toch beter waren dan een veel nieuwer maar afgetrapt exemplaar.
De BMW 5-serie F10/11 heeft ook gewoon nog een boekje.

Quote
ts
...
Ik vind het toch wel pijnlijk dat in de huidige tijd we geen een groot database hebben voor alleen erkende monteurs die dit in het systeem kunnen laten registreren. Elke auto die je koopt zul je je eigen ogen voor moeten vertrouwen...

Als je een selectie occasion koopt met 2 jaar garantie dan hoef verder nergens naar te kijken.

Welke database je ook aanlegt: als ik elk jaar de dealer de olie laat doen, maar lastige defecten door een prutser laat afknijpen dan weet je nog niks.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-07-2021 14:49 door V0RQ.
Dank jullie, ben al wat wijzer nu.

Weten jullie of de iDrive betrouwbaar is wat betreft de service interval? Verkoper heeft geen facturen van onderhoud maar volgens de iDrive kan alles nog mee. Moet zo n interval door een erkend bedrijf gereset worden of kan ik dat zelf ook? Zo ja, dan ga ik wss toch voor de zekerheid ff alles nogmaals vervangen
Quote
Thomas 2330775
Jongens oke hier komt de aap uit de mouw,

Dit rapport dat ik heb verkregen (en betaald 15,-) via kentekencheck.nl blijkt gewoon een grote oplichting te zijn. Ik heb hierover de RDW gebeld en de RDW geeft tellerstanden en registraties alleen gratis aan de huidige eigenaar! De eigenaar heeft mij het RDW rapport toegestuurd en dit is al veel logischer, hierin zijn ongeveer 20 registraties ipv 4. Wat een sukkel ben ik ook.

Daarnaast heb ik even de BMW dealer gebeld en die zegt dat bij deze nieuwe modellen alles digitaal gaat, echter wordt er alleen genotteerd wanneer de auto service krijgt bij een officiele BMW dealer, alles wat ik bijv bij Bosch of Kwikfit laat doen zal ik geen bewijs van hebben. Alleen op basis vaj facturen dus (die ook weer na te maken zijn). Ik vind het toch wel pijnlijk dat in de huidige tijd we geen een groot database hebben voor alleen erkende monteurs die dit in het systeem kunnen laten registreren. Elke auto die je koopt zul je je eigen ogen voor moeten vertrouwen
En toch is het in Nederland nog altijd beter geregeld dan in Duitsland bijvoorbeeld, waar helemaal geen registratie van kilometers.
gewoon een Carly kopen, kan je alles zelf uitlezen
Quote
Thomas 2330775
Dank jullie, ben al wat wijzer nu.

Weten jullie of de iDrive betrouwbaar is wat betreft de service interval? Verkoper heeft geen facturen van onderhoud maar volgens de iDrive kan alles nog mee. Moet zo n interval door een erkend bedrijf gereset worden of kan ik dat zelf ook? Zo ja, dan ga ik wss toch voor de zekerheid ff alles nogmaals vervangen
Resetten kan je zelf, regelmatig gedaan bij de Mini van mijn vrouw na vervangen van onderdelen of vloeistoffen.
Quote
EVV
Quote
Thomas 2330775
Dank jullie, ben al wat wijzer nu.

Weten jullie of de iDrive betrouwbaar is wat betreft de service interval? Verkoper heeft geen facturen van onderhoud maar volgens de iDrive kan alles nog mee. Moet zo n interval door een erkend bedrijf gereset worden of kan ik dat zelf ook? Zo ja, dan ga ik wss toch voor de zekerheid ff alles nogmaals vervangen
Resetten kan je zelf, regelmatig gedaan bij de Mini van mijn vrouw na vervangen van onderdelen of vloeistoffen.

Klopt.

@ts Maar wat ga je vervangen dan? Bougies, remblokken, kvs, accu, filters, remolie? Het is een auto, geen gevechtshelicopter.
Ik heb de auto dus zojuist gekocht.

Ik heb de indruk dat verkoper in het jaartje dat hij de auto reed niet echt op onderhoud heeft geïnvesteerd. Hij zegt dat hij een grote beurt heeft gehad bij een of andere neef van hem zonder factuur etc. Nu weet ik niet of dit wel klopt en of alles in de auto wel echt vervangen is. Zaterdag ga ik naar Italie met de auto en heb ik geen zin in gekkigheid.

Er is wel een dingetje/lampje, de rechtervoorband van de bmw geeft een bandenspanning error. Dit is volgens verkoper niet zelf te resetten (lampje komt weer terug). Hij geeft aan dat dit in de officiele bmw garage moet voor 2 tientjes. Iemand ervaring met dit?
Vaag verhaal, lampje, etc.

Maar, ik heb de auto gewoon gekocht. eye rolling smiley

Als het echt zo makkelijk op te lossen was, waarom heeft hij het dan niet gedaan?
Als de bandenspanning in orde is, en het met resetten niet opgelost is, zal er een sensor kapot zijn. Dat gaat ongetwijfeld (veel) meer dan 20 euro kosten.

Kan je meteen een beurt laten doen, of tenminste de boel na laten kijken.
^^ alsof er een garage is die dat nu nog ff gaat doen in de resterende 2 dagen tot de vakantietrip van meneer..

Doet de airco het wel?
Ja ik snap dat hij dit ook zelf had kunnen doen. Maar ik ben voorbereid voor extra kosten. Zo n sensor blijkt nog niet zo duur te zijn als dat het enige is kom ik er nog goed vanaf :-P

Verder is de auto gewoon goed, ik zie en hoor niks geks, airco werkt uitstekend.
"Zaterdag ga ik naar Italie met de auto en heb ik geen zin in gekkigheid."

Zou het niet verstandig zijn de auto voor de reis nog door een garage te laten nakijken? Dat verhaaltje met de neef zonder factuur is kras genoeg.
Quote
rw54
"Zaterdag ga ik naar Italie met de auto en heb ik geen zin in gekkigheid."

Zou het niet verstandig zijn de auto voor de reis nog door een garage te laten nakijken? Dat verhaaltje met de neef zonder factuur is kras genoeg.
Ik zou me toch over hele andere dingen druk maken als ik nu vanuit Nederland naar Italië zou moeten...
Ik ben geen tegenstander van onderhoud door een amateur, er zijn amateurs die de auto beter onderhouden dan de garage ooit zal doen. Maar dat zijn meestal wel de liefhebbers die liever de vrouw weg doen dan de auto.

Het verhaal van het lampje van de lekke band en de grote beurt door een beunhaas laat bij mij meerdere alarmbelletjes rinkelen. Voeg daarbij jouw vermoeden dat de vorige eigenaar niet te veel aan onderhoud heeft uitgegeven en daarmee zou ik kiezen alles te (laten) controleren voor ik er de straat mee uit zou rijden.
Mijn persoonlijke ervaring met voertuigen van BMW is dat de kwaliteit wel ok kan zijn maar het spul is heel erg gevoelig voor het correcte onderhoud. De juiste olie, op tijd de beurtjes, alle dingetjes die bij een beurt horen uitgevoerd.....


Dit topic riekt sterk naar kopen met een roze brilletje op de neus.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.