Wat doe ik fout (start kabels)

Gepost door Uzzi 
Het gebeurt niet vaak maar het gebeurt. Je komt bij de auto en klikklikklik helemaal niets. Not a problem; startkabels te voorschijn en voor je het weet rijd je weer. Muv onze Subaru's...wat is dat..? Dit was zo bij onze eerste en dat is zij bij onze huidige. Ik doe duidelijk iets niet goed..?

Zo heb ik het geleerd: Plus op de plus van beide voertuigen. Min op de min van de donor en ergens op staal (ongelakt) van de ontvanger. Dit werkt prima bij de Smart, lukte ook altijd bij de Ford en was ook geen probleem bij de Benz.

Maar gisteren bij de Levorg helemaal niets. Ook niet na een paar minuten. Ok TCS (Zwitserse ANWcool smiley gebeld. Die komen er dan aan met zo'n speciaal geval (soort knijper lijkt het) en jawel de Sub slaat direct aan confused smiley
Waarschijnlijk was het stuk ongelakte staal niet met de min van de accu verbonden. Indien mogelijk zal ik altijd de pluspolen én de minpolen van de accu's met elkaar verbinden. Alleen als de accu slecht of niet bereikbaar is, kun je de startkabel aansluiten op een stuk metaal, dat daarvoor is gemaakt.

Een andere mogelijkheid is defecte startkabels.( kabelbreuk) Iets wat ik zelf kort geleden heb meegemaakt.
Welk stuk van de auto zou dat zijn dan? De hele auto is massa. (min)

Het kan wel zijn dat er te veel weerstand tussen zit, waardoor de start motor niet genoeg stroom krijgt.

Heeft de anwb hem anders aangesloten? Ik zou de massa altijd op de motor zetten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-06-2021 12:32 door Nissan GTR R34.
Een stuk ongelakt staal op een auto? Succes want dat vindt je niet. Logisch ook zou enorm gaan roesten. Meestal zit er een tectyllaag overheen en dat geleid niet.

Dus + op de + en min op de min vsn de accu zelf.
Janneman
Een stuk ongelakt staal op een auto? Succes want dat vindt je niet. Logisch ook zou enorm gaan roesten. Meestal zit er een tectyllaag overheen en dat geleid niet.

Heb je wel eens een motorblok gezien? En buiten dat zitten er echt wel wat puntjes op die ongelakt, of heel dun gelakt zijn. En wat dacht je van bouten?

Tectyl nog wel? Dat word al zo'n 20 jaar niet meer gebruikt.
Plus op plus, min op min. Behalve bij auto's met startstop, vaak heb je daar een apart aansluitpunt voor startkabels omdat je anders de module omzeilt en dat is niet zo best.
Barri
Plus op plus, min op min. Behalve bij auto's met startstop, vaak heb je daar een apart aansluitpunt voor startkabels omdat je anders de module omzeilt en dat is niet zo best.

Hmmm dit is een puntje wellicht. Zal eens een gevalletje 'RTFM' doen want de huidige Subi's hebben inderdaad een start/stop knop en wellicht ergens een aansluitpunt wat ik over het hoofd zie.. .

De TCS heeft een soort geval wat ze direct op de plus en min zetten et voila slaat direct aan. De auto heeft plenty ongelakt metaal onder de kap waarop de min geklemt kan worden...bij de Smart/Ford/Benz is/was het nooit een probleem op deze wijze...
Janneman

Hoe doe je dat dan bij auto's die slechts één pluspunt onder de motorkap hebben en verder niks? (want, accu in de kofferbak of nog ergens anders verstopt..

Juist, dan zoek je een stuk staal op, de motorsteun bijvoorbeeld.. of binnenkant van het zijscherm voor de minpool.

En inderdaad, bij moderne batterijen met hybride / start-stop systemen erop, zijn 'normale' accupolen niet meer aanwezig. Zit volgebouwd.
Nissan GTR R34
Janneman

Heb je wel eens een motorblok gezien?

Hmm ja toch wel nut smiley
De manual rept niet over startkabels, aansluitpunten etc... Zal het onze vriendelijke Subi garagist eens vragen hoe het zit. Merci!
Het ligt er ook aan hoe leeg je accu is.
Vorige week vrijdag werd ik door een huisgenoot ruw (stond aan mijn deur te kloppen op mijn roostervrije dag terwijl ik nog in bed lag) gewekt met de vraag of ik even donorauto wilde zijn. Ik woon in een soort studentenhuis met ambulante begeleiding vanuit een zorginstelling. Hij had zijn lichten de hele nacht laten branden.
Uiteindelijk kwam er een startkabels met een plastic kern tevoorschijn. Was geen leven in de auto te krijgen. ANWB gebeld en met een koperen kern was de auto zo weer aan de praat.
Het is iemand met Niet Aangeboren Hersenletsel die daardoor vergeetachtig is geworden. Als de verklikker kapot is hoop ik niet dat ik vaak donorauto moet zijn.......
Überhaupt was ik niet blij met de vraag en hoe het aansluiten ging trouwens ook niet. + en - hingen beiden al aan kapotte auto en vervolgens ging eerst - bij mij erop en toen +. Gelukkig geen vuurwerk gehad, maar ik hoop niet dat ik problemen (op de langere termijn) krijg. Ik heb namelijk een auto met start/stop systeem.
Daarom is bij mij altijd de voorwaarde als ik iemand starthulp verleen dat ik de kabels aansluit.
Overigens heb ik nu een Noco Geniusboost in de auto liggen, dan heb je geen startkabels meer nodig. Ik rij een hybride en een andere auto mag je er toch al niet mee starten dus dan is een booster wel handig. Kan je in geval van nood toch iemand helpen en mocht je zelf met een lege accu staan heb je geen hulp van een ander nodig.
eerste opel
Het ligt er ook aan hoe leeg je accu is.
Vorige week vrijdag werd ik door een huisgenoot ruw (stond aan mijn deur te kloppen op mijn roostervrije dag terwijl ik nog in bed lag) gewekt met de vraag of ik even donorauto wilde zijn. Ik woon in een soort studentenhuis met ambulante begeleiding vanuit een zorginstelling. Hij had zijn lichten de hele nacht laten branden.
Uiteindelijk kwam er een startkabels met een plastic kern tevoorschijn. Was geen leven in de auto te krijgen. ANWB gebeld en met een koperen kern was de auto zo weer aan de praat.
Het is iemand met Niet Aangeboren Hersenletsel die daardoor vergeetachtig is geworden. Als de verklikker kapot is hoop ik niet dat ik vaak donorauto moet zijn.......
Überhaupt was ik niet blij met de vraag en hoe het aansluiten ging trouwens ook niet. + en - hingen beiden al aan kapotte auto en vervolgens ging eerst - bij mij erop en toen +. Gelukkig geen vuurwerk gehad, maar ik hoop niet dat ik problemen (op de langere termijn) krijg. Ik heb namelijk een auto met start/stop systeem.
Grootste gevaar loop je bij het los koppelen. Ineens is de dubbele belasting van je dynamo weg. Helaas regelt een dynamo niet zo snel waardoor de spanning ineens behoorlijk op kan lopen. Piekspanningen zijn de sluipmoordenaars voor je electronica. Het beste kan je zorgen dat vóór het afkoppelen je zoveel mogelijk verbruikers hebt ingeschakeld zodat de piek wat gedempt wordt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.