2 vraagjes

Gepost door Supervisor R 
2 vraagjes
23-06-2021 08:46
Even 2 vragen, waarvoor nog geen antwoord is:

1. bij klimaatsystemen in (vracht)auto's is de luchtstroom-verdeel combinatie voorruit-ventilatieroosters niet mogelijk. Alle andere combinaties ( voorruit-voetenruimte & ventilatie roosters-voetenruimte ) kan wél. Waarom deze beperking?

2. Als autobestuurder wordt je geattendeerd op mogelijke gladheid bij temperaturen tussen +3°C en -3°C. Vanaf -4°C en lager, blijft de gladheidswaarschuwing achterwege. Waarom? Ook indien het kouder is dan -3°C kan het glad zijn.
Re: 2 vraagjes
23-06-2021 16:59
Dat lijkt me een heel merkspecifiek geval. Of is dat echt altijd zo? Volgens mij kan ik alle ventilatiecombinaties intoetsen. Gladheid bij -4... Geen idee.
23-06-2021 17:11
V0RQ
Dat lijkt me een heel merkspecifiek geval. Of is dat echt altijd zo? Volgens mij kan ik alle ventilatiecombinaties intoetsen. Gladheid bij -4... Geen idee.

Nee, dit is NIET merk specefiek. Bovenstaande is het geval bij alle merken en typen autos. (Die ik gereden heb sinds 1990)
23-06-2021 17:42
Supervisor R
V0RQ

Nee, dit is NIET merk specefiek. Bovenstaande is het geval bij alle merken en typen autos. (Die ik gereden heb sinds 1990)

Ik heb er nooit op gelet maar volgens mij kon ik de Focus, C-Max en Kuga gewoon handmatig de uitstroom regelen; ook de combinatie voorruit + dashboardroosters. In de Benz kon het inderdaad niet en in mijn huidige BMW heb ik werkelijk geen idee. Zal er eens op letten.
23-06-2021 18:23
Bij mijn auto kun je de luchtstroom regelen hoe je wil.
Bij mijn auto heb je onder de +3 graden steeds een melding.

Kortom, koop een Volvo 😃
23-06-2021 22:07
Ik kan bij mijn auto ook gewoon alles exact zo regelen als ik wil, zelfs bij mijn oudere auto's met climat control kon dat.

Maar zou niet weten waarom ik wel luchtstroom uit de ventilatieroosters zou willen en op dat moment niet uit de voorruit. (sowiese begrijp ik dat gerommel aan die knoppen niet zo met climat control in normale situaties)

Ook waarschuwingen van 3 graden en lager heb ik nooit beperkt niet worden als de temperatuur lager is dan -3. Alles onder de -3 en lager klinkt een piep signaal, ook gelijk na starten en knippert dan even. Ook bij -10
24-06-2021 08:41
Supervisor R
Even 2 vragen, waarvoor nog geen antwoord is:

1. bij klimaatsystemen in (vracht)auto's is de luchtstroom-verdeel combinatie voorruit-ventilatieroosters niet mogelijk. Alle andere combinaties ( voorruit-voetenruimte & ventilatie roosters-voetenruimte ) kan wél. Waarom deze beperking?

2. Als autobestuurder wordt je geattendeerd op mogelijke gladheid bij temperaturen tussen +3°C en -3°C. Vanaf -4°C en lager, blijft de gladheidswaarschuwing achterwege. Waarom? Ook indien het kouder is dan -3°C kan het glad zijn.

Volgens mij, kon dit wel in onze CX5. in m'n mx5 en mx30, kon en kan dit idd. ook niet.
Bij de mazda's kreeg ik ook bij -7 gewoon een waarschuwing.

Ik kan me er overigens wel iets, bij voorstellen. Mogelijk is de ventilatie zo gekozen, omdat de voorruit optie meestal wordt gekozen voor ontwasemen. Je wil daar dan een zo groot mogelijke luchtstroom hebben.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2021 08:46 door marcel21674.
26-06-2021 06:28
Ik kan me wel voorstellen dat er in het kachelhuis een soort een klep of draaischijf is die de lucht verdeeld. Net als de sigarettenaansteker en het ventiel is daar misschien een veelgebruikt simpel systeem gangbaar dat niet alle combinaties aankan.
04-07-2021 12:53
Supervisor R
Bij sommige auto's (vooral die met zo'n draaiknop) kan dat idd niet. Ik denk dat ze het simpel willen houden met 4 standen ipv alle 8 (7 als je "alles uit" niet meetelt).

Supervisor R
Dat is vanwege Alarm fatigue.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-07-2021 12:54 door Jaaaap.
05-07-2021 10:01
V0RQ
Ik kan me wel voorstellen dat er in het kachelhuis een soort een klep of draaischijf is die de lucht verdeeld. Net als de sigarettenaansteker en het ventiel is daar misschien een veelgebruikt simpel systeem gangbaar dat niet alle combinaties aankan.

Gaat al sinds jaar en dag met kleppen die open of gesloten worden al dat niet servo gestuurd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.