Ik ken iemand die een boom op zijn c200 estate heeft gehad. Nu zegt hij dat hij dit overleefd heeft omdat zijn auto WEL een stalen kooiconstructie heeft en "gewone" auto's niet.

Dan denk ik: ben ik nou gek, of hebben alle auto's al jaren zo'n kooiconstructie?
Alle auto's hebben al jaren een kooiconstructie.
Ik meen dat Saab 99 zo'n sterke kooi had dat er eigenlijk voor de race en rally uitvoering er geen extra kooi in hoefde te worden gelast, maar regeltjes...... Volvo heeft voor een commercial wel een keer de kooi versterkt met houten balken, daar ging de reputatie. Er zijn foto's genoeg, ook van Mercedessen, die compleet plat onder een boom geklemd liggen. Hangt een beetje van het gewicht van de boom af en de plek hoe de auto geraakt wordt.
Duidelijk...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-06-2021 11:16 door Large Cars Matter.
Het verhaal past wel in deze voetbaltijd waarbij de bitterballen en bier op tafel komen :-)
Quote
R Wolters
Het verhaal past wel in deze voetbaltijd waarbij de bitterballen en bier op tafel komen :-)
En facebook berichten die voor waarheid aangenomen worden "want het heb op facebook gestaan" sad smiley
Ik heb zaterdag een E-klasse estate (generatie mid jaren 10 volgens mij) plat zien staan door een boom erop. Als zou dat een carbon kooiconstructie geweest zijn... tegen bepaalde natuurkrachten zal niks bestand zijn, vrees ik.
Citroen traction avant 1934 was de eerste groteproductie auto met een monocoque (= 1 schaal) constructie, KOOI, dwz een zelfdragende carrosserie (ipv een ladder frame met een los huis daarop).
Dat is de lichtste/sterkste constructie die er bestaat en in feite afgekeken van de vliegtuigen ( patent dd 1911) want een vliegtuigromp is ook een lichte huls/huis/buis----KOOI.

Hier de demo film waarbij een Traction Avant van een berg afrolt en het dak NIET plat in gedeukt wordt; het bewijs dus.


Deze Citroen body wordt tot de dag van vandaag toegepast BIJ ALLE (!!) auto's van Tesla tot VW GOLF., dwz een zeer stijve doos voor de inzittenden met daar uit steken (steeds vaker
net als bij die Citroen) 2 grote balken naar voren waar het front /motorblok aan zit. Enige verschil is dat tegenwoordig die voorkant ook tbv crash/kreukezone bedacht is .

KORTOM:
De Citroen Traction Avant is met zn monocoque body, lichtgewicht achteras en voorwielaandrijving, qua bodyconstructie zodoende de belangrijkste/meest bepalende auto uit de autogeschiedenis.

[commons.wikimedia.org]

[electrek.co]
[www.carscoops.com]

Vwb Mercedes ; na WO2 ging Bela Barenyi ( u weet wel ,de man die de Kever tekende/bedacht heeft) met de monocoque verder vwb veiligheid.

Overigens was opvolger, Citroen DS, GEEN monocoque want een monocoque was gemaakt van het Amerikaanse-import duurdere dieptrek/hogere sterkte staal EN voor het monocoque-principe ( patent USA Fa Budd) moest licentie betaald worden; te duur vond Citroen en DAARDOOR was de prachtige DS helaas een foute constructie en dus een mislukking.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.