Start/stop systeem.

Gepost door Nico 6326974 
Is het slecht voor de motor om het start/stop systeem te gebruiken? Vergt het steeds opnieuw starten niet erg veel van accu, startmotor en krukas?
Het betreft hier een Hyundai IX20 uit 2014.
Fabrikanten hebben de startmotor en accu aangepast op veelvuldig starten in het geval van een start-stop systeem. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over de levensduur van deze componenten. Het enige waarop je moet letten is dat de accu voldoende geladen blijft, door minimaal 1 keer per week een ritje van een half uur of meer te maken.
Scotty Kilmer zei van wel: die raad aan het Stop-Start systeem niet te gebruiken. Weet alleen niet hoe serieus je die man moet nemen. Maar zelf schakel ik het Stop-Start systeem vrijwel altijd uit.

Alleen als ik weet dat het net van groen naar rood gaat en dus wel eventjes voor het stoplicht sta, dan schakel ik het soms weer in.
Zijn de onderdelen op aangepast en software schakelt het start/stop pas in als er aan de parameters voldaan worden (voldoende geladen accu, temperatuur, airco, etc)
Re: Start/stop systeem.
18-06-2021 09:17
RaceChinees
Zijn de onderdelen op aangepast en software schakelt het start/stop pas in als er aan de parameters voldaan worden (voldoende geladen accu, temperatuur, airco, etc)
Ik vind dat altijd een beetje een gevaarlijke uitspraak, "zijn de onderdelen op aangepast". Ja, het is er inderdaad voor gemaakt, maar vooral zo gemaakt dat het in de test een minimaal voordeel op levert, niet dat het jarenlang heel blijft. Tegenwoordig kunnen ze een auto helemaal stimuleren met computers en precies bepalen of onderdelen de garantieperiode mee gaan. Ik heb toch liever wat meer marge en schakel start stop dan ook meestal uit. Nu sta ik toch erg weinig stil met mijn auto dus veel zal het toch niet uitmaken.
EVV
Ik heb toch liever wat meer marge en schakel start stop dan ook meestal uit. Nu sta ik toch erg weinig stil met mijn auto dus veel zal het toch niet uitmaken.
Dat is precies de reden waarom ik het uitschakel: iedere Start-Stop actie, heeft invloed op de slijtage van je startmotor etc. Alleen als ik weet dat ik langer stil sta, dan schakel ik het in.

Ik kan Scotty Kilmer niet echt serieus nemen. De man blijft enorm hangen in het verleden.
Ik heb zelf bij mijn vorige auto veelvuldig gebruik gemaakt van het stop/start systeem en daar is in 5 jaar en 252000km niets aan het start systeem kapot gegaan.
Bij onze prive auto hebben we het wel steeds uitgezet maar dat kwam meer omdat het systeem te snel uit ging, dat was een automaat en als je 2 of 3 seconden stil stond ging de motor uit en dat was soms niet echt handig. Bij een handbak heb je er zelf invloed op omdat je meestal de bak in vrij moet zetten en de koppeling los moet laten.
Op die manier kan je het zelf beïnvloeden.

Ik rij nu een hybride en aangezien die geen normale startmotor heeft werkt het wel goed, mede omdat je de eerste meters sowieso met elektrische ondersteuning onderweg bent.
golfdiesel
Bij een handbak heb je er zelf invloed op omdat je meestal de bak in vrij moet zetten en de koppeling los moet laten.
Op die manier kan je het zelf beïnvloeden.
Ik mag hopen dat je niet met de voet op de koppeling voor het stoplicht staat te wachten: ja het Stop-Start systeem schakelt niet in, maar je oefent onnodig stress op de koppeling uit wat kan lijden tot extra slijtage en dus vroegtijdige vervanging van de koppeling.

Scotty Kilmer is een beetje de weg kwijt, maar een paar jaar geleden vond ik hem nog wel goed.
@Zunig, een auto is bedoeld om te gebruiken hè en daar slijt hij uiteindelijk van. Al die zelf opgelegde antslijtageregeltjes van je zijn voornamelijk onzin; airco kwartier(!) van tevoren uit zetten, startstop uit, koppeling niet gebruiken en wie weet wat allemaal nog meer zijn onnodig en doen niets (goeds) voor je auto of voor jou.
Zunigrijje
Scotty Kilmer zei van wel: die raad aan het Stop-Start systeem niet te gebruiken. Weet alleen niet hoe serieus je die man moet nemen. Maar zelf schakel ik het Stop-Start systeem vrijwel altijd uit.

Ik denk dat je dat soort Youtube helden niet al te serieus moet nemen als het om techniek gaan. Als ze er echt verstand van hadden waren ze wel CTO van een autofabrikant geworden. Of op z'n minst hoofdontwerper. Mensen die technisch goed zijn worden geen vlogger.
Re: Start/stop systeem.
18-06-2021 21:27
Ik kan me wel voorstellen dat je wat marges opzoekt. 50.000km per jaar van golfdiesel is bijna elke dag flink warmrijden en de accu altijd propvol. 4 tot 8 korte ritjes per week geeft vervuiling en slijtage meer kans. Er zal vast een scenario zijn waarbij start/stop niet de beste oplossing is, bijvoorbeeld veel provinciaal met regelmatig verkeerslichten. Motor gewoon laten draaien lijkt me nooit nadeliger, behalve voor het brandstofverbruik.
R Wolters
Zunigrijje

Ik denk dat je dat soort Youtube helden niet al te serieus moet nemen als het om techniek gaan. Als ze er echt verstand van hadden waren ze wel CTO van een autofabrikant geworden. Of op z'n minst hoofdontwerper. Mensen die technisch goed zijn worden geen vlogger.

Was dat voor een vooroordeel? Er zijn ook gewoon hele goede technische mensen, die als hobby graag filmpjes in elkaar steken.
Scotty kraamt soms een hoop onzin uit, maar heeft ook gewoon goede adviezen. Denk dat als hij wat rustiger zou zijn, het veel beter zou overkomen.
Persoonlijk vind eric the car guy meestal wel heel goed.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.