Hoe langzaam rijden/parkeren zonder kruipfunctionaliteit? Met een AMT/semi-automaat/gerobotiseerde versnellingsbak (Suzuki Swift 1.3 Automaat)

Gepost door Ray 8861669 
Goedendag, sinds kort ben ik in bezit van een Suzuki Swift 1.3 automaat uit 2006. Dit is een semi-automaat, met een gerobotiseerde versnellingsbak. Wat ik merkte is dat in z'n 1 en in z'n achteruit dat het nogal snel optrekt. Omdat dit type automaat/versnellingsbak geen kruipfunctie heeft, maakt dat het lastig om handelingen voorzichtig uit te voeren, zoals parkeren.
Ik vroeg mij af hoe anderen dit doen met zo'n versnellingsbak? Is er een manier om dit toch voorzichtig te doen of hebben jullie tips hiervoor?
Ik zat zelf te denken aan de rem erbij gebruiken, ook al mag je officieel niet je linkervoet gebruiken voor de rem. Al weet ik niet of dit ook schadelijk is voor de auto?
Ik ben niet bekend met dit type auto, geen kruipgedrag? Lijkt me niks anders erop zitten dan gewoon je rem gebruiken zoals bij kruipgedrag met je rechtervoet toch?
Gas geven tot 'ie gaat rijden, dan laten rollen, gasgeven of evt. remmen. Is toch niet zo moeilijk?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-06-2021 20:46 door Joop 5528328.
Ja, bekend fenomeen. Zeker met koude motor/verhoogd toerental lastig.
Fluwelen voetje gas geven, eventueel handrem gebruiken heel lichtjes. Met links gaan remmen zou ik niet doen...
Mijn tip is zo snel mogelijk inruilen op een swift 1.5 die heeft namelijk een ouderwets 4 traps automaat, en dan ben je in 1 x van alle ellende af.
Auto encyclopedie
Mijn tip is zo snel mogelijk inruilen op een swift 1.5 die heeft namelijk een ouderwets 4 traps automaat, en dan ben je in 1 x van alle ellende af.
Geen gekke tip. Dit soort automaten kunnen eigenlijk niet kruipen zoals een echte automaat. Ze doen alsof, op een manier zoals je met een handbak nooit zou doen: met slippende koppeling. Kortom, extra slijtage. Maar goed, zolang het de garantieperiode maar door komt, daarna is het toch de klant die betaald.
Sammy
Ik ben niet bekend met dit type auto, geen kruipgedrag? Lijkt me niks anders erop zitten dan gewoon je rem gebruiken zoals bij kruipgedrag met je rechtervoet toch?

Een robotschakel trnasmissie heeft nooit een kruipneiging, want dit zal ten koste gaan van de koppeling.
Wil je soepel manouvreren, dan ben je inderdaad aangewezen op een echte automaat met koppelomvormer. Of een handgeschakelede versie aanschaffen, waarbij je de koppeling met gevoel kunt bedieinen. Robot-schakelbakken bljjven ondingen, jn alle opzichten.
Sammy
De rem loslaten zorgt er bij dit type auto niet voor dat de auto gaat kruipen, zoals bij volautomaten.

Joop 5528328
Gas geven tot 'ie gaat rijden, dan laten rollen, gasgeven of evt. remmen. Is toch niet zo moeilijk?
Het is moeilijker dan je denkt als hij zo snel optrekt. Rollen zit er niet echt bij. Zie het als dalende hyperbool in hoeveel snelheid in een keer geleverd wordt en hoe snel dat afneemt.

Carkiller
Ja, bekend fenomeen. Zeker met koude motor/verhoogd toerental lastig.
Fluwelen voetje gas geven, eventueel handrem gebruiken heel lichtjes. Met links gaan remmen zou ik niet doen...
Bedankt voor de tip! Ik zal dat eens proberen.

Auto encyclopedie
Ik heb eerder ook gezocht naar een 1.5, maar die kon ik niet voor redelijke prijs (onder 5000) en toerental (onder 100.000) (ook een beetje in de buurt van Overijssel) vinden helaas (in automaat vorm ook). Verder is deze auto ook gewoon in prima staat, dus denk dat hem helemaal omwisselen, terwijl ik hem net gekocht heb, een beetje ver gaat.
tot 100.000 km zoeken is nooit slim , omdat je dan mooie deals laat liggen , want tot 100.000 km zoeken is populair dus vragen garages meer dan een auto die net iets meer dan 100.000 km heeft gereden. Een auto als een swift gaat ook nog jaren mee als die 109.000 km oid heeft gereden. Liever een 1.5 traps met 120.000 km op de klok dan een 1.3 half automaat die 80.000 km heeft gereden. Hier een ander voorbeeld van een ongelukkige swift rijder [www.autoweek.nl]

Ik ben zelf op dit moment aan het rondkijken naar een camper en ben inmiddels verstokte automaat rijder en heb een kleine portemonnee, dus in mijn zoekopdracht komen er veel half automaten langs, hoe verleidelijk ook ik begin er niet aan.

Ik leende wel eens een personen auto met half automaat, aangezien het hier 40 meter verderop betaald parkeren is en bij mij niet , moet ik elke dag file parkeren en met een half automaat was ik echt een buurt attractie.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-06-2021 23:15 door Auto encyclopedie.
Auto encyclopedie
tot 100.000 km zoeken is nooit slim , omdat je dan mooie deals laat liggen , want tot 100.000 km zoeken is populair dus vragen garages meer dan een auto die net iets meer dan 100.000 km heeft gereden. Een auto als een swift gaat ook nog jaren mee als die 109.000 km oid heeft gereden. Liever een 1.5 traps met 120.000 km op de klok dan een 1.3 half automaat die 80.000 km heeft gereden. Hier een ander voorbeeld van een ongelukkige swift rijder [www.autoweek.nl]

Ik ben zelf op dit moment aan het rondkijken naar een camper en ben inmiddels verstokte automaat rijder en heb een kleine portemonnee, dus in mijn zoekopdracht komen er veel half automaten langs, hoe verleidelijk ook ik begin er niet aan.

Ik leende wel eens een personen auto met half automaat, aangezien het hier 40 meter verderop betaald parkeren is en bij mij niet , moet ik elke dag file parkeren en met een half automaat was ik echt een buurt attractie.
Het lukt me ook niet met die filters er een te vinden die onder de 5000 of zelfs 6000 te koop is (160.000 filter zelfs ook niet) en automaat is.
Ik had dat topic gezien idd. Ik heb niet dezelfde problemen als die persoon denk ik, hij bokt niet. Ik mis alleen een beetje de behendigheid/voorzichtigheid van een kruipfunctie, that's it, de rest is prima.

Misschien een stomme vraag, maar is het niet mogelijk om zo'n kruipfunctionaliteit in te bouwen? Of moet daarvoor de hele auto omgebouwd worden? Want ik zie bijvoorbeeld wel video's met mensen (vooral indische) en een AMT die kruipfunctionaliteit hebben in de auto.
Of is het mogelijk om zo'n AMT om te bouwen naar een AT of CVT (welke gebruikt de 1.5 eigenlijk?)?
in de 1.5 zit een 4 traps automaat, zijn opvolger de 1.2 ook en de nieuwste swift is er met een cvt das dan de 1.2 en de 1.0 boosterjet heeft een 6 traps vol automaat

Hier alle 1.5jes met 4 traps die te koop staan, ik heb wel op 5 deurs geselecteerd en niet op kentekens gecontroleerd. idd je moet er wel een stukje voor rijden. [www.gaspedaal.nl]
Houdt bij de 1.5 viertraps wel rekening dat die 1 op 12 rijdt
Een kruipfunctie weet ik niet of dit mogelijk is, ik denk wel dat je de automaat bak kan ombouwen naar een handbak. Maar gaat je allemaal een hoop geld kosten.

Verder hoop ik idd dan maar dat je het beter treft als andere topicstarter.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-06-2021 00:35 door Auto encyclopedie.

Misschien een stomme vraag, maar is het niet mogelijk om zo'n kruipfunctionaliteit in te bouwen? Of moet daarvoor de hele auto omgebouwd worden? Want ik zie bijvoorbeeld wel video's met mensen (vooral indische) en een AMT die kruipfunctionaliteit hebben in de auto.
Of is het mogelijk om zo'n AMT om te bouwen naar een AT of CVT (welke gebruikt de 1.5 eigenlijk?)

Theoretisch kan dat maar dat kost (veel) meer dan de auto waard is.
Mijn mening: je went hieraan en leert jezelf aan heel gedoseerd gas te geven.
Ik had dan wel niet de Suzuki, maar de Peugeot met de door velen gehate robot automaat. Het enige wanneer het lastig is is eigenlijk als je vanuit stilstand een stoeprandje oid op moet, dan is het alles of niets.
Zelfs met manoeuvreren met een flinke caravan had ik er geen moeite mee. Gewoon heel beheerst voetje op het gas.
haarr

Of is het mogelijk om zo'n AMT om te bouwen naar een AT of CVT (welke gebruikt de 1.5 eigenlijk?)

Theoretisch kan dat maar dat kost (veel) meer dan de auto waard is.
Oké dat is jammer. Uit nieuwsgierigheid: aan wat voor bedrag moet ik dan ongeveer denken?

Stevie
Mijn mening: je went hieraan en leert jezelf aan heel gedoseerd gas te geven.
Ik had dan wel niet de Suzuki, maar de Peugeot met de door velen gehate robot automaat. Het enige wanneer het lastig is is eigenlijk als je vanuit stilstand een stoeprandje oid op moet, dan is het alles of niets.
Zelfs met manoeuvreren met een flinke caravan had ik er geen moeite mee. Gewoon heel beheerst voetje op het gas.
Bedankt, dan zal ik meer moeten oefenen. Heb je nog verdere tips voor mij? Hoe doe je dat met fileparkeren als je tussen 2 auto's staat en eruit wilt komen? Gebruik jij ook wel eens de handrem in combinatie met gasgeven om meer beheerst te rijden in 1 of R?
Kun je niet het stationair toerental omhoog laten zetten zodat 'ie in z'n 1 gewoon begint te bollen of laat de koppeling pas los wanneer je gas geeft?
Zadelsnuiver
Kun je niet het stationair toerental omhoog laten zetten zodat 'ie in z'n 1 gewoon begint te bollen of laat de koppeling pas los wanneer je gas geeft?

Heeft dat nut?

Stationair toerental van 800 naar 1000 verhogen of zo gaat prima met het gaspedaal.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.