Koelwater temperatuur wissel

Gepost door Amy 
Goedemorgen iedereen!

Ik ben al meer dan een jaar in het bezit van een Citroen Xsara 1.8 Automaat (4traps) uit 1998. Inmiddels 131K op de teller en best blij mee.
Toen ik hem kocht bleek na een korte tijd de thermostaat stuk, permanent open, dus hij werd niet goed warm (zie ouder topic) Toen heb ik in Juni vorig jaar thermostaat vervangen (en 4 nieuwe 4season bandjes geplaatst). Sindsdien komt hij netjes op temperatuur en blijft hij onder de 90 hangen.
Ik heb een sensor die niet op de boorcomputer (of wat mijn oud bakkie dan ook mag hebben) is aangesloten dus hij geeft eigenlijk altijd de temperatuur aan zoals hij is. Sta ik stil, stijgt hij naar +/- 102 graden voor hij weer afkoelt. Kom ik de snelweg weer op en smooth sailing, hoppa terug naar onder de 90. Ik heb echter door de rona weinig meer in de zomer gereden, en dus nooit file gehad.

Gisteren reed ik de pleijroute bij Arnhem richting Nijmegen, en ja hoor, file. Metertje gaat laaaangzaam omhoog tot rond de 102 graden, blazer begint te loeien en blijft tussen de 90 a 95 en 102 graden hangen. T blijft echter stapvoets tot ik bij een dorp aankom waar ik continue 50 kan rijden. Hij zakt echter niet meer tot onder 90 (net erboven) met constante snelheid.
Vanochtend weer Pleijroute, maar smooth sailing, en blijft gewoon lekker onder de 90 hangen zolang ik rijd.
Moet ik me zorgen maken? Of is dit gewoon de zomerse temperatuur in combinatie met mijn type sensor
Klinkt niet heel verkeerd nee. Bij 50 komt er nog niet heel erg veel lucht door en met de warmte (+ de lucht boven het wegdek is nog warmer) kan dat er zeker voor zorgen dat alles net wat warmer blijft.
Valt dus allemaal mee? Dankjewel
Helemaal niets aan de hand, het feit dat de ventilator aan slaat, en de boel dan ook weer afkoelt is een mooi teken dat het systeem perfect werkt.
102C is wat later als de meeste auto's, de meeste zetten de ventilator al wat eerder aan, maar het komt wel meer voor. Je hoef je ook geen zorgen te maken dat je koelvloeistof gaat koken, omdat het systeem onder druk staat. (en dus pas bij een hogere temperatuur kookt)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-06-2021 18:33 door Nissan GTR R34.
Ik weet niet hoe het met de Xsara in '98 was maar 16 jaar geleden has je al computers die de temperatuur lieten oplopen tot 110 graden (minder verbruik) en wanneer er veel vermogen werd gevraagd werd er gekoeld naar 90 (meer verbruik, betere warmteafvoer).

Elektronische meters worden meestal kunstmatig op 90 gehouden om onterechte zorgen te voorkomen.
Bedankt voor de gerustellende reacties iedereen!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.