Kosten onderhoud?

Gepost door Michiel 9235688 
Beste lezers,

Ik ben/was van plan om net als mijn broer een Leon 2.0 tfsi aan te schaffen. Geen nieuw ding natuurlijk, kijkend naar het bouwjaar van 2006.

Vandaag ben ik met mijn broer meegegaan naar de lokale garage, om het onderhoud te laten doen voor zijn auto (zelfde type en bouwjaar)

Het wordt de eerste keer dat bepaalde dingen worden vervangen (volgens de interval had dit allang moeten gebeuren) maar hij gaf er niet om, omdat hij amper reed..

Terugkomend van de garage moet het volgende vervangen worden:

-Distributie (hele
Set natuurlijk)
-Multiriem
-Bougies
-Alle filtertjes
-Revisie van dynamo
-thermostaat
-olie

De gehele rekening inclusief arbeid en btw komt op €1600.. Zelf schrok ik hier wel van, maar volgens mij broer ‘normaal’ en scherp geprijsd?

Ik ben een beetje op mn hoede voor de aanschaf van een soortgelijk type/model..

Daarnaast vraag ik mij ook af of dit gangbare prijzen zijn. Zeff ben ik het inderhoud van een polo uit 96 gewend ( 7 jaar geleden).
Re: Kosten onderhoud?
28-04-2021 17:30
Lijkt mij normaal. Let wel dat een thermostaat niet meer een simpel bimetaal met een veertje is tegenwoordig.
Alleen dat kan makkelijk 600 euro kosten. Tel daarbij de dynamo revisie distributie etc. Plus uren.
Koopje misschien niet maar ook niet extreem veel.
29-04-2021 08:27
Ik vind 1600 euro ook wel meevallen eigenlijk.

Autorijden is gewoon duur. Als je hier al van schrikt dan kun je beter gaan Private Leasen of een klein goedkoop autootje nemen zoals een 107/108, C1, Karl of Aygo.
Autorijden is niet duur: legaal je auto onderhouden laten wel en als je helemaal niet je auto onderhoud, dan kom je vroeg of later wel voor dure verassingen te staan. Als je bedenkt dat in die € 1600 arbeidsloon zit en een automonteur, werkt niet voor € 4 per uur zoals een 15 jarige vakkenvuller....

Dus met andere woorden: je betaald voor de vakman, die je dan weer niet op zijn blauwe ogen kunt vertrouwen. Want er zitten nogal veel rotte appels tussen en helaas, kun je ze niet er 1,2,3 uitvissen. Als de garage zegt wij hebben u oliefilter vervangen en dat hebben ze toch niet gedaan, probeer daar dan maar eens achter te komen als leek nut smiley

Bij olie kun je het wel zien bij het peilen.... oude olie is donker: maar bij veel werkzaamheden, moet je maar geloven dat het uitgevoerd is. Want zelf controleren is niet mogelijk, anders had je ook zelf het werk kunnen doen.
Ik vind het een hartstikke nette prijs, distributie kost gewoon veel tijd, en dus geld. En dan zit de rest er nog bij.

En, distributie (set natuurlijk) had jij liever alleen een riem gehad dan? Dat 20.000 later je pomp kapot loopt, en ze opnieuw kunnen beginnen?
Als ze al bezig zijn, moet je het gewoon goed doen. De arbeid is het duurste, die 100 euro extra (bijvoorbeeld, ik zeg maar iets) voor een complete set valt daar bij in het niet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2021 10:01 door Nissan GTR R34.
Vergeet niet dat dit grotendeels geen standaard onderhoud is he. Vervanging van distributieset en multiriem zal bij VAG om de 90.000 km zijn gok ik (dus incidenteel, maar gepland), dat zijn klusjes die vooral tijdrovend zijn. Dynamo reviseren is ook niet standaard (dat is geen onderhoud, dat is feitelijk een reparatie van iets dat stuk is). Thermostaat idem. Je hebt hier dus vooral te maken met een optelsom van meerdere ingrepen, er van uit gaande dat de auto verder ok is dan is het echt niet zo dat je dit bedrag elk jaar kwijt bent. Dikke kans dat je volgend jaar alleen een factuur krijgt voor nieuwe olie en verse filters (of mogelijk aanvullend een slijtagegevoelig onderdeel als banden of een remschijf).
Welkom in de wereld van autobezit en deze dan rijdend houden.....
29-04-2021 12:50
Lijkt mij ook normaal.

Je zegt al dat er eerder niets aan werd gedaan, dan kom je nu natuurlijk wel aan de beurt.

Je kan ook de gok nemen en de helft laten zitten. Je moet dan niet beteuterd kijken als je hem straks zonder werkende motor moet inruilen. Puur financieel zou ik die gok wel durven nemen op een 15 jaar oude Leon. Het ligt een beetje aan je reserves, gebruik en afhankelijkheid van de auto.
Je schrijft zelf dat vele dingen al eerder hadden moeten gebeuren.
Als je dus de kosten verdeelt over de periode dat het had moeten gebeuren vallen de jaarlijkse kosten best mee.
Dit is het risico van alles opsparen en het dan in een keer laten doen.
29-04-2021 12:56
Zunigrijje
Autorijden is niet duur
Mwah. Ik zag net dat de benzineprijs al rond de €1,70 lag, dat maakt het toch wel duur....

Maargoed. Veel mensen kijken alleen naar de aanschafprijs. Gaan daarna eens op internet zoeken wat de MRB en verzekering kost en denken dat ze daarmee klaar zijn.

Ohja, en APK. Maar da's toch hetzelfde als onderhoud??
Bobslee
Mwah. Ik zag net dat de benzineprijs al rond de €1,70 lag, dat maakt het toch wel duur....

Maargoed. Veel mensen kijken alleen naar de aanschafprijs. Gaan daarna eens op internet zoeken wat de MRB en verzekering kost en denken dat ze daarmee klaar zijn.

Ohja, en APK. Maar da's toch hetzelfde als onderhoud??
Gewoon boycotten die handel: neem een paar jerrycan's mee en koop benzine in België, welke je dan op marktplaats met winst kan verkopen cool smiley Grapje natuurlijk, maar de benzine prijs is inderdaad erg hoog in Nederland.

Enige manier om je daar tegen te wapenen, is zuiniger en kleiner gaan rijden i.p.v. zo'n uit de kluiten gewassen SUV. Ik vind die grote auto's ook altijd zo dreigend over komen in achteruitkijkspiegel, wanneer de bestuurders weer aan het bumperkleven zijn.

Zelfs in het buitenland is de benzineprijs stijgend: alleen in België kun je nog voor € 1,324 E10 tanken. In Duitsland zit je ook al tussen de € 1,50 en € 1,60 voor een liter Euro 95 E5.
02-05-2021 22:56
Zunigrijje

Enige manier om je daar tegen te wapenen, is zuiniger en kleiner gaan rijden i.p.v. zo'n uit de kluiten gewassen SUV. Ik vind die grote auto's ook altijd zo dreigend over komen in achteruitkijkspiegel, wanneer de bestuurders weer aan het bumperkleven zijn.

.

Kom je nu mee, heb net 2 weken geleden een Jeep Grand Cherokee 5,7 V8 gekocht.....
Nog geen moment spijt van gehad.
MLL
Zunigrijje

.

Kom je nu mee, heb net 2 weken geleden een Jeep Grand Cherokee 5,7 V8 gekocht.....
Nog geen moment spijt van gehad.

Hou je wel terstond op met kleven bij Zunigrijje?angry smily
Zunigrijje

Gewoon boycotten die handel: neem een paar jerrycan's mee en koop benzine in België, .

Ik Belgie is de benzine ook gewoon veel duurder geworden. Weliswaar minder duur dan hier maar wel fors gestegen. En in Belgie betaal je elders weer meer belasting. Uiteindelijk is het allemaal lood om oud ijzer. Mijn Belgische collega's hebben niet meer te besteden dan ik. Het is slechts anders verdeeld.
R Wolters
Zunigrijje

Gewoon boycotten die handel: neem een paar jerrycan's mee en koop benzine in België, .

Ik Belgie is de benzine ook gewoon veel duurder geworden. Weliswaar minder duur dan hier maar wel fors gestegen. En in Belgie betaal je elders weer meer belasting. Uiteindelijk is het allemaal lood om oud ijzer. Mijn Belgische collega's hebben niet meer te besteden dan ik. Het is slechts anders verdeeld.
Klopt natuurlijk ook wel: maar Albert Heijn heeft de boel opgeschud daarzo, voorheen was boodschappen echt duur in België. Maar nu is het een stuk goedkoper en zijn er veel 1+1 aanbiedingen, wel toevalligerwijze dezelfde aanbiedingen als in Nederland.

Wat betreft de benzine: die prijzen worden deels bepaald door de olieprijzen, welke gestegen zijn en daardoor is natuurlijk ook de benzine in België duurder geworden.

Ik overweeg nog steeds om eens V-Power bij de Shell in België te gaan tanken, die kost € 1,58 per liter en afhankelijk van het moment van de dag is dat even duur als wat Euro 95 E5 kost in Duitsland. Maar verschil is dat V-Power geen ethanol bevat.
R Wolters
Zunigrijje

Dat laatste is precies de kern van het verhaal, maar zo wordt het natuurlijk niet gezien. Doet het ook niet zo goed aan de borreltafel, klagen is dan toch makkelijker en vermakelijker. Een maatje van me heeft jarenlang in Duitsland gewoond en daarbij uiteraard geprofiteerd van onder andere de lage wegenbelasting, maar aan het eind van de rit is de koopkracht bij hem niet veel anders geweest. Inmiddels woont'ie weer in Nederland, als het echt zo'n financieel verschil had gegeven dan was die stap ook nooit gemaakt.
03-05-2021 11:46
Voor een gewone auto vind ik € 1.600 wel heel veel geld, maar er moet ook best veel aan gebeuren. Voor een Seat Leon waar dit aan moet gebeuren is dit wel een normaal bedrag. Ik zou echter wel heel erg van dit bedrag schrikken.

Zulke dure reparaties heb ik in de 35 jaar dat ik auto heb gereden nooit gehad, en heb ook oudere auto's gehad met hoge kilometerstanden. De duurste reparatie ooit was € 1.300, deze auto had toen echter al meer dan 200.000 km gereden, gelukkig is dat al weer lang geleden. Maar ik was daar erg ziek van.

Ik had vrijwel altijd nota's ruim onder de € 500,00. De laatste kleine beurt aan mijn Renault Clio was bijvoorbeeld € 128,00, inclusief interieur filter en BTW.
Bij mijn vorige auto en huidige auto ging tussen de beurten (vrijwel) niets kapot.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-05-2021 12:05 door ak2.
Het is eigenlijk heel eenvoudig, grote auto grote kosten smileys with beer
Mijn ML is daar een sprekend voorbeeld van

Maar EUR 1600,- is niet gek gezien het aantal zaken welke er gedaan zijn
03-05-2021 14:03
ak2
...
Zulke dure reparaties heb ik in de 35 jaar dat ik auto heb gereden nooit gehad, en heb ook oudere auto's gehad met hoge kilometerstanden. De duurste reparatie ooit was € 1.300, deze auto had toen echter al meer dan 200.000 km gereden, gelukkig is dat al weer lang geleden. Maar ik was daar erg ziek van.

Ik had vrijwel altijd nota's ruim onder de € 500,00. De laatste kleine beurt aan mijn Renault Clio was bijvoorbeeld € 128,00, inclusief interieur filter en BTW.
Bij mijn vorige auto en huidige auto ging tussen de beurten (vrijwel) niets kapot.

Het is een combinatie van pietluttigheid, geluk, gebruik en garage. Met 10.000 per jaar gaat er elk jaar misschien iets stuk, met 30.000 is dat al snel 3x zoveel, ga je voor elk rommeltje meteen naar de garage en aparte bandenboer dan zijn je rekeningen ook anders dan iemand die zelfs het normaal onderhoud een jaar uitstelt en dan zegt:"oja, als ik rem worden mijn voeten nat, kan je er even naar kijken?"
03-05-2021 14:35
Over het algemeen koop ik goede auto's, en weet door mijn technische achtergrond goed waar ik op moet letten. Ik ga ook netjes om met de techniek. Een auto waar elk jaar wat aan mankeert vind ik een hele slechte auto, je gaat er van uit dat je tussen de beurten door niet naar de garage hoeft voor reparaties aan een auto. Dat is de afgelopen ruim 10 jaar goed gelukt.

Naar een Seat Leon (model vanaf 2005) heb ik destijds nog gekeken, vond het een erg leuk model. De gewone 1.6 motor is dan gewoon verreweg de beste optie. Als je naar details van de auto keek dan zag je dat Seat flink had bespaard op kwaliteit van verschillende materialen. En er zijn relatief veel motorische kwalen bekend bij de andere motoren. Die is het dan ook niet geworden. Inmiddels is het natuurlijk ook een oude auto, en ouderdom komt vaak met gebreken.

Ik zou afhankelijk van het budget ook geen Seat Leon van de tweede generatie kiezen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-05-2021 14:42 door ak2.
Revisie van dynamo?
Ik rij al 39 jaar auto, nu in mijn 16e auto, vaak auto's 2dehands gekocht met hogere km-standen, gereden tot 350.000-488.000km; en in totaal iets van 2,7 miljoen km's; en heb pas 1x een nieuwe dynamo nodig gehad (was bij een km-stand van iets van 428.000km).
thermostaat heb ik nog nooit iets mee gehad....
daarom even wat autolessen van een ouwe löl hier:
1) de kosten van ene auto beginnen pas na de aankoop.....
2) een dure auto is vaak ook duur om te rijden/onderhouden
3) koop geen populaire auto: vaak betaal je teveel en/of is ie afgeragd
4) zeker bij VAG (en dus ook Seat) betaal je meer en krijg je minder (kwaliteit), die 2.0 tfsi heeft de reputatie van een oliezuiper....
5) wil je een Golf? koop dan een Jetta/Vento/Bora, wil je een Polo, koop dan een Ibiza of beter nog een Cordoba. Wil je een oudere Passat? neem een Peugeot 406.
oftewel: een ouwelullenauto is vaak goedkoper en biedt meer auto. Ik heb 3x een auto gekocht waar de radio op Classic FM of op Radio 4 stond (=usual oudere man) en dat waren auto's waar ik daarna enige 100duizenden km's mee heb gereden zonder noemenswaardige kosten.
6) de laatste keer dat ik olie heb moeten bijvullen was in 1997 (en dat was een goedkope tijdelijke auto die al af was maar ik had even iets goedkoops nodig); daarna 2 miljoen km zonder....: de keuze van een bepaalde auto (geen sportieve populaire auto als een Golf die vaak afgeragd zijn) icm weten hoe je een auto moet behandelen loont...
Het is een auto van 15 jaar oud waar als ik het zo lees een tijd lang niet veel aan gedaan is qua onderhoud.
Het zijn in mijn ogen geen vreemde zaken als ik het zo lees. 15 jaar is een flinke tijd.
Zaken zoals de waterpomp moet je altijd vervangen als je de distributieset vervangt en als je dan toch alles al los hebt liggen omdat ook de dynamo gereviseerd moet worden zou ik een thermostaat ook vervangen.
Een auto van 15 jaar oud heeft al best veel complexe techniek aan boord en als daar iets mee mis gaat kan het snel veel geld kosten, dat is nou eenmaal zo.
@Huckebein
Mij Ibiza van ca. 12 jaar oud had bij zo’n 120.000 km ook een andere dynamo nodig, de oude was dermate versleten dat’ie tot kermis op het dashboard zorgde. Wellicht is het een Seat-dingetje winking smiley
golfdiesel
Zaken zoals de waterpomp moet je altijd vervangen als je de distributieset vervangt en als je dan toch alles al los hebt liggen omdat ook de dynamo gereviseerd moet worden zou ik een thermostaat ook vervangen.

Ik heb al weet ik niet hoeveel distributieriemen laten vervangen en heb nog nooit een waterpomp hoeven te vervangen......
Het ligt er maar net aan of er een link is van de waterpomp en de distributieriem....(bij een Seat die ik heb gehad, gekocht bij 155.000km moest de distributieriem vervangen worden bij 180.000 / 270.000 / 360.000 / 450.000 en toen ie wegging bij 488.000 had ie nog steeds z'n origeneel 1e waterpomp)

Bij diezelfde Seat ging dus bij 428.000 de dynamo kaduuk, ik was voor de baas onderweg, stond bij Shell Pernis 's avond om 20.00, de wegenwacht heeft wat stroom gegeven en ben 'm gevolgd naar wegenwachtstation Rhoon en daar hebben ze er een nieuwe dynamo voor me ingezet (hadden ze toch al liggen want VW onderdeel van hun eigen auto's), hoefde alleen de materiaalkosten te betalen; en nee, ook de wegenwacht vond het niet nodig om de thermostaat te vervangen.....

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-05-2021 20:34 door FW Ta 183 Huckebein I.
Bij sommige auto's, waarbij de waterpomp door de distributieriem of -ketting wordt aangedreven, is het wel "veilig" om gelijk een paar tientjes extra te betalen om de pomp te vervangen. De boel ligt dan toch al uit elkaar. De kwaliteit van de pompen is ook niet altijd super, met afbrekende schoepen, oplossende rubbers etc. Daarnaast zijn er autofabrikanten die voorschrijven dat de distributieriem vervangen moet worden als de spanning eraf is geweest nadat hij al gemonteerd is geweest. Ga je dan bij een kapotte waterpomp alles losgooien, moet je weer een nieuwe riem. Moderne waterpompen hebben kunststof afdichtingen en soms ook kunststof lagers, draaien vederlicht, maar zijn snel beschadigd als ze zonder koelvloeistof ronddraaien (in de hand van de monteur, "kijk eens hoe soepel"...whiiiiiiiiiiiii).
Beste allemaal, de auto is inmiddels terug en ik schrok me rot van de uiteindelijke kosten:

€2100!!

De thermostaat was stuk, thermostaathuis moest vervangen worden, slangen van de intercoolers waren lek, nieuwe carterpan nodig..
06-05-2021 22:11
€ 2.100,00 wat enorm veel geld, en ook allemaal zaken die bij geen enkele auto van mij ooit kapot zijn gegaan, zelfs na 275.000 km. Ik denk dat je nu toch wel een kwalitatief beter merk en model gaat kopen.
ach, 15 jaar oud.... Misschien achteraf wel economisch (en technisch) total-los... Maar nu kan je er weer even mee op pad, als het goed is. Even diep ademhalen en dooooorrrrrr..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-05-2021 07:40 door Pietzoveel.
Wat is veel? Als je kijkt naar de distributieset alleen al, zit je vaak al op de helft van dit bedrag bij een garage. Tel daar het hele thermostaathuis, dynamo, carter en alles bij op en je zit al gauw aan zo'n bedrag. Ik denk zelfs dat dit voor alles een heel net bedrag is..
Waarom een nieuwe carterpan? Is hij ergens tegenaan gereden? dat is geen gewoon onderhoud natuurlijk

ja, kapotte intercoolerslangen, distributie, thermostaat. Allemaal zaken die zomaar kunnen na 15 jaar. Als dat allemaal niet wil, geen TFSI kopen, maar gewoon een turboloos simpel ding.
De nieuwe carterpan was nodig omdat mijn broer deze ‘ooit’ door een vriend heeft laten dichtkitten. De monteur vond het niet oke om hem zo door te laten rijden, daar de kit al aan het loslaten was.

De montuer gaf daarnaast aan dat hij ruim 6 uur is bezig geweest om bij het thermo huis te komen. Bepaalde bouten waren blijkbaar met lucht aangedraaid terwijl dit alleen met een momentsleutel mag.

Wat er dus in totaal is gedaan:

Distributieriem (set met waterpomp)
Multiriem
Grote beurt inclusief olie en alle filters en bougies
Thermostaat en thermostaathuis
Dynamo revisie
Intercooler slangen

Ik had geen idee dat onderhoud zo duur kon uitpakken (natuurlijk is dit ook een gevolg van achterstallig onderhoud).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-05-2021 09:10 door Michiel 9235688.
Je geeft zelf het antwoord al

De nieuwe carterpan was nodig omdat mijn broer deze ‘ooit’ door een vriend heeft laten dichtkitten. De monteur vond het niet oke om hem zo door te laten rijden, daar de kit al aan het loslaten was.

Maar waarom is de carterpan ooit dicht gekit? (is van metaal). Dan heb je ook schade gehad, anders is dat nooit nodig, bij geen enkele auto. Of bedoel je de carterpan pakking. (al kun je je ook afvragen waarom die ooit is vervangen)

De montuer gaf daarnaast aan dat hij ruim 6 uur is bezig geweest om bij het thermo huis te komen. Bepaalde bouten waren blijkbaar met lucht aangedraaid terwijl dit alleen met een momentsleutel mag.

ja, dan is er gewoon een prutser eerder aan het werk geweest. Normaal moet je dat gewoon fatsoenlijk los krijgen. Al vind ik 6 uur om wat boutjes los te krijgen ook absurd, maargoed, mogelijk dat het draad beschadigd is geraakt en ook dat nog moest repareren, etc.

De rest is gewoon onderhoud wat je kan verwachten na 15 jaar. zeker als het tegelijk komt. Als je dat te veel vind, dan een ander type auto kopen.

iig of geen TFSI blokje met meer complexe techniek aan boord dan een turboloos blokje. Dat sleutelt makkelijker en minder dure complexere onderdelen / kans op reparaties.

En zelfs dan nog; mijn collega had onlangs een toyota waar ook wat zaken gelijktijdig vervangen moest worden. Remschijven + blokken, bandjes voor en achter, grote beurt en wat andere kleine zaken. Was ook 1400 euro kwijt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-05-2021 09:35 door AsconaGT.
Er is dus jarenlang beknibbeld op onderhoud. Los van het feit dat je die 'winst' gewoon had moeten reserveren, zijn er nu dus meer kosten gemaakt om het knutselwerk van Beun de Haas te herstellen. Als je broer het onderhoud gewoon op een normale manier had laten uitvoeren, dan had je die kosten dus over meerdere jaren uitgesmeerd en was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest.

Plat gezegd: mensen die denken dat ze het slimmer kunnen dan de rest van de wereld, zijn vaak dom bezig. Simpelweg omdat ze de negatieve gevolgen van hun keuzes niet overzien. De wereld zit vol met dit soort mensen, dit is weer een dijk van een schoolvoorbeeld.
09-05-2021 13:34
Het is altijd een loterij. Niks doen, minimaal of maximaal onderhoud. Je moet het wat uitsmeren over je hele auto carrière en €2100 over een paar jaar uitgesmeerd is ook nog te overzien in vergelijking met je totale kosten (€10k?)
Zoals anderen al zeggen is 1600 euro realistisch voor deze lijst aan werkzaamheden. Mensen die dit echt duur vinden zouden voor de gein eens aan hun werkgever moeten vragen wat een dag van hun werk kost. Ik denk dat veel mensen schrikken van hoeveel ze zelf kosten.
14-06-2021 14:34
Ik laat mijn auto onderhouden op een school in Alkmaar.
Die jongens weken aan de autotechniek, tegen een kleine vergoeding.
Moet zelf de olie en filters meer nemen.
Maar die koop ik online bij bijvoorbeeld voor de olie op oliewinkel en de filters/onderdelen op
Zo kan je natuurlijk alles vinden en toch wat voordeliger uit zijn.
Die jongens staan overigens onder begeleiding van een goede leraar.

Heb een oud golf uit 2008, maar deze doet het al jaren prima o.a. door deze school :-)
Nou beste mensen, allereerst bedankt voor alle input!

Mijn broer kreeg een auto vd zaak, waarna hij mij heeft aangeboden de leon over te nemen voor een broederlijke prijs om het maar zo te zeggen. Hiervoor heben we samen de auto APK gekeurd en waren er verder geen problemen. Tot..

Afgelopen zondag reed ik op de snelweg waardbij de auto opeens een immens kabaal begon te maken a la harley davidson..

Gelukkig was ik bijna thuis!

Na inspectie blijkt het de voorpijp (downpipe) te zijn, die de pijp aan Maarten heeft gegeven.

Nu is het zo dat ik nergens, maar dan ook nergens een originele voorpijp voor de auto kan vinden. Enkel van de 1.4/1.6.

Het lijkt alsof ik genoodzaakt ben een downpipe te kopen van RVS, welke rond de € 400 zit.

Punt is echter dat je dan met een downpipe rijdt welke normaliter bij stage 2 chiptuning wordt gemonteerd. De monteur die het inderhoud pleegt, gaf aan dat het geen problemen hoeft op te leveren daar de lambda weggeschreven kan worden. Hij wilt wel voor de levensduur de onderste motorsteun voorzien van een poweflex insert of iets dergelijks.

Is er nog een andere oplossing naast het aanschaffen van een dergelijke downpipe? De auto is origineel en de downpipe is exact bij de eerste kat gescheurd..
21-07-2021 20:01
Heb je al eens geïnformeerd bij een VAG/Seat garage?
Bobslee
Heb je al eens geïnformeerd bij een VAG/Seat garage?

Vandaag gebeld, van kastje naar de miuur gestuurd. Uiteindelijk te horen gekregen dat deze in NL niet in de magazijnen ligt. Kan besteld worden à €375 met een kevertijd van 2 weken..
21-07-2021 20:25
Woon je niet toevallig in de buurt van de Duitse grens? Misschien maak je daar meer kans.
EVV
Woon je niet toevallig in de buurt van de Duitse grens? Misschien maak je daar meer kans.

Jammer genoeg niet, ik ben woonachtig in de regio Alkmaarthumbs down
[www.autodoc.nl]

Geef eens de complete specificaties, weet niet zeker of dat hem is. Kan me niet voorstellen dat er online niets te vinden is.
Nissan GTR R34
[www.autodoc.nl]

Geef eens de complete specificaties, weet niet zeker of dat hem is. Kan me niet voorstellen dat er online niets te vinden is.

Seat Leon 1p1
2.0 TFSI 185 PK
Bouwjaar 2006

Dat is ‘m. Bedankt!
Durashift
Zo iets?

Nummer 1 nodig?

[seat.7zap.com]

Klopt inderdaad! Ik had gisterend gezocht op nummer
ST63263K , zonder echt concreet resultaat.. Onderdelenlijn heeft ook niet mogen baten (tot nu)
Bedankt trouwens!
Nissan GTR R34
[www.autodoc.nl]

Zie de link voor hetgeen ik heb gevonden op autodoc

[m.autodoc.nl]
Verklaart ook waarom het zo duur is, de downpipe is de katalysator. Dan word het duur ja.
Walker is gewoon een oke merk, dan ben je voor nog geen 450 euro klaar. Moet hij er alleen nog onder, maar dat is niet zo veel werk.
Nissan GTR R34
Verklaart ook waarom het zo duur is, de downpipe is de katalysator. Dan word het duur ja.
Walker is gewoon een oke merk, dan ben je voor nog geen 450 euro klaar. Moet hij er alleen nog onder, maar dat is niet zo veel werk.

Dat klopt wat je zegt! Ik ben toch maar voor een 3” rvs downpipe met 200 cells kat gegaan. Deze wordt vandaag gemaakt en kost mij €375. Bedankt voor het meedenken!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.