VW Karmann (Camper) start niet meer, startmotor defect?

Gepost door MCE 
Allen,

Na een aantal maand stil staan (en daarvoor af en toe eens in/uit de werkplaats rijden) wil onze camper niet meer starten. Het betreft een VW Karmann Colorado camper Diesel 2461cc.

De eerste keer dat de Camper niet meer startte draaide de startmotor langzaam rond maar vermoedelijk accu te zwak. Vervolgens de accu aan de druppellader gezet en gemeten en geeft 14V. Echter motor startte niet maar ik hoorde wel een duidelijke tik van het startrelais. Na enige fora doorgelezen te hebben vandaag nog een poging gewaagd. Opnieuw proberen te starten, echter hoor ik nu geen tik meer van het relais, wel meet ik de accu nog vol en branden de lampjes op het dashboard maar na voorgloeien kan ik de sleutel niet meer verder draaien om te starten. De auto in een hoge versnelling gezet en een aantal keer heen en weer geduwd omdat ik gelezen had dat mogelijk de bendex tijdens de laatste startpoging met zwakke accu in het vliegwiel is blijven plakken. Tevens een aantal ferme tikken tegen de startmotor geven zonder succes. Ik heb de plus van de startmotor met een aparte draad doorverbonden met de plus van de accu, de startmotor gaat zeer langzaam (wel steeds iets sneller hoe langer ik contact maak) draaien maar lijkt erg zwak. Zou de bendex dan toch nog in het vliegwiel zitten waardoor de startmotor niet krachtig genoeg is?

Inmiddels geeft de auto ook een lampje voor service op het dashboard aan. Welke stappen zou ik nog kunnen proberen. Vanaf onder de auto kan ik één bout van de startmotor los draaien, maar de andere bout zou van bovenaf los moeten verwacht ik en hier kom ik direct niet bij (ik kan hem niet eens zien). Kan ik nog zaken doormeten misschien? Zelf dacht ik mogelijk aan het aanslepen van de auto (hiermee kan ik de startmotor of signaalkabel vanaf contactslot als schuldige aanwijzen?) en als hij dan start misschien direct maar doorrijden naar de garage voor een nieuwe startmotor.

Tot slot, de huishoudaccu zit onder de stoel. Deze geeft 1,9 volt aan. Deze zou volgens mij moeten opladen tijdens het rijden maar kan ook opgeladen worden aan de stekker (230V). Echter wanneer ik de camper aan de stekker zet, meet ik nog steeds 1,9V. Kan het zijn dat de auto niet wil starten ivm deze mogelijk defecte accu? Alle zekeringen in de camper zelf heb ik gecontroleerd en zijn nog goed.

Graag hoor ik of jullie advies voor me hebben. Alvast bedankt!
Het voltage van een accu zegt niets over de capaciteit. Probeer het eens gewoon met een andere accu, of een paar startkabels.
Als je de sleutel niet door kan draaien.. lijkt het mij daar als eerste een probleem te zitten.

Auto slepen en in de versnelling zetten om aan te laten slaan kan je altijd proberen natuurlijk. Heb je wel een flinke sleepauto voor nodig, denk ik.
Versnelling in z'n 2, denk ik. Maakt het wat makkelijker voor de diesel., lijkt mij.
Aanslepen lukt ook alleen maar als er voldoende spanning en stroom aanwezig is op het boordnet (Lang leve de elektronica). En dan 3e of 4e versnelling. (anders krijgt de koppeling een mega opdonder). Als de bendix nog in het vliegwiel zit lijkt een revisie noodzakelijk (een veer drukt hem terug en als dat niet lukt...). Kan je de startmotor eenvoudig demonteren?
De sleutel volledig draaien lukt wel als ik niet wacht op het voorgloeien.
Goede tip de startkabels en evt. Andere accu proberen.
Ik heb vanmiddag gekeken en leek niet eenvoudig de startmotor uit te bouwen (Heb hem ook niet op verhoging kunnen rijden). Na een aantal filmpjes kijken morgen toch nogmaals bekijken of dit lukt.
MCE
(..).

Dus na voorgloeien sleutel terug naar de 0 stand draaien én dan opnieuw contact inschakelen, dus volledig doordraaien?
Ook geprobeerd inderdaad maar dan gebeurd er ook helemaal niks. Ook geen relais wat ik hoor oid.
^^^^ heb je de massa aansluitingen gecontroleerd?

Ik kwam dit tegen op het internet.

[www.dedieseldokter.nl]
Goed advies! Had bij mijn Landrover een gecorrodeerde massaverbinding tussen motorblok en chassis en starten ho maar... Even met een startkabel goed contact met blok en
minpool maken om te testen.
MCE

In dat geval heeft je accu gewoon geen startcapaciteit meer over na het gloeien.
Even over starten met startkabels vanaf een andere auto rechtstreeks op de accu, en gebruik dan wel fatsoenlijke 35 of 50 mm2 startkabels en niet die goedkope gloeitouwtjes van de Action. (let er ook even op dat de accucapaciteit van de overstartende auto enigszins overeen komt)
Startkabels verbinden en donorauto eerst ca. 5 minuten op verhoogd toerental (ca. 1500 rpm) laten draaien zodat je eigen accu ook eerst even wat bijgeladen wordt, daarna gloeien en starten.
Als de poging gelukt is even een uurtje rond gaan rijden om alles weer goed op te laden, daarbij zo weinig mogelijk stroomverbruikers aan laten staan.

En mocht blijken dat je accu toch aan vervanging toe is neem dan gelijk een gelaccu i.p.v. een loodaccu, die gaan aanmerkelijk langer mee in voertuigen die lang en veel stil staan.
Muddy Bandit
MCE

In dat geval heeft je accu gewoon geen startcapaciteit meer over na het gloeien.
Even over starten met startkabels vanaf een andere auto rechtstreeks op de accu, en gebruik dan wel fatsoenlijke 35 of 50 mm2 startkabels en niet die goedkope gloeitouwtjes van de Action. (let er ook even op dat de accucapaciteit van de overstartende auto enigszins overeen komt)
Startkabels verbinden en donorauto eerst ca. 5 minuten op verhoogd toerental (ca. 1500 rpm) laten draaien zodat je eigen accu ook eerst even wat bijgeladen wordt, daarna gloeien en starten.
Als de poging gelukt is even een uurtje rond gaan rijden om alles weer goed op te laden, daarbij zo weinig mogelijk stroomverbruikers aan laten staan.

En mocht blijken dat je accu toch aan vervanging toe is neem dan gelijk een gelaccu i.p.v. een loodaccu, die gaan aanmerkelijk langer mee in voertuigen die lang en veel stil staan.

Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik ga het proberen. Kan me alleen niet voorstellen dat de auto hierom ook service aan geeft? Of komt dit van meerdere malen accu loskoppelen misschien. Ik laat het resultaat weten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.