Banden met korting

Gepost door L Mazda 
Banden met korting
16-01-2021 13:41
Hoi hoi,

Heb een vraag , hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen ??

Ik was gister bij onze lokale bandenboer,

Hij gaf aan dat hij nog banden had uit productiejaar 2016 , met 40% korting.

Is dit een goede deal?
Zijn die banden nog we goed??
Re: Banden met korting
16-01-2021 14:19
Hij is i.i.g. wel zo eerlijk om te vermelden dat het oude banden betreft.
Als ze goed opgeslagen zijn kunnen ze best ok zijn.
Kijk wel even wat die 40% korting is. Even vergelijken met een online bandenboer.
Ik zou ook even nadenken hoe lang je met banden doet. Als je ze in een paar jaar op rijd kan het interessant zijn. Als je er lang genoeg mee doet dat je op een gegeven moment banden van 10+ jaar oud onder je auto hebt zitten vind ik het een minder goed idee.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-01-2021 14:36 door Nissan GTR R34.
Er is geen harde grens voor de levensduur van autobanden, maar 10 jaar geldt wel als maximum. De ANWB zegt dat na 6 jaar het beste van een band er wel af is. Banden uit 2016 zijn nu grofweg 5 jaar oud. Ga je van 6 jaar levensduur uit, dan zou je 83% korting moeten krijgen. Ga je van 10 jaar uit, dan is het 50% korting. Het hangt er mede vanaf hoeveel kilometers je maakt. Langer dan 5 jaar gaan ze in elk geval niet mee.
16-01-2021 16:00
Jeff Vink
Er is geen harde grens voor de levensduur van autobanden, maar 10 jaar geldt wel als maximum. De ANWB zegt dat na 6 jaar het beste van een band er wel af is. Banden uit 2016 zijn nu grofweg 5 jaar oud. Ga je van 6 jaar levensduur uit, dan zou je 83% korting moeten krijgen. Ga je van 10 jaar uit, dan is het 50% korting. Het hangt er mede vanaf hoeveel kilometers je maakt. Langer dan 5 jaar gaan ze in elk geval niet mee.

Je zou 10 jaar met banden kunnen doen als ze gemonteerd zijn.
Mits goed opgeslagen voor gebruik gaan ze niet echt achteruit.
Maar het is inderdaad wel belangrijk hoeveel km je per jaar rijdt. Bij 15.000 km p jaar en 40% korting op de internet prijs zou ik denk ik gewoon doen.
Het wordt pas ingewikkeld na een serieuze noodstop en je kwam, achteraf, 1 meter te kort. Lag het dan aan de leeftijd van de banden?
16-01-2021 18:13
Pietzoveel
Het wordt pas ingewikkeld na een serieuze noodstop en je kwam, achteraf, 1 meter te kort. Lag het dan aan de leeftijd van de banden?

Kun je met banden van 1 jaar oud ook hebben: had ik ze moeten vervangen bij 3mm profiel ipv 2mm?
Wel als het regende / veel water op de weg ligt (sporen).... achteraf

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-01-2021 18:19 door Pietzoveel.
Als je zo over dingen gaat nadenken kan je beter maar stoppen met auto rijden. De remweg is ook van meerdere dingen afhankelijk als alleen je banden.

Misschien zit ergens wel een speling op waardoor je remweg iets langer word. De uitlijning die niet perfect is, banden niet perfect op spanning, ga zo maar door.

Dan kan je elke week wel alle onderdelen vervangen.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-01-2021 18:40 door Nissan GTR R34.
Dat klopt GTR, ik vind de 4 x 20*8 cm waar m'n auto's op staan erg belangrijk... Een lekke koppakking is vervelend, een airco die het niet doet idem. Een verouderde navigatie.... Stoelen die doorzakken, een rammeltje... Maar een onderstel wat in bepaalde gevallen net de doodsoorzaak kan zijn. Liever niet. En als je spullen kan kopen die mogelijkerwijs al op de grens van het toelaatbare zitten maakt de cummulatie van alles wat mis kan zijn groter. Ik zal er niet voor kiezen.
Pietzoveel
Dat klopt GTR, ik vind de 4 x 20*8 cm waar m'n auto's op staan erg belangrijk... Een lekke koppakking is vervelend, een airco die het niet doet idem. Een verouderde navigatie.... Stoelen die doorzakken, een rammeltje... Maar een onderstel wat in bepaalde gevallen net de doodsoorzaak kan zijn. Liever niet. En als je spullen kan kopen die mogelijkerwijs al op de grens van het toelaatbare zitten maakt de cummulatie van alles wat mis kan zijn groter. Ik zal er niet voor kiezen.

Dus jij laat iedere week je auto uitlijnen, controleren op spelingen enz? Spelingen of kleine afwijkingen kunnen in een paar weken of maanden ontstaan, en daar hoef je ook helemaal niets van te merken.

Banden uit 2016 hoeven ook helemaal niet op de grens van het toelaatbare te zitten, ligt gewoon aan de staat, zoals al gezegd, als ze goed opgeslagen zijn, verouderen ze nauwelijks. Het echte verouderen gebeurt onder de auto, door ze te gebruiken, en in de viezigheid, zon, kou, wat dan ook.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-01-2021 19:40 door Nissan GTR R34.
16-01-2021 19:44
Pietzoveel
Ik zal er niet voor kiezen.

Ik wel. Ik zie er geen probleem in. Het is nu ook weer niet zo dat ze ontzettend oud zijn.

Overigens ben ik wel benieuwd naar het merk. Ik heb liever wat oudere banden dan een a-merk dan nieuwe banden van een twijfelachtig merk.
16-01-2021 20:15
Twix
Pietzoveel

Ik wel. Ik zie er geen probleem in. Het is nu ook weer niet zo dat ze ontzettend oud zijn.

Overigens ben ik wel benieuwd naar het merk. Ik heb liever wat oudere banden dan een a-merk dan nieuwe banden van een twijfelachtig merk.

+1
Twix
Pietzoveel

Continental
Ik zie er totaal geen probleem in als het nog nieuwe ongebruikte banden met garantie zijn die al die tijd netjes in de opslag hebben gelegen, het zou zelfs nog mijn voorkeur zijn als het een stevig prijsverschil geeft.... de veroudering van een band in de opslag is verwaarloosbaar t.o.v. de veroudering van een gemonteerde band die in weer en wind onder een auto zit en daar onderhevig is aan bewegingen, drukverschil, temperatuurverschil, Uv-licht, chemicaliën/straatvuil en noem maar op.

Ik zie vaak genoeg dat nieuwe banden door de consument afgekeurd worden op "onbetrouwbaarheid" vanwege de productiedatum en alleen maar de meest recent geproduceerde banden onder hun auto wensen.
Maar als je vervolgens vraagt of ze dan ook de nieuwe motorolie op productiedatum controleren, na 100.000 km alle schokbrekers vervangen en om de 2 jaar frisse remvloeistof nemen kijken ze je aan alsof je niet goed wijs bent.... blijkbaar spelen die factoren nog zo goed als niet mee in de gedachtegang.
16-01-2021 21:58
Muddy Bandit
Maar als je vervolgens vraagt of ze dan ook de nieuwe motorolie op productiedatum controleren, na 100.000 km alle schokbrekers vervangen en om de 2 jaar frisse remvloeistof nemen kijken ze je aan alsof je niet goed wijs bent....

En dan hebben we het nog niet eens over zoiets triviaals als bandenspanning.
Pietzoveel
ik vind de 4 x 20*8 cm waar m'n .
De banden marketing campagnes hebben je wel ingepakt of niet?
Banden die gewoon in een koele niet door de zon verlichte loods liggen gaan echt niet heel hard achteruit, iig niet zo hard als ze buiten staan onder een auto. Ik zou ze zo onder een auto monteren. Tenzij Chinese rommel, als ik moest kiezen tussen een 4 jaar oude Michelin uit een donkere loods, if een nieuwe chuwi chong whiny band, dan nam ik echt de michelin

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-01-2021 22:06 door Gullwing.
Twix
Muddy Bandit
Maar als je vervolgens vraagt of ze dan ook de nieuwe motorolie op productiedatum controleren, na 100.000 km alle schokbrekers vervangen en om de 2 jaar frisse remvloeistof nemen kijken ze je aan alsof je niet goed wijs bent....

En dan hebben we het nog niet eens over zoiets triviaals als bandenspanning.

Dat heb ik bewust maar even niet vermeld aangezien de bandenspanning ook slechts een momentopname is sterk afhankelijk van temperatuur.
Hoeveel autobezitters weten nog welke bandenspanning er bij hun autoband hoort als er een afwijkende band- en velgmaat gemonteerd is?
Dat klopt Gullwing. Maar blijkbaar gaat het TS nogal om de prijs. Ik verwacht niet dat Michelins in een redelijk gangbare maat jarenlang in opslag bij een bandenboer blijven en die zijn met korting waarschijnlijk het dubbele van een nieuwe Beijing SuperFly in de maat 205-60-15. Ik maak me bij de keuze van banden wel druk over de remweg (vooral nat) en de maximale bochtsnelheid. Minder over het geluid en brandstofverbruik. Ieder zijn keus.
Als je voldoende rijdt om die set in een paar jaar op te rijden en het verder fatsoenlijke en echt nieuwe banden zijn, kan je het overwegen als de prijs daadwerkelijk interessant is en niet een korting is op de adviesverkoopprijs bijv. Zou wel even checken voor welke autocategorie deze banden bedoeld zijn en hoe de testresultaten van die specieke banden waren, A-merk is ook niet altijd garantie voor een goede band helaas.
17-01-2021 12:01
Pietzoveel
Dat klopt Gullwing. Maar blijkbaar gaat het TS nogal om de prijs.

Dan lees jij wat anders dan dat ik lees.
Zo lees ik het ook niet. Als het puur om de prijs ging had hij ze waarschijnlijk gewoon gekocht. De TS komt hier juist vragen of het een goed idee is.
Als het een goed merk banden is zou ik er niet zo bang voor zijn.
Wel even goed op de prijs letten, als de korting over de bruto adviesprijs gaat kun je voor dat geld veel beter jongere banden kopen.
Als de korting over de internetprijs gaat moet je het gewoon doen.
5 jaar oude banden, die in het donker koel hebben gelegen met 40% korting zou ik meteen kopen als ik ze nodig had.
2 jaar geleden kocht ik 4 zo goed als ongebruikte winterbanden (Snowtrac 3 ,Profiel > 8mm) van 8 jaar oud , met velg, voor 50€, die lagen in een kelderbox onder een zeiltje, niks mee aan de hand.
Ik rij die dingen zomer & winter...

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-01-2021 19:14 door Kees 9379262.
Kees 9379262
5 jaar oude banden, die in het donker koel hebben gelegen met 40% korting zou ik meteen kopen als ik ze nodig had.
2 jaar geleden kocht ik 4 zo goed als ongebruikte winterbanden (Snowtrac 3 ,Profiel > 8mm) van 8 jaar oud , met velg, voor 50€, die lagen in een kelderbox onder een zeiltje, niks mee aan de hand.

Dan zou ik niet te veel meer adviseren over banden in jouw geval.nut smiley
R W xxx
Kees 9379262

Dan zou ik niet te veel meer adviseren over banden in jouw geval.nut smiley
Misschien woont hij op de Noordpool?
Tsja, hersenloze zombies zijn er kennelijk zat , maar die hoeven wat mij betreft hier niet hun voorspelbare adviezen te spuien.
10 jaar ouwe winterbandjes zijn primadeluxe en comfortabel, mits ze goed opgeslagen zijn geweest.
De commentaren kan je je besparen, ik weet het toch beter.
Kees 9379262
Tsja, hersenloze zombies zijn er kennelijk zat , maar die hoeven wat mij betreft hier niet hun voorspelbare adviezen te spuien.
10 jaar ouwe winterbandjes zijn primadeluxe en comfortabel, mits ze goed opgeslagen zijn geweest.
Dunning–Kruger effect in volle kracht.
Pietzoveel
Nee, dan had je meer afstand moeten houden, minder hard moeten rijden, beter op moeten letten/eerder reageren, of accepteren dat ongelukken nu eenmaal gebeuren. Of beter nog, om 'm maar even in Covid-stijl af te sluiten: gewoon thuis blijven.
Ik zal beter opletten!
18-01-2021 10:17
Nissan GTR R34
Kees 9379262
Dunning–Kruger effect in volle kracht.

grinning smileythumbs up

In de zomer met winterbanden rondrijden. Van zo'n mensen hoef ik ook geen advies.

Advies van Uniroyal:
banden moeten droog, koel en donker zijn opgeslagen (geen UV-licht).
De banden mogen niet in een ruimte met generatoren of compressoren opgeslagen zijn: deze toestellen genereren ozon dat het rubbermengsel aantast.
banden die correct zijn opgeslagen verouderen slechts langzaam.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.