Verlichting Twingo 2011

Gepost door Twingo2 
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over mijn Twingo uit 2011.
Door mijn werk (nachtdiensten) rijd ik nu bijna alleen nog maar in het donker, dit zijn vooral donkeren 80 wegen grotendeels door het bos.
Ik merk echter dat ik de verlichting niet voldoende vind vooral bij slecht weer.

Nachtbril, oogmeting (kwam niks bijzonders uit) heb ik al geprobeerd. Bij de garage hebben ze verlichting opnieuw gesteld. Ook heb ik nieuwe lampen van Philips met wat blauwer licht geprobeerd. De behuizing is schoon ook zit er geen vocht in. Garage gaf aan dat het wel oudere schelp?lampen zijn.
Garage gaf aan dat het niet is toegestaan om Xenon hier in te bouwen en dat dit heel kostbaar is, maar een set met nieuwe koplampen misschien wel zou kunnen?!
De laatste optie zou dan nog zijn om een andere auto te kopen, maar ik ben verder tevreden met deze auto.

Hebben jullie misschien tips?
Alvast bedankt!
Ik ben er eigenlijk niet weg van, maar een keer led lampen proberen.

Ik ben er niet weg van omdat ze door spanningsverschillen wel eens toch snel kapot kunnen gaan, ze kunnen flikkkeren, en soms klopt het lichtbeeld niet goed meer. Ik zou dus wel een paar goede zoeken, van een bekend merk. Philips en Osram bijvoorbeeld. Zijn niet goedkoop, maar dan kan je er ook van uit gaan dat het goed is.
Het lijkt me wel de makkelijkste oplossing voor jou probleem.
Twingo2

Garage gaf aan dat het niet is toegestaan om Xenon hier in te bouwen (..)

Goede, eerlijke, garage. thumbs up winking smiley

Twingo2
(..)
Hebben jullie misschien tips?
(..)

Gebruik je wel je grootlicht (indien mogelijk?)

Kijken naar lampen met een hogere wattage (90 / 100 ). Pas wel op voor de warmte ontwikkeling. winking smiley

[www.weetjewel.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-01-2021 23:05 door Durashift.
Xenon en Led is niet zo duur en het geeft een bak meer licht. Maar jou type koplamp is er eigenlijk niet voor gemaakt en kan daardoor als zeer hinderlijk worden ervaren door tegenliggers

Ik zie ook heel goed in het donker. Wij hebben ook zo'n twingo gehad en veel in het donker gereden, dit was echt prima. Natuurlijk niet zo goed als de felle ledlampen van tegenwoordig.
Ik reed in de nachtelijke uurtjes in de winter wel vaak met de mistlampen aan. Ik weet niet of jou auto daar mee is uitgerust? Geeft net wat meer zicht in de berm buitenaf. En soms ook grootlicht als de situatie het toe laat.
Bedankt voor jullie reacties.

Groot licht gebruik ik als het kan dan is het zicht prima, helaas is het daar meestal te druk voor in de ochtend. Mistlampen ga ik proberen, hoop dat ik niemand verblind?!
Het zal ook ongetwijfeld wel deels aan mij liggen, maar dat neemt helaas het probleem nog niet weg.
Vooral als er geen wegmarkering is en het regent ervaar ik het echt als een probleem, voelt niet veilig. Speelt ook mee dat ik hiervoor een Giulietta en Megane heb gereden, al vond ik de Peugeot 108 die ik laatst als leenauto had ook prima verlichting hebben.

Wat betreft idee ledlampen of lampen met een hoger wattage, ga mij hier eens in verdiepen en dat forum lezen. Maar ben er beetje huiverig voor nog, vooral door de warmteontwikkeling en het feit dat ik zelf alles behalve technisch ben. Hele nieuwe koplampen inbouwen, wat de garage suggereerde is dat nog een goed idee?
Mistlampen voeren bij geen mist mag niet en kan je een boete opleveren!
Bij slecht zit zoals regen en sneeuw mag het ook gewoon hoor. Maar normaal gesproken niet.

Maar met de Twingo buitenaf in de nacht zet ik ze altijd aan zodat de berm en straat wat beter is verlicht.
Ja als er minder dan 200meter zicht hebt, wat heel weinig voorkomt en daarom zitten mistlampen voren ook niet standaard op iedere auto. Het ziet natuurlijk wel heel stoer uit (sarcastisch), maar je kunt andere weggebruikers gewoon verblinden met mistlampen.

Ik zou als ik TS was gewoon van OSRAM of Philips het meest heldere setje halogeenlampen kopen en klaar. Die auto's waarbij een mislamp in de bochten worden aangeschakeld zijn ook hartstikke irritant, want dan lijkt het alsof de auto richting aangeeft.

Kwam deze bij de buren van Autoblog tegen: Mistlampen een opfriscursus.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-01-2021 16:28 door Zunigrijje.
Gebruik gewoon de meest goedkope en veiligste optie (die hier vreemd genoeg nog niet vermeld is): pas je snelheid aan.
Je auto inruilen is wel heel kostbaar. Dan zou ik liever goeie led-lampen laten inbouwen met garantie. De kleine kans op een milde boete is beter te overzien dan een verder goede auto inruilen.

Zijn er wel originele led of xenonlampen te koop voor dat model?
V0RQ
Je auto inruilen is wel heel kostbaar. Dan zou ik liever goeie led-lampen laten inbouwen met garantie. De kleine kans op een milde boete is beter te overzien dan een verder goede auto inruilen.

Als je op de occasion sites kijkt kom je geen xenon tegen voor dat model. 10 jaar terug was LED volgens mij nog zeldzaam.
...

Als je op de occasion sites kijkt kom je geen xenon tegen voor dat model. 10 jaar terug was LED volgens mij nog zeldzaam.[/quote]

En dat probleem zal je ook met inruilen tegenkomen. Alleen wat duurdere modellen hadden toen xenon.
V0RQ

Nee. Die zijn er helaas niet.

2 opties, retrofitlab upgrade.

Philips Ultinon LED H4.

Wat mij betreft dan. Ik denk dat ik voor de laatste ga. smiling smiley
Bedankt voor jullie reacties!

Snelheid aanpassen doe ik uiteraard al, maar dan nog voelt het onveilig en ervaar ik het als te weinig licht.
De lampen die ik er nu in heb zijn deze [www.xenonlamp.nl]

Bij de Philips Ultinon LED H4 (bedankt voor de tip) zit ik dan ook niet met het probleem van de warmte?

Volgens de garage mag er dus geen xenon in. [www.retrofitlab.com] staat ook duidelijk bij: Disclaimer: deze producten hebben geen ECE goedkeuring. Dit betekent dat ze in geen enkele buitentoepassing op de openbare weg mogen worden gebruikt. Gebruik op openbare wegen leidt tot een boete en verlies van rijbewijs en verzekeringsdekking.

Dus de conclusie is eigenlijk dat er alleen niet toegestane opties zijn, aangezien Led en xenon niet mag in deze auto?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2021 14:35 door Twingo2.
Ik heb zelf ook een Twingo uit 2011 maar heb niet het gevoel dat de verlichting te zwak is. Ik gebruik gewone Philips of Osram lampen met iets verbeterde lichtopbrengst maar het geen hele dure soort. Zijn de reflectoren in de lamp unit nog wel goed schoon?

Strooilicht lijkt mee te vallen, voornamelijk richting de berm, maar dat moet ik van de week even goed zien te volgen op de snelweg. Ook zag ik dat beide koplampen iets anders zijn, ik verdenk de ene ervan om een replica te zijn en dus ook niet zo goed als OEM. Maar dat heb ik nog niet nader kunnen onderzoeken.

Ik heb dus de illegale Philips Ultinon pro 9000 erin gezet.

Nog niet zo goed als de xenon in mijn Clio. (Maar er is eigenlijk niet veel beter dan de Xenon in mijn Clio.)

Maar het lijkt wel aardig.

Mijn vriendin heeft een Aygo uit 2016 met lens koplampen op HiR2. Daar zitten nu ook Ultinon LED's in. Dat geeft dan toch wel een heel erg goed resultaat. Maar ja das een lensje....
Wat is op foto nummer drie al die lichtstrepen boven het normale lichtveld? Komt dat doordat je door de voorruit de foto gemaakt hebt of is dat in het echt ook zo?
EVV
Wat is op foto nummer drie al die lichtstrepen boven het normale lichtveld? Komt dat doordat je door de voorruit de foto gemaakt hebt of is dat in het echt ook zo?

Dat is dus strooilicht. Dat heb je normaal gesproken ook alleen met een fellere lamp krijg je dat ook duidelijker op de foto.

Ik moet nog zien of dat goed gaat. Anders gaan ze terug deze week.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.