Seat Leon 1.6 TDI 2014 Dieselroetfilter / uitlaatgassen doe melding na uitschrijven EGR

Gepost door Sven 9229000 
Dag allemaal,

Een korte vraag. Ik heb een Seat Leon 1.6 TDI uit 2014. Één maand geleden is de EGR stuk gegaan, vervolgens heb ik deze laten uitschrijven en tegelijk laten chippen. Nu, twee weken later begon het motormanagementlampje wederom te branden: foutieve functie Dieselroetfilter en signaal niet logisch uitlaatgassensor. De garage geeft aan dat dit niks met de recent uitgevoerde modificatie te maken heeft. Ik heb hierbij het gevoel dat er iets mis is gegaan en dat ik wat genaaid word. Heeft iemand met iets meer kennis hier ideeën over?

Alvast bedankt!

Sven

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-01-2021 10:30 door Sven 9229000.
Waarom laat je de egr niet herstellen? Het zit er niets voor niets op.
EGR schijnt toch wat overbodig te zijn en onnodig ellende te geven. Vandaar dat ik hem heb laten uitschrijven. De foutcodes zijn trouwens 'P047100' (uitlaatgasdruksensor 1, signaal niet logisch) en 'P200200' (Dieselroetfilter (systeem 1), foutieve functie).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-01-2021 11:57 door Sven 9229000.
Sven 9229000
EGR schijnt toch wat overbodig te zijn en onnodig ellende te geven. Vandaar dat ik hem heb laten uitschrijven. De foutcodes zijn trouwens 'P047100' (uitlaatgasdruksensor 1, signaal niet logisch) en 'P200200' (Dieselroetfilter (systeem 1), foutieve functie).
Je auto voldoet zonder EGR niet meer aan de uitstootnorm en dus niet meer aan de type goedkeuring. Het hele sjoemel diesel verhaal ging juist over dat VW bij normaal gebruik geen EGR toe paste omdat ze de boel niet voor elkaar hadden. Dit heb je dus nu weer terug gedraaid. Zo overbodig is het allemaal niet, anders had het er niet op gezeten.
Sven 9229000

Een uitlaat is in principe ook overbodig. Net als een dak. Haal je die er ook af?

Helemaal op een diesel is EGR absoluut niet overbodig. Zorgt gewoon voor veel minder vuile zooi uit de uitlaatpijp. En natuurlijk geeft het wel eens problemen, net als alle andere systemen op een auto. Een aantal jaar terug waren er best een aantal auto's waar het problemen gaf, tegenwoordig eigenlijk bijna niet meer. De paniek is begonnen met die probleem auto's, en dat word nu doorgezet.

En natuurlijk als je met iemand praat die ze er uitschrijft, dat die zeggen dat het compleet nutteloos is en alleen maar problemen geeft.

Maar goed. Om toch maar een antwoord te geven, degene die hem uitgeschreven heeft heeft het niet fatsoenlijk gedaan. Of het is het chippen zelf, dat kan ook.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-01-2021 23:04 door Nissan GTR R34.
Nissan GTR R34
Sven 9229000

Een uitlaat is in principe ook overbodig. Net als een dak. Haal je die er ook af?

Helemaal op een diesel is EGR absoluut niet overbodig. Zorgt gewoon voor veel minder vuile zooi uit de uitlaatpijp. En natuurlijk geeft het wel eens problemen, net als alle andere systemen op een auto. Een aantal jaar terug waren er best een aantal auto's waar het problemen gaf, tegenwoordig eigenlijk bijna niet meer. De paniek is begonnen met die probleem auto's, en dat word nu doorgezet.

En natuurlijk als je met iemand praat die ze er uitschrijft, dat die zeggen dat het compleet nutteloos is en alleen maar problemen geeft.

Maar goed. Om toch maar een antwoord te geven, degene die hem uitgeschreven heeft heeft het niet fatsoenlijk gedaan. Of het is het chippen zelf, dat kan ook.
Kan ook nog zijn dat de EGR door een ander probleem stuk gegaan is. Bijvoorbeeld een lucht lek waardoor de auto extreem aan het roeten is gegaan. Dan is de EGR storing een gevolg, geen oorzaak. Met het uitzetten van de EGR is het probleem niet opgelost en gaat gewoon het volgende stuk.

Inderdaad kan EGR ook gewoon heel blijven, mijn vorige auto heb ik totaal geen uitstootgerelateerde problemen mee gehad, en toch ruim over de 3 ton gereden.
Laat ik voorop stellen dat EGR gewoon nodig is voor je NOx uitstoot. Net als dat je roetfilter nodig is voor je roetuitstoot.
Heel veel problemen worden altijd maar meteen naar EGR verwezen. Een slechte luchtmassa meter, een lekkage of vervuilde carterventilatie (of gewoon niet het type gebruik wat een diesel nodig heeft) zorgen ervoor dat het er bij de EGR slecht uit gaat zien.

Uitschrijven van de EGR kan soms die problemen verstoppen maar vaak genoeg helpt het helemaal niets. Verder is de turbo ook uitgekozen met het EGR gebruik in gedachte; dus de turbo levensduur of prestaties willen ook nogal eens minder worden met uitgeschreven EGR. En als laatste is ook het roetfilter uitgekozen om met EGR om te gaan.
Sommige roetfilters verwachten een bepaalde hoeveelheid roet. Als die niet komt vanwege de uitschakeling van de EGR vertrouwen ze hun eigen sensoren niet meer.
Andere auto's hebben een regeling die altijd zal proberen de NOx uitstoot te halen en zal daardoor het gebrek aan EGR proberen te compenseren met de inspuiting en de turbo regeling en kan daarmee zelfs meer roet maken.

Oftewel; net als 90% van de firma's die chiptunen, en zeker die firma's die emissie systemen uitschakelen... ze snappen er maar weinig van.
Helaas heb je al je kansen op garantie ook wel verspeeld, je bent nu aan overgeleverd aan die chiptuner.
Engineer2
Oftewel; net als 90% van de firma's die chiptunen, en zeker die firma's die emissie systemen uitschakelen... ze snappen er maar weinig van.
Helaas heb je al je kansen op garantie ook wel verspeeld, je bent nu aan overgeleverd aan die chiptuner.

Dit is wel een gevolg dat chiptuning een tijdlang gedoogd is door gebrek aan goede en betaalbare meetapparatuur. Inmiddels is die apparatuur er en dreigt APK afkeur voor ale diesels met chiptuning.

Het hoofdstuk "garantie" zal inderdaad wel zo'n beetje over zijn. De chiptuning is niet goed uitgevoerd en wat er uitgevoerd is zal binnenkort APK afkeur opleveren. Ik zou de auto niet meer naar de chiptuner brengen tenzij je hem wil exporteren naar een land waar ze het niet zo nauw nemen met de milieuregeltjes.

Als je de auto in Nederland wil blijven gebruiken zou ik eens bij een echte dieselexpert met ervaring met VAG producten informeren wat er nu nog aan deze auto te doen is. De dieselexpert zal daarvoor waarschijnlijk beginnen met een grondig zoveel-euro-per-uur onderzoek wat er allemaal veranderd is en die rekening kan hoog oplopen.
Misschien kunnen de medeforummers je helpen aan een goed adres maar ik denk wel dat je uiteindelijk terug naar origineel moet en daarna ook nog eens de oorspronkelijke kwaal moet laten verhelpen.
rke
Engineer2

Dit is wel een gevolg dat chiptuning een tijdlang gedoogd is door gebrek aan goede en betaalbare meetapparatuur. Inmiddels is die apparatuur er en dreigt APK afkeur voor ale diesels met chiptuning.

Het hoofdstuk "garantie" zal inderdaad wel zo'n beetje over zijn. De chiptuning is niet goed uitgevoerd en wat er uitgevoerd is zal binnenkort APK afkeur opleveren. Ik zou de auto niet meer naar de chiptuner brengen tenzij je hem wil exporteren naar een land waar ze het niet zo nauw nemen met de milieuregeltjes.

Als je de auto in Nederland wil blijven gebruiken zou ik eens bij een echte dieselexpert met ervaring met VAG producten informeren wat er nu nog aan deze auto te doen is. De dieselexpert zal daarvoor waarschijnlijk beginnen met een grondig zoveel-euro-per-uur onderzoek wat er allemaal veranderd is en die rekening kan hoog oplopen.
Misschien kunnen de medeforummers je helpen aan een goed adres maar ik denk wel dat je uiteindelijk terug naar origineel moet en daarna ook nog eens de oorspronkelijke kwaal moet laten verhelpen.

Die APK meting wat betreft emissie (diesel) wordt bij stationair toerental gedaan. EGR is niet in werking bij een stationair draaiende motor. Dus dat maakt voor de meting dus niets uit of deze is weggeschreven of niet.
Open roetfilter daarentegen is een ander verhaal.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.