Hoe belangrijk is productspecificatie motorolie?

Gepost door Casper 1458329 
Hallo allemaal!

Ten eerste een fijne kerst gewenst. Ik had het gister met een diner-genoot over motorolie. We kregen een discussie hoe belangrijk de specificaties van motorolie zijn.
Je hebt natuurlijk de viscositeit, hoe belangrijk is het om je daar strikt aan te houden?
Hoeveel waarde moet je hechten aan de productspecificaties zoals bv ACEA en VW 505 00 enz?
We speelde met het idee om eens zelf de kleine beurten uit te voeren samen met wat buren en daarvoor wellicht een drum motorolie aan te schaffen.

Ik kwam Shell Helix 0w30 tegen waarvan ze claimen "80 tot 90% van je wagenpark van motorolie mee kunt voorzien".
[www.amt.nl]

Hoor graag jullie input!
In geval van de auto welke ik rijd heel belangrijk. De verkeerde motorolie in een Multi air blok (Alfa Romeo en Fiat) kan flinke schade aan brengen. Er zijn ook genoeg motorblokken welke minder gevoelig zijn, maar wil je op zeker gaan gebruik dan wat de fabrikant voorschrijft.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-12-2020 20:09 door JM GP.
Vroeger waren auto's niet erg gevoelig voor de motorolie, maar met de moderne motoren ziet dat er heel anders uit.
Moderne motoren zijn juist erg gevoelig voor de juiste motorolie, het is daarom erg belangrijk olie te gebruiken die voldoet aan de voorgeschreven specificatie van de fabrikant van de auto.
Het artikel waar je naar verwijst ziet er veelbelovend uit, maar is geschreven in april 2015, is dus bijna 6 jaar oud.
Inmiddels kan er weer veel veranderd zijn.
Geen turbo of directe injectie: dan maakt het weinig uit, zolang er maar genoeg van in zit.
Toevallig van de week even in het instructieboekje gekeken v/d Suzuki Baleno 1.2 van mijn vrouw: 5W30 maar 10W30/40/50 mag ook....(er staat wel een tabel bij vwb de buitentemperatuur, de 5W30 heeft het grootste bereik)
Bij wel luistert het al veel nauwer.
Het heeft ook te maken met wat de olie moet smeren of aan moet drijven. De ene 5w30 is de andere niet.

In het eerder genoemde voorbeeld van de Multiair module heeft de olie niet alleen een smerende werking, maar ook een hydraulische (als ik het zo goed omschrijf). Gooi je daar een normale 10w40 in dan gaat zeker weten je module stuk, misschien niet in de eerste 50.000km, maar zeker daarna.
Ook heb je motoren met een distributieriem die IN de olie draait. Gooi je de verkeerde spec olie daarin dan lost je riem in het minst gunstige geval op.
Auto's met roetfilter, gebruik je daar de verkeerde olie in dan gaat je roetfilter mogelijk defect, of raakt veel sneller verzadigd etc.

Het komt de laatste 10-15 jaar veel nauwer met die specificaties, dan enkel viscositeit en mineraal, half syntheet of vol syntheet.
En is ook een onderwerp dat ALTIJD discussie oplevert smileys with beer

Gelukkig hoef je niet altijd de fabrieksvoorgeschreven merkolie te gebruiken. Vaak is dat toch best prijzig ten opzichte van een alternatief maar wel met dezelfde specificatie.
Het wordt dus even inventariseren en de instructieboekjes door akkeren van de auto's waar het over gaat!
v0rtXi4n
De ene 5w30 is de andere niet.

Ook heb je motoren met een distributieriem die IN de olie draait. Gooi je de verkeerde spec olie daarin dan lost je riem in het minst gunstige geval op.

Kan je dit even onderbouwen - olie moet bij mijn weten aan wettelijk bepaalde specs voldoen - 5W30 is 5W30.
Een distributieRIEM (rubber) die in olie draait lijkt me geen goed idee, bedoel je distributieKETTING (metaal) - die laatste zie ik nog niet zo snel "oplossen"?
Hij bedoelt riem en heeft gelijk vwb 5w30. Juiste specs zijn belangrijk en worden steeds belangrijker.
Niseko

Kan je dit even onderbouwen - olie moet bij mijn weten aan wettelijk bepaalde specs voldoen - 5W30 is 5W30.
Een distributieRIEM (rubber) die in olie draait lijkt me geen goed idee, bedoel je distributieKETTING (metaal) - die laatste zie ik nog niet zo snel "oplossen"?

Ford heeft motoren waar de distributie RIEM in de olie loopt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-01-2021 20:38 door Nissan GTR R34.
De "wettelijke" specificatie is gewoon een SAE (Society of Automotive Engineers) standaard en die beschrijft alleen de viscositeit.
Maar er zijn ook (auto merk specifieke) standaarden over wat er precies in die motorolie mag zitten. Motorolie bestaat namelijk uit meer dan 100 stoffen. Was er vroeger alleen de keuze natuurlijk (mineraal), synthetisch of een mengvorm (het verschil zit dan in die stoffen) nu zijn er echt veel meer varianten. Kies je de verkeerde dan gaat het echt fout.

Vuistregel: heb je directe injectie, turbo, variabele kleptiming/lift, een distributie riem in olie of een roetfilter hou je dan strak aan de voorgeschreven norm. En blijf dan ook weg bij additieven.
Maar alsnog betekent het houden aan de norm niet dat je alleen olie bij de dealer kan kopen. Het is best te vinden.
Engineer2
Vuistregel: heb je directe injectie, turbo, variabele kleptiming/lift, een distributie riem in olie of een roetfilter hou je dan strak aan de voorgeschreven norm. En blijf dan ook weg bij additieven.
Maar alsnog betekent het houden aan de norm niet dat je alleen olie bij de dealer kan kopen. Het is best te vinden.
100% mee eens met de aanvulling dat het voor iedere verbrandingsmotor geldt dat je de juiste of betere motorolie in de auto moet gooien.
Als je de auto beter wil behandelen dan de fabrikant voorschrijft, kan je het beste de olie wat vaker verversen dan voorgeschreven.
Rij dan geen 30.000 of twee jaar met dezelfde olie maar laat het na 10.000 of een jaar verversen.

Wat wel algemeen geldt: motorolie wordt nog steeds regelmatig verbeterd, voor een ouder ontwerp motor is makkelijker olie te vinden die beter is dan strikt noodzakelijk dan voor een erg nieuw ontwerp.
Positief blijven denken: verkeerde olie is nog steeds veel beter als geen olie.grinning smiley
Al die fabrieksspecificaties voor de olie zijn er puur om de motor en gevoelige randapparatuur zo goed mogelijk te beschermen tegen versnelde slijtage.
Maar rijd je echter niet veel en ruil je een auto om de 2 of 3 jaar al weer in voor een ander exemplaar dan zal het niet houden aan die fabrieksspecificaties waarschijnlijk veel meer gevolgen hebben voor de volgende eigenaar als voor jou. (en bij een nieuwe 2e-handsje moet je dan maar hopen dat die nog wel netjes volgens specificaties is onderhouden door de vorige eigenaar)
Muddy Bandit
Positief blijven denken: verkeerde olie is nog steeds veel beter als geen olie.grinning smiley
Al die fabrieksspecificaties voor de olie zijn er puur om de motor en gevoelige randapparatuur zo goed mogelijk te beschermen tegen versnelde slijtage.
Maar rijd je echter niet veel en ruil je een auto om de 2 of 3 jaar al weer in voor een ander exemplaar dan zal het niet houden aan die fabrieksspecificaties waarschijnlijk veel meer gevolgen hebben voor de volgende eigenaar als voor jou. (en bij een nieuwe 2e-handsje moet je dan maar hopen dat die nog wel netjes volgens specificaties is onderhouden door de vorige eigenaar)

Dat is ook waar.

Als je in the middle of nowhere ontdekt dat het oliepeil te laag is, kan je er beter een busje Aldi olie inknikkeren en zo snel mogelijk de olie laten verversen.

Olie heeft meerdere functies:
1- Olie smeert. Olie blijft goed aan metaal plakken en vormt zo een laagje tussen de oppervlaktes van metalen zodat het metaal niet tegen elkaar schuurt. Bij druklagers wordt de olie er zelfs onder druk tussen gepompt om de smering ook intact te houden als de krachten groter worden, daarom heeft iedere auto een oliedruklampje als de druk te laag is.

2- Olie beschermt. Olie beschermt tegen oxidatie. Zoals iedereen wel weet zorgt een laagje olie er voor dat metaal minder snel oxideert (zoals roesten).

3- Olie reinigt. Olie spoelt alle (verbrandings)resten, oxidatie en slijtagedelen weg. Denk hierbij aan microscopisch kleine stukjes metaal en roest maar ook aan condenswater, brandstof-, koelwater- en verbrandingsresten (kooldeeltjes). Waterresten in de olie zijn goed zichtbaar als geel-witte aanslag. Vervuiling blijft in de olie zweven (benzineresten) en de grotere vaste delen komen in het oliefilter. Verouderde olie kan zo dik en plakkerig zijn als stroop.

4- Olie koelt. Op plaatsen zoals tussen zuiger en cilinder en in de cilinderkop is het de oliefilm die zorgt voor een goede warmteoverdracht tussen de metalen onderdelen. Maar olie verbrandt zelf ook als het te heet wordt, dit verschijnsel kan je in de keuken ook goed zien als je een pan met olie te heet maakt. De zwarte verbrandingsresten zullen smering en reiniging op sommige plaatsen onmogelijk maken.

In een verbrandingsmotor zullen de eigenschappen van olie snel veranderen waardoor de bovenstaande dingen niet meer uitgevoerd kunnen worden. Je kan daarop reageren zoals hier geroepen wordt: "Trap die bak maar af, dat zijn zorgen voor de pauper die zo vrekkig is dat hij tweedehands rijdt" maar je kan ook het onderhoudsadvies opvolgen.

De fabrikant geeft tegenwoordig een minimum advies af voor o.a. de olie. Immers, een fabrikant moet balanceren op het randje tussen een "goede naam" en verkoopcijfers - die niet beter worden als zijn producten eeuwig mee gaan.
Het advies bestaat voor olie uit specificatie voor de verse olie en de onderhoudsinterval. Omdat "de verpakking" van olie soms niet meer vertelt dan de viscositeit (hoe "dik" is het), is het belangrijk de rest van de specificaties ook te weten. Gelukkig zijn verbrandingsmotoren wel allemaal vergelijkbaar opgebouwd, dus zijn er veel specificaties die algemeen gelden.
En fabrikanten wijzigen soms de adviezen... Er is een tijd geweest dat "om de 30k" de olie ververst diende te worden. Maar de ene auto is qua gebruik de andere niet. Veel lange afstanden vs korte stukjes stadsgebuik (de boodschappenauto) zijn enorm van invloed op de "levensduur" van de olie. Er is ooit een oliefabrikant geweest die een BMW 325 iets van 75.000 km achter elkaar op een circuit rondjes liet rijden en stelde toen vast dat hun olie super was, de motor bleef heel en vertoonde nauwelijks slijtage.... Logisch, een koude start geeft evenveel slijtage als 20 km met een warme motor rijden.....
Nissan GTR R34
Niseko

Ford heeft motoren waar de distributie RIEM in de olie loopt.
Klopt. De meningen zijn er over verdeeld of dat wel of niet goed zou zijn, maar het is nu eenmaal een gegeven. Zoals ik het begrijp zorgt dit er voor dat de riem langer mee gaat (dus niet zo snel vervangen hoeft te worden) en dat past natuurlijk heel mooi in de huidige hype van de langere onderhoudsintervallen. En daar hoort dan ook weer specifieke olie bij. Maar dat lijkt dan weer een typisch Ford-dingetje te zijn. Ik heb mijn universeel-garage bij de onderhoudsbeurt even (algemeen) gewezen op de motorolie, maar daar wisten ze mij meteen te vertellen dat ze voor Ford specifieke olie op voorraad hebben staan. Dat wekt dan in ieder geval vertrouwen smiling smiley
Pietzoveel
En fabrikanten wijzigen soms de adviezen... Er is een tijd geweest dat "om de 30k" de olie ververst diende te worden. Maar de ene auto is qua gebruik de andere niet. Veel lange afstanden vs korte stukjes stadsgebuik (de boodschappenauto) zijn enorm van invloed op de "levensduur" van de olie. Er is ooit een oliefabrikant geweest die een BMW 325 iets van 75.000 km achter elkaar op een circuit rondjes liet rijden en stelde toen vast dat hun olie super was, de motor bleef heel en vertoonde nauwelijks slijtage.... Logisch, een koude start geeft evenveel slijtage als 20 km met een warme motor rijden.....
Mijn Fiësta heeft een zogenaamde 'slimme oliepeilmeter', die geeft in percentages de oliekwaliteit weer (af te lezen op het dashboard of in de app). En die lijkt toch wel redelijk z'n werk te doen (is geen kwestie van aftellen op basis van gemaakte kilometers of rij-uren). Bij een kort vergelijk met andere Fiesta-rijders bleek wel dat mensen die lange afstanden rijden, langer met hun olie zouden kunnen doen dan de mensen die de auto voor kortere ritten gebruiken. Overigens merk je dan ook wel dat de factor tijd meespeelt, ik zat zelf nog lang niet aan de maximale 30.000 km maar wel aan de onderhoudsinterval van 2 jaar. 0% oliekwaliteit was nog niet bereikt maar kwam wel in zicht. Dus wellicht zit hier ook een stukje verkoopstrategie van Ford achter, maar dan zijn ze in ieder geval zo slim geweest om die app/meter af te stemmen op hun algemene onderhoudsintervallen winking smiley
Leon in zn Fiesta

Klopt. De meningen zijn er over verdeeld of dat wel of niet goed zou zijn, maar het is nu eenmaal een gegeven. Zoals ik het begrijp zorgt dit er voor dat de riem langer mee gaat (dus niet zo snel vervangen hoeft te worden) en dat past natuurlijk heel mooi in de huidige hype van de langere onderhoudsintervallen. En daar hoort dan ook weer specifieke olie bij. Maar dat lijkt dan weer een typisch Ford-dingetje te zijn. Ik heb mijn universeel-garage bij de onderhoudsbeurt even (algemeen) gewezen op de motorolie, maar daar wisten ze mij meteen te vertellen dat ze voor Ford specifieke olie op voorraad hebben staan. Dat wekt dan in ieder geval vertrouwen smiling smiley

Ik moet zeggen dat ik het zelf ook een raar systeem vind hoor. En er mijn twijfels over heb, of eigenlijk had, want het zijn voor zo ver ik hoor en zie geen probleemmotoren.
Maar het is gewoon heel raar om een riem in de olie te leggen, rubbers en plastics kunnen meestal heel slecht tegen olie. Maar als de riem en olie er specifiek voor ontworpen zijn gaat het schijnbaar gewoon goed. Er zullen ook wel wat bijzondere toevoeginen in de olie zitten, en het is natuurlijk ook geen standaard riem.

Volgens mij zorgt het ook voor minder wrijving, en minder geluid.

Deze motoren zijn dus inderdaad een mooi voorbeeld waarom bijvoorbeeld 5W30 niet altijd gewoon 5w30 is. Bij sommige motoren moet er echt specifieke olie gebruikt worden, anders gaat het (sneller) kapot.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-01-2021 11:18 door Nissan GTR R34.
Nissan GTR R34
Ik moet zeggen dat ik het zelf ook een raar systeem vind hoor. En er mijn twijfels over heb, of eigenlijk had, want het zijn voor zo ver ik hoor en zie geen probleemmotoren.
Ligt er aan waar je kijkt. Er is een speciale Facebookgroep die bestaat bij de gratie van ontplofte ecoboost-motoren. Veelal met beeld en geluid. Als Ford-rijder moet je daar eigenlijk niet te veel kijken want dan slaap je niet meer winking smiley En ik houd altijd maar even vast aan het feit dat die filmpjes een hoog Amerikaans gehalte hebben, terwijl mijn auto in Keulen in elkaar is geschroefd. spinning smiley sticking its tongue out
Nissan GTR R34
Leon in zn Fiesta

Maar het is gewoon heel raar om een riem in de olie te leggen, rubbers en plastics kunnen meestal heel slecht tegen olie. Maar als de riem en olie er specifiek voor ontworpen zijn gaat het schijnbaar gewoon goed. Er zullen ook wel wat bijzondere toevoeginen in de olie zitten, en het is natuurlijk ook geen standaard riem.

Volgens mij zorgt het ook voor minder wrijving, en minder geluid.

Deze motoren zijn dus ook een mooi voorbeeld waarom bijvoorbeeld 5W30 niet altijd gewoon 5w30 is. Bij sommige motoren moet er echt specifieke olie gebruikt worden, anders gaat het (sneller) kapot.

Ik moet meteen denken aan de VW V5 motoren. De toerental sensor die meet op het vliegwiel hadden ze geen plek meer voor. Die zit dus in het oliecarter. Alleen zijn die sensoren daar niet voor bedoeld. De behuizing verzwakte heel iets door de olie en de veel grotere variatie in temperaturen zorgde ervoor dat die sensoren ipv een autoleven maar een 7 jaar meegingen. Ook de fabrikanten begaan weleens een misser.

Die distributie riem in olie van Ford lijkt juist wel erg goed te werken. Doordat een riem elastisch is klappert en ratelt het een stuk minder dan een ketting. Met de olie die de wrijving verminderd kan zo'n riem juist veel langer mee dan een ketting. Als het patent afloopt kon dit nog weleens bij meer fabrikanten gebruikt gaan worden.
Nissan GTR R34

Maar het is gewoon heel raar om een riem in de olie te leggen, rubbers en plastics kunnen meestal heel slecht tegen olie. Maar als de riem en olie er specifiek voor ontworpen zijn gaat het schijnbaar gewoon goed.

En er zijn ook steeds meer merken die dit systeem toepassen. Naast Ford heeft ook PSA dit soort motoren.
Mechanix
Nissan GTR R34

Maar het is gewoon heel raar om een riem in de olie te leggen, rubbers en plastics kunnen meestal heel slecht tegen olie. Maar als de riem en olie er specifiek voor ontworpen zijn gaat het schijnbaar gewoon goed.

En er zijn ook steeds meer merken die dit systeem toepassen. Naast Ford heeft ook PSA dit soort motoren.

Ford is overigens bij de 1.0 Ecoboost die bij de Focus 4 is gekomen overgestapt naar een ketting. De oliepomp wordt nog wel door een kleine wetbelt aangedreven.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.