Schuine trekhaak (Nissan Juke)

Gepost door Barri 
Naar aanleiding van het topic van NVE zit ik eens te Googlen/Marktplaatsen naar de Nissan Juke. En daarbij valt mij iets op wat ik eerder in de Autoweek eens heb gelezen over een Subaru Forester, en waar de experts geen antwoord op hadden.

De bevestiging van de trekhaak van een Juke zit scheef. Mag dit, kan dit en wat merk je ervan met rijden met een aanhangwagen?





Je bent niet de enige met de vraag

Mijn kapster heeft ook een Juke met zo'n trekhaak en het er wel eens over gehad. Ze merkt er met de trailers enz niks raars aan. Blijft er alleen wel vreemd uitzien inderdaad
Dat kan, als de fabrikant van auto en trekhaak dat correct ontworpen hebben, met bevestiging en versterkingen en zo.
Bij sommige auto's zal daar iets in de weg zitten in het midden
Dat mag als dit goedgekeurd is door de bevoegde instaties.
Als de kogel in het midden zit op de correcte hoogte dan merk je daar natuurlijk niets van.
De auto en trekhaak zijn zo ontworpen en de trekhaak is goedgekeurd dus je hoeft je daar geen zorgen over te maken.
Het ziet er gek uit, dat klopt maar er zal echt wel over nagedacht zijn.
Dank voor jullie reacties! Ik blijf het heel bijzonder vinden smiling smiley
Zolang de natuurkundige wetten in stand blijven zou je er volgens mij niks van moeten merken. Zolang de kogel van de trekhaak maar in het midden van de auto zit uiteraard smiling smiley
De natuurkundige wetten zullen nog wel even in stand blijven.... Trekhaak of geen trekhaak winking smiley

Het issue is echter dat de kracht die een scheve trekhaak uitoefent niet rechtstreeks / neutraal overgebracht wordt op het chassis van de auto maar in een hoek en daarmee ontstaat er een torsie kracht. Als het chassis maar sterk genoeg is om die te weerstaan zou het geen probleem moeten zijn. Het mechanisme om de haak in en uit te klappen (Als dit tenminste kan ?) zal ook met die extra belasting ontworpen moeten zijn. Dat is nog wel spannend want die mechanismes bij een rechte haak krijgen nog wel eens last van speling, dat lijkt me hier alleen maar waarschijnlijker.

Bij typegoedkeuring heeft de constructeur echter moeten aantonen dat de haak sterk genoeg is en ook de bevestiging aan het chassis. Dat laatste is ongetwijfeld door Nissan zelf uitgedacht incl de versterkingen.
Hij trekt op een punt uit het midden inderdaad. Ik kan me herinneren dat ik met mijn Golf 2 een Ford Escort aan de sleephaak had hangen. Nou, die Golf werd bij drempels echt even ruitvormig hoor! Zoiets krijg je naar mijn idee met zo'n trekhaak constructie ook een beetje.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.