Benzineauto en 60k per jaar

Gepost door Golf01 
Goedemorgen,

Onze woon-werkverkeer veranderd vanaf begin volgend jaar.
Huidige situatie:
20km per dag a 3 dagen per week ivm Corona.
Nieuwe situatie:
240km per dag a 5 dagen per week als Corona volgend jaar verdwijnt/verminderd.

De auto die het allemaal moet gaan doen is de Volkswagen Golf 7 1.2 TSI.
Precies een jaar geleden bij de dealer gekocht, en direct problemen met de auto.
Olieverbruik, kachel wat niet goed warm blaasde, schokbrekers , voorruit/sensoren.
Alles is veranderd onder garantie en er zit een motorblok in die 50k heeft gelopen.

Ik heb momenteel in een jaar tijd bijna 20k gereden. Tot nu toe is alleen de accu kapot gegaan. Vanochtend nog de olie gepeild en tot mijn verbazing toe staat die op 60% ongeveer. Dus wat zal de olie doen met het nieuwe motorblok. 1 liter op 35k ofzo? Waar voorheen 1 liter op 800km erdoorheen ging.
Dus inprincipe is de auto gewoon echt goed op het moment. De werkzaamheden zijn ook perfect uitgevoerd! Alle lof daarvoor nog steeds.

Punt is wel dat ik dus volgend jaar per maand ongeveer 5000k per maand zal gaan rijden. 90% daarvan zal op de snelweg zijn cruise controle ingeschakeld op 100.
Zo rij ik momenteel al jaren ook.
Volle tank is 75€ en daarmee rij ik ongeveer 850km op de snelweg.

1. Is dit te doen met een 1.2 TSI motor? Of zie ik alleen maar beren op de weg dat dit onmogelijk is met zo’n kleine benzinemotor.
2. Wat is handig nu aangezien de APK eraan komt.
Alleen de APK of een APK icm een kleine beurt wat 350€ kost.
Ze hebben letterlijk alles veranderd vorig jaar en de motorblok wat erin zit heeft nu dan 70k gelopen.
Ik zou vooral de situatie nog even rustig aankijken. Ik vind nog geen enkele indicatie dat de coronasituatie echt grondig zou veranderen begin volgend jaar. Oftewel, ik verwacht niet dat je al snel aan die 5000km/maand zal zitten. Als je een auto hebt die net uitgebreid gerepareerd is en goed werkt, dan zou ik die dus nog even lekker houden.
Het zal vast in het begin wel meer rijden zijn maar ik denk dat er voldoende ruimte is om thuis te werken ook in de toekomst. Dan mis je al heel wat kilometers.

Ik rijd al jaren 50k per jaar met een 1.2 8V Clio 2 en eerlijk meestal mis je het echt niet. De Golf is net helemaal aangepakt, je weet wat je er aan hebt niet bezuinigen op die beurt weet je nog. winking smiley Elke 15k km of elk jaar. En als je daar dan 20k van maakt omdat je meer rijd is ook niet zo erg.

Maar die motor vind dat alleen maar fijn, veel warme kilometers.
Je zou nog kunnen overwegen om LPG in je auto te laten bouwen. Ik dacht dat er wel aanbieders zijn (Prins dacht ik) die een installatie kunnen leveren voor TSI motoren. Zeker als je nog van plan bent om lang veel kilometers te maken zou het een optie kunnen zijn...
Hoe kom je in hemelsnaam in zo'n situatie terecht dat 60 dkm woon/werk in je eigen auto moet rijden? Je beseft toch wel dat dit zo'n 1.000 uur oftewel 125 volle werkdagen op jaarbasis is? En dan nog de kosten erbij.. Ik zal het nooit begrijpen confused smiley
Ik zou ook de situatie nog even aanzien, maar natuurlijk prima dat je daar van tevoren over nadenkt! Met zóveel kilometers (ik mag aannemen dat je een goede kilometervergoeding krijgt) zou ik toch nog voor een moderne diesel kiezen, je zou wellicht jouw auto hiervoor kunnen inruilen (voorbeeld):
[www.autotrack.nl]
Zadelsnuiver
Hoe kom je in hemelsnaam in zo'n situatie terecht dat 60 dkm woon/werk in je eigen auto moet rijden? Je beseft toch wel dat dit zo'n 1.000 uur oftewel 125 volle werkdagen op jaarbasis is? En dan nog de kosten erbij.. Ik zal het nooit begrijpen confused smiley
De verhuizing was ongepland. Dat is nu zoals het is. Door corona is alles onzeker. Ik wil geen risico lopen. In de omgeving van onze nieuwe huis is er wel wat werk, maar dan lever ik qua salaris echt veel in.
Reiskosten word volledig vergoed. Het is aan mij hoe ik op werk kom. Daarbuiten ben ik kilometers maken en urenlang in de auto zitten al gewend. Dit zal niet eeuwig duren maar een jaar of 4 nog zeker wel.
+1 voor een LPG installatie.
Eerlijk gezegd is 60k kilometers woonwerk rijden waanzin natuurlijk. Nog afgezien van kosten, maar ook de (vrije)tijd die het je kost, en in zekere mate ook het risico in het verkeer bij weer en wind. Ik zou het sws eerst eens aankijken voor dat je anticiperend allerlei acties gaat ondernemen. Zoals hiervoor al opgemerkt wellicht is er met thuiswerken meer mogelijk en ook qua ontwikkeling virus.
FH163500
Eerlijk gezegd is 60k kilometers woonwerk rijden waanzin natuurlijk. Nog afgezien van kosten, maar ook de (vrije)tijd die het je kost, en in zekere mate ook het risico in het verkeer bij weer en wind. Ik zou het sws eerst eens aankijken voor dat je anticiperend allerlei acties gaat ondernemen. Zoals hiervoor al opgemerkt wellicht is er met thuiswerken meer mogelijk en ook qua ontwikkeling virus.
Ik zal er wat dieper op ingaan. Momenteel woon ik al jarenlang op 20km afstand van mijn werk af. Dus woon en werkverkeer is in de randstad. Thuiswerken zal nooit gaan omdat mijn werk altijd op de weg is. Mijn werk wil ik niet inruilen maar wel onze woonomgeving. Het gaat mij aankomende jaren dubbel zoveel reistijd kosten, maar onze nieuwe woonomgeving geeft ons 10x zoveel terug en kost ons ook 10x minder als wat we nu betalen. Randstad appartement of in een dorp 100km verderop 2 onder 1 kap wat je nog is minder gaat kosten. Ik ga maandelijks reiskosten ontvangen waarmee ik zeker moet uitkomen! En reizen mag mij ook wel een beetje geld kosten, ik verhuis tenslotte verderop. In verband met Corona ga ik geen onnodige risico’s lopen door mijn huidige baan op te zeggen en op de gok een nieuwe baan aan te nemen. Dit zal ik niet tientallen jaren gaan volhouden maar zeker wel minimaal 4 jaar. Dan zie ik wel verder. Ik heb geen 9 tot 5 of een kantoorbaan. Een werkdag van 12 uur of 250 km werkgerelateerd is eerder normaal dan een uitzondering ( voor de Corona ). Nu al 8 maanden werk ik 2 a 3 dagen waarbij ik 8 uur per dag werk en 0 km werkgerelateerd rij. Dus inprincipe is dit jaar al een soort van vakantie/rust jaar geweest. Ben weer volledig opgeladen om weer aankomende jaren aan de bak te gaan zodra de Corona overwaait. Zo niet dan heb ik het nog wel ‘relaxed’ qua werken.
Autokosten zijn heel behoorlijk bij 60k km per jaar. Je rijdt toch bij wijze van spreken in 3 tot 4 jaar een nieuwe auto op. Maar goed, als jij het idee dat je van je reiskosten alle kosten kunt betalen is dit geen argument meer uiteraard.
FH163500
Autokosten zijn heel behoorlijk bij 60k km per jaar. Je rijdt toch bij wijze van spreken in 3 tot 4 jaar een nieuwe auto op. Maar goed, als jij het idee dat je van je reiskosten alle kosten kunt betalen is dit geen argument meer uiteraard.
Dat klopt en het hoeft niet alleen de werkgever geld te gaan kosten. Nu in deze tijd overstappen van baan tot baan is riskant. Wel een vacature gevonden alleen daar moest ik bijna 35%procent aan salaris inleveren. Voordeel wel op tijd thuis etc. Wij verhuizen momenteel niet uit financiële redenen maar het speelt wel mee. Vaste lasten worden bijna gehalveerd etc. Dus die kosten wat wij daarop gaan besparen kan je een beetje van in de reiskosten investeren.

Hoe kan ik mij nu goed voorbereiden?
Alleen de APK aangezien vorige jaar een motorblok van 50k is ingelepeld. Ook de voorruit sensoren schokbrekers zijn daarbij vervangen.
Of een APK icm kleine beurt voor 350€. Luchtfilter olie bijvullen en de auto checken. Zoveel gebeurt daar ook niet dan bij de Volkswagen dealer. Oliepeil staat momenteel na 20k op 60% vol.
Ik begrijp dat een leaseauto niet tot de mogelijkheden behoort? Jammer want dat is voor zo'n situatie als die van jou dé oplossing. Ik ben het verder eens met de mensen die zeggen het nog even aan te kijken.
Is je vraag nou eigenlijk of je wel of geen beurt moet doen? Zou bij deze motor en gezien de plannen daar niet op bezuinigen. Ik zou wel een betrouwbaar en betaalbaar adresje voor het onderhoud gaan zoeken want met 60kkm/jr ben je daar minimaal 3x pj. Als die onderhoudsvraag nu al een topic waard is...
R W xxx
Is je vraag nou eigenlijk of je wel of geen beurt moet doen? Zou bij deze motor en gezien de plannen daar niet op bezuinigen. Ik zou wel een betrouwbaar en betaalbaar adresje voor het onderhoud gaan zoeken want met 60kkm/jr ben je daar minimaal 3x pj. Als die onderhoudsvraag nu al een topic waard is...
Mijn 1e vraag was is dit te doen met een 1.2 TSI motor of zie ik alleen maar beren op de weg. Dit vraag ik ivm dat de motor best klein is en een benzinemotor is
En de 2e vraag was of ik alleen een APK moet laten uitvoeren aangezien de motorblok vorig jaar veranderd is of een APK met een kleine beurt.
Als het goed is had je toen ook gereageerd in mijn vorige topic toen ik in al die ellende zat.
Bimmert
Ik begrijp dat een leaseauto niet tot de mogelijkheden behoort? Jammer want dat is voor zo'n situatie als die van jou dé oplossing. Ik ben het verder eens met de mensen die zeggen het nog even aan te kijken.
Lease auto is geen optie helaas maar wel een x bedrag voor de reiskosten. Voor de rest werk ik sinds Maart 2 a 3 dagen en als dat zo blijft dan zit ik wel goed qua reizen.
Golf01
R W xxx
Mijn 1e vraag was is dit te doen met een 1.2 TSI motor of zie ik alleen maar beren op de weg. Dit vraag ik ivm dat de motor best klein is en een benzinemotor is
En de 2e vraag was of ik alleen een APK moet laten uitvoeren aangezien de motorblok vorig jaar veranderd is of een APK met een kleine beurt.
Als het goed is had je toen ook gereageerd in mijn vorige topic toen ik in al die ellende zat.

Klopt, had ik idd. Voor het motortje zal het voorlopig niet zo'n probleem zijn, je mag maar met 100 achter elkaar aan hobbelen. Wel moet je niet gaan besparen op onderhoud dus ik snap je overweging niet zo. Apk heeft niets met onderhoud te maken, een kleine dealerbeurt is meestal overbetaald.
Golf01
Bimmert
Lease auto is geen optie helaas maar wel een x bedrag voor de reiskosten. Voor de rest werk ik sinds Maart 2 a 3 dagen en als dat zo blijft dan zit ik wel goed qua reizen.

En het is ook niet bespreekbaar? Gezien de kilometers die je maakt en het geld dat je baas al kwijt is aan jouw reiskostenvergoeding zal een leaser best uit kunnen. Je kan het voorstellen misschien.
Mijn eeuwige antwoord:

Overnacht bij je werk.

Als het geen 9 tot 5 is en thuiswerken kan nu wel dan kan je vast iets regelen met bijvoorbeeld 4 lange dagen en nog wat thuiswerk, dat scheelt je al 1000km/maand. Als je dan nog 2 nachtjes een hotel/airbnb pakt zak je al naar 2000km per maand. Het scheelt je bakken met tijd en energie, ik heb diverse collega's gehad die het zo deden. 240km rijden is gewoon geestdodend, niet zonder risico en ongezond. Je kan bijvoorbeeld lekker wat sporten 's avonds, de kroeg in met collega's of een andere hobby verzinnen. Jij hebt daar ook nog vrienden en familie neem ik aan. Een collega deed bijvoorbeeld de wekelijkse boodschappen alvast op donderdagavond en reed dan vrijdag rond de lunch voor de files naar huis.

Die auto kan prima 5000km per maand draaien, het is alleen maar 'goed' om lange afstanden te rijden al geldt dat met name voor de motor.
Echter uiteindelijk is er wel slijtage, het onderstel, banden, airco, interieur, etc. Na 240.000km op de teller kan je zeker hoge bedragen bij de garage verwachten en zeer lage bedragen bij de verkoop. Daar gaan echt flinke kosten uit komen, denk ook aan je hogere verzekeringspremie.
TS is directiechauffeur met veel wachttijd tijdens zijn werk.
Golf01
R W xxx

Het zal altijd voordeliger zijn om die kilometers met een dieselmotor te doen. Maargoed, je kan ook eerst een jaartje met deze auto nog blijven rijden. Dan krijg je er bij inruil nog wat voor terug.

Beurtjes nooit op bezuinigen trouwens. Als het tijd is volgens de interval dan gewoon doen.
Golf01

Reiskosten word volledig vergoed.

Wat bedoel je precies met "volledig vergoed"? Een vast bedrag per km maar wel voor alle gemaakte kilometersmoody smiley Of de werkelijk gemaakte kosten? En de compensatie voor die 1000 uur per jaar reistijd? Je bent 3 a 4 uur per dag kwijt aan reistijd. En dan ook nog met een eigen auto met alle risico's van dien. Werkgever lacht zich rot.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-11-2020 09:00 door R Wolters.
Blijkbaar is je auto op dit moment in goede handen bij je garage, als ik zo lees, dus ik zou in de huidige Corona situatie gewoon doorrijden met die auto, aan onderhoud ontkom je niet. Ná de Corona situatie (wanneer??) kun je altijd nog besluiten, mocht je echt meer kilometers gaan maken, om tot aanschaf van een andere auto over te gaan!
R Wolters
Golf01

Reiskosten word volledig vergoed.

Wat bedoel je precies met "volledig vergoed"? Een vast bedrag per km maar wel voor alle gemaakte kilometersmoody smiley Of de werkelijk gemaakte kosten? En de compensatie voor die 1000 uur per jaar reistijd? Je bent 3 a 4 uur per dag kwijt aan reistijd. En dan ook nog met een eigen auto met alle risico's van dien. Werkgever lacht zich rot.

200km x 0,19 cent per dag, dat bedoel ik met volledig vergoed. Ik kies er zelf bewust voor om te verhuizen. Daar zijn privé redenen voor en ik ga het niet doen voor mijn lol. Daarbuiten heb ik het naar m’n zin op werk en verdien ik er goed aan. Om nu in de Corona crisis van baan te wisselen en bijna 1000 euro in te leveren, daar heb ik op dit moment geen zin in. De auto is mijn kantoor, rijden is mijn werk. Er zijn dagen dat ik 12 a 14 uur in de auto zit (letterlijk). Dat is natuurlijk werkgerelateerd maar uren in de auto of lange afstanden is geen probleem voor mij.
speedtouch
Blijkbaar is je auto op dit moment in goede handen bij je garage, als ik zo lees, dus ik zou in de huidige Corona situatie gewoon doorrijden met die auto, aan onderhoud ontkom je niet. Ná de Corona situatie (wanneer??) kun je altijd nog besluiten, mocht je echt meer kilometers gaan maken, om tot aanschaf van een andere auto over te gaan!
De plan eerst was om alles nu te gaan doen ipv over een half jaar. Banden remblokken etc. Maar achteraf inderdaad ff niks doen aangezien ik 2 a 3 dagen per week werk. Ik wacht het ff rustig af en dan kan ik achteraf alles nog doen
Nou ik zag allemaal beren op de weg.
APK was binnen 5 minuten gepiept.
Alles was nog als nieuw of nog lang niet aan vervanging toe.
Zelf nog een kleine beurt laten uitvoeren en nu kunnen we met een gerust hart de weg op
Als de auto nu goed is, is inruilen zonde. Maar een LPG installatie is dan zeker het overwegen waard, De nieuwe G3 installaties hebben nauwelijks problemen en per km betaal je nog minder dan bij diesel En de wegenbelasting is maar heel iets hoger dan bij benzine en fors lager als diesel. Die installatie heb je in 1 jaar terug verdiend. Als je dan naar de kosten kijkt zit je zeker met een nog grotere smile spinning smiley sticking its tongue out achter het stuur..
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.