Bijvullen koelmiddel

Gepost door Dubbele Pijp 
Goedemiddag

Ik lees verschillende verhalen over het bijvullen van koelvloeistof. Warm tot max, koud tot max, koud tot min, koud tot middenin.

Tot waar vul je het bij. Is maximum als de motor warm is. Is het minimum als de motor koud is. Ergens in het midden of gewoon koud tot max? Ik merk dat mijn auto er wat vloeistof lijkt uit te gooien als hij tot max gevuld wordt en hij komt een aantal keer goed op temperatuur.

Er is hierover geen duidelijkheid op het internet en op forums. Het is een Amerikaanse auto van het merk Ford
Ergens boven de stand minimum in koude toestand...Halverwege max. Let wel op bij de keuze koelvloeistof dat die bij de auto hoort. (Blauw, roze, geel, groen....)
Bij (steen)koude motor bijvullen tot MIN, goed stuk rijden, weer af laten koelen. Blijft 'ie dan op het MIN level dan is het goed en kan er eventueel nog iets bij.
Quote
Zadelsnuiver
Bij (steen)koude motor bijvullen tot MIN, goed stuk rijden, weer af laten koelen. Blijft 'ie dan op het MIN level dan is het goed en kan er eventueel nog iets bij.

Bedankt PietzoVeel en Zadelsnuiver. Leuk om mensen zo te bedanken trouwens, met die namen, haha.

Conclusie is dus: bijvullen tot max op koude motor is niet de bedoeling en zal geloosd worden...
Veel garagisten doen dat dus verkeerd. Ik dacht al.
Re: Bijvullen koelmiddel
24-10-2020 09:01
Dit staat toch gewoon in je instructie boekje? Dan je je op het auto specifiek advies. Overigens is koelvloeistof iets wat meer normaal niet bij hoeft te vullen aangezien het een gesloten systeem is.
Quote
EVV
Dit staat toch gewoon in je instructie boekje? Dan je je op het auto specifiek advies. Overigens is koelvloeistof iets wat meer normaal niet bij hoeft te vullen aangezien het een gesloten systeem is.

Hallo.

Nee, maar als je er teveel in gooit, laat hij er via overdrukbeveliging uit. Daarom mijn vraag. Er staat bijvullen tot tussen min en max. Maar dat is niet gespecificeerd. Als ik hem tot of vrij ver tot max vul, lijkt hij wat te lozen. Daarom mijn vraag. Dat is niet fijn als je zelf niet goed weet hoe of wat en op internet staat er niets duidelijks...

Daarnaast lees ik ook op veel plekken dat veel auto's toch wel een beetje verbruiken tussen beurten door. Dat dat haast onvermijdelijk is....

Gr.
Wat je er teveel in gooit wordt geloosd, en daarna staat het op het juiste peil.
Aangezien het volume van koelvloeistof aan temperatuur onderhevig is zal je nooit een vast peil kunnen stellen (tenzij je een thermometer gebruikt), vandaar ook de vrij ruime term "tussen min en max".
Ga er gewoon van uit dat het max. peil het peil is bij de motor + koeling op bedrijfstemperatuur en dat je op zo'n moment het peil moet controleren, wil je voor jezelf ook het max. peil bij koude motor vast stellen dan gewoon even na bovenstaande de motor geheel af laten koelen en dan met een stift markeren waar het peil staat bij een geheel koude motor en koude weersomstandigheden.
Veel van dat zogenaamde koelvloeistofverbruik betreft gewoon lozing tijdens een lange autorit waarbij alles een keer goed op bedrijfstemperatuur is gekomen, maar zolang het voorraadpotje/expansievat niet droog staat bij een geheel koude motor is er in de praktijk niets aan de hand en is bijvullen ook niet nodig.
Quote
Muddy Bandit
Wat je er teveel in gooit wordt geloosd, en daarna staat het op het juiste peil.
Aangezien het volume van koelvloeistof aan temperatuur onderhevig is zal je nooit een vast peil kunnen stellen (tenzij je een thermometer gebruikt), vandaar ook de vrij ruime term "tussen min en max".
Ga er gewoon van uit dat het max. peil het peil is bij de motor + koeling op bedrijfstemperatuur en dat je op zo'n moment het peil moet controleren, wil je voor jezelf ook het max. peil bij koude motor vast stellen dan gewoon even na bovenstaande de motor geheel af laten koelen en dan met een stift markeren waar het peil staat bij een geheel koude motor en koude weersomstandigheden.
Veel van dat zogenaamde koelvloeistofverbruik betreft gewoon lozing tijdens een lange autorit waarbij alles een keer goed op bedrijfstemperatuur is gekomen, maar zolang het voorraadpotje/expansievat niet droog staat bij een geheel koude motor is er in de praktijk niets aan de hand en is bijvullen ook niet nodig.

Heel hartelijk bedankt Muddy Bandit! In praktijk zou dit dus ook meermalen kunnen gebeuren: de ene keer na 20 minuten rijden en op goede temp gooit hij er iets uit, de volgende keer rijd je nog verder of warmer (of zwaarder beladen? Lijkt me ook meewerken!) en knikkert hij er weer iets meer uit?

Echt knap hoeveel jullie er vanaf weten.
Quote

Heel hartelijk bedankt Muddy Bandit! In praktijk zou dit dus ook meermalen kunnen gebeuren: de ene keer na 20 minuten rijden en op goede temp gooit hij er iets uit, de volgende keer rijd je nog verder of warmer (of zwaarder belade

Als de auto 1x goed op bedrijfstemperatuur is geweest en eventueel te veel is geloosd dan gebeurd dat daarna in principe niet meer en staat hij prima op peil. Bij een gezonde motor blijft hij dat dan ook.

Of je nu tot min bij vult of tot max met koude maakt ook niet heel veel uit dus. Daarom ook zoveel verschillende meningen. Te veel of Te weinig is uiteraard niet de bedoeling.
Ergens tussen min en max is goed. Ik vind het soms ook verwarrend. Ook met oliepeil. Bij mijn Volvo XC 70 D5 moet de olie niet verder dan 2/3 deel op de peilstok staan. En tussen min en max streep op de peilstok zit minder dan een liter. Dus als ie onder de min komt moet je bijvullen. Of op de min. Maar je gaat niet dagelijks peilen. Dus dan gooi je er 3/4 liter bij als ie rond min staat. Maar dan staat ie weer boven 2/3 van de peilstok. En dat moet dan weer niet... Zucht....smiling smiley
Quote
AsconaGT
Quote

Heel hartelijk bedankt Muddy Bandit! In praktijk zou dit dus ook meermalen kunnen gebeuren: de ene keer na 20 minuten rijden en op goede temp gooit hij er iets uit, de volgende keer rijd je nog verder of warmer (of zwaarder belade

Als de auto 1x goed op bedrijfstemperatuur is geweest en eventueel te veel is geloosd dan gebeurd dat daarna in principe niet meer en staat hij prima op peil. Bij een gezonde motor blijft hij dat dan ook.

Of je nu tot min bij vult of tot max met koude maakt ook niet heel veel uit dus. Daarom ook zoveel verschillende meningen. Te veel of Te weinig is uiteraard niet de bedoeling.

Dus: het mag één keer dalen maar daarna absoluut niet meer? Ik had gelezen dat dat wel even kon duren!

Wat hier zeer vermeldenswaardig is: het expansievat is geen bol of vierkant expansievat zoals je dat heel vaak ziet (ook als je expansievat intikt op Google), maar een lange pijp met een diameter van ongeveer 5cm en een lente van een halve meter (van hoogte windhaak tot ongeveer de bodem bumper, gelijke hoogte onderkant radiateur). Hierop lijkt mij het geringste verlies of fluctuatie direct zichtbaar. Maar dat kan ook wishfull thinking zijn?

Daarnaast veel meningen, zo lees ik: beetje verbruik is niet erg want nooit 100% waterdicht. Bijv 300ml tussen beurten in kan makkelijk. Of: absoluut 0 druppels verbruik.



6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-10-2020 20:59 door Dubbele Pijp.
Excuses. Hier ging iets mis, ik had in dit bericht perongeluk eea getypt wat er al stond en kan het bericht niet verwijderen. Dat geldt voor dit bericht en niet voor bovenstaand bericht!



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-10-2020 18:49 door Dubbele Pijp.
Om welke USA Ford en bouwjaar gaat het hier?
Quote
Muddy Bandit
Om welke USA Ford en bouwjaar gaat het hier?

Dank u!
Ford Ka TITANIUM X uit 2011. Benzine.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-10-2020 23:17 door Dubbele Pijp.
Dat is geen USA Ford maar een gewone Ford.
Maar ik zie het al, gevalletje cheap building.... alles is als 1 geheel samengebouwd met de radiator.
Quote
Muddy Bandit
Dat is geen USA Ford maar een gewone Ford.
Maar ik zie het al, gevalletje cheap building.... alles is als 1 geheel samengebouwd met de radiator.

Daar lijkt het idd op. Wil dat wat zeggen of kan dat wat verklaren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2020 08:38 door Dubbele Pijp.
Quote

Dat is geen USA Ford maar een gewone Ford.

Ik ging even van uit dat dit een dikke V8 USA Ford was. Maar het is zelfs geen gewone EU ford, maar dit is een Fiat Panda ford. grinning smiley

Op het logo na is er maar weinig Ford aan. De auto is gemaakt in de Fiat fabriek waar ook de Fiat Panda en Lancia Ypsilon word gemaakt. . (In Polen dacht ik)

zelfde platform als de fiat panda, onderhuids ook gewoon veel Fiat Panda en het is geen Ford motor maar het zelfde Fiat blokje als in een Fiat Panda.

Waar overigens niets mis mee is, die fire blokjes van Fiat zijn volgens mij best betrouwbaar



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2020 09:20 door AsconaGT.
Re: Bijvullen koelmiddel
27-10-2020 09:28
Quote
Dubbele Pijp
Quote
Muddy Bandit
Dat is geen USA Ford maar een gewone Ford.
Maar ik zie het al, gevalletje cheap building.... alles is als 1 geheel samengebouwd met de radiator.

Daar lijkt het idd op. Wil dat wat zeggen of kan dat wat verklaren.

Dat zegt eigenlijk niets.

Koelvloeistof zet veel meer uit dan het motorblok. Voor mijn Peugeot 106 (wegens koelproblemen uitgerekend) was het verschil in volume ongeveer 0,5 liter. Deze auto had ook het expansiedeel boven in de radiator en een grove inschatting gaf aan dat dit stuk ongeveer 1 liter groot was.

Dat betekent dat dit deel met koude motor (koelvloeistof op max) 1 liter groot was en met warme motor daarom ongeveer 0,5 liter. De druk wordt bepaalt door een overdrukklep (meestal de vuldop zelf) en bij de Peugeot ging deze open bij 1,5 bar en dus liet deze auto er lucht uit iedere keer dat de gemiddelde temperatuur in het koelsysteem op 100 graden kwam tot het niveau op min stond.

In praktijk werd de koelvloeistof pas zo heet na een flink stuk volgas over de snelweg blazen (autootje was niet zo snel) wat mijn koelvloeistofverbruik verklaarde.
Het volume van het expansievat was bij "min" bijna 2 liter waarmee het volume van het expansievat dan dus wel voldoende was.

Het was dus bijvullen tot max en na een vijftig ~ honderdtal kilometers flink gassen stond hij weer op min. Na dat stevige stukje gassen bleef het niveau wel op min staan.

Constant koelvloeistofverlies kan lekkage betekenen. Radiatoren staan er om bekend dat zij langzaam maar zeker wegrotten en dat merk je als eerste aan dit verlies. Er zitten twee radiatoren in een auto, een achter de gril (meestal) en een in het ventilatiecircuit voor de kachel (bij lekkage ruik je dan een zoetige lucht uit de kachel).
Ook kan de koppakking lekkage hebben.

Voor dit soort lekkage is het het makkelijkst even bij de garage na te vragen of je nog even door kan rijden terwijl je regelmatig bijvult (hoeveel lekt hij per week/km). De lekkage zal ondertussen steeds erger worden en na korte tijd zal de lekkage zo heftig zijn dat het goed zichtbaar is wat lekt.
Goed zichtbaar voor een monteur die weet waar hij moet kijken.
Quote
AsconaGT
Quote

Dat is geen USA Ford maar een gewone Ford.

Ik ging even van uit dat dit een dikke V8 USA Ford was. Maar het is zelfs geen gewone EU ford, maar dit is een Fiat Panda ford. grinning smiley

Op het logo na is er maar weinig Ford aan. De auto is gemaakt in de Fiat fabriek waar ook de Fiat Panda en Lancia Ypsilon word gemaakt. . (In Polen dacht ik)

zelfde platform als de fiat panda, onderhuids ook gewoon veel Fiat Panda en het is geen Ford motor maar het zelfde Fiat blokje als in een Fiat Panda.

Waar overigens niets mis mee is, die fire blokjes van Fiat zijn volgens mij best betrouwbaar

Hahaha. Nee. Helaas niet. Het is niet mijn droomauto, maar je moet ergens beginnen. Haha.
Quote
rke
Quote
Dubbele Pijp
Quote
Muddy Bandit
Dat is geen USA Ford maar een gewone Ford.
Maar ik zie het al, gevalletje cheap building.... alles is als 1 geheel samengebouwd met de radiator.

Daar lijkt het idd op. Wil dat wat zeggen of kan dat wat verklaren.

Dat zegt eigenlijk niets.

Koelvloeistof zet veel meer uit dan het motorblok. Voor mijn Peugeot 106 (wegens koelproblemen uitgerekend) was het verschil in volume ongeveer 0,5 liter. Deze auto had ook het expansiedeel boven in de radiator en een grove inschatting gaf aan dat dit stuk ongeveer 1 liter groot was.

Dat betekent dat dit deel met koude motor (koelvloeistof op max) 1 liter groot was en met warme motor daarom ongeveer 0,5 liter. De druk wordt bepaalt door een overdrukklep (meestal de vuldop zelf) en bij de Peugeot ging deze open bij 1,5 bar en dus liet deze auto er lucht uit iedere keer dat de gemiddelde temperatuur in het koelsysteem op 100 graden kwam tot het niveau op min stond.

In praktijk werd de koelvloeistof pas zo heet na een flink stuk volgas over de snelweg blazen (autootje was niet zo snel) wat mijn koelvloeistofverbruik verklaarde.
Het volume van het expansievat was bij "min" bijna 2 liter waarmee het volume van het expansievat dan dus wel voldoende was.

Het was dus bijvullen tot max en na een vijftig ~ honderdtal kilometers flink gassen stond hij weer op min. Na dat stevige stukje gassen bleef het niveau wel op min staan.

Constant koelvloeistofverlies kan lekkage betekenen. Radiatoren staan er om bekend dat zij langzaam maar zeker wegrotten en dat merk je als eerste aan dit verlies. Er zitten twee radiatoren in een auto, een achter de gril (meestal) en een in het ventilatiecircuit voor de kachel (bij lekkage ruik je dan een zoetige lucht uit de kachel).
Ook kan de koppakking lekkage hebben.

Voor dit soort lekkage is het het makkelijkst even bij de garage na te vragen of je nog even door kan rijden terwijl je regelmatig bijvult (hoeveel lekt hij per week/km). De lekkage zal ondertussen steeds erger worden en na korte tijd zal de lekkage zo heftig zijn dat het goed zichtbaar is wat lekt.
Goed zichtbaar voor een monteur die weet waar hij moet kijken.

Thanks! Ik vraag me af in hoeverre er een lekkage is hoor. Waterpompje is vervangen, ding is bijgevuld tot boven MAX geloof ik en staat nu 1cm onder MAX. Op een vat gelijk het mijne betekent dit denk ik (schatting): 50-75 ml. Hij is ongeveer 2000 km geleden bijgevuld en daarna niet meer. Lijkt de laatste tijd zelfs stabiel!

Een koppakking lijkt me stug: er zijn echt 0 symptomen van lekke koppakking (op misschien een beetje, heel klein beetje, koelvloeistof verlies na. Voor de rest niks! Geen olie en kvs vermengt, waar dan ook en geen rook enz).
Systeem is 2. 5 mnd geleden afgeperst, waterpomp lekte. Die is vervangen, koelvloeistof is geheel ververst. Daarna niet bij hoeven vullen, maar in die tijd uiteindelijk een ml of 50-75 onder max gekomen. Dat komt in mijn vat neer op ongeveer 1cm omdat hij zoals ik al zei zeer lang en smal is. Ik denk dat hij langzaam maar zeker op het kloppende peil is gekomen/komt en dat precies op MAX te vol is. Ik rijd er veel korte stukken mee.

Daarnaast gaven 2 (bovag) garagisten onafhankelijk van elkaar aan dat een beetje koelvloeistofverlies onvermijdelijk is en bij dagelijks peilen op zo'n vat altijd zichtbaar wordt: de meesten hebben het niet in de gaten. Het kunnen ook afwijkingen zijn in ondergrond en temperatuur op zo'n lang smal vat met klein oppervlak. Het schijnt normaal te zijn, maar op internet lees je altijd direct koppakking, zoals je met een zere teen volgens het internet ook direct stervende bent. De garagist zei ook dat het met een koppakking vaak echt wel een stukje sneller gaat dan 50ml op 2000km. Het gutst er dan vaak uit of het wordt steeds erger. Maar nogmaals: er zijn geen tekenen die koppakking te verdenken.

Ook daarop geen eenduidig antwoord: minimaal verlies (zo weinig dat je niet maandelijks staat bij te vullen, of eigenlijk zelfs nooit bijvult tussen beurten) wordt door sommigen normaal gevonden en onderbouwd verklaard, door anderen wordt echter iedere druppel verlies als gevaarlijk gezien. Je weet het dan niet goed meer.

Rke, ik begrijp dan ook dat er bij jou niet per se een probleem was: stond stabiel op min.
Ook mijn auto heeft geen koelprobleem (wordt niet heter dan temperatuurmeter exact in het midden!) en de koelvloeistof staat na 2000km 1cm onder max (terwijl de ruimte tussen max en min ongeveer 7 cm is op dit expansievat). Of had je wel een groot probleem? Ik zie geen probleem als die kvs op min blijft staan, en dan niet verder lekt zoals jij aangeeft, of komt DAT fenomeen door een lekkage zoals je noemt?



7 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2020 10:41 door Dubbele Pijp.
Re: Bijvullen koelmiddel
27-10-2020 10:38
Een beetje vaag dat garages aangeven dat koelvloeistofverlies normaal is. Het is een gesloten systeem, anders kan er geen druk opgebouwd worden. Daarmee zou er geen verlies op mogen treden (hooguit bij over vullen en daarmee een te hoge druk). Als dit teveel aan vloeistof er uit is, zou het op peil moeten blijven. De enige keren dat ik vloeistof heb moeten bijvullen bij auto's is wanneer ze daadwerkelijk lek waren.
Quote
EVV
Een beetje vaag dat garages aangeven dat koelvloeistofverlies normaal is. Het is een gesloten systeem, anders kan er geen druk opgebouwd worden. Daarmee zou er geen verlies op mogen treden (hooguit bij over vullen en daarmee een te hoge druk). Als dit teveel aan vloeistof er uit is, zou het op peil moeten blijven. De enige keren dat ik vloeistof heb moeten bijvullen bij auto's is wanneer ze daadwerkelijk lek waren.

Klopt, daarom mijn vraag: moet hij op maximaal staan in koude toestand of in hete toestand? Bij mij stond hij op maximaal met koude motor, zelfs iets erover denk ik, en dat zou verklaren waarom hij langzaam op juiste peil komt... Rijd veel korte stukken. Nu 1cm onder maximaal (maar wel flinke temperatuurwisselingen buitentemp. Van 35 graden naar 8 graden). Tussen min-max zit op mijn vat ongeveer 7-8cm. Met een hetere motor (exact zelfde stuk rijden, zelfde parkeerplaats) staat hij telkens netjes boven MAX, precies op de lijn van de bovenkant letters. Meetpuntje dus.

Dat zou geruststellen.
Geen symptomen van koppakking en systeem afgeperst. Alleen word ik er een beetje te gefocust op en dus besloot ik het hier te vragen aan de kenners.

Volgens mij lijkt hij nu gestabiliseerd, maar kan er wakker van liggen. Moet er niet aan denken stil te komen staan met heetloper, maar nog nooit gehad. Wellicht te gefocust.

Het zou goed kunnen dat het zich stabiliseert tot een stukje onder max.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2020 11:38 door Dubbele Pijp.
Re: Bijvullen koelmiddel
27-10-2020 13:32
Het is een gesloten systeem waar in principe niets uit kan (behalve door de overdrukklep).
Maar, iets koelvloeistofverlies is bijna onvermijdelijk. Keerringen en afdichtingen lekken vaak wel iets en het blijft een systeem waar op den duur ieder druppeltje geteld wordt.

Zolang je niet iedere maand/week koelvloeistof moet bijvullen, zou ik mezelf geen zorgen maken. Vooral ook omdat de monteur de boel afgeperst heeft. Daarmee is de lekkage binnen de normen van de fabrikant - als het een goede monteur is.. spinning smiley sticking its tongue out

Echter, je hebt het over een oudere auto. Controle kan zeker geen kwaad, lekkage kan snel erger worden. Zodra je richting het "min" streepje gaat, even bijvullen, noteren hoe veel er bij gaat en pas als je vaak moet bijvullen met je lijstje van bijvulmomenten richting monteur stappen.
Quote
rke
Het is een gesloten systeem waar in principe niets uit kan (behalve door de overdrukklep).
Maar, iets koelvloeistofverlies is bijna onvermijdelijk. Keerringen en afdichtingen lekken vaak wel iets en het blijft een systeem waar op den duur ieder druppeltje geteld wordt.

Zolang je niet iedere maand/week koelvloeistof moet bijvullen, zou ik mezelf geen zorgen maken. Vooral ook omdat de monteur de boel afgeperst heeft. Daarmee is de lekkage binnen de normen van de fabrikant - als het een goede monteur is.. spinning smiley sticking its tongue out

Echter, je hebt het over een oudere auto. Controle kan zeker geen kwaad, lekkage kan snel erger worden. Zodra je richting het "min" streepje gaat, even bijvullen, noteren hoe veel er bij gaat en pas als je vaak moet bijvullen met je lijstje van bijvulmomenten richting monteur stappen.

Super bedankt. Je hebt me enorm geholpen. Iedere maand/week is zeker geen sprake van! Heb eigenlijk nog nooit onder min gezien.

Als hij stabiel op min blijft staan, is dat in principe ook niets kwaads? Dat was bij jou begreep ik. Had dat een onderliggend probleem?

Top. Bedankt! Enne: veel vertrouwen in monteur. Vakman!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2020 13:45 door Dubbele Pijp.
Re: Bijvullen koelmiddel
27-10-2020 14:50
Quote
Dubbele Pijp
Quote
rke
Het is een gesloten systeem waar in principe niets uit kan (behalve door de overdrukklep).
Maar, iets koelvloeistofverlies is bijna onvermijdelijk. Keerringen en afdichtingen lekken vaak wel iets en het blijft een systeem waar op den duur ieder druppeltje geteld wordt.

Zolang je niet iedere maand/week koelvloeistof moet bijvullen, zou ik mezelf geen zorgen maken. Vooral ook omdat de monteur de boel afgeperst heeft. Daarmee is de lekkage binnen de normen van de fabrikant - als het een goede monteur is.. spinning smiley sticking its tongue out

Echter, je hebt het over een oudere auto. Controle kan zeker geen kwaad, lekkage kan snel erger worden. Zodra je richting het "min" streepje gaat, even bijvullen, noteren hoe veel er bij gaat en pas als je vaak moet bijvullen met je lijstje van bijvulmomenten richting monteur stappen.

Super bedankt. Je hebt me enorm geholpen. Iedere maand/week is zeker geen sprake van! Heb eigenlijk nog nooit onder min gezien.

Als hij stabiel op min blijft staan, is dat in principe ook niets kwaads? Dat was bij jou begreep ik. Had dat een onderliggend probleem?

Top. Bedankt! Enne: veel vertrouwen in monteur. Vakman!

Het onderliggende probleem was mijn looiige voet.

Met een auto die een topsnelheid van ongeveer 140 km/uur heeft, iedere dag dik 100 km aan een stuk met snelheden van vaak meer dan 130 km/uur scheuren, is het uiterste van de techniek vragen.
Ik heb dit 'probleem' opgelost met een nieuwe radiateur en een extra expansievat. Dat geeft goede koeling in de nieuwe radiateur en extra ruimte voor expansie van de koelvloeistof.
Quote
rke
Quote
Dubbele Pijp
Quote
rke
Het is een gesloten systeem waar in principe niets uit kan (behalve door de overdrukklep).
Maar, iets koelvloeistofverlies is bijna onvermijdelijk. Keerringen en afdichtingen lekken vaak wel iets en het blijft een systeem waar op den duur ieder druppeltje geteld wordt.

Zolang je niet iedere maand/week koelvloeistof moet bijvullen, zou ik mezelf geen zorgen maken. Vooral ook omdat de monteur de boel afgeperst heeft. Daarmee is de lekkage binnen de normen van de fabrikant - als het een goede monteur is.. spinning smiley sticking its tongue out

Echter, je hebt het over een oudere auto. Controle kan zeker geen kwaad, lekkage kan snel erger worden. Zodra je richting het "min" streepje gaat, even bijvullen, noteren hoe veel er bij gaat en pas als je vaak moet bijvullen met je lijstje van bijvulmomenten richting monteur stappen.

Super bedankt. Je hebt me enorm geholpen. Iedere maand/week is zeker geen sprake van! Heb eigenlijk nog nooit onder min gezien.

Als hij stabiel op min blijft staan, is dat in principe ook niets kwaads? Dat was bij jou begreep ik. Had dat een onderliggend probleem?

Top. Bedankt! Enne: veel vertrouwen in monteur. Vakman!

Het onderliggende probleem was mijn looiige voet.

Met een auto die een topsnelheid van ongeveer 140 km/uur heeft, iedere dag dik 100 km aan een stuk met snelheden van vaak meer dan 130 km/uur scheuren, is het uiterste van de techniek vragen.
Ik heb dit 'probleem' opgelost met een nieuwe radiateur en een extra expansievat. Dat geeft goede koeling in de nieuwe radiateur en extra ruimte voor expansie van de koelvloeistof.

Ik wil ook nog weleens rijden alsof ik wel een USA Ford V8 heb ;-). Bedankt voor je geruststellende woorden. Je uitleg wordt erg gewaardeerd.
Na deze gesprekkenreeks extra oplettend, wel gerustgesteld. Vanmorgen reed ik een minuut of 4-5. Temperatuurmeter vloeistof kwam net omhoog (dus een graad of 55-60). Thermostaat nog dicht dus durfde het wel aan de dop er af te draaien met motor uit: geen (flinke) drukopbouw, geen gesis dus, geen bubbels, ook niet bij weer starten met losse dop. Effe gecheckt. Toch stond mijn koelvloeistof (in vat met klein oppervlak dus!) net een centimetertje hoger, na de 4 minuten rijden, precies(!) op MAX. Lijkt me geen probleem, maar wat is dit? :-)
Re: Bijvullen koelmiddel
30-10-2020 11:19
Uitzettingscoefficient van koelvloeistof zit ergens in de buurt van 0,5 * 10−3m3/m3 per graad K. 5 liter koelvloeistof bij 0 graden zal bij 100 graden ongeveer 5,25 liter zijn.

Dat verschil zal opgevangen moeten worden met lucht onder druk in het expansievat en dat zie je aan het niveau. De Peugeot heeft (heerlijke ontwerpers die niet bang zijn van een extra metertje slang) 7 liter koelvloeistof en een expansievat wat relatief klein is. Je ziet in de diverse uitvoeringen van de 106 ook dat er veel oplossingen bedacht zijn voor dit expansievat.

Bij volgas scheuren kan de koelvloeistof zelfs heter worden dan 100 graden, de vuldop opent bij een temperatuur (bepaalt door de druk) van 110 graden.


Als je de auto voor dit soort scheurwerk gebruikt, denk dan ook aan de rest. Klepspeling (als dit gesteld moet worden), goede olie (mindere kwaliteit olie verbrandt sneller), schoonhouden van het blok (vuil onder tegen het carter zorgt voor een verhoging van de koelvloeistoftemperatuur), en voor een heel klein beetje veiligheid natuurlijk goede banden, goede remmen, goede schokdempers en eventueel goed laswerk.
Quote
rke
Uitzettingscoefficient van koelvloeistof zit ergens in de buurt van 0,5 * 10−3m3/m3 per graad K. 5 liter koelvloeistof bij 0 graden zal bij 100 graden ongeveer 5,25 liter zijn.

Dat verschil zal opgevangen moeten worden met lucht onder druk in het expansievat en dat zie je aan het niveau. De Peugeot heeft (heerlijke ontwerpers die niet bang zijn van een extra metertje slang) 7 liter koelvloeistof en een expansievat wat relatief klein is. Je ziet in de diverse uitvoeringen van de 106 ook dat er veel oplossingen bedacht zijn voor dit expansievat.

Bij volgas scheuren kan de koelvloeistof zelfs heter worden dan 100 graden, de vuldop opent bij een temperatuur (bepaalt door de druk) van 110 graden.


Als je de auto voor dit soort scheurwerk gebruikt, denk dan ook aan de rest. Klepspeling (als dit gesteld moet worden), goede olie (mindere kwaliteit olie verbrandt sneller), schoonhouden van het blok (vuil onder tegen het carter zorgt voor een verhoging van de koelvloeistoftemperatuur), en voor een heel klein beetje veiligheid natuurlijk goede banden, goede remmen, goede schokdempers en eventueel goed laswerk.

Ja, maar de motor was niet warm! Vloeistof was 50-55 graden en toch al iets hoger. Wel precies weer op max. Dop eraf: geen drukopbouw, dop los, motor aan: geen bellen of borrel!


Iemand? Lijkt niks geks aan de hand. Wellicht zoete geur uit uitlaat, Maar denk dat ik gek word.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-10-2020 23:59 door Dubbele Pijp.
Quote
Dubbele Pijp

Iemand? Lijkt niks geks aan de hand. Wellicht zoete geur uit uitlaat, Maar denk dat ik gek word.

Inderdaad.
Als je heel normale dingen als een eventueel probleem gaat zien en je zintuigen daarbij al door vermoedens geprikkeld raken kun je volgens mij beter je focus verleggen en de andere kant op gaan kijken.
Leg voor je eigen geruststelling een bus koelvloeistof in je auto en stop met dat autistische checken van het peil.
Re: Bijvullen koelmiddel
12-11-2020 07:38
Quote
Dubbele Pijp
Ja, maar de motor was niet warm! Vloeistof was 50-55 graden en toch al iets hoger. Wel precies weer op max. Dop eraf: geen drukopbouw, dop los, motor aan: geen bellen of borrel!
.

Dat geeft toch een lekkage ergens aan. Een goede garage kan koppakkinglekkage meten door eventuele verbrandingsgassen in het reservoir boven de koelvloeistof te meten.
Quote
rke
Quote
Dubbele Pijp
Ja, maar de motor was niet warm! Vloeistof was 50-55 graden en toch al iets hoger. Wel precies weer op max. Dop eraf: geen drukopbouw, dop los, motor aan: geen bellen of borrel!
.

Dat geeft toch een lekkage ergens aan. Een goede garage kan koppakkinglekkage meten door eventuele verbrandingsgassen in het reservoir boven de koelvloeistof te meten.

Hallo Rke. Je kunt dit zien als oorspronkelijk bericht, op reactie erna wat overdreven met "geen drukopbouw": dit was de situatie:

"Na deze gesprekkenreeks extra oplettend, wel gerustgesteld. Vanmorgen reed ik een minuut of 4-5. Temperatuurmeter vloeistof kwam net omhoog (dus een graad of 55-60). Thermostaat nog dicht dus durfde het wel aan de dop er af te draaien met motor uit: geen (flinke) drukopbouw, geen gesis dus, geen bubbels, ook niet bij weer starten met losse dop. Effe gecheckt. Toch stond mijn koelvloeistof (in vat met klein oppervlak dus!) net een centimetertje hoger, na de 4 minuten rijden, precies(!) op MAX. Lijkt me geen probleem, maar wat is dit? :-)"

Er was wel een klein sisje/plofje bij afnemen dop. Maar de kvs was zogezegd 55 graden. Er was geen enorme sis, de vloeistof of kwam niet met rotgang omhoog. Ik zei"geen" maar bedoelde dus zoals hierboven staat: geen flinke drukopbouw, wel klein plofje. Volgens mij is dat ook zoals het hoort, bij nog geen open thermostaat.

Het verlies is, als het er is, echt minimaal... Lees: hoogstens 50 ml per 2000km.
Volgens mij echt te weinig voor een lekke koppakking. En te weinig voor noemenswaardige lekkage. Vloeistof staat netjes tussen min en max in, iets meer richting max dan min bij koude motor. Boven max bij warme motor.

Temeer denk ik dat dat niet erg is door wat jij hier zei: Het is een gesloten systeem waar in principe niets uit kan (behalve door de overdrukklep).
Maar, iets koelvloeistofverlies is bijna onvermijdelijk. Keerringen en afdichtingen lekken vaak wel iets en het blijft een systeem waar op den duur ieder druppeltje geteld wordt.
Zolang je niet iedere maand/week koelvloeistof moet bijvullen, zou ik mezelf geen zorgen maken
. Vooral ook omdat de monteur de boel afgeperst heeft. Daarmee is de lekkage binnen de normen van de fabrikant - als het een goede monteur is.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-11-2020 22:13 door Dubbele Pijp.
Re: Bijvullen koelmiddel
17-11-2020 22:58
Gelukkig is het allemaal een storm in een expansievat gebleken.

Je hebt wel gelijk met het open draaien van de dop bij warme motor. Als de koelvloeistof goed heet is, is het alsof de dop ontploft met een fontein van giftig, kokend water. Daarom geldt ook het advies alleen bij koude motor de dop los te draaien. Zoals jij gemerkt hebt kan je bij een graad of 60 met wat beleid (doek over dop helpt) de dop ook nog wel losdraaien.
Maar draai de dop een keer los met een oververhitte motor (tempmeter in het rood) en je kan gegarandeerd naar de spoedeisende hulp met ernstige brandwonden. Daar heb je de rest van je leven spijt van.

Gooi desnoods slootwater over je blok maar laat de dop dicht.
Quote
rke
Gelukkig is het allemaal een storm in een expansievat gebleken.

Je hebt wel gelijk met het open draaien van de dop bij warme motor. Als de koelvloeistof goed heet is, is het alsof de dop ontploft met een fontein van giftig, kokend water. Daarom geldt ook het advies alleen bij koude motor de dop los te draaien. Zoals jij gemerkt hebt kan je bij een graad of 60 met wat beleid (doek over dop helpt) de dop ook nog wel losdraaien.
Maar draai de dop een keer los met een oververhitte motor (tempmeter in het rood) en je kan gegarandeerd naar de spoedeisende hulp met ernstige brandwonden. Daar heb je de rest van je leven spijt van.

Gooi desnoods slootwater over je blok maar laat de dop dicht.

Haha top! Dat ik een klein plofje hoor bij losdraaien bij 50-60 graden is dus 'normaal?', omdat je reageerde op "geen drukopbouw".

In ieder geval minimaal verlies als het er al is. Het fluctueert soms, maar niet meer dan 1/3e centimeter in een lang vat, wellicht door buitentemperatuur. Ik pretendeer niet dat er tussen beurten niets van kvs verloren gaat... De een zegt dat dat NOOIT kan, de ander zegt dat het onvermijdelijk is en een auto nooit helemaal waterdicht kan zijn door ringen. Als je dan als op een autistische manier alles heeeeel de tijd in de gaten houdt zie je - zoals Muddy Bandit zei- alle afwijking en is alles verdacht. Op auto forums roepen velen dat het niet kan, buiten forums minder, wordt vaker aangegeven dat men dat ook heeft of kent. En zolang het niet veel is (lees: mililitertjes)... Staat nog steeds tussen min en max en ben 2000km verder. Laatst voor 't eerst een goede rit (lees: 80km) gemaakt en geen significant verlies. Tja. Ik denk dat ik me te druk gemaakt heb. Dat maakte me wat onzeker.

Dat slootwater laat ik achterwege en mocht ik het ooit doen, vraag ik jou en Muddy Bandit om hulp. smiling smiley
Het kan best , maar je moet je altijd realiseren dat het kokende spul eruit komt, dus niet met de kop erboven hangen en ook niet met de blote handen doen.
Een jaar of 9 geleden had ik in de Pyreneen met m'n caravan ook halverwege een col de meter in het rood.
Die auto de neiging warm te lopen als tie hard moest werken, af en toe was het net te veel of te lang bergop.
Il ben gestopt waar het kon, en met een paar stevige werkhandschoenen de dop losgedraaid, eerst de druk eraf gelaten en daarna er helemaal af, niks aan het handje.
Watervoorraadtank van de caravan erin met lopende motor, dop erop en karren maar weer.
Het kan allemaal, maar je moet weten wat je doet.
Re: Bijvullen koelmiddel
18-11-2020 09:08
Quote
Kees 9379262
Het kan allemaal, maar je moet weten wat je doet.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.