Hulp nodig bij controleren rekening garage. 2x Distributieriem.

Gepost door Joost 1916126 
Hallo beste mensen, mag ik jullie een vraagje stellen over een rekening van de garage die bij ons de distributieketting vervangen heeft van de Opel Zafira 2.2?

=======================================

Ik zie 2 bedragen op de rekening staan:
- F33046 Distributieketting set € 201,-
- 1730 Distributieketting 55569838 € 255,-

Nu kregen we tijdens de reparatie een appje van de monteur met de tekst: "Distributieketting is er af en versleten... alleeen een groot probleem de ketting die we hebben gekregen is anders, de goede komt maandag pas...."

Ik begreep hier uit dat de distributieketting verkeerd besteld was én dat hij opnieuw besteld is.

Dat in het achterhoofd houdend én de 2 bedragen op de rekening, kwam ik op de gedachte dat de eerste distributieketting toch op de rekening is gekomen.

Toen heb ik het volgende appje naar onze monteur gestuurd:

Hoi Mario,

bedankt voor de rekening die je door de bus had gedaan.
Het bedrag valt ons enigszins mee.
Er waren 2 dingetjes die ons opvallen.

puntje 1: Je had het van te voren over dat de remmen rondom vervangen moesten worden. Ik zie in het overzicht alleen de remschijven voor terug.
Betekent dit dat de achterremschijven niet vervangen hoefden te worden, of zijn die vergeten op het overzicht te zetten.

puntje 2: Ik zie 2 bedragen terug voor distributieketting: 201 euro en 255 euro. Klopt dit? Of zou het kunnen zijn dat de eerste distributieketting die is besteld en niet de goede maat had, toch in het overzicht terecht is gekomen?

groetjes, Joost.

========================================

Ik kreeg als antwoord terug:

Hoi Joost
Achterremmen blijken bij nader inzien nog mee te kunnen (minder snel gesleten dan dat ik ingeschat had)
En distributie bestaat uit 2 ketting componenten , waarvan 1 van de 2 niet paste...

Nu wil ik de automonteur niet voor z'n hoofd stoten en doorvragen op z'n antwoord, want hij heeft ons in het verleden wel eens gematst.

============================================

Kan iemand aan de hand van onderstaande 2 internetsites met de 2 gebruikte distributiekettingen herleiden of het inderdaad een dubbele set is, waarvan er maar 1 gebruikt kan worden. En er dus eigenlijk maar 1 berekend mag worden. Wij hoeven natuurlijk niet te betalen voor verkeerd bestelde materialen.

Of kan het zijn dat allebei de sets nodig zijn.
==========================================

[www.mijnautoonderdelen.nl]

[www.besteonderdelen.nl]

======================================

groetjes, Joost.

Nu wil ik de automonteur niet voor z'n hoofd stoten en doorvragen op z'n antwoord, want hij heeft ons in het verleden wel eens gematst.

Ik zou toch doorvragen.

Elke auto kan anders zijn dan je in eerste instantie denkt. Wat autoonderdelen sites dan weergeven kan je compleet op het verkeerde been zetten wat betreft jouw vraag.
Verder kun je er niet van op aan dat onderdelen zoals op de foto ook daadwerkelijk het onderdeel is dat je krijgt. Want veelal is het gewoon een "voorbeeldfoto".
En verder kan het binnen een bouwgeneratie ook voorkomen dat onderdelen gewisseld worden of toch anders zijn dan je denkt.

Als je hem niet voor het hoofd wilt stoten, dan moet je gewoon betalen. Anders ga je ruzie maken met verkeerde informatie en dat is geen verstandig besluit.
Ik zie dit niet direct goedkomen door hier via e-mail over door te blijven vragen. Een belletje lost veel op.
Naar mijn idee klopt het inderdaad niet, 450 euro voor een set lijkt dubbel betaald.

Bel ze inderdaad maar op, zeg gewoon dat je twijfelt of het wel klopt. Een distributie ketting set lijkt mij dat deze compleet moet zijn.

Nu komt het bij mij over als dat ze de helft van set A hebben ingebouwd maar dat deze niet compleet past en daarna op jouw kosten set A aangevuld met de juiste delen.
Erwin 2090858
Nu komt het bij mij over als dat ze de helft van set A hebben ingebouwd maar dat deze niet compleet past en daarna op jouw kosten set A aangevuld met de juiste delen.

Ik zou als buitenstaander niet teveel aannames willen doen.
Zoals der Magistrat zegt: even bellen is de beste oplossing. Dat werkt beter dan over en weer blijven appen.
Bij een 2.2 van Opel bestaat de distributie inderdaad uit 2 sets , je het een distributiekettingset en een balansasketting set , mogelijk zijn beide vervangen aangezien de boel toch open ligt ?
NVE87
Bij een 2.2 van Opel bestaat de distributie inderdaad uit 2 sets , je het een distributiekettingset en een balansasketting set, mogelijk zijn beide vervangen aangezien de boel toch open ligt ?

Dit inderdaad, niets raars dus thumbs up Weet ook niet beter dat deze altijd mee vernieuwd wordt.
Bedankt voor de opmerkingen.
Vandaag de monteur nog gesproken en hij had een verhaal waar ook de term balansasketting in voor kwam.
Ik laat het hier maar bij.
Door de opmerkingen van NVE87 en Probenator zijn mijn vraagtekens weggenomen.
Bedankt voor de opmerkingen.
Blijft staan dat de omschrijving op de 2 genoemde internetsites dan verkeerd is.
Op de rekening stonden dus 2 artikelnummers
En bij beide artikelnummers kom ik op autoonderdelen met de naam distributieketting.

[www.mijnautoonderdelen.nl]
Distributieketting kit Febi Bilstein 33046
Als ik bij dit artikel omlaag scroll: lees ik onderaan bij de specificaties wel: voor balansas

[www.besteonderdelen.nl]
Distributiekettingset BGA
Simplex, Met tandwiel

Maar duidelijk is anders.
2 kettingen inderdaad

nummer 233 en 245

flinke klus geweest voor de monteur smiling smiley
NVE87
Bij een 2.2 van Opel bestaat de distributie inderdaad uit 2 sets , je het een distributiekettingset en een balansasketting set , mogelijk zijn beide vervangen aangezien de boel toch open ligt ?

Mijn Opel Vectra 2.2 heeft vgl mij dezelfde motor.
De ketting is bij mij vervangen en die ketting bestaat uit twee kettingen.
Ook het totaal bedrag vind ik zeker niet heel vreemd voor de kettingen.

Mijn Opel Vectra 2.2 heeft vgl mij dezelfde motor.
De ketting is bij mij vervangen en die ketting bestaat uit twee kettingen.
Ook het totaal bedrag vind ik zeker niet heel vreemd voor de kettingen.

Vectra B en beginjaren van de vectra C hadden er een 2.2 zonder directe inspuiting. (ook in opel speedster en astra G en zafira A geleverd) Daar was de ketting iets wat nog wel eens voor kwam. Op de geleiders is volgens mij zelfs een terugroepactie geweest. Maar ook de ketting ging moest nog wel eens voortijdig worden vervangen.

Later in de zafira B kwam er een 2.2 met directe inspuiting, die zaten ook in de latere jaren van de vectra en signum. In de basis zelfde blok maar dan met directe inspuiting (DGI). hier komen ketting problemen nog maar sporadisch voor.

De aluminium 2.2 met kettingen is eigenlijk bedoeld voor de amerikaanse markt. Die wilde er niet aan en dus moest opel ze van GM maar in hun modellen stoppen. Dat terwijl opel ook zelf een 2.2 ecotec op de plank had liggen (met distributieriem, zoals in opel frontera, omega en sintra). De 2.2 met kettingen is wel een heel prettig blok. Voor die tijd lekker wat koppel en mooie loop (door o.a. die balansassen)

nog een leuk feitje, in de USA zijn er later kitjes ontwikkeld door general motors zelf om de 2.2's te voorzien van een compressor. Plug and play! Zonder al te veel moeite past zo'n compressor ook op de 2.2's in Opels.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.