Winterwielen: ET waarde en wielbouten/moeren

Gepost door CreditDefaultSwap 
Nu de winter er weer aan komt wil ik graag mijn 16 inch lichtmetaal met zomerbanden verruilen voor stalen velgen met winterbanden. Ik rijd een Ford Fiesta 1.6 uit 2009. Nu zit ik met twee vragen waar ik niet uit kom.

1. Velgmaat en ET waarde. Mijn Fiesta staat op dit moment op originele 6,5x16" lichtmetalen velgen, met ET 41,5 en bandenmaat 195/45 R16. Nu heb ik twee soorten stalen velgen op het oog. De eerste is 5,5x14" met ET 37,5 en bandenmaat 175/65 R14. De tweede is 6x15" met ET 47,5 en bandenmaat 195/50 R15. Passen deze velgen? En zo ja, welke is het meest wenselijk? Qua looks is de 15 inch misschien net wat mooier, maar ik geloof dat de bandenmaat voor de 14 inch wat couranter is. Welke zouden jullie kiezen?

2. Wielbouten/moeren. Ik heb gelezen dat de wielbouten/moeren van lichtmetalen velgen niet geschikt zijn voor stalen velgen. Ik wil niet inboeten op veiligheid, dus daarom wil ik nieuwe wielbouten/moeren voor stalen velgen aanschaffen. Ik heb alleen geen flauw idee wat voor soort bouten/moeren dit moeten zijn, aangezien er zoveel verschillende soorten types zijn. Hoe kom ik erachter welke ik nodig heb? Weet iemand toevallig welke wielbouten/moeren benodigd zijn voor een Ford Fiesta uit 2009?

Duizendmaal dank als jullie mij hiermee kunnen helpen! Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Steekmaat.nl en eoa wielomtrekberekenaar, even googlen.
Dat even Googlen heb ik natuurlijk gedaan, de informatie uit mijn topicstart heb ik niet allemaal zelf bedacht helaas winking smiley

De data van steekmaat.nl begrijp ik niet helemaal. Die geeft namelijk maar 1 ET waarde voor een Ford Fiesta uit 2009, terwijl dat afhangt van de gemonteerde velgen, toch? De waarde die steekmaat.nl geeft komt overigens sowieso niet overeen met de ET waarde die mijn originele lichtmetalen velg heeft.

En dan staat natuurlijk ook nog mijn vraag over de wielbouten/moeren..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-10-2020 20:58 door CreditDefaultSwap.
Heb je nog een gewoon stalen reservewiel?... kijk daar dan even op welke maat dat is en houdt die maat aan, en grote kans dat je daar ook nog een paar normale wielmoeren/-bouten bij hebt liggen als die afwijkend zijn van bouten voor lichtmetaal.
Goede suggestie! Helaas zit bij mijn Fiesta alleen zo’n onbruikbaar bandenplaksetje, en geen reservewiel. Anders was dat een goede optie geweest inderdaad
Een Ford Fiesta 1.6 bouwjaar 2009 kan zowel type 5 als type 6 zijn, is blijkbaar een overgangsjaar.
Voor type 5 staat originele bandenmaat 175/65R14 (vervangende maat 195/50R15 of 195/45R16), voor type 6 staat originele bandenmaat 195/50R15 en vervangende maat 195/45R16.

Steekmaat is in ieder geval 4x108, de optie velgmaat 6x15 ET 47,5 met bandenmaat 195/50R15 moet dan zondermeer goed gaan op zowel type 5 als 6.
Tenzij je de huidige maat en type even kunt geven is over de wielbouten/-moeren nu verder niets van te zeggen of de nu gebruikte exemplaren ook bruikbaar zijn bij stalen velgen: bij het ene merk lichtmetalen velg kun je originele bouten/moeren gebruiken en bij een ander merk lichtmetalen velg heb je weer totaal andere bouten/moeren nodig.

Misschien gelijk maar een 5e exemplaar erbij als vervanger voor dat onbruikbare plaksetje?
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik heb een Fiesta model 2008-2012 dus ik geloof een type 6. Op dit moment zit onderstaande velg onder de auto:

[www.ford-accessoires.nl]#

Goed te horen dat 195/50 R15 met ET 47,5 moet passen, dan gaat dat hem waarschijnlijk worden! Een 5e wiel aanschaffen zal ik inderdaad ook doen, je weet nooit wanneer je het nodig gaat hebben. Ik zal dan nog even informeren naar wielbouten/-moeren.. Bedankt voor je hulp tot dusver.

Een 5e wiel aanschaffen zal ik inderdaad ook doen, je weet nooit wanneer je het nodig gaat hebben.

gewoon een van de zomervelgen achterin gooien.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.