Toerenteller slaat door

Gepost door R1N 
Toerenteller slaat door
13-10-2020 19:30
Hallo,

Ik zou graag jullie hulp willen vragen.

Ik heb een Nissan Almera 98 1,4 benzine en uit het niets is mijn toerenteller met een eigen leven begonnen.

De toerenteller slaat vanuit het niks door naar max waar die rust op het staafje voor het resetten van de km stand (hij gaat dus over het max aantal toeren heen).
De motor zelf blijft netjes stationair draaien (zoals normaal) en reageert normaal op gas geven. Na een tijdje gaat de toerenteller weer de werkelijke toeren weergeven en blijft dit daarna goed doen en bij het uitzetten van de motor gaat de toerenteller weer naar de normale '0' stand.

Hier onder een link naar een video waar het gebeurd, het geklik is de airco aan en uitzetten om een klein toeren verschil te creëren.
[youtu.be]

Heeft iemand hier ervaring mee of iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Zo ver ik zelf nu betreft het dus enkel de toerenteller zelf.

Alvast bedankt voor het lezen.

R N
Vtech JOOOOOHHH!! grinning smiley

Maar goeie post met gelijk een filmpje van het probleem!
Het zal ergens een slecht contact zijn.
Welicht de printplaat in de tellerbak zelf?

Heeft een Almera uit '98 al ODB2? Dan kun je eventueel een odb wifi/bluetooth module aansluiten en met je telefoon kijken wat daar het gemeten toerental is.
Is dat gelijk, zal er een fout signaal uit de ecu komen(al lijkt me dat sterk). Is die wel goed, dan kun je kijken of een vervangende toerenteller met printplaat helpt.
Dan zou ik een andere tellerbak op de sloop zoeken.
Ik zou eerst eens beginnen met het juiste stekkerverbinding los te halen en die eens goed schoon te maken. Als je met zo'n storing te maken krijgt zonder dat er onder de motorkap is geprutst, is vuil negen van de tien keer de oorzaak.
Dank voor beide reacties.

Het blijft nog steeds willekeurig gebeuren, gebeurt niet elke keer. Op dit moment niet de tijd om het dashboard te demonteren en heb het idee dat het alleen de teller zelf is dus dat er ook geen haast bij is (of zie ik dit fout?)

Wanneer ik de tijd heb ga ik de stekkerverbinding eens schoonmaken en mocht dit het niet oplossen is een vervangende toerenteller geen gek idee.

Nogmaals bedankt voor de reacties.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.