Volkswagen Fox 2006: Opgelicht bij aankoop, katalysator kapot

Gepost door Dirk 5208826 
Ik ben sinds een aantal dagen in het bezit van een volkswagen fox 1.4 b.j. 2006.

Voordat ik overging tot de aankoop heb ik de vorige eigenaar gevraagd wat er aan mankeerde. Helemaal niets, er was het afgelopen jaar veel vervangen o.a. een nieuwe distributieriem, nieuwe banden, nieuwe remmen etc.

Ik ben daarna langs gegaan om de auto te bekijken en er een testritje mee gemaakt. Alles ok tot dusverre.

Een dag later de auto gekocht en betaald met iDEAL via marktplaats.
En toen kwam het..... net voordat wij de auto instapten om samen het kenteken over te schrijven bij het postkantoor....
"O ja, de katalysator werkt niet goed. Maar dat geeft niet, je kunt er gewoon mee rijden hoor! De emissie wijkt wat af maar dat is marginaal." Hij gaf mij toen ook een uitdraai over de foutcode van de katalysator.
Ik ben totaal geen autokenner en het leek mij een keurige, fatsoenlijke vent dus ik geloofde hem.

Gister toch maar naar de vakgarage in de buurt geweest en de auto laten uitlezen. De katalysator geeft een foutcode. De monteur vertelde mij dat het beste is om de katalysator te vervangen, kosten? 800 euro!

Ik voel mij zwaar bedonderd. En wat deze man gedaan heeft door informatie achter te houden tot NA de aankoop is bovendien strafbaar.

Wat te doen? Kan ik de reparatiekosten verhalen op de vorige eigenaar? Ben bereid om hier heel ver in te gaan, gewoon uit principe.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-09-2020 11:03 door Dirk 5208826.
De verkoper wist dat de katalysator niet in orde was was, dus dat had hij voor de koop moeten melden. Het beste had je voor het overschrijven de koop kunnen ontbinden, maar daar is het nu te laat voor. Ik zou eerst contact opnemen met de verkoper en proberen (een gedeelte van) die 800 euro terug te krijgen zodat de katalysator kan worden vervangen. Dat zou een redelijke oplossing zijn. Maar dan moet de verkoper wel willen meewerken. En ik zou de rechtsbijstand hierop zetten als je die hebt.

net voordat wij de auto instapten om samen het kenteken over te schrijven bij het postkantoor....

Je had alsnog van de overschrijving kunnen afzien.
Dus om hier van "oplichting" te spreken.
Een katalysator gaat alleen kapot, doordat er bijvoorbeeld onverbrande benzine in de katalysator terecht komt.
Dit kan komen door een kapotte lambdasonde of luchtmassameter.
Waren er verder geen foutcodes en is de oorzaak dus verholpen?
Zo niet, dan kun je over 2 maanden weer een nieuwe katalysator kopen.

Een kapotte katalysator zorgt voor vermogensverlies, mijn auto reed 35 km langzamer dan de opgegen topsnelheid.

Je kunt overigens online een prima imitatie katalysator kopen voor rond de 150 euro.
Als de auto verder goed is en aan de wensen voldoet, lijkt reparatie (eventueel op kosten van verkoper) mij ook voordeliger dan een rechtsgang.
Mechanix
Als de auto verder goed is en aan de wensen voldoet, lijkt reparatie (eventueel op kosten van verkoper) mij ook voordeliger dan een rechtsgang.

Eens, maar ik zou ook wel even nagaan waarom die kapot is, zoals MX6 al zegt. Het is immers een van de laatste onderdelen in een auto die 'de klappen vangt'.
British Racing Green

net voordat wij de auto instapten om samen het kenteken over te schrijven bij het postkantoor....

NOu, je kunt afzien van overschrijven en hopen dat de verkoper het bedrag terugstort. Doet ie dat niet dan ben je het geld kwijt en heb je geen auto. Dus tenzij het euvel pas aan het ligt kwam voor de verkoper toen hij antwoorde "niets" op de vraag of er iets aan mankeerde is dit toch wel oplichting.

Ik zou de verkoper even bellen en hem het verhaal voorleggen. Ik zou inzetten op het splitsen van de rekening ivm de leeftijd van de auto.
Was dit bij een particulier, of bij een bedrijf?
Hoeveel kostte de auto? Niet uit nieuwsgierigheid, maar om te begrijpen hoeveel die 800 euro extra betekent op het geheel...
En wat houdt 'iDeal via Marktplaats' in?

Bij een bedrijf ben jij consument en heb je een andere rechtsverhouding dan tussen twee particulieren.
Als je het geld al hebt overgemaakt voordat de auto wordt overgeschreven, is de betaling dus eigenlijk iets te vroeg geweest. Niet overschrijven betekent dan dat je én je geld én de auto kwijt bent. Maar als de betaling via Marktplaats loopt, is er op zo'n moment misschien nog iets tegen te houden - wat handig is in geval van particuliere verkoop. Na de overschrijving wordt dat wel moeilijk.
Bij een bedrijf heb je als consument wel rechten, maar zie je recht maar eens te krijgen. Rechtsbijstandsverzekering is dan je beste kans.
MX6
Een katalysator gaat alleen kapot, doordat er bijvoorbeeld onverbrande benzine in de katalysator terecht komt.

Een kapotte katalysator zorgt voor vermogensverlies, mijn auto reed 35 km langzamer dan de opgegen topsnelheid.

Je kunt overigens online een prima imitatie katalysator kopen voor rond de 150 euro.

Een katalysator kan natuurlijk ook gewoon kapot gaan door ouderdom.
Dat kan, maar meestal gaat deze een auto leven mee.
Dus nooit vervangen zonder te controleren op een mogelijke oorzaak.
Het zou toch zonde zijn, als je daarna weer een nieuwe moet kopen.
Wat was eigenlijk de reactie van de verkoper in deze fase van het onderhandelingsproces?

Dirk 5208826
Ik heb een VW op het oog, het is opzich een nette auto maar de distributieriem is voor het laatst in 2013 vervangen.
Er is tussen 2013 en heden weinig met de auto gereden, +/- 30.000 km. Maar... als ik mij niet vergis hoort een distributieriem toch om de 5 jaar te worden vervangen? Ivm
uitdrogingsverschijnselen.
Wat is wijs? vervangen of zo laten?

Bullpower
Lekker laten vervangen, heeft de verkoper daar moeite mee. Of komt 'ie met allemaal lulverhalen of grapjes. Laten staan.
Tydelyck
Hoeveel kostte de auto? Niet uit nieuwsgierigheid, maar om te begrijpen hoeveel die 800 euro extra betekent op het geheel...

In dit geval vermoed ik koop bij een particulier. En via Marktplaats kan je tegenwoordig ook de betaling van een product regelen. Dat loopt dan via iDeal. Koper en verkoper hoeven op die manier geen bankgegevens met elkaar uit te wisselen.
Welke foutcode(s) is/zijn het precies? Het kan namelijk ook best zo zijn dat alleen een lambdasonde stuk is. Al zal de garage het wel aan het rechte eind hebben....
Mechanix
De verkoper wist dat de katalysator niet in orde was was, dus dat had hij voor de koop moeten melden. Het beste had je voor het overschrijven de koop kunnen ontbinden, maar daar is het nu te laat voor. Ik zou eerst contact opnemen met de verkoper en proberen (een gedeelte van) die 800 euro terug te krijgen zodat de katalysator kan worden vervangen. Dat zou een redelijke oplossing zijn. Maar dan moet de verkoper wel willen meewerken. En ik zou de rechtsbijstand hierop zetten als je die hebt.

Het probleem is dat hij pas na de betaling via iDEAL/marktplaats vertelde dat de katalysator niet in orde is. Ik ben zeker 20 minuten bij hem thuis geweest om de betaling te regelen, praatje gemaakt etc. Hij kwam over als een fatsoenlijke, oprechte vent, dus dat is een inschattingsfout van mij geweest.
Als hij minimaal de helft betaald dan vind ik het best. Maar de kans is groot dat de katalysator defect is geraakt vanwege een dieper onderliggend probleem in de motor, als ik de info op internet en reacties op dit forum moet geloven.

Ik heb een vrijblijvend adviesgesprek geregeld met een jurist. De verkoper is verplicht om dergelijke mankementen VOOR de koop te vertellen, anders is het gewoon misleiding, en dat is strafbaar.
British Racing Green

Dat klopt, maar ik ben geen autokenner dus ik geloofde hem op zijn woorden dat het geen kwaad kan om met een defecte katalysator rond te rijden.
MX6

Ja, dat heb ik elders ook al gelezen, dat een katalysator niet zomaar stuk gaat.
De lambdasonde is getest door de monteur, die is in orde.

Ik heb geen uitdraai meegekregen van de monteur, maar de foutcodes op de uitdraai van de verkoper zijn als volgt;
VAG-code: 16804
katalysatorsysteem cilinderrij 1, efficientie te gering

Het motorlampje brand niet altijd, gisteravond weer wel toen ik over de provinciale weg reed bij +/- 90km/uur.

Betreft imitatie katalysator, inderdaad daar heb ik al naar gezocht. Ik zal dan iemand moeten vinden die de katalysator wil monteren, ik ga ervan uit dat een vakgarage dat niet wil doen.
Arjee
British Racing Green

NOu, je kunt afzien van overschrijven en hopen dat de verkoper het bedrag terugstort. Doet ie dat niet dan ben je het geld kwijt en heb je geen auto. Dus tenzij het euvel pas aan het ligt kwam voor de verkoper toen hij antwoorde "niets" op de vraag of er iets aan mankeerde is dit toch wel oplichting.

Ik zou de verkoper even bellen en hem het verhaal voorleggen. Ik zou inzetten op het splitsen van de rekening ivm de leeftijd van de auto.

Dat is het idee. Indien hij niet akkoord gaat dan start ik een juridische procedure.
Tydelyck

Bij een bedrijf ben jij consument en heb je een andere rechtsverhouding dan tussen twee particulieren.
Als je het geld al hebt overgemaakt voordat de auto wordt overgeschreven, is de betaling dus eigenlijk iets te vroeg geweest. Niet overschrijven betekent dan dat je én je geld én de auto kwijt bent. Maar als de betaling via Marktplaats loopt, is er op zo'n moment misschien nog iets tegen te houden - wat handig is in geval van particuliere verkoop. Na de overschrijving wordt dat wel moeilijk.
Bij een bedrijf heb je als consument wel rechten, maar zie je recht maar eens te krijgen. Rechtsbijstandsverzekering is dan je beste kans.

Particulier, 1500 euro.
iDEAL is een betaalsysteem, zie ook de uitleg van een mede-lid hierboven.
Tydelyck
Wat was eigenlijk de reactie van de verkoper in deze fase van het onderhandelingsproces?

Dirk 5208826
Ik heb een VW op het oog, het is opzich een nette auto maar de distributieriem is voor het laatst in 2013 vervangen.
Er is tussen 2013 en heden weinig met de auto gereden, +/- 30.000 km. Maar... als ik mij niet vergis hoort een distributieriem toch om de 5 jaar te worden vervangen? Ivm
uitdrogingsverschijnselen.
Wat is wijs? vervangen of zo laten?

Bullpower
Lekker laten vervangen, heeft de verkoper daar moeite mee. Of komt 'ie met allemaal lulverhalen of grapjes. Laten staan.

Dat is een andere VW fox, die heb ik lekker laten staan.
Hij wilde niet zakken in de vraagprijs.
Dirk 5208826
Dat is het idee. Indien hij niet akkoord gaat dan start ik een juridische procedure.

Is dat het waard als de auto 1500 euro kostte? Als de verkoper niet thuisgeeft zou je een rechtszaak moeten starten. Ik denk dat het al snel duurder is dan het repareren van de auto.
Dirk 5208826
Mechanix

Het probleem is dat hij pas na de betaling via iDEAL/marktplaats vertelde dat de katalysator niet in orde is. Ik ben zeker 20 minuten bij hem thuis geweest om de betaling te regelen, praatje gemaakt etc. Hij kwam over als een fatsoenlijke, oprechte vent, dus dat is een inschattingsfout van mij geweest.
Als hij minimaal de helft betaald dan vind ik het best. Maar de kans is groot dat de katalysator defect is geraakt vanwege een dieper onderliggend probleem in de motor, als ik de info op internet en reacties op dit forum moet geloven.

Ik heb een vrijblijvend adviesgesprek geregeld met een jurist. De verkoper is verplicht om dergelijke mankementen VOOR de koop te vertellen, anders is het gewoon misleiding, en dat is strafbaar.

Als de verkoper nog niet in gebreke hebt gesteld, dan dat onmiddelijk doen, de koop ontbinden, of een gedeelte van het betaalde geld terug eisen.
Anders deurwaarder inschakelen op zijn kosten.
Niet te lang soebatten, met dit soort gasten.
R xxxx
Dirk 5208826
Mechanix

Als de verkoper nog niet in gebreke hebt gesteld, dan dat onmiddelijk doen, de koop ontbinden, of een gedeelte van het betaalde geld terug eisen.
Anders deurwaarder inschakelen op zijn kosten.
Niet te lang soebatten, met dit soort gasten.

Bij een budgetauto van 1500 euro die particulier is gekocht, en waarbij het waarschijnlijk het woord van TS tegen dat van verkoper wordt? Lijkt me een tamelijk zinloze exercitie.
Juridische stappen ondernemen lijkt me vrij intensief en tegelijkertijd ook vrij kansloos. Valt weinig te winnen ben ik bang.
Juridische stappen ondernemen lijkt mij ook niet handig en draait waarschijnlijk nergens op uit en ben je veel geld kwijt én je hebt nog steeds een auto met kapotte kat.

Als ik in jouw schoenen zou hebben gestaan zou ik die moeite hebben gestopt in het vinden van een andere katalysator van de sloop en die eronder hebben gezet. Dan ben je waarschijnlijk veel minder moeite en geld kwijt en je hebt een goedwerkende auto.

Er zijn ook wel andere oplossingen te bedenken om lambdasondes (en dus de werking van de kat) te omzeilen maar dat vind ik persoonlijk niet alles.
Ik denk dat die vakgarage wel een imitatie katalysator wil monteren, een dealer niet.
Ze staan op gaspedaal (455) vanaf zo'n € 750,-..... (Zit dan een complete auto omheen)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-09-2020 18:41 door Pietzoveel.
Ik heb even gekeken. Je zit aan een katalysator die in het uitlaatspruitstuk zit. Voor € 150 ga je die niet vinden, of je gaat een E-merk hebben waarbij de kwaliteit twijfelachtig is. Bosal heeft deze kat niet in de aftermarket. Ik raadt af om voor imitatie te gaan, dat zijn goedkope dingen die verkocht worden onder een officiëel label. Valt overigens ook onder oplichting/fraude. Je hebt OEM (afkomstig van de fabrikant van de auto, kan ook bij een toeleverancier vandaan komen die ook in de aftermarket leveren). After market: komt niet bij de dealer vandaan maar wel van gerenommeerde leveranciers die ook aan de fabrikant leveren. En je hebt imitatie. Die worden ergens in een achteraffabriekje in Azië gemaakt om op het oog te lijken op OEM en vervolgens verkocht als zijnde OEM, maar dan 'toevallig' voor een goedkope prijs. Maar nog steeds erg duur voor wat je er voor krijg.
Andere optie die je kan onderzoeken is een 2e handse. Snelle zoekactie op onderdelenlijn leert mij dat de Fox voornamelijk verkocht is met 3 cilinder 1.2, als de kat en uitlaatspruitstuk één deel zijn, gaat dat niet passen. De 1.4 is wel een 4 cil. 16v met 75pk: zou mij niet verbazen als dit gewoon dezelfde is of bijna gelijk is aan die in een Polo 1.4 16v van die periode (alhoewel de Fox in Brazilië gebouwd is....)
Auto van € 1.500 jaar en 14 jaar oud, kooptransactie tussen particulieren.

Dit valt dus niet onder de consumentenbescherming, en dan kom je bij het volgende punt, wat kun je verwachten van een auto van € 1.500. Niet veel meer dan dat hij moet rijden en enigszins veilig is wanneer er een APK is (ook maar een momentopname).

Hier een juridische procedure beginnen is redelijk zinloos. Je had gewoon bij de overschrijving al moeten zeggen niet akkoord te gaan met de koop. Je kunt beter je energie steken in het vinden van een vervangende katalysator en gezien de leeftijd van de auto zou je bijvoorbeeld eens via Onderdelenlijn kunnen informeren of er niet een goed exemplaar bij een autosloperij te vinden is.
Die jurist gaat natuurlijk zeggen dat je véél kans maakt, hij wordt toch wel betaald (waarschijnlijk door jou)

Ik zou eerst eens een tijdje rijden omdat er misschien urgenter werk is en voorzichtig aan rondshoppen en een gebruikte katalysator scoren. 14 jaar oude wagen die gewoon rijdt, tja...
Ik zou wel uitsluiten dat het niet toch stiekum een lambda sonde is die defect is. Dat kan ook dit soort problemen geven. Het zou jammer zijn een boel geld uit te geven aan een andere katalysator om vervolgens het probleem niet opgelost te hebben.
EVV
Ik zou wel uitsluiten dat het niet toch stiekum een lambda sonde is die defect is. Dat kan ook dit soort problemen geven. Het zou jammer zijn een boel geld uit te geven aan een andere katalysator om vervolgens het probleem niet opgelost te hebben.

Katalysatoren gaan ook vaak stuk doordat er onverbrande brandstof in terecht is gekomen.
Werkt een bobine niet goed en is de verbranding te vet op 1 cylinder en rijd je daar lang mee rond dan kan de katalystor al beschadigen.
Check dus ook de verbranding, beeld van de bougies en injectoren. Zoek eerst de oorzaak waardoor de kat stuk is gegaan alvorens deze te vervangen. Je kan wel een nieuwe dure kat monteren maar als er weer onverbrande brandstof in terecht komt is deze ook zo weer stuk en kan je weer van vooraf aan beginnen en wordt het wel een hele dure exercitie.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.