Rekent mijn nieuwe garage te veel?

Gepost door Johannes 7809011 
Beste,

Onlangs ben ik wegens een verhuizing overgestapt naar een nieuwe garage. Vorige week bracht ik 'm langs voor de APK en ik schrok erg van de kosten: precies 900 euro (incl. btw) voor een Renault Clio van bijna twintig jaar oud. Voor ik m'n auto hier bij elk gebrek heen breng, wil ik even zeker weten dat dit een redelijk bedrag is.

Een specificatie van de kosten:

Dit is er gedaan:
- APK-keuring uitgevoerd
- Veren voorzijde vervangen
- Remblokken voorzijde vervangen
- Wiellager rechtsachter vervangen
- R.a. Lichtunit vervangen
- Gordelslot achterzijde midden + rechts gerepareerd
- Koplamp-unit L+R vervangen (door u aangeleverd)

Dit is een specificatie van de kosten:
- APK goedkeur: €33,06
- Twee hoofdveren voor: €156,00
- Remblokset voor: €45,50
- Wiellagerset r. achter: €36,00
- Gloeilamp kentekenplaatverlichting: €5,00
- Ruitenwissers voor flatblade: €35,00
- Licht rechtsachter: €34,23
- Werkplaatstarief: €400,00

Maakt totaal €743,80 excl. btw, en dus precies €900,00 euro inclusief btw.

Begrijp me niet verkeerd: ik betaal natuurlijk met liefde een normaal tarief voor een keuring, maar deze factuur zit me toch niet helemaal lekker. Die €400,00 euro werkplaatstarief, dat exacte bedrag van 900 euro inclusief btw... Ik wil toch even checken of deze factuur redelijk is, voor ik m'n auto voortaan naar deze garage breng.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen, met vriendelijke groet,
Johannes
Zie geen rare bedragen...... Hoeveel uur zijn ze bezig geweest? uurtje of 6-7? Valt allemaal wel mee
kosten onderhoud - AutoWeek.nl
[www.autoweek.nl]
kosten onderhoud. Gepost door zoefff · Forumlijst Discussielijst Nieuwe discussie . zoefff · kosten onderhoud 20-08-2020 12:24 ...

Dan valt die van mij nog mee maar goed het was zijn 1e.........
Voor je zoveel kosten doet aan een 20 jaar oude Clio, neem ik aan dat de garage je toch vooraf gecontacteerd heeft.
Maar daar twijfel ik eigenlijk aan aangezien je schrijft:

Vorige week bracht ik 'm langs voor de APK en ik schrok erg van de kosten

En zelfs al staat hier m.i. op het eerste zicht niks abnormaals tussen,
ik zou het zelf evenwel niet accepteren, zo'n bedrag indien ik daar vooraf geen akkoord heb op gegeven.

Hangt natuurlijk af van de opdracht die jij gegeven hebt:
- APK, en contacteer me over de te verwachte kosten nodig om apk goed te keuren
- APK koste wat het kost (= vrijbrief voor de garage, want alles was nu eenmaal noodzakelijk...).
Lijkt mij normale bedragen.

Als je minder wou uitgeven dan had je deze dingen makkelijk zelf kunnen doen:
Hoe oud de auto is maakt niet uit. Het lijkt weleens dat mensen denken dat een oude auto goedkoop hoort te zijn in onderhoud. Dat is natuurlijk niet zo.

Verder lijkt het mij ook geen heel raar bedrag. Als je nog een paar jaar door kan met die auto, is het een prima te verantwoorden uitgave.
De genoemde posten zie ik gewoon als groot onderhoud, mag toch ook wel na 20 jaar?
En héél belangrijk, wat heb je van tevoren afgesproken? Ik dacht dat het tegenwoordig zo was, dat bij een behoorlijke onkostenpost, de garage even een telefoontje met je zou moeten plegen.
Mechanix
Hoe oud de auto is maakt niet uit. Het lijkt weleens dat mensen denken dat een oude auto goedkoop hoort te zijn in onderhoud. Dat is natuurlijk niet zo.
.

Nee, het is niet zo dat een oude auto goedkoper (minder duur) is in onderhoud, maar de vraag is mee 'heb je het geld voor de auto over'. Daarom eerst contact opnemen. Een offerte van € 900 voor een auto met een waarde van € 500 kan de eigenaar doen besluiten afscheid te nemen.

@TS. Vertel even meer over de auto, behalve dan alleen 'Clio' dan kan ik eens gaan kijken.
"Een offerte van € 900 voor een auto met een waarde van € 500 kan de eigenaar doen besluiten afscheid te nemen". Dat kan zeker. Je hoort wel vaker dat het niet verstandig is om een reparatie uit te voeren die duurder is dan de dagwaarde. Volgens mij klopt deze redenering echter niet, om de simpele reden dat je niet in de dagwaarde kunt rijden. Daar heb je toch echt een andere auto voor nodig. En dan is de vraag wat het alternatief kost. Een jongere duurdere auto kan net zo goed kosten van € 900 hebben. Zo uitzonderlijk is dat niet.
Johannes 7809011
Dit is een specificatie van de kosten:
- APK goedkeur: €33,06
- Twee hoofdveren voor: €156,00
- Remblokset voor: €45,50
- Wiellagerset r. achter: €36,00
- Werkplaatstarief: €400,00

Maakt totaal €743,80 excl. btw, en dus precies €900,00 euro inclusief btw.

Dat ronde bedrag is keurig naar beneden afgerond, het sommetje van bovenstaande kosten is €744,79 exclusief, maal 1,21 maakt €901,20 inclusief BTW.
Ik denk dat het arbeidsloon wat aan de hoge kant zit.. OF er is werkelijk een uurtje of 7 aan de auto gesleuteld..wat mij wel wat veel lijkt.

Een achterveer van een Opel Agila A was laatst 80 euro excl. BTW. Dan lijken mij de voorveren van de Clio niet al te duur betaald, denk ik.

Uurtatief was bij deze garage 53 euro excl. BTW.
Mijn auto gaat altijd naar een universele garage (ik weet zo even niet of het volledig universeel of Bosch-garage is) rekent € 50,- arbeidsloon per uur. 400 euro werkplaatstarief zou betekenen dat ze exact 8 uur en dus 1 volledige werkdag een medewerker 'kwijt' zijn geweest die aan uw auto gewerkt heeft. Is het een dealer, dan ben je sowieso duurder uit. Even uit het hoofd zou er dan voor 4 uur arbeidsloon staan (96,50 betaalde ik en dat was 2017 voor het laatst uit het hoofd).
APK goedkeur is centenwerk verschil met de garage waar mijn auto heen gaat.
Veren en remblokken zijn inderdaad een kostbare aangelegenheid. Voor wat betreft die veren moet je niet naar Italië op vakantie gaan, daar zijn de wegen zo beroerd dat je ieder jaar nieuwe veren moet en dus dat bericht ieder jaar kwijt bent.
Ruitenwissers en lichten had je een kleine € 80,- kunnen schelen als je het zelf gedaan had. Zelf vandaag ook nieuwe ruitenwisserbladen via de garage erop laten zetten; dan ben je gauw 40 euro kwijt. Bij de action was je voor 15 a 20 euro klaar geweest. Ik had alleen niet in de gaten dat ze toe waren aan vernieuwing.

Zelf laat ik aan de garage altijd de bijzonderheden die ik bij het rijden gemerkt heb weten als ik hem aflever; en bij het maken van de afspraak telefonisch al.
Zijn er bijzonderheden en het gaat het honderden euro's meer kosten? Dan bel me; dan kan ik zelf beslissen of ik het wel laten vernieuwen als het niet noodzakelijk is voor APK goedkeur.
eerste opel
Mijn auto gaat altijd naar een universele garage (ik weet zo even niet of het volledig universeel of Bosch-garage is) rekent € 50,- arbeidsloon per uur.

50 euro is best wel weinig. Zit de garage op een hele goedkope locatie? Bij ons in het appartementcomplex betalen we het schoonmaakbedrijf al 30 euro/uur.
R Wolters
eerste opel
Mijn auto gaat altijd naar een universele garage (ik weet zo even niet of het volledig universeel of Bosch-garage is) rekent € 50,- arbeidsloon per uur.

50 euro is best wel weinig. Zit de garage op een hele goedkope locatie? Bij ons in het appartementcomplex betalen we het schoonmaakbedrijf al 30 euro/uur.

Ja, dat klopt inderdaad.
Het betreft een dorpsgarage in een kerkdorp van mijn eigen woonplaats.
Inwonersaantal is 415 inwoners en 199 unieke adressen.
Voor slager, bakker, supermarkt moeten zij naar een andere plaats. Een garage en keukenboer heeft het dorpje echter zelf.
Mwoh. Ik heb zelf een 19 jaar oude Clio. Net het nieuwere model maar bij mij gaat er ook ruim 900 euro in elk jaar in onderdelen alleen want ik ben de monteur.

Maar de prijzen voor onderdelen vind ik zo vreemd nog niet. Uurloon....tsja zeg er eens wat van. Wil je het niet moet je het zelf doen.

Overigens die bouten die hiervoor los moeten zitten vast. En goed ook! Maar verder....mja persoonlijk had ik hier 4 uur werk aan gehad.
Dit is volgens mij precies waarom de vorige garage zo voordelig was: die lieten het allemaal lekker zitten. Remblokjes en lagers pas vervangen als de eigenaar gaat klagen over herrie is natuurlijk een voordeligere aanpak. Had je bij al deze zaken niet al het gevoel dat er veel moest gebeuren? De voorvering, bij drempels bijvoorbeeld?

Ik weet niet of je ineens 30.000km erbij hebt gezet maar voor jaarlijks onderhoud bij 10.000km lijkt het me deels achterstallig onderhoud.
Ik vind het erg meevallen als je ziet wat er gedaan is.
Weinig vreemds aan volgens mij, wel veel voor een jaartje gebruik, achterstallig en nu moest het wel?
Durashift
Ik denk dat het arbeidsloon wat aan de hoge kant zit.. OF er is werkelijk een uurtje of 7 aan de auto gesleuteld..wat mij wel wat veel lijkt.

Vervangen van de voorveren is best veel werk. Ik betaalde een paar jaar geleden € 250 voor een kant.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.