Hallo,
Ik heb been Mazda 2 uit 2009 (1.3 hp versie) met ongeveer 130.000 km op de teller. De auto rijdt op zich prima, maar ik loop toch tegen wat aan, al lijkt het steeds minder te worden.

Ik rijdt de auto sinds mei. Er was niets bijzonders te merken, behalve dat er heel soms op de snelweg een kort hikje/schokje te voelen was.
Als ik maximaal wilde accelereren tijdens bijvoorbeeld invoegen had ik soms wel het idee, dat het nog iets vlotter kon, maar ik kende de auto nog niet goed genoeg.
In juli kwam ik ermee in het hooggebergte en toen merkte ik wel, dat de auto bergop niet helemaal door wilde trekken. Vanaf een 3000 a 3500 toeren leek het of de acceleratie over was of sterk afnam. Ik heb veel ervaring met het rijden in de bergen dus ik weet hoe dat voelt en hoe je daar moet rijden. Ook na terugschakelen lukte het niet om ver door te trekken in de toeren, het leek erop dat de motor vanaf een bepaald toeren tal (3000-3500) een beetje bleef hangen.

Wellicht heeft de vorige eigenaar veel laag in de toeren gereden en minder ver/vaak door getrokken. Wij trekken wel regelmatig wat verder door en tijdens het verblijf in de bergen leek de motor steeds beter te trekken en te gaan lopen.

Terug in Nederland heb ik er een busje injectie/brandstofreiniger in gedaan. De auto reed steeds beter, trok nu verder en makkelijker in de toeren en het gehele rijden voelt een stuk beter aan. Het verbruik was al niet slecht, maar lijkt zelfs nog een fractie te zijn verbeterd.

Toch heb ik het idee dat ik er nog niet helemaal ben. Hoewel ik nu verder in de toeren kan doortrekken, lijkt de motor niet helemaal lineair op te trekken, maar met minimale twijfelingetjes. Niet dat hij slecht optrekt en hij schokt niet en hapert niet, maar het voelt alsof het net niet helemaal vloeiend verloopt. Ook vind ik dat de motor een beetje ruw op gas loslaten en weer intrappen reageert. Allemaal niet heel heftig, maar voor mijn gevoel kan het allemaal wat smeuïger. Sationair toerental lijkt goed en ik kan nog niet zeggen of er verschil zit tussen warme of koude motor.

Voordat de auto weer een onderhoudsbeurt nodig heeft, duurt het nog even en eigenlijk ben ik benieuwd of er zaken zijn die ik zelf eerst eens makkelijk zou kunnen controleren.

Ik ga er vanuit dat de kleppen en injectoren ondertussen schoon of een stuk schoner zijn.
Ik heb met een obdII lezer en de app Torque geen foutcodes kunnen vinden. Ik weet niet of ik met deze obdII dongle en mijn auto codes uit zou moeten kunnen lezen, maar de app geeft aan dat hij aan het uitlezen is en eindigt met de melding dat er geen error codes gevonden zijn. Zijn er zaken die ik tijdens het rijden met de Torque app nog kan controleren? Er zijn genoeg meters in te stellen met de app.

Wat voor zaken zijn verdacht en hoe kan ik die controleren, of zijn er zaken die te reinigen zijn en die ik kan proberen? De volgende aken heb ik bijvoorbeeld nog niet gecheckt:
- luchtfilter
- bougies/kabels
- valse lucht
- brandstoffilter
- luchtmassameter
- ….

Ik heb de nodige gereedschappen en ben in staat om zaken zelf wat te sleutelen, maar heb geen speciaal gereedschap of computer apparatuur.
Ik zou eens beginnen met het luchtfilter.
Matig optrekken, beter worden met veel rijden en een brandstof-additief: Ik zou eerst eens kijken hoe oud het brandstoffilter is.
Deze wordt 9 van de 10x niet vervangen en zit vaak jarenlang onder een auto, terwijl het eigenlijk elke grote beurt zou moeten gebeuren (ook dealers verzuimen dit!)
Als die inderdaad zo oud is, zou ik hem zsm vervangen.
Beiden bedankt voor de reactie.

Brandstof- en luchtfilter kosten de kop niet en lijkt me inderdaad sowieso goed eens te vervangen, omdat ik niet weet wanneer dat voor het laatst gebeurd is.

Is een brandstoffilter zelf goed te vervangen (komt er bijvoorbeeld erg veel brandstof vrij tijdens het wisselen)? Ik moet het nog controleren, maar als ik het goed gezien heb, zit de brandstoffilter bereikbaar onder de motorkap.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.