Slecht/geen onderhoud van auto’s door werkgever pizzeria

Gepost door Lucas 5806239 
@zadelsnuiver, je overdrijft nogal.
Het enige wat hier gedaan kan worden en eigenlijk zou moeten worden, is dat de chauffeurs collectief aangeven dat het zo niet kan en geen meter meer rijden tot het iig minimaal veilig is en zo niet, veel succes met je pizzakeet. Kennelijk vindt iedereen het echter allemaal wel gezegend, iets zegt mij dat het dan misschien allemaal wel meevalt.
Zadelsnuiver
Muddy Bandit
Als het je daar niet bevalt gewoon z.s.m. wat anders zoeken en daar weg gaan, en voor je huidige collega's hoef je hun boontjes ook niet te gaan doppen.
Ik zou me in ieder geval niet druk gaan maken met het inschakelen van ARBO/politie enz. en die werkgever daarmee stevig tegen je in het harnas jagen: grote kans dat je daarmee uiteindelijk toch aan het kortste eind trekt ook al heb/krijg je wel je gelijk.... want een slechte werkgever wordt dan namelijk ook snel een slechte referent en dat komt je voor je toekomstige baantjes meestal niet ten goede. (en dan sta je er ook alleen voor, want dan steunen je oud-collega's jou hoogstwaarschijnlijk ook niet)

Neem maar rustig van mij (als werkgever zijnde) aan dat er geen enkel bedrijf staat te springen om klokkenluiders in dienst te gaan nemen, en dat je werkverleden echt wel eventjes gecheckt wordt bij een sollicitatie.

Ik vind dit toch wel een beetje bangmakerij en typerend voor de mindset van de meeste werkgevers in het MKB. Als niemand zijn mond open doet gaat het van kwaad tot erger. Nu hebben we het over een koekepizzabakker die het niet zo nauw neemt met de veiligheid van zijn wagenpark, de volgende keer is het de ploegleider die niet met z'n handjes van de jonge stagiaires kan blijven. Zeg je dan ook "och meisje maak je niet zo druk, en vertel het vooral niet verder want anders wilt niemand je meer.."? Als ik zo vanaf het scherm een beetje in mag schatten wat voor soort persoon jij bent Muddy, dan denk ik dat je dat gedrag ook nooit zou accepteren dus waarom is dit dan wél ok?

We leven in 2020, de tijden dat mannen van middelbare leeftijd met enige status of aanzien overal mee wegkomen is (gelukkig) voorbij.

Ik zeg nergens dat het wél ok is, en die andere "vergelijking" die je hierbij aanhaalt laat ik maar even volledig buiten beschouwing.
Ik zeg alleen maar dat het niet handig is om als 1 persoon nog in actie te gaan komen terwijl het besluit om te gaan vertrekken bij die werkgever toch al staat, je bereikt er in dat geval voor jezelf namelijk niets meer mee behalve dat je principestempeltje nog eventjes ergens opgedrukt wordt.
Goede en directe communicatie tussen werkgever en werknemer is de enigste handige werkwijze, en werkt één van de partijen daar niet aan mee dan is vlot afscheid nemen eigenlijk de meest zinvolle en gemakkelijkste weg om te bewandelen.

En bangmakerij???... verstandige mensen denken toekomstgericht en wringen zichzelf niet nodeloos in lastige posities die zich tegen je kunnen gaan keren. (en dat geldt dus zowel voor werknemer als werkgever)
In mijn branche is het in ieder geval wel heel normaal dat sollicitanten eventjes onder de loep genomen worden alvorens ze aan te nemen: check telefonisch de oude werkgevers (of school/onderwijzers/begeleiders) even hoe hun ervaring met betreffende persoon is geweest, en daarnaast is de moderne social media ook een hele mooie (en prima toegankelijke) infobron die maar weinig verhult.
Zo'n screen kost de werkgever hooguit een half uurtje, en in dat half uurtje weet je als werkgever al veel beter wat voor vlees je in de kuip hebt als na zo'n nietszeggend ingestudeerd sollicitatiegesprek.
En het vlees waar na de screen een vaag luchtje aan zit laat je dan dus maar gewoon verder lopen, daar hebben we als werkgever die standaard mailtjes voor.winking smiley

En in mijn branche weten de meeste werknemers trouwens ook wel aardig goed voor welke werkgever ze liever wel of niet willen gaan werken, blijkbaar worden de werkgevers dus ook wel onder de loep genomen door de werknemers.grinning smiley
Muddy Bandit
(...)
In mijn branche is het in ieder geval wel heel normaal dat (...) en daarnaast is de moderne social media ook een hele mooie (en prima toegankelijke) infobron die maar weinig verhult. Zo'n screen kost de werkgever hooguit een half uurtje, en in dat half uurtje weet je als werkgever al veel beter wat voor vlees je in de kuip hebt als na zo'n nietszeggend ingestudeerd sollicitatiegesprek.

En dat checken van de social media voor een sollicitatie mag dus niet. Is op allerlei websites over geschreven en grotere werkgevers met echte HR-afdelingen zullen dat dus ook niet doen, want de HR-professionals weten dat het verboden is.

Lees zelf hier maar eens.
Tydelyck

En dat checken van de social media voor een sollicitatie mag dus niet. Is op allerlei websites over geschreven en grotere werkgevers met echte HR-afdelingen zullen dat dus ook niet doen, want de HR-professionals weten dat het verboden is.

En hoe wil iemand ooit bewijzen dat dit gebeurt is? En als je er een rechtzaak van wil maken moet je waarschijnlijk ook nog eens gaan bewijzen dat je niet aangenomen bent omdat ze je profiel bekeken hebben. Totaal onmogelijk.

Regeltjes zijn leuk, als er geen enkele controle is en er niemand handhaaft, houd niemand zich er aan. Mooi voorbeeld zijn de auto's van deze pizzeria.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-09-2020 22:26 door Nissan GTR R34.
Ja en dat geldt voor wel meer argumenten, bijv. dat je Marokkaans bent, te oud, op het verkeerde geslacht valt, of weet ik veel. Mag ook allemaal niet meespelen bij een sollicitatie. Maar weet je, soms zijn mensen (dus ook toekomstige werkgevers) niet zo slim. En als ze je in het sollicitatiegesprek uit je tent willen lokken met iets wat jij op FB hebt gepost, weet je dus hoe ze eraan komen. Laat ze zich daar maar eens uit lullen.
Ja precies, mag allemaal niet, maar het gebeurt toch. Je kan natuurlijk nooit bewijzen dat je niet aangenomen bent door de verkeerde achternaam, huidskleur of wat dan ook.

Ze hoeven zich er niet uit te lullen, oprotten jij, de zaak uit. Ze hoeven jou niets uit te leggen.

Begin maar een rechtzaak. Win je toch nooit.
Nissan GTR R34
Tydelyck

En hoe wil iemand ooit bewijzen dat dit gebeurt is? En als je er een rechtzaak van wil maken moet je waarschijnlijk ook nog eens gaan bewijzen dat je niet aangenomen bent omdat ze je profiel bekeken hebben. Totaal onmogelijk.

Regeltjes zijn leuk, als er geen enkele controle is en er niemand handhaaft, houd niemand zich er aan. Mooi voorbeeld zijn de auto's van deze pizzeria.

Dat kun je volgens mij zien wie er op je fb of Linkedln hebben lopen loeren.
Auto encyclopedie

Dat kun je volgens mij zien wie er op je fb of Linkedln hebben lopen loeren.

Je weet toch ook niet wie ik ben? smiling bouncing smiley Facebook volgens mij niet, Linkedin wel. Maar je hoeft vaak ook niet in te loggen om iemand zijn profiel (gedeeltelijk) te zien.
Tydelyck
Muddy Bandit
(...)
In mijn branche is het in ieder geval wel heel normaal dat (...) en daarnaast is de moderne social media ook een hele mooie (en prima toegankelijke) infobron die maar weinig verhult. Zo'n screen kost de werkgever hooguit een half uurtje, en in dat half uurtje weet je als werkgever al veel beter wat voor vlees je in de kuip hebt als na zo'n nietszeggend ingestudeerd sollicitatiegesprek.

Is mij wel bekend, maar dat is ook weer typisch zo'n gevalletje van bureaucratische theorie die op geen enkele manier te handhaven is en daarmee dus ook volstrekt zinloos is om er als werkgever in het bedrijfsleven nog wat op uit te doen... ook de HR-afdelingen uit het bedrijfsleven gaan daar wel creatief mee om, die kijken ook echt wel verder als alleen de uitgeprinte CV.

Werknemers worden van alle kanten volledig beschermd en ingedekt, werkgevers mogen zichzelf tegenwoordig nergens meer tegen beschermen en moeten maar gewoon opdraaien voor de kosten, risico's en ongemakken ook al hebben ze er part nog deel aan.
Het is ook niet voor niets dat de uitzendkracht, de ingehuurde zzp'er of een personeelsroulatie op tijdelijk contract tussen enkele bedrijven de laatste 10 jaren fors aan populariteit wint bij de kleinere werkgevers, de keerzijde daarvan is dat het wel weer ten koste gaat van de vaste werkcontracten die eigenlijk ook gewenst zijn in het mkb.

Maar we dwalen inmiddels al aardig af van de pizzaracer en het slechte autootje, eventjes weer on-topic..grinning smiley
Tydelyck
Muddy Bandit
(...)

Mooie regeltjes, bedacht door mensen die het allemaal niet zelf hoeven te betalen. Benieuwd naar of ze ook zo consequent zijn als het om de eigen zaak en dus portemonnee gaat. En vwb de bron, als er een tak is waar je keurig kan aangeven wat wel en wat vooral niet langs kan komen...
Muddy Bandit
Maar we dwalen inmiddels al aardig af van de pizzaracer en het slechte autootje, eventjes weer on-topic.

Jij begon over social media, niet ik. En nu blijkt dat jij als werkgever je niet aan de wet houdt en dat ook nog bewust doet, mogen we het er niet meer over hebben...? TS is bovendien geen pizzaracer, maar pizzabezorger met het hoofd en hart op de goede plaats.
Heb je je link overigens zelf goed gelezen? Daar valt nog wel eea over te zeggen voordat het als 'strafbaar' gesteld kan worden. Daarnaast is controle niet mogelijk, zoals al aangehaald dus ja, wat wil je er mee?
Tydelyck
Muddy Bandit
Maar we dwalen inmiddels al aardig af van de pizzaracer en het slechte autootje, eventjes weer on-topic.

.... En nu blijkt dat jij als werkgever je niet aan de wet houdt en dat ook nog bewust doet, mogen we het er niet meer over hebben...?

Ow???
Wat mij betreft mag je hier rustig over doorzagen hoor, ik gaf hiermee alleen maar aan dat we met al dat algemeen discussiëren over een niet handhaafbaar theoretisch wetje inmiddels aardig van het topic aan het afdwalen waren.

Goed (begrijpend) lezen is voor sommigen blijkbaar vrij moeilijk, maar als je even een stukje terug leest naar m'n eerste bericht van 14/9 dan zal je zien dat ik daar alleen maar een heel goed bedoelde tip aan de topicstarter heb gegeven om er in dit geval en zijn situatie niet teveel tamtam van te gaan maken aangezien ik goed weet hoe het in de dagelijkse praktijk in z'n werk gaat en wat de eventuele nadelige gevolgen van zo'n actie voor de solliciterende werknemer kunnen zijn... en ik neem dat betreffende pizzabedrijfje echt niet in bescherming omdat ik toevallig zelf ook een werkgever ben, de keerzijde van de medaille als werknemer ken ik vanuit het verleden ook heel goed.
Dat de dagelijkse praktijk en de wettelijke theorie lang niet altijd met elkaar in overeenstemming zijn is gewoon een vaststaand feit waar je zo goed als niets aan kunt veranderen maar waar je als (aankomend) solliciterend werknemer beter wel even rekening mee kunt gaan houden, en ik hoop dat de topicstarter dat ook in overweging gaat nemen en vooral geen dingen gaat doen die voor hem persoonlijk veel meer nadelen als voordelen kunnen gaan brengen.
En wat TS er verder mee doet of gaat doen is verder geheel z'n eigen vrije keuze, ik heb totaal geen voordeel en geen nadeel van zijn handelen.
Er zijn denk ik maar weinig bedrijven die de AVG volledig naleven. Net als er denk ik maar weinig pizzaboeren zijn die hun werknemers vooraf checken. Ik mis de relevantie.
Gewoon aangeven bij de juiste instanties. Laat de nutteloze moddervette directeuren maar bloeden voor levensgevaarlijke keuzes. Dat geld kunnen ze wel missen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-09-2020 17:51 door K1D2.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.