Motor wordt warm + koelvloeistof verbruik.

Gepost door Rachid 
Ik heb een Kia Picanto 1.0 van 2007 waarvan de motor te warm wordt. Het rode koelvloeistof lampje gaat branden. Als ik echter mijn kachel warm + volle stand aanzet dan gaat het koelvloeistof lampje weer uit.

Gemerkt na een rit naar huis dat koelvloeistof eerst boven pijl was en nu laag onderpeil. Met een draaiende motor heb ik de vuldop langzaamaan opengedraaid en bijgevuld. Ik was even verder gaan rijden naar huis en koelvloeistof bleef het zelfde op peil dus.

In koelvloeistof zit geen olie. Olieniveau is het zelfde, wel gemerkt dat de auto moeizaam start, ook met warme motor. Wat kan dit zijn? Thermostaat? De fan die draai constant, ook bij stilstaan. Met koude motor komt slaat hij na 2 min aan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-08-2020 20:05 door Rachid.
Waarom draai je met draaiende motor de vuldop open? Buiten dat dit erg gevaarlijk kan zijn, haal je ook nog eens de druk van het systeem af. Deze druk zorgt er voor dat het kookpunt hoger komt te liggen. Door het losdraaien kan de vloeistof ineens gaan koken op allerlei plaatsen, wat niet best is.

Wat betreft de fan, heb je airco en stond die toevallig aan? Die kan namelijk ook zorgen dat je fan gaat draaien.
Quote
EVV
Waarom draai je met draaiende motor de vuldop open? Buiten dat dit erg gevaarlijk kan zijn, haal je ook nog eens de druk van het systeem af. Deze druk zorgt er voor dat het kookpunt hoger komt te liggen. Door het losdraaien kan de vloeistof ineens gaan koken op allerlei plaatsen, wat niet best is.

Wat betreft de fan, heb je airco en stond die toevallig aan? Die kan namelijk ook zorgen dat je fan gaat draaien.

Ik heb dat ooit zo geleerd van man in een garage... Die zei me dat je met een draaiende motor wel je koelvloeistof kunt vullen, zonder dat dit eruit vliegt vandaar. Maar weer wat geleerd.

Auto heeft geen airco, fan draaide aan zonder kachel aan te hebben ook etc.
Volgens mij normaal dat als je je verwarming aanzet je motor temperatuur zakt.

Er wordt immers warmte afgevoerd via het verwarmingssysteem.

Ik vermoed dat je koppakking lekt. Daar moet je niet te lang mee doorrijden.
Het kan ook nog een thermostaat zijn die niet open gaat...
Quote
EVV
Het kan ook nog een thermostaat zijn die niet open gaat...

Ik denk dit inderdaad!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.