Uitlaat voor

Gepost door Honda75 
Uitlaat voor
31-07-2020 17:07
Beste leden,

Ik heb een Honda Civic 2.2 CTDI uit 2007. (zonder dpf)

Sinds eergisteren maakt de auto nogal wat geluid, alsof de uitlaat lek is. Vreemd genoeg hoor je het van binnen duidelijker dan van buiten. Vooral wanneer je de auto start en uitschakelt. (Gebrom + gerammel alsof er iets los zit)

Vervolgens kijk ik onder de auto, maar zie geen lek bij de midden en achteruitlaat.
Tot nu toe heb ik alleen de achteruitlaat en het middendeel vervangen, maar verder dan dat kan ik niet kijken van onderen.

Nu ga ik een paar hele domme vragen stellen (je mag erom lachen): bestaat er ook zoiets als een voorste deel van een uitlaat? Zo ja: hoe heet dit onderdeel?
Of zijn er maar 2 uitlaatonderdelen, waarna direct het spuitstuk komt?

Wat denken jullie? Is mijn spruitstuk lek? (ik ruik geen uitlaatgassen die naar binnen komen) of het voorste deel van mijn uitlaat? En is dit een duur grapje om te laten repareren? (Bijvoorbeeld veel arbeidsuren omdat het moeilijk bereikbaar is of dat de onderdelen zelf duur zijn.)

Alvast hartelijk dank!!!
Re: Uitlaat voor
31-07-2020 20:03
De meeste auto's hebben ook een voorpijp, waarin/voor/achter de (in dit geval waarschijnlijk passieve) katalysator zit.
Het binnenwerk raakt wel eens los van zo'n kat...
Er zal wat beplating voorzitten, dus demonteren...heel goedkoop is het niet dankzij de kat en meestal is de aansluiting op spruitstuk of turbo ook niet heel goed toegankelijk...
Spruitstuk is niet het beste onderdeel van de 2.2 diesel van Honda.
01-08-2020 10:37
Hartelijk dank voor je reactie.

Ik begrijp eruit dat mijn auto dus ook een voorpijp heeft, maar dat het (ivm andere onderdelen) moeilijker te vervangen valt dan de achterpijp en middenpij, wat meer arbeidsuren zal kosten. Ik dacht overigens dat de katalysator op de middenpijp zat, dus die zal dan niet in de weg zitten(?)
01-08-2020 10:41
Dank voor je reactie!

Ik heb inderdaad eerder vernomen dat het spruitstuk bij deze auto een zwak onderdeel is. Als ik het goed begrepen heb (ik had hierover al eerder eens iets gelezen) gaat dit voornamelijk op voor mensen die chiptunen, waardoor het motorblok bij het gas geven extra kantelt waar het spruitstuk niet tegen kan. (Tell me if I am wrong)

Bij zit er geen chip in en rij er rustig mee, dus ik hoop dat dit bij mij niet het geval is. Want ik heb ook vernomen dat ik dan ongeveer 2.000 euro kwijt zal zijn aan het vervangen van een spruitstuk en dat zal hier in Noorwegen (ivm de duur betaalde arbeidsuren in de garage hier) waarschijnlijk het dubbele worden. (40.000 kronen oftewel 4.000 euro) en laat dat nu ongeveer de waarde zijn van de auto zelf.
01-08-2020 10:54
Lijkt me een nogal overdreven bedrag voor een spruitstuk.
Gezien het feit dat er verlengde garantie op zit, zegt al genoeg. Ik dacht 10 jaar of 180.000 km. Is wel terug te vinden op Civinfo.com. Exhaust manifold.
Heeft niks met tunen te maken, is gewoon te dun. Dealer moet er al heel wat gedaan hebben, dus kan je zo een offerte maken. Ik dacht in NL iets van 1200 euro alles inclusief.
Schijnt op ebay voor 80 dollar / euro / pond te krijgen, maar blijft een dag (!) sleutelen...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.