Chiptuning Volkswagen Golf GTE 204PK --> 290 PK goede optie?

Gepost door Jorian Hoogendoorn 
Heeft iemand ervaring met de chiptuning van de volkswagen golf GTE uit 2015?

Ik ben bang dat chiptuning toch niet altijd even goed is voor de auto, wie heeft daar ervaring mee?

Een snelle auto is leuk, alleen dan het liefst wel zonder verdere vreemde mankementen in de toekomst.

Hoor graag van iemand die hier ervaring mee heeft.

Groeten!
Een VW TSI met DSG chiptunen, ik weet niet of dat zo'n heel goed idee is...
Meer als 40% vermogen erbij door tuning?
Lijkt mij niet zo'n goed idee, ik zou het niet doen.
En de reacties zijn ook allemaal van de zelfde strekking thumbs up
Gewoon doen, een auto is maar een ge- of verbruiksartikel. Ze moeten een keertje 'op' zijn. En je kan nooit genoeg pk's hebben.
En wanneer denk je die volstrekt overbodige 200+ pk's eigenlijk nodig te zijn?
M'n Nissan heeft aan 130 pk al voldoende om 4 ton aan extra gewicht te verslepen, en 4 ton mag je met een Golfje toch al niet verplaatsen.
Met 65pk en voldoende koppel had je die kar ook wel kunnen verplaatsen, overdreven gedoe... eye rolling smiley
Kom op zeg nut smiley
Heeft iemand ervaring met de chiptuning van de volkswagen golf GTE uit 2015?

Ik ben bang dat chiptuning toch niet altijd even goed is voor de auto, wie heeft daar ervaring mee?

Een snelle auto is leuk, alleen dan het liefst wel zonder verdere vreemde mankementen in de toekomst.

Hoor graag van iemand die hier ervaring mee heeft.

Groeten!
Ik zou het niet doen tenzij je er genoeg geld voor over hebt om de motor uiteindelijk te vervangen.
Je grootste risico is gezeur en foutmeldingen, 204 naar290pk is echter wel erg veel.
Je zult dit ook moeten aanpassen op je kentekenbewijs aangezien de vermogensstijgen boven het toelaatbare uit gaat.
JD Engineering, wat mij betreft toch dé plek voor VAG tuning, gaat voor de standaard chip niet verder dan 240pk en 400Nm link. Daar zou ik hem blind heen durven sturen, zij weten wat ze doen en schrijven al jarenlang hun eigen programma's.

290pk met alleen een chip lijkt mij een utopie, daar is meer voor nodig dan alleen wat andere software. Kunnen ze bij JD Engineering ongetwijfeld, maar dan wordt er meer aangepast incl bijpassend prijskaartje.

Vergeet niet dat de GTE "slechts" een 1.4 betreft.
De GTI met 230 of 240pk kunnen ze bij JD Engineering met alleen een chip wel naar 310pk brengen. Dat zou ik ook wel aandurven, maar dat blok is met een 2.0 ook een stuk groter. Dat blok wordt, in de basis, ook gebruikt voor de GTI TCR en Golf R en zitten standaard al rond die vermogens.
+85pk is wel wat veel idd, motor vervangen en dat soort bangmakerij is bij een fatsoenlijke chiptuning (JD, VAGtechniek, Hartog tuning voor VAG bijv) onzin. Beetje uitleg van in idt geval Hartog: [hartogtuning.nl]
B Real
JD Engineering, wat mij betreft toch dé plek voor VAG tuning, gaat voor de standaard chip niet verder dan 240pk en 400Nm link. Daar zou ik hem blind heen durven sturen, zij weten wat ze doen en schrijven al jarenlang hun eigen programma's.

290pk met alleen een chip lijkt mij een utopie, daar is meer voor nodig dan alleen wat andere software. Kunnen ze bij JD Engineering ongetwijfeld, maar dan wordt er meer aangepast incl bijpassend prijskaartje.

Vergeet niet dat de GTE "slechts" een 1.4 betreft.
De GTI met 230 of 240pk kunnen ze bij JD Engineering met alleen een chip wel naar 310pk brengen. Dat zou ik ook wel aandurven, maar dat blok is met een 2.0 ook een stuk groter. Dat blok wordt, in de basis, ook gebruikt voor de GTI TCR en Golf R en zitten standaard al rond die vermogens.

Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk dat het een relatief kleine motor betreft.
Ik was er zelf ook wat onzeker over, vandaar dat ik de vraag ook hier geplaatst heb.

De vermogenswinst heb ik echt zwart op wit staan, dus dat zou wel moeten kloppen. Ik ben dan alleen bang dat er veelste veel van de auto gevraagd wordt,
Het betreft het bedrijf [eqperformance.nl]

Overigens zie ik dat bij VAG techniek een resultaat van 280PK ook haalbaar is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2020 11:51 door Jorian Hoogendoorn.
Extreme tuning op een GTE, wat toch een bijzonder stuk complexere techniek is...? Nou, ik zou het gewoon niet doen om te voorkomen dat je straks met extreme kosten opgezadeld zit.

Als je zoveel vermogen wilt, waarom dan niet direct een GTI of R zoeken?
Die hebben geen 1.4 maar een 2.0 onder de kap. Dat zijn blokken die veel meer marge hebben en daarmee tuning makkelijker aankunnen.

Dat een tuner aangeeft dat het kan, wil niet zeggen dat de techniek het op lange termijn fijn vindt. Gevolgschade van tuning, daar hoef je waarschijnlijk niet voor bij tuner aan te kloppen. Als je het al aangetoond krijgt dat het aan de tuning ligt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2020 15:57 door R J G Ruiters.

Overigens zie ik dat bij VAG techniek een resultaat van 280PK ook haalbaar is.

Als stage 2 ja, da's iets meer dan een standaard chipje. [www.vagtechniek.nl]
Hun stage 1 gaat tot 255pk/430Nm en wordt als 'extra voorzichtige tuning' gebracht met de heel belangrijke toevoeging 'mits technisch in orde'. Vervolgens krijg je Stage 1+ , maatwerk en de verplichting van 98 benzine: [www.vagtechniek.nl]
Dan komt stage 2 nog: [www.vagtechniek.nl] en waarschijnlijk een DSG tuning [www.vagtechniek.nl] en ben je €1000,- verder.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2020 12:41 door R W xxx.
meer is altijd leuker maar een GTE word nu eenmaal nooit een GTI. Hij heeft al aardig wat vermogen om lekker van zn plek te komen

Wil je gewoon echt vermogen en leuk sturen, ga dan voor een GTI of nog beter een R. Daar is ook wat meer ruimte nog voor tuningsmogelijkheden, mocht je dat dan nog willen.

Ondanks het theoretisch allemaal kan, zou ik zelf geen klein TSI blokje met gevoellige hybridetechniek willen belasting met nog veel meer vermogen. Hij zal vast niet op korte termijn kapot lopen. maar als na een jaar allerlei mechanische of elektronische onderdelen moeilijk beginnen te doen hoef je niet meer bij de tuner aankloppen.
Wat ik begrepen heb van de eerste serie GTE's, is dat velen (leasers) de auto snel lieten chippen, maar zowel die softwareboeren (sorry, anders kan ik die gasten als EQperformance en ZIP niet noemen), als anderen hadden niet door dat de 1.4 TSI in de GTE afwijkt van de normale 1.4 TSI. De turbo is namelijk kleiner omdat de auto dankzij de elektro-ondersteuning niet het normale formaat nodig heeft. Ze draaien er gewoon de standaard software-tuning op, en dan gaat het op den duur mis ...

Of latere series wel de normale 1.4 TSI hebben geen idee, maar 290 pk goede optie? Nee, ik zou het niet doen.
Je mag al blij zijn als een 1,4 tsi heel blijft zonder tuning zeker i.c.m. met dsg
-edit-

Ik zie het inmiddels, 2 topics aangemaakt voor exact hetzelfde onderwerp.confused smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-07-2020 00:16 door Muddy Bandit.
1 topic is voldoende.

Ivanov
AutoWeek Moderator
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.