Beste lezers,

Al een aantal maanden heb ik na regenval last van een doorweekte voetmat (echt zeiknat) aan achter de bestuurdersstoel. Het betreft een BMW F11 uit 2014. Na wat Googlen dacht ik in eerste instantie dat het te maken zou hebben met een lekkage onder de motorkap, maar dit blijkt alleen bij auto's met het stuur rechts voor te komen. Vervolgens ben ik langs geweest bij een specialist en die heeft de zogenaamde deurfolie vervangen, dat scheen ook nog wel eens een oorzaak te zijn. Helaas kwam het water weer terug en ik ben uiteindelijk naar de BMW dealer gegaan. Zij hebben de deurrubbers voor en achter vervangen (zaten ook wat scheurtjes in). Maar, wederom: het water kwam terug.

Afgelopen week heb ik zelf een gedeelte van het interieur losgehaald om de alles te laten drogen en de lekkage op te sporen. Het isolatiemateriaal in de vloermatten was echt goed vochtig, en er lopen daar ook kabels onder. Echt een fijn idee is dat niet. Terwijl ik de vloermat helemaal omhoog had, ben ik door de wasstraat en de regen gereden en heb ik de tuinspuit een flinke tijd op de deuren gehad om te kijken of ik ergens water zag lopen, maar dat was niet het geval. Wel kwam ik erachter dat er ook (wat) water aan de voorkant van de bestuurdersstoel (bij het gaspedaal) in de matten zat. Alles geprobeerd te drogen met kranten, handdoeken en een kleine ontvochtiger.

Met de regen van vannacht is het achter de bestuurdersstoel helaas wéér nat. Ik heb echt geen idee waar het water nou vandaan komt, en de dealer vraagt een serieuze smak geld enkel om het interieur leeg te halen (en dan heb ik nog niet de garantie dat het euvel gevonden en verholpen wordt). Ik ben er niet vies van om zelf wat los te halen, maar ik heb gewoon geen enkel idee hoe ik nu die lekkage kan vinden.

Wat zijn jullie suggesties? Gewoon de vloermatten weer omhoogtrekken en in de auto zitten tijdens de regen tot ik druppels zie lopen? Ik weet dat er UV-vloeistof bestaat voor leidingen, kan ik zoiets over de auto sprayen en dan van binnen op zoek gaan met een lamp?

Ik word echt gek van het water en het idee dat het nog steeds niet duidelijk is waar het überhaupt vandaan komt. Alvast bedankt voor de hulp.
Ik zou echt eens stilstaan en regen testen. Rijwind, wasstraat, spuiten, is allemaal misschien net te vluchtig. Zo'n zwaaisproeier op je dak zetten bijvoorbeeld.

Overal papier proppen en vasttapen je moet weten waar het binnenkomt. Nog grondiger: luiers, je hebt dan nog meer kans alles op te vangen en het lek te lokaliseren.

Achter de stoel is waarschijnlijk de laagste plaats en dan ben je dus 'te laat'. Vooral daar bij het gaspedaal. Is de afwatering en afdichting van de parafan goed? En via de kofferbakklep?

Als het echt bizar lastig wordt kan je nog zaken afdekken/dichttapen aan de buitenkant zoals om beurten klep, kap, deuren.

Ik gok op de parafan of iets tussen motor en interieur. De auto staat stil flink veel regen komt van dak en voorruit en dan gaat het sijpelen.
Heb je een schuifdak/panoramisch dak in de auto? Die dingen willen ook nog wel eens graag lekken (bij alle fabrikanten), de afwatering van het schuifdak kan verstopt zitten waardoor daar ook water in het interieur kan lekken.
Weet je wel zeker dat het door regen komt en geen lekwater van de airco is bijv?
Thanks voor de snelle reacties!

De auto heeft geen panoramisch dak, dus dat is het sowieso niet. Airco is het ook niet, want ik heb de boel eerder gedroogd en dat gaat dan een paar weken goed tot de eerste regenbui en dan is het telkens gelijk raak. Het lijkt dus echt te gebeuren terwijl het regent en de auto stil staat.

Ik heb al (redelijk uitgebreid) getest en in de auto gezeten terwijl ik de tuinslang vol op de zijkant had staan. Op dat moment leek er niets naar binnen te komen, iniedergeval niet aan de achterkant. Het klopt inderdaad dat achter de stoel de diepste plek is, en het dus helemaal van voren kan komen lopen. Het is lastig om de interieurbekleding aan de voorkant onder helemaal goed los te krijgen, omdat het gaspedaal daar de isolatiemat vasthoudt, maar dat is natuurlijk wel het verder proberen nog waard. De afwatering in de motorruimte heb ik ook gecontroleerd en dat lijkt allemaal goed te gaan (maar natuurlijk is daar wel een kans dat ik sommige delen over het hoofd zie). Hoe kan ik het beste de afdichting en afwatering van de parafan controleren?

Het lijkt dat het nu gewoon een kwestie is van alle mogelijke opties proberen en uitsluiten, maar de dikte van de bekleding maakt dat er 'vertraging' tussen lekken en het opmerken van het water zit, dus het gaat allemaal wat moeilijker dan je zou hopen.
Ooit een zwaar lekkende E30 in de werkplaats gehad. Bleek de luchtflap aan een kant bij de achterbumper verkeerd om gemonteerd in de fabriek.
Thanks voor de tip, maar ik ben er wel redelijk zeker van dat het niet van achter komt. In en onder de achterbak en achterbank is alles geheel droog.
Ik heb dat ook gehad en had meende ik te maken dat de afwateringsgoot verstopt zat. BMW dealer heeft dit destijds gevonden en verholpen. Auto zat in de huisselectie garantie periode.
Heb je die goten al nagekeken? Ook onder de motorkap? Dit betreft dezelfde wagen als jij hebt.
Verdachte nummer 1 zou bij mij ook de afwatering bij de parafan. (onder de voorruit). Vaak is dit de grootste boosdoener

Wat we wel eens deden is het tapijt zo veel mogelijk omhoog halen. Alles zo goed mogelijk droog maken. Goede verlichting in de auto. 1 persoon in de auto en de deuren dicht, en dan een ander persoon met de sproeier er op (ben je alleen, zwenksproeier). En dan heel goed en zorgvuldig kijken waar het binnen komt. Het kan via de gekste plekken komen. Lekkage bij voorruit heb ik ook wel eens meegemaakt

Het is een zeer vervelend probleem in ieder geval
Lekkage voorruit heeft mijn vrouw een keer gehad, bleek dat de ruit een keer vervangen was en niet goed was geplaatst, te weinig kit oid
Ik zag toevallig een aflevering van Wheeler Dealers waarbij een soort rookmachine in de auto werd geplaatst om een lekkage op te sporen. Daar bleek het in de oude verslapte deurrubbers te zitten.
Quote
Volt
Ik zag toevallig een aflevering van Wheeler Dealers waarbij een soort rookmachine in de auto werd geplaatst om een lekkage op te sporen. Daar bleek het in de oude verslapte deurrubbers te zitten.

IN de auto? Dus niet zo: [www.youtube.com]
Quote
TYN
Quote
Volt
Ik zag toevallig een aflevering van Wheeler Dealers waarbij een soort rookmachine in de auto werd geplaatst om een lekkage op te sporen. Daar bleek het in de oude verslapte deurrubbers te zitten.

IN de auto? Dus niet zo: [www.youtube.com]

Het was in de auto met alles dicht maar er zijn misschien verschillende manieren.

linkje gevonden
How To Fix a Water Leak: Aston Martin DB7 - Wheeler Dealers



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-07-2020 01:22 door Volt.
Ja, ik meen dat ik alle viezigheid onder de motorkap wel goed heb verwijderd. Het kan natuurlijk zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien, want je kan niet overal even goed bij. Is er ergens een goed overzicht te vinden van alle afvoeren onder de motorkap van deze auto? Dan kan ik er nog eens induiken om dat iniedergeval zeker uit te sluiten.

De tuinspuit erop en binnen zitten heb ik al gedaan en toen zag ik echt nergens iets. Vervolgens de volgende dag wel weer een klein plasje achter de voorstoel overigens, dus overnight toch iets gebeurd. Nadeel is ook dat het best lastig is om de bekleding helemaal weg te krijgen, want dan moet de voorstoel eruit, en dat is met airbags etc. eerlijk gezegd een klusje waar ik wel tegenop zou zien, is dus een beetje mijn last resort als niets anders werkt. Nu doe ik dus af met een alles zo ver mogelijk open vouwen.

De auto is nu van binnen bijna overal droog met waterstofzuiger, kranten en handdoeken. Bij de eerste regenbui kan ik hopelijk dus beter lokaliseren waar het als eerste binnenkomt. Heeft iemand persoonlijk ervaring met zo een rookmachine? Ik moet zeggen dat ik een beetje huiverig ben omdat het goed kan zijn dat het lek ergens onder of achter dikke bekleding zit, en het dan de vraag is of je dat met rook ziet.
Klinkt alsof het water zich eerst ergens ophoopt tot het teveel wordt en dan maar naar binnen stroomt. Best kans dat je tijdens die regenbui niets gaat zien en een paar uur daarna wel. Tuinspuit erop kan wel eens teveel water ineens zijn, waardoor het meeste water 'voorbij stroomt' ipv het kleine afvoertje in. Klinkt wat vaag maar als voorbeeld een deur: bij veel water zal het meeste water gewoon aan de buitenkant wegstromen, bij een regenbuitje heeft het de tijd om de deur in te stromen. Als daar iets dicht zit, loopt het vanzelf op een gegeven moment de auto in.
Quote
R W xxx
Klinkt alsof het water zich eerst ergens ophoopt tot het teveel wordt en dan maar naar binnen stroomt. Best kans dat je tijdens die regenbui niets gaat zien en een paar uur daarna wel. Tuinspuit erop kan wel eens teveel water ineens zijn, waardoor het meeste water 'voorbij stroomt' ipv het kleine afvoertje in. Klinkt wat vaag maar als voorbeeld een deur: bij veel water zal het meeste water gewoon aan de buitenkant wegstromen, bij een regenbuitje heeft het de tijd om de deur in te stromen. Als daar iets dicht zit, loopt het vanzelf op een gegeven moment de auto in.
Ja, dat klinkt op zich best logisch. Misschien dat gedurende wat langere tijd een lichte tuinspuit erop zetten helpt. De komende dagen blijft het verder droog.
Quote
Gullwing
[youtube.com] dit gezien?

Ja zeker, en heel veel over gelezen. Dit is echter een probleem bij auto's met het stuur rechts, daar er links een gat zit waar bij andere auto's het stuur zit. Ik heb het probleem weliswaar ook links, maar bij mij zit er een stuurstang door dit gat.
lol, niet geheel het filmpje bekeken en al helemaal niet geluisterd
Misschien lekt het om de stuurstang? Bladeren of andere crap in de parafan (onder de motorkap tegen de voorruit)?
Voor zo ver ik kon zien met de bekleding omhoog en flink wat emmers water tegen de voorruit liep het niet langs de stuurstang naar binnen. Wat betreft de parafan: ik geloof dat alles redelijk schoon is, maar het kan zijn dat ik iets onder de motorkap over het hoofd zie. Het is niet allemaal even toegankelijk.
Achterlichtunits en kofferslot al gecheckt (had ik lang geleden lekkage naar de achterbank met een Volvo 480)?
Met de regen van vandaag is het me gelukt (gedeeltelijk) de oorsprong van het water te ontdekken. Het stroomt langs de linkerzijkant ter hoogte van de pedalen de cabine in. Waar het daarvoor vandaan komt is lastig te zien en te voelen, omdat o.a. het dashboard daar zit. Het voordeel is dat een boel andere zaken nu uitgesloten zijn, nu begint de zoektocht naar de echte oorzaak. Mogelijk toch iets onder de motorkap of een lekkende naad van de voorruit of iets dergelijks.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.