olie-temperatuur /druk meter plaatsen.

Gepost door Stephan Engels 
Vraagje, ik wil graag het bovenstaande monteren in me auto. Gewoon omdat het kan en dan ben ik weer een ervaring rijker!

Nou is mijn vraag, wat is de beste plaats voor een druk en temperatuur meter!
Ik heb hier nog geen kaas van gegeten, dus excuse me als ik wat raars zeg!

Wat vele doen is: de temperatuur sensor plaatsen waar de aftap plug van de olie zit. Dit heb ik liever niet, omdat mijn auto al best laag is. En de plug schuin naar beneden wijst.

Verder heb ik 2 pluggen vlak bij de olie filter. Dit zou een mooie plek zijn maar kan dit? Want de olie-schakelaar of whatever zit hier ook al. Zo ja, weet iemand de schroefmaat van deze 2 pluggen? Dit is dus NIET de aftap plug, deze is namelijk M22x1,5.

Gaat om een fiat Punto 188, 1.2 16v.

Olie-schakelaar
2 pluggen



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-07-2020 13:46 door Stephan Engels.
Quote
Stephan Engels
Vraagje, ik wil graag het bovenstaande monteren in me auto. Gewoon omdat het kan en dan ben ik weer een ervaring rijker!

Nou is mijn vraag, wat is de beste plaats voor een druk en temperatuur meter!
Ik heb hier nog geen kaas van gegeten, dus excuse me als ik wat raars zeg!

Wat vele doen is: de temperatuur sensor plaatsen waar de aftap plug van de olie zit. Dit heb ik liever niet, omdat mijn auto al best laag is. En de plug schuin naar beneden wijst.

Verder heb ik 2 pluggen vlak bij de olie filter. Dit zou een mooie plek zijn maar kan dit? Want de olie-schakelaar of whatever zit hier ook al. Zo ja, weet iemand de schroefmaat van deze 2 pluggen? Dit is dus NIET de aftap plug, deze is namelijk M22x1,5.

Gaat om een fiat Punto 188, 1.2 16v.

Olie-schakelaar
2 pluggen

Riskant.

Dat zal de olie[b[druk[/b]schakelaar zijn. Hier hoeft niet direct olie langs te stromen, dit is een kanaal zijn waarmee de druk van de olie gemeten wordt. Geen druk (lekkage) betekent dat het blok vastloopt.

Wat je ook kan doen is een temperatuursensor direct op het carter op een plekje (uit de rijwind) te plaatsen. Zo'n carter is van aluminium of staal wat de warmte goed geleidt. De temperatuur aan het oppervlak van de carterpan zal slechts een paar graden lager zijn dan de temperatuur in het carter. Bovendien is de temperatuur van de olie op de heetste plaatsen in het blok belangrijk. Koude olie smeert duidelijk minder, te hete olie verbrandt en het smeert helemaal niet meer.

Een ander alternatief is een kleine sensor aan de peilstok bevestigen. Dat klinkt eenvoudiger dan het is, veel lijmsoorten en plastics lossen op in hete olie. Het meest eenvoudige is een nieuwe peilstok te maken van messingbuis (modelbouwwinkel) wat je aan de onderkant dichtmaakt. En dan kan je de sensor in de buis laten zakken.
Veel oliethermometers voor motorfietsen werken op die manier.

De vuistregel is dat de olie in het blok niet heter mag worden dan 140 graden waarbij men er op gokt dat de temperatuur op de hetere plekjes niet boven de 180 graden (of zo) komt. Verbrande olie ruikt naar verbrand frituurvet, als je dat bij de vuldop ruikt is het erg foute boel.
Pohh, dat met een peilstok is een verdomd slim idee!
Ik heb even gevraagd aan iemand die zowel de druk als temperatuur in zijn Punto 188 kan zien. Mocht dit niet zijn wat ik graag wil. Dus temperatuur uit de cateraar plug halen, dan zal ik jou optie zeker overwegen. Dit is alleen voor de temperatuur, heb je nog een idee waar ik mijn druk vandaan kan halen? Ik vind dit eigenlijk wel fijn om te zien, zo weet ik of alles nog loopt zoals het moet. (ben namelijk erg zuinig op me auto en wil optijd zien als de olie slechter word!)
Gevraagd, en ze monteren hier wel de sensoren op! De olie loopt hier dus wel langs. Bedankt voor je antwoord! Ik ga binnenkort weer lekker knutselen aan me auto!!
Als jij aan de oliedruk kan zien dat je olie slechter word ben je al veel en veel en veel te laat.
Er zijn verschillende opties, afhankelijk van het type sensor dat bijgeleverd word.
Je kunt de bestaande aansluiting gebruiken van de originele druksensor, maar dan heb je wel een vervangende sensor nodig die ook de functie van de originele druksensor overneemt.
Je kunt ook een sandwichplate monteren tussen het blok en het oliefilter. Meestal kun je daar 2 of meer sensoren in kwijt, werkt ook prima.
Ik heb een oliedrukmeter in mijn auto - persoonlijk vind ik het niks toevoegen. Mijn vorige BMW F31 had een olietemperatuur meter, dat is pas zinvol en raar dat niet meer auto's dat standaard hebben.
En elektronisch van de OBD tappen?
Quote
V0RQ
En elektronisch van de OBD tappen?

Bij m'n mx5, kan ik wel de olie temperatuur opvragen via obd2, maar niet de oliedruk.
Sandwitch plate zit er al standaard in bij mijn auto, zie foto! Hier kan ik dus beide plaatsen!!
Dit kan niet bij een fiat, je hebt dan een speciale obd nodig, heeft te maken met weerstanden. Het kan wel, alleen voor dat geld kan ik beter mooie metertjes knutselen. Want je hebt wel een via Bluetooth nodig dansmiling smiley
Druk was ook niet me eerste optie, maar als ik dan toch bezig ben haha. En ik doe het puur omdat ik sleutelen leuk vind, als ik dan straks een wat snellere en duurdere auto heb heb ik het in iedergeval een keer gedaan😇
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.