VW Scirocco 2.0 tsi dsg epc en motor fout , start niet meer

Gepost door Can 
Beste leden,


Ik heb gisteren pech gehad met mijn voertuig vw scirocco 2.0tsi. Ik was van mijn werk naar huis aan het rijden en toen voelde ik dat de auto zich houden tijdens gas geven en stotterde. Ik was heel rustig aan het rijden ong 70km/ u in de 6de versnelling dsg. Toen ik het wagen voelde stotteren en na 500meter verder gaf de auto motorstoring lampje en deze knipperde. Toen ik vrij plaats was aan het zoeken wou ik het auto parkeren ging het epc lampje nog eens aan samen met motorstoring. Ik heb de auto dan stil gelegd. En kreeg het nog 1 keer opgestart en auto voelde enorm slecht te lopen stotterde fel en draaide rond 700toeren normaal loopt die iets hoger. Ik heb het onmiddelijk uitgezet. Motor kap open gedaan en gekeken of er iets te zien was. Maar niets speciaals. Ik voelde wel aan de hpfp (hogedrukpomp) die was wel echt heet. Warmer dan de motor zelf , ik was wel 30 minuten aan het rijden en weet niet of dit normaal is.
Hierna heb ik de luchtmassameter heb ik een afgekoppeld en zo probeerde ik de auto te starten ging niet meer aan. Motor draait wel maar geen ontsteking.

Ik heb de wagen na 1 u nog eens geprobeert te starten maar nog steeds dezelfde. Motor draait met startmotor samen maar geen onsteking en het riekt enorm veel naar benzine aan de uitlaat. Toen ik de wagen naar huis heb laten takelen zag ik ook dat mijn benzinewijzer op dashboord kwart lager was , die stond op full 1/1.

De wagen heb ik eens laten uitlezen met de vagcom (vcds) software en gaf melding als cylinder overslag en cylinder uitgeschakeld. Als derde iets met de luchtmassa air ofzo... weet niet van buiten. Dit kan door mijn afkoppeling geweest zijn.

Krijg ook de volgende fout - 01314 motorregelapparaat , aub storingsgeheugen afvragen - geregeld.
Dit opgezocht en kwam 90% door batterij te plat. Dit kan wel zijn want mijn batterij was ook plat na lang proberen.

Auto data:
Scirocco 2.0 tsi met 200pk
Cawb motor
161 000km
Dsg 6 bak dq250
Bouwjaar 2009/08
Interieur model lijkt op de golf 6 gti

Het eerste wat ik ga doen is de bougies vervangen want op onderhoudsboekje zie ik dat dit op 90 000km vervangen was geweest als laatste beurt.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Wat kan het zijn ?



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-06-2020 17:16 door Can.
Ik heb de wagen op 2juni gekocht van duitsland en ingeschreven op 24 juni en blijft maar problemen geven smiling smiley
Dit is wel een beetje de extrabonus vwb motor, bak en bouwjaar. Check de sites van bijv hartogtuning en dsgdokter maar eens en kijk of je daar iets bekends tegen komt...
Quote
DennisH84
Klinkt een beetje alsof een bobine gaar is.

Bij één bobine start de auto normaal maar loopt ie onregelmatig, denk dat hier meer aan de hand is...
Weet je zeker dat er niet iets is mis gegaan bij de oliewissel? Je kreeg ook allemaal geluiden zei je. (ik zou ook het hele verhaal vertellen als je een goed antwoord wil)

Je zegt dat je geen ontsteking hebt? Hoe weet je dat? Hoe heb je dat getest? Als je geen ontsteking hebt is het probleem toch vrij duidelijk? (lijkt me inderdaad ook stug dat ze er dan alle 4 mee kappen, maar goed)
Kan een hele hoop zijn... Ketting distributie versprongen, zuiger gebarsten... Ik zou een specialist raadplegen en onderzoeken of je enige mate van garantie hebt. Kan een zeer duur geintje worden. Sterkte!
Hiermee wil ik al wat meer informatie geven , ik heb voor dit probleem een vriend die een golf 6 gti had. Zijn motor is bij 80d km volledig gereviseerd bij vw garage met een factuur van rond 7000euro.

Ik heb het geluid van de motor geluisterd , doet inderdaad in het begin tijdens starten een zoemend geluid. En daarna loopt die terug rustig op de toeren stationaar ( +-8-900rpm).

De mijne wagen deed inderdaad hetzelfde zoemend geluid en hierna is de motor zelfs niet te horen , loopte prachtig. Op een stoplicht wist je zelf niet of de auto nog aan het draaien was.
Ik dachtte toen ik dat zoemend geluid hoorde ook op een timing chain tensioner, maar ik denk het niet.

Ik heb ook gevoelen dat de wagen is gechipt geweest is er zat een pipercross inlegfilter in. Via vag com kwam ik op een log door asr gemeten koppel en er stond 395nm. Weet niet of dit juist is. Heeft wel geen downpipe.

Ik hoop op een bougie probleem want de wagen deed het nog maar draaide onregelmatig. Toen ik de luchtmassameter uittrok heb ik de motor verzopen waarschijnlijk. De wagen dumpte ook wat witte rook en fel benzine geur. En start nu niet meer. Heb vandaag wel nog niet opnieuw geprobeerd.

Voor geen onsteking bedoel ik dat de wagen niet aanlaat maar de starter die de motor nog wel draait dus motor niet vastgelopen enz...

Dus ik heb de ontsteking zelf nog niet onderzocht.

Ik heb nog iemand van x performance tuner gecontacteerd en hij had een kennis die veel meer hierover weet....



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-06-2020 18:33 door Can.
Quote
ik heb voor dit probleem een vriend die een golf 6 gti had. Zijn motor is bij 80d km volledig gereviseerd bij vw garage met een factuur van rond 7000euro.

Snap niet echt wat dit verder met je probleem te maken heeft maar had je na dit verhaal van je vriend echt meteen zoiets van "die auto moet ik ook hebben"? ( in iets andere verpakking weliswaar ) Gewaarschuwd mens telt voor 2 zeggen ze wel eens.

Hoop voor je dat het iets simpels is, succes met vinden van de oplossing.
Quote
Total Loss
Quote
ik heb voor dit probleem een vriend die een golf 6 gti had. Zijn motor is bij 80d km volledig gereviseerd bij vw garage met een factuur van rond 7000euro.

Snap niet echt wat dit verder met je probleem te maken heeft maar had je na dit verhaal van je vriend echt meteen zoiets van "die auto moet ik ook hebben"?.

Het VW-virus is een zeer hardnekkig virus grinning smiley
Quote
Total Loss
Quote
ik heb voor dit probleem een vriend die een golf 6 gti had. Zijn motor is bij 80d km volledig gereviseerd bij vw garage met een factuur van rond 7000euro.

Snap niet echt wat dit verder met je probleem te maken heeft maar had je na dit verhaal van je vriend echt meteen zoiets van "die auto moet ik ook hebben"? ( in iets andere verpakking weliswaar ) Gewaarschuwd mens telt voor 2 zeggen ze wel eens.

Hoop voor je dat het iets simpels is, succes met vinden van de oplossing.

Nee , ik wil vertellen dat een volledige gereviseerde motor even rustig en hetzelfde klinkte/draaide als de mijne motor en ik denk niet dat er een zuiger of iets anders van de motor kapot is.
Quote
Can
Quote
Total Loss
Quote
ik heb voor dit probleem een vriend die een golf 6 gti had. Zijn motor is bij 80d km volledig gereviseerd bij vw garage met een factuur van rond 7000euro.

Snap niet echt wat dit verder met je probleem te maken heeft maar had je na dit verhaal van je vriend echt meteen zoiets van "die auto moet ik ook hebben"? ( in iets andere verpakking weliswaar ) Gewaarschuwd mens telt voor 2 zeggen ze wel eens.

Hoop voor je dat het iets simpels is, succes met vinden van de oplossing.

Nee , ik wil vertellen dat een volledige gereviseerde motor even rustig en hetzelfde klinkte/draaide als de mijne motor en ik denk niet dat er een zuiger of iets anders van de motor kapot is.

Ah OK, duidelijk! thumbs up
Laat het ons weten wat de oorzaak is geweest! Een kennis van me kocht ooit een zwaar getunde Golf G60 Abt, die dramatisch liep... Bleek een lullig vacuumslangetje op de verkeerde (identieke) aansluiting onder het inlaatspruitstuk te zitten. Liep daarna, na het vervangen van de verzopen bougies, perfect.
Update :

Vandaag de batterij volledig opgeladen voor had die juist 12v en na het opladen 12.8V. De batterij eerst terug gemonteerd en daarna proberen te starten van de wagen riek ik enorm veel benzine geur.

Ik zie nu dat de olie niveau iets hoger is dan de max level. Ervoor was die 3/4 ten opzicht tussen min/max level.
Toen ik de dop van olie heb gedraait riekt enorm veel naar brandstof en er zit meer olie dacht ik eerst maar het is benzine die ook naar de motorolie gemixt is.

Ik heb daarna de carterventielatie buis ontkoppeld die van de inlaat kwam. Daarna heb ik nog eens geprobeerd om de wagen te starten en toen sloeg de motor wel aan met enorm veel witte rook en veel stank naar benzine. Lijkt juist op 3cylinders te lopen direkt de motor stilgelegd. Nog goed gekeken voor de hogedrukpomp en die was ook in orde 50bar.

Ik dacht nu voor de bougies omdat de motor wat iets slecht loopt maar via vagcom op kanaal 016-017 is er geen enkel misfire te zien staan allemaal op 0.

Nu wat ik denk dat het probleem te zijn is een injector of twee die gewoon kapot zijn. Die open liggen en constant brandstof in de motor inspuiten.

Hoe is jullie mening hierover ?
UPDATE :

Ik heb eindelijk tijd gehad om eens te sleutelen aan de wagen. Om de probleem te kunnen achterhalen. Blijkbaar lag er een injector open/kapot. Dat was bij de cilinder 1. Ik heb dit gevonden door de bougies omdat de bougie die in cilinder 1 zit wat anders verkleurd was dan de anderen.

Kleur was wel bruin bij cilinder 1 waar de injector van stuk was. De andere bougies waren helemaal zwart cyl. 2 ,3 , 4

Nu heb ik alles gemonteerd, nieuwe injector op cilinder 1 + 4 nieuwe bougies van ngk platinum. Nu merk ik wel een beetje verschil als ervoor. Dat als ik mijn auto start toch wat iets luider start als ervoor. Ik hoop dat de wagen niets ergers heeft. Maar na proefrijden was alles picobello. Wagen trekt nu veel beter als vroeger. De gasrespons is veel sneller.

Hierbij heb ik voor alle zekerheid ook de olie + filter vervangen van liqui moly 5w30 top tech. Oude olie was wel te dun geworden en riekte ook enorm naar benzine.
Altijd gedacht dat bougies die zwart waren betekenen dat daar teveel brandstof was en dat bruin de juiste kleur was, dat dat betekende goede verbranding. Blijkbaar is dat bij VW anders.
juist zwarte bougies is een teken van een te rijke of onjuiste verbranding van de brandstof. ZIjn ze wat vettig zwart dan kan olieverbruik ook nog een reden hebben.

Dat laatste staat deze motoren om bekend. Ik zou in ieder geval ook het olie peilen en kijken of er niet wat verdwijnt langs de zuigers in de verbranding. Anders heb je nu mooie schone bougies maar zit je zo weer met het zelfde probleem. En alle bougies na verloop van rijd weer goed checken
Ik heb het ook altijd geweten dat bruine bougie de goede verbranding was.

Ik heb de wagen al 1000km gereden ervoor met de oude olie nog die 4000 km geleden was vervangen.

Ik heb altijd goed nagekeken naar de oliepeil. Ik wist al dat deze motoren dit probleem hadden.
Maar na 4000km geen oliebijvullen nodig is denk ik dat het nog goed is.
En de bougies waren niet vettig maar gewoon zwart en bepaalde plekken ware nog bruin.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.