MG b toerental zakt te laag

Gepost door Emma 2236485 
Beste autoliefhebbers,

Ik heb een probleem met mijn MG b uit 1969. Zelf ben ik maar een leek, dus ik leg de hele situatie even hier voor in de hoop dat iemand het herkent of weet waar het vandaan zou kunnen komen!
Ongeveer 3 weken geleden gebeurde het voor het eerst; motor sloeg soepel aan maar vervolgens kon hij het tourental niet hoog genoeg houden om stationair te blijven draaien. Sputterde en hierna sloeg de motor af. Direct erna weer geprobeerd te starten, dit lukte niet. Volgende ochtend heb ik de garage gebeld, kon hem erheen brengen.
Geprobeerd dit rijdend te doen, en dit lukte deels ook. Met een beetje gas bij kon ik wegrijden thuis, om vervolgens voor een rotonde te stranden. Moest hier tot stilstand komen en toen zakte het toerental weer te laag om de motor draaiende te houden. Direct weer geprobeerd te starten, dit lukte net zoals gisteren niet. Dus auto gesleept naar de garage.
Hier heeft hij vervolgens 1,5 week gestaan. De garagehouder heeft hem een paar keer stationair laten draaien en proefrondes gereden, en hij heeft dit probleem niet meer vertoont. Toch bougies vervangen en contactpunten vervangen, de grondplaat ontstekingshuis spelingsvrij gemaakt, ontstekingstijdstip en CO percentage beter afgesteld.
Auto draaide stuk soepeler toen ik bij de garage wegreed en geen problemen meer gehad.
Gebeurd het echter gisteren verdorie weer!
Begin van de middag zonder problemen super weg kunnen rijden hier thuis, eind van de middag weer terug naar huis en ik heb exact hetzelfde probleem als 3 weken terug!

Herkent iemand dit of weet iemand wat het zou kunnen zijn?
Zou er bv iets van vuil in de benzinetank kunnen zitten dat opdwarrelt en in de leiding komt?
Ik hoor soms ook de pomp achter me. Een soort tikkend geluid en dan geeft de auto een kort schokje, heeft dit ermee te maken?

Alvast heel erg bedankt!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-05-2020 13:29 door Emma 2236485.
Kan meerdere oorzaken hebben, is vrij lastig om er zo over te oordelen.
- Brandstofpomp: rommel in de tank/pomp (tap eens een liter benzine af en filter dit), voeding/massa probleem (aansluitingen schoon maken, doormeten)
- Brandstoffilter: controleren/vervangen
- Carburateur: verstoppingen, opgeloste pakkingen, speling op asjes van de gaskleppen... die dingen hebben niet het eeuwige leven en lusten ethanol ook niet, een revisie om de 10 jaar is absoluut geen overbodige luxe
- Leidingen: controleren op lekkage, klemmen controleren op afdichting (zowel druk als vacuum).... indien slangen stug zijn geworden ook gelijk vervangen, indien retourleiding aanwezig deze ook controleren op eventuele verstoppingen

Ik zou het hele traject van tank tot inlaatspruitstuk gelijk even helemaal goed aanpakken (dus schoon maken/vervangen/reviseren), met dat oude spul is het probleem in de praktijk toch vaak een optelsom van meerdere factoren.
Zou beginnen, met het doorblazen van de sproeiers in de carburateur,
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.