Diesel auto stallen

Gepost door lala9292 
Diesel auto stallen
17-05-2020 10:37
Ik ben van plan mijn diesel (Saab 9-3 1.9 TiD) te stallen voor het zomerseizoen. Nou vind je online best veel tips & trics voor het stallen van een auto, zoals het oppompen van de banden tot +- 3 bar en het wegzetten van de auto met een volle tank.

Zijn er echter ook diesel-specifieke dingen waar ik aan moet denken?
Kan ik bijvoorbeeld de min-pool van de accu loskoppelen, of raken de computers dan (op termijn) in de war?

Uiteindelijk is het niet zo spannend natuurlijk, de auto staat slechts enkele maanden in een overdekte stalling. Wat dat betreft redelijk vergelijkbaar met een auto die in een dealer voorraad staat. Toch zorg het liefst zo goed mogelijk voor mijn auto natuurlijksmiling smiley
Schone motorolie in het carter, banden goed hard of de wielen van de grond en de accu aan een druppellader. Of er een “additief” aan de dieselolie moet worden toegevoegd weet ik niet.
Als de auto altijd goed onderhouden is lijkt het mij voldoende om de auto met volle tank weg te zetten en de accu aan de druppellader te zetten.
Schone motorolie lijkt mij voor die paar maanden niet echt nodig.
Eventueel de banden wat extra druk geven.
Zoals je zelf al schrijft staan bij dealers de auto's soms ook zo lang en die doen er echt niets aan.
Bacterien zijn wel een zorgenpuntje met de moderne dieselolie. Zou daar in ieder geval een additief bij doen.
Ik zou de tank leeg rijden en vullen met ‘blauwe’ diesel. Deze dieselolie heeft veel minder last van veroudering. Misschien zelfs wel beter om nog een tank blauwe diesel leeg te rijden en dan nog een keer te vullen.
Met blauwe diesel heb je ook geen additief nodig om de brandstof te stabiliseren, het wordt ook veel door booteigenaren gebruikt als de boot in winterstalling gaat. Als de auto echt lang gestald gaat worden dan kan een additief natuurlijk ook geen kwaad.
Enkele maanden?

Min pool van de accu los en verder niet meer naar om kijken.
Vanaf maand of 6 pas de genoemde maatregelen.
Ik ben bang (moet ik nog even navragen) dat er geen mogelijkheid is om een druppellader op de accu aan te sluiten. Als ik de min-pool van de accu afhaal, raken de computers dan niet in de war door de lange tijd zonder stroom?

Ik denk dat ik dan verder de auto voltank (eventueel met blauwe diesel), de bandjes oppomp en interieur- en exterieur goed schoonmaak.
Tank vol, accupolen los en raampje op een kier is al ruim voldoende voor een paar maandjes tot een jaartje stalling.
Computertje raakt daardoor echt niet van slag, kan hooguit zijn dat je je klokje opnieuw op tijd moet zetten.
Enkele maanden slechts: er staan zat voertuigen een half jaar stil (bijv. winterstalling). Minpool eraf en klaar. Of beter: accu meenemen en thuis af&toe aan de druppellader.
Als de brandstoftank van kunststof is (geen last van roest) en je haalt de auto voor de eventuele strenge vorst al weer op, zou ik h'm ook niet aftanken nu, maar in de herfst verse diesel erin (waar mogelijk dan wel al de toevoeging tegen 't vlokken/bevriezen in zit). Zomaar een gedachte.
Carkiller
Enkele maanden?

Min pool van de accu los en verder niet meer naar om kijken.
Vanaf maand of 6 pas de genoemde maatregelen.

inderdaad, dat dacht ik ook. banden op spanning misschien nog en verder niet. Bij autobedrijven staan auto's ook soms een paar maanden stil. zelfs nieuwe auto's staan soms een wat langere tijd stil in de opslag (zeker in deze tijden). niets aan de hand. smiling smiley
Ik heb inmiddels een mooie stalling gevonden waar hij deze zomer overdekt en vochtvrij kan staan. Ik neem de tips in acht en daarmee zal hij de zomer wel overlevensmiling smiley

Bedankt voor de antwoorden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.