startmotor

Gepost door thomascz 
startmotor
13-05-2020 12:01
hallo, ik ben thomas

ik ben samen met een vriend een buggy aan het bouwen. hiervoor gebruiken we een 8PK HATZ motor uit een oude trilplaat. het is een redelijk oud ding want hij moet nog worden aangeslingerd. dit doen we liever niet en we willen dit vervangen voor een mechanisme met de startmotor van een golf 3. nou is mijn vraag aan jullie, is dit mogelijk en zo ja, nog ideeën of tips hoe we dit het beste kunnen aanpakken. alvast bedankt voor de reacties
Re: startmotor
13-05-2020 12:04
Hai Thomas,

Doet die startmotor niet ietsje teveel toeren voor je trilplaat motor? Is het niet verstandiger te kijken naar een startmotor voor bijvoorbeeld een buitenboordmotor?
13-05-2020 12:07
oh is dat zo, ik dacht namelijk juist dat ik echt een sterke startmotor nodig zou hebben omdat ik bang was dat ie hem niet op gang zou krijgen. t blok is redelijk zwaar en t vliegwiel zit er in gebouwd.
13-05-2020 12:12
thomascz
oh is dat zo, ik dacht namelijk juist dat ik echt een sterke startmotor nodig zou hebben omdat ik bang was dat ie hem niet op gang zou krijgen. t blok is redelijk zwaar en t vliegwiel zit er in gebouwd.

Het zijn 2 vragen, zie je er staat een vraagteken achter.

Als jij nu zegt, nee hij draait iets van 600 tpm stationair en hij kan nog harder om weet ik t.....1500 tpm te draaien. Ja dan kun je van een Golf 3 bijvoorbeeld pakken wat voorhanden is.

Maar goed, ik ga ff mijn eigen tijd besparen in deze tijd van studie ontwijkend gedrag....de vertanding van je startmotor op het vliegwiel is van belang en kijk even goed naar de aangrijplengte van je bendix. Daar maak je dan een beugeltje voor om hem op de juiste afstand te positioneren. Daarna is het gewoon een kwestie van een knop instellen die je startrelais in werking stelt...massa erbij en klaar ben je.
Bendix lengte kun je controleren door hem even open te schroeven, maar zorg dan dat je 2 exemplaren hebt liggen. winking smiley
13-05-2020 12:45
Nico GTR
Hai Thomas,

Doet die startmotor niet ietsje teveel toeren voor je trilplaat motor? Is het niet verstandiger te kijken naar een startmotor voor bijvoorbeeld een buitenboordmotor?

Een buitenboordmotor loopt net zoveel toeren als een automotor. Heeft de Hatz een startkrans? En past de startmotor van de golf daar op?
13-05-2020 14:17
Vin cent
Nico GTR
Hai Thomas,

Een buitenboordmotor loopt net zoveel toeren als een automotor. Heeft de Hatz een startkrans? En past de startmotor van de golf daar op?

Hangt ervan af welke buitenboord motor je pakt. Er zijn er legio die een veel groter toerenbereik hebben dan een motor uit een auto.
13-05-2020 15:23
Nico GTR
Hangt ervan af welke buitenboord motor je pakt. Er zijn er legio die een veel groter toerenbereik hebben dan een motor uit een auto.

Oke ik ben aardig bekend met buitenboordmotoren, maar ik weet geen buitenboordmotoren met een groot toerenbereik. Even uit nieuwsgierigheid, wat voor motoren zijn dat?
13-05-2020 21:38
Die HATZ blokjes zijn stationaire motoren, als je daarmee te veel met het gas gaat spelen zijn de brandstofpomp en drijfstanglagers zo kapot... die zijn dus niet erg goed geschikt voor een buggy.
Dan kun je beter een Lombardini of Yanmar blok van een tuinfrees/2-wielige trekker nemen als je diesel wilt, of gewoon een Honda kwastenreiniger motortje.

Als je er een startermotor op wilt zetten dan zal je tevens een starterkrans moeten monteren, en evt. een dynamo met spanningsregelaar die de accu weer op kan laden.
Knap veel werk voor zoiets, ik zou dan eerder voor een repeteerstarter (trektouw) gaan als vervanger voor die slinger.
14-05-2020 08:40
Muddy Bandit
Die HATZ blokjes zijn stationaire motoren, als je daarmee te veel met het gas gaat spelen zijn de brandstofpomp en drijfstanglagers zo kapot... die zijn dus niet erg goed geschikt voor een buggy.
Dan kun je beter een Lombardini of Yanmar blok van een tuinfrees/2-wielige trekker nemen als je diesel wilt, of gewoon een Honda kwastenreiniger motortje.

Als je er een startermotor op wilt zetten dan zal je tevens een starterkrans moeten monteren, en evt. een dynamo met spanningsregelaar die de accu weer op kan laden.
Knap veel werk voor zoiets, ik zou dan eerder voor een repeteerstarter (trektouw) gaan als vervanger voor die slinger.

Dat was mijn idee ook, overigens zijn al dat soort blokjes niet echt geschikt daarvoor. Geen van allen willen ze graag toeren maken.
Zijn gemaakt om zoveel mogelijk op 1 toerental te draaien.
Kun je beter een licht motorfietsblok pakken.
03-06-2020 22:35
Beste,
Ik heb vroeger zeer veel met Hatz motoren gewerkt. Je kon die krijgen zowel handgestart als met startmotor. E had dan uiteraard een vliegwiel met startkrans, een startmotor, een dynamo met regelaar en support en een batterij en een gloeibougie nodig. Los van het feit dat je zeer moeilijk nog An de onderdelen gaat raken, is de Hatz motor een stationaire motor met een zeer zwaar vliegwiel , en gebouwd om jaren te draaien aan een zelfde toerental met een voor zijn gewicht laag vermogen. Voor mobiele toepassingen is deze motor helemaal niet geschikt. Voor enkele honderden euro kan je een imitatie Honda motor made in China kopen welke speciaal voor toepassingen zoals zitmaaiers en carts gebouwd is .
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.