Airco pomp (compressor) kapot, laten maken?

Gepost door Tom 1296587 
In mijn zoektocht naar een auto heb ik een Ford focus station 2005 op het oog waarvan de airco pomp kapot is. De prijs is daardoor natuurlijk een stuk gunstiger en ik heb niet perse airco nodig.

Mijn vraag is, kan het kwaad de pomp zo te laten? schaadt dit de multiriem? En komt er alleen nog warme lucht uit de blower ondanks dat deze op koud wordt gezet?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-05-2020 06:15 door Tom 1296587.
Nee kan geen kwaad. Je hebt alleen, zoals je zegt, geen airco meer. Wel moet die poelie gewoon goed mee lopen zonder bijgeluiden. Zodra de druk weg is uit het aircosysteem pompt de pomp sowieso al niet meer en word deze losgekoppeld.

Als je hem over een aantal jaar toch wil laten repareren kan het een dure klus worden. Dan is het niet alleen de pomp, want die o-ringen in alle leidingen drogen dan ook tzt uit en zit je met andere gebreken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-05-2020 08:07 door AsconaGT.
Bedankt voor je antwoord, ik zag wel tweedehands aircpompen staan vanaf een euro of 70, maar goed er kan natuurlijk meer aan de hand zijn.
Tom 1296587
Bedankt voor je antwoord, ik zag wel tweedehands aircpompen staan vanaf een euro of 70, maar goed er kan natuurlijk meer aan de hand zijn.

Als een pomp is geexplodeerd doordat er niet tijdig onderhoud met nieuw koudemiddel en olie is gedaan dan zit je hele systeem vol met schaafsel. Elke nieuwe pomp die je erop zet is binnen een paar weken stuk gedraaid door die metaaldeeltjes. Feitelijk moet je dus gewoon het hele systeem vervangen. Daarom moet je ook vind ik wel oppassen met het kopen van een auto die wel airco heeft maar niet werkt.

Dit soort grapjes als het echt goed fout is gegaan zijn niet goedkoop en dus veelal laten mensen het. Maar volgens mij is het verschil tussen een auto met werkende airco en een zonder maar een paar honderd euro?

Tuurlijk...als iets werkt en het gaat dan stuk wil je het laten maken wat op termijn duurder kan zijn....maar denk er niet te licht over. Mijn 2 cents.
Even los van de kosten; Als je veel op de snelweg rijdt is het aan te raden om iig in de zomer wel de airco te gebruiken. Met een open raam rijden is heel gevaarlijk voor je gehoor en kan de kwaliteit van je leven ernstig beïnvloeden.
Hamer
Even los van de kosten; Als je veel op de snelweg rijdt is het aan te raden om iig in de zomer wel de airco te gebruiken. Met een open raam rijden is heel gevaarlijk voor je gehoor en kan de kwaliteit van je leven ernstig beïnvloeden.

Je mag maar 100 he. winking smiley
Hamer

Theorie versus praktijk: na 53 jaren zonder airco maar met raamslingers nog steeds kerngezond.

En daarbij is een airco ook niet per definitie altijd even gezond:
Muddy Bandit
Hamer

Theorie versus praktijk: na 53 jaren zonder airco maar met raamslingers nog steeds kerngezond.

Nou, prijs jezelf gelukkig. smiling smiley Het windgeruis van een open raam overschrijdt vaak de geluidsnorm. Bij 100 km/h sowieso.
Ik spreek zelf uit praktijk én theorie.

Een airco kan je gewoon reinigen om hem gezond te houden. Je oren zijn of heel of kapot.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-05-2020 23:28 door Hamer.
Ik weet niet hoe het bij deze Ford zit maar er moet een magneet koppeling tussen zitten, alleen dan kan het geen kwaad.
Er zijn ook airco's met variable zuigers, deze draaien altijd ook al staat de airco uit. In dit geval kan je niet meer (langdurig) rijden.

2de hands pomp zou ik niet doen. Het komt allemaal nogal nauw en het kost een hoop geld als hij niet goed blijkt te zijn (2x airco vulling)
Hamer
... Je oren zijn of heel of kapot.

Dat is wel heel zwart/wit gesteld, en dat durf ik als persoon met een volgens de statistieken gehoor"schade" (aangeboren gehoorafwijking) ook rustig te stellen.
Pluk maar eens 100 personen willekeurig van de straat en laat deze testen in een audiologisch centrum (en daarmee bedoel ik niet die commerciële piepcabine van een aanbieder van gehoorapparaten), je zal dan zien dat geen enkel gehoor identiek is.
Het is al heel lang bekend dat het absoluut niet alleen de decibels zijn die een gehoorschade kunnen veroorzaken, een langdurige blootstelling aan een bepaalde geluidsfrequentie (ook al zit die nog heel ruim onder de geluidsnormen) is daarin veel vaker de boosdoener.
Zo kan bijvoorbeeld een langdurige blootstelling aan het monotone bromgeluid van een automotor al prima een gehoorschade op die geluidsfrequentie (machinedoofheid) opleveren, vele beroepschauffeurs hebben/krijgen hier ook last mee ook al staat de airco aan en blijft het raampje dicht.
Allen bedankt! Zonder airco rijden gevaarlijk, tja ik rijd al 20 jaar zonder airco en ik leef nog steedsbig smile smiley.

Subaru Mini Jumbo, Golf 2, golf2, Nissan Sunny, Suzuki Swift, Suzuki Swift, Daihatsu cuore.

Overigens rij ik zelden harder dan 90-100 km per uur, ook voor de aanpassing van de snelheden recent.

Oor schade zou best kunnen echter doe ik dan een oordopje in.

Maar om er even op terug te komen, ik heb toch een auto gekocht met airco. Hij vroeg naar mijn idee eigenlijk toch teveel en de apk was ook bij a verlopen dus in heb het niet gedaan, elders een exemplaar gevonden van 2 jaar jonger waar alles bij in orde was en net apk gekeurd is.
Muddy Bandit
Hamer
... Je oren zijn of heel of kapot.

Dat is wel heel zwart/wit gesteld, en dat durf ik [...] het raampje dicht.

Is misschien wel wat te zwart wit ja. Er zit ook nog een heel stuk psychologie achter, Niet iedereen ervaart gehoorverlies hetzelfde.
Ik wil gewoon duidelijk maken dat je lawaai het beste zoveel mogelijk kan voorkomen. Een paar honderd Euro besparen op een airco lijkt mij in dat licht een verkeerde keuze.
Hamer
Muddy Bandit
Hamer

Nou, prijs jezelf gelukkig. smiling smiley Het windgeruis van een open raam overschrijdt vaak de geluidsnorm. Bij 100 km/h sowieso.
Ik spreek zelf uit praktijk én theorie.

Voortaan dan even de achterste ruitjes een klein stukje open doen. Dan help je de druk wat beter verdelen. winking smiley
Mijn advies: ga niet bezuinigen op dit soort zaken. Er wordt hier al aangegeven dat uiteindelijk de schade groter kan zijn en/of de kosten hoger. Volgen ANWB en andere “auto sites” wordt aangeraden om eens in de 2 jaar de airco te controleren, schoon te maken, bij te vullen, etc.
Uit eigen ervaring weet ik dat een gesloten systeem nog al nauw luistert en de kosten vaak tegenvallen. Bij mij ging het om een “simpele” condensor.
Ik weet niet wat uw kosten zijn, maar als het om honderden euro’s gaat, zal ik daar zeker niet bezuinigen.

Bijkomstig voordeel: je hebt een werkende airco.....
J 79
Mijn advies: ga niet bezuinigen op dit soort zaken. Er wordt hier al aangegeven dat uiteindelijk de schade groter kan zijn en/of de kosten hoger. Volgen ANWB en andere “auto sites” wordt aangeraden om eens in de 2 jaar de airco te controleren, schoon te maken, bij te vullen, etc.
Uit eigen ervaring weet ik dat een gesloten systeem nog al nauw luistert en de kosten vaak tegenvallen. Bij mij ging het om een “simpele” condensor.
Ik weet niet wat uw kosten zijn, maar als het om honderden euro’s gaat, zal ik daar zeker niet bezuinigen.

Bijkomstig voordeel: je hebt een werkende airco.....

Ik heb geluisterdgrinning smiley heb een auto met werkende airco aangeschaft.

Voortaan dan even de achterste ruitjes een klein stukje open doen. Dan help je de druk wat beter verdelen.

inderdaad, of dakje open doen.

Ik vind airco niet prettig voor mijn ogen en heb het dan ook regelmatig uit staat. Soms heerlijk met de raampjes iets open en dakje op kantelstand. Maakt echt niet veel lawaai en het geluid gaat niet klapperen. Je hebt ook nog van die windvangers voor de ramen, dat voorkomt ook een bak aan geluid. Voor de mensen die een auto zonde airco hebben.

Gelukkig heeft de topicstarter er eentje aangeschaft mét airco thumbs up
Gehoorverlies levert je al narigheid op. Krijg daar ook eens tinnitus bij en je leven zal dan echt nooit meer hetzelfde zijn. Dit wordt nog steeds onderbelicht, maar is toch een groots nog steeds ongeneeslijk probleem.

Wijze woorden van Hamer dus.
Hamer

Is misschien wel wat te zwart wit ja. Er zit ook nog een heel stuk psychologie achter, Niet iedereen ervaart gehoorverlies hetzelfde.
Ik wil gewoon duidelijk maken dat je lawaai het beste zoveel mogelijk kan voorkomen. Een paar honderd Euro besparen op een airco lijkt mij in dat licht een verkeerde keuze.

Lawaai voorkomen is mooi als het kan, en als het niet kan dan gewoon zoveel mogelijk beperken of jezelf er tegen beschermen.
Vroeger was bijna elk voorportier uitgerust met een heel handig ventilatieraampje wat open kon: totaal geen geluidsoverlast van wind maar wel een heerlijke natuurlijke ventilatie in de auto.
Geen last met tranende ogen en/of dorst (mijn grootste probleem met airco), maar helaas verdwenen in de moderne auto... dan toch noodgedwongen maar een raam op een kier, gelukkig is m'n Nissan Pickup nog uitgerust met uitzetraampjes die dat windgebulder ook heel sterk reduceren.

Maar je kunt je niet beschermen tegen elke vorm van geluidshinder, en al helemaal niet tegen de geluiden die de meerderheid niet eens kan horen.
Vele elektrische apparaten (omvormers, koelkasten, airco's) produceren bijna continu bepaalde tonen die ik helaas wel goed kan horen , en helaas komen er steeds meer van die ondingen overal in en aan de woningen.... moderne vooruitgang, en ik moet het maar accepteren dat ik met dat lawaai moet leren leven.
Muddy Bandit

Maar je kunt je niet beschermen tegen elke vorm van geluidshinder, en al helemaal niet tegen de geluiden die de meerderheid niet eens kan horen.
Vele elektrische apparaten (omvormers, koelkasten, airco's) produceren bijna continu bepaalde tonen die ik helaas wel goed kan horen , en helaas komen er steeds meer van die ondingen overal in en aan de woningen.... moderne vooruitgang, en ik moet het maar accepteren dat ik met dat lawaai moet leren leven.

Je hoort dit ook van mensen die in de buurt van een windmolen wonen of die een warmtepomp hebben. Helaas is geluidsvervuiling minder sexy dan milieuvervuiling...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.