Roest verwijderen/remmen

Gepost door Ruben 8239038 
Beste allen,

De onderste 2-3mm van het voorportier vertoont lichte roest: het is wat bobbelig. Tevens wielkast achter vierkante cm onhoogstaande lak, en ook vierkante cm bobbelige lak.

Enkele jaren terug zonder kennis van zaken een dusdanig plekje elders als volgt behandeld: roest wat wegkrabben, autolak erop, verf erop, en heden ten dage nog steeds prima.

Aangezien deze auto al bijna 22 jaar oud is en ik verwacht dat ie over 3-5 jaar wel zal verdwijnen (reparatiekosten lopen wel op) ben ik niet uit op een prachtige, duurzame behandeling. Kan ik de nieuwe plekjes idem behandelen? Als ik kijk naar mijn eerder resultaat zie ik geen problemen.
Ik heb ook nog Hammerite liggen; is dat wat?

Hoor het wel.

PS ik ben op de hoogte van de juiste behandeling.
Zoals je aangeeft ben je zelf op de hoogte van de juiste behandeling. Naar alle waarschijnlijkheid is dat nieuwe delen erin lassen.

Als je zegt dat het niet zo duurzaam hoeft te zijn en slechts 3 tot 5 jaar moet overleven zou ik zeggen;
- Roest wegkrabben
- Met een staalborstel verdere roest weghalen tot blank ijzer
- Ontvet goed met bijvoorbeeld remreiniger, dit kan ook de overtollige roeststof weghalen door de druk
- Gebruik iets van een roeststopper (naam klopt niet)/ roestomvormer. Noverox, rustyco of eventueel zelfs Fertan
- Zet de delen na goede droging van het bovenstaande in de zinkspray.
- Als het niet mooi hoeft te zijn, kan het afgewerkt worden met Hammerite. Anders even een primer + kleurlak eroverheen.

Ga niet aan de gang met plamuur/ pur of kit om het strak te krijgen als het al gaten vertoont! Dan hou je het geen 5 jaar vol.
Heb je foto's? Dan kan het misschien wat specifieker worden getypt.

Hier zie je de wielkast en de onderkant van het portier.

Dank voor je antwoord. Als je aanvullingen hebt op je vorige bericht, specifieker n.a.v. deze foto's dan hoor ik dat graag.

Gr Ruben

---------------
Krijg de foto's blijkbaar niet goed getoond, misschien omdat ik nieuw lid ben. Op deze site staan beide beelden: [ibb.co]
[ibb.co]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2020 17:29 door Ruben 8239038.
BartM94
Zoals je aangeeft ben je zelf op de hoogte van de juiste behandeling. Naar alle waarschijnlijkheid is dat nieuwe delen erin lassen.

Als je zegt dat het niet zo duurzaam hoeft te zijn en slechts 3 tot 5 jaar moet overleven zou ik zeggen;
- Roest wegkrabben
- Met een staalborstel verdere roest weghalen tot blank ijzer
- Ontvet goed met bijvoorbeeld remreiniger, dit kan ook de overtollige roeststof weghalen door de druk
- Gebruik iets van een roeststopper (naam klopt niet)/ roestomvormer. Noverox, rustyco of eventueel zelfs Fertan
- Zet de delen na goede droging van het bovenstaande in de zinkspray.
- Als het niet mooi hoeft te zijn, kan het afgewerkt worden met Hammerite. Anders even een primer + kleurlak eroverheen.

Ga niet aan de gang met plamuur/ pur of kit om het strak te krijgen als het al gaten vertoont! Dan hou je het geen 5 jaar vol.
Heb je foto's? Dan kan het misschien wat specifieker worden getypt.

De zinkspray, zou ik achterwege laten, gewoon een goede primer gebruiken. Zinkspray hecht nauwelijks aan staal, en is daardoor erg gevoelig voor beschadigingen.
Daarbij ook gewoon overbodig/zinloos als je al een roestomvormer gebruikt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-03-2020 10:14 door marcel21674.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.