Clio 1.5 DCI koelvloeistof gebruik

Gepost door r 3805908 
Goedendag,

Mij Clio 3 van 2011 met 1.5 DCI ECO2 85PK motor gebruikt koelvloeistof..
Ik heb gemerkt dat bij 2000 km ik 1 liter koelvloeistof moest bijvullen, maar temparatuurmeter bleef het zelfde...

Daarnaast vandaag na 600 km heeft hij een beetje koelvloeistof gebruikt maar dit is nu wel onder de max. (ik had iets meer dan max gevuld).
Wat kan dit zijn? Koppakking? Ik zag temparatuurmeter heel heel lichtjes stijgen zeg maar van 90 graden naar 91/92 graden, daarna komt hij weer op zijn plek.

Ik rijd snelweg ritten voornamelijk 115 op cc. soms 120/130/140.
Oliedop is schoon, oliepijl is iets gedaald, koelvloestofkleur is mooi roze.
Quote
r 3805908
Goedendag,

Mij Clio 3 van 2011 met 1.5 DCI ECO2 85PK motor gebruikt koelvloeistof..
Ik heb gemerkt dat bij 2000 km ik 1 liter koelvloeistof moest bijvullen, maar temparatuurmeter bleef het zelfde...

Daarnaast vandaag na 600 km heeft hij een beetje koelvloeistof gebruikt maar dit is nu wel onder de max. (ik had iets meer dan max gevuld).
Wat kan dit zijn? Koppakking? Ik zag temparatuurmeter heel heel lichtjes stijgen zeg maar van 90 graden naar 91/92 graden, daarna komt hij weer op zijn plek.

Ik rijd snelweg ritten voornamelijk 115 op cc. soms 120/130/140.
Oliedop is schoon, oliepijl is iets gedaald, koelvloestofkleur is mooi roze.

De kans lijkt mij gezien je controles heel erg klein dat de koppakking stuk is. Meestal verlies je koelvloeistof door een beschadigde/ lekke radiateur, lekke/ uit gedroogde slangen, niet goed aangedraaide slangklemmen, of een lek reservoir. Ik zou dus kijken of je ergens leksporen ziet, of anders dit door een garage laten doen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-02-2020 13:45 door ak2.
Ik zou ook in eerste instantie uitgaan van een lek. Is het interieur vochtig? Beslaat je auto snel? Dan is het je kachelradiateur.

Zo nee....lek ergens anders. Als je koppakking lek zou zijn en hij verbrand kvs dan moet je dat merken.
Quote
s velthuis
Egr.?
Wordt die tegenwoordig gekoeld met de motorkoeling?
Quote
Casanova
Quote
s velthuis
Egr.?
Wordt die tegenwoordig gekoeld met de motorkoeling?

Bij VAG wel ja. De Clio 3 niet. Maar dat is de reden dat de 1.2 TDi zo'n dure reparatie behoeft als de EGR niet meer werkt.
EGR is bij sommige 1.5dCi's (waaronder mijn Laguna) wel degelijk gekoeld.
Quote
Toetsje
EGR is bij sommige 1.5dCi's (waaronder mijn Laguna) wel degelijk gekoeld.

Dat klopt. Maar bij de Clio 3 niet....

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.