EGR-klep stuk/vervuild? Foutcode / Motor / DDE 7.x UDS

Gepost door Levi 2428320 
Best leden

Onlangs ondervond ik dat mijn wagen, bmw f20 116D bj 2013, telkens even vermogensverlies lijdt bij het 'harder' optrekken.

Nu heb ik de wagen laten uitlezen met de volgende foutcode als gevolg:

"Foutcode: 2747136 (foutcode-org.:29EB00)
Omschakelklep EGR-koeler

Signaal n.i.o.
"

Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn dit grote kosten?

Alvast bedankt!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-02-2020 12:03 door Levi 2428320.
Kan zijn dat de EGR klep door vervuiling niet meer goed opent. Als je een klein beetje handig bent zou je kunnen proberen dit zelf schoon te maken. Als je naar de garage gaat willen ze je waarschijnlijk een hele nieuwe verkopen, of ie nou alleen vervuild is of kapot. Is namelijk veel makkelijker voor ze en levert veel meer geld op. Reken dan maar op een rekening van 500+ als je niet oppast, terwijl twee uurtjes zelf er mee aan de slag gaan of een bekende het laten doen je makkelijk 90% van dat bedrag kan schelen mocht je klep alleen vervuild zijn.
Dit is niet de EGR klep maar in plaats daarvan de klep die de EGR koeler bypast. Dit is een vrij eenvoudige en meestal vacuum gestuurde klep waar verder geen sensoren of iets dergelijks op zitten. Ook is dit niet een heel waarschijnlijke kandidaat om vast te gaan zitten.
Er zit een magneetventiel (of direct op die klep of een stukje verderop in een vacuumslang) dat hiervoor verantwoordelijk is. De ECU kan het magneetventiel enigzins meten en wanneer dat onverwacht is dan krijg je deze melding. Je kan even zoeken waar dit precies zit en even kijken of de stekker er wel goed op zit. Als dat in orde is kan je overwegen een nieuw magneetventiel te bestellen. Wanneer deze in de vacuum slang zit is het makkelijk te vervangen en zijn de kosten ook niet al te hoog. Vaak ruim onder de 100 euro en ik heb ook weleens 30 euro betaald voor een vergelijkbaar magneetventiel (inclusief montage)
Thanks voor de uitgebreide uitleg.

En het 'stotteren' aka lijden van vermogensverlies bij het harder optrekken van de wagen kan dus hieraan gerelateerd zijn?
Heb je ook koelwaterverlies? Een collega heeft een 3-serie die tijdje terug dezelfde klacht had en daar lekte de koeler koelvloeistof.
Quote
Niseko
Heb je ook koelwaterverlies? Een collega heeft een 3-serie die tijdje terug dezelfde klacht had en daar lekte de koeler koelvloeistof.

Neen, geen koelwaterverlies.
Quote
Levi 2428320
Thanks voor de uitgebreide uitleg.

En het 'stotteren' aka lijden van vermogensverlies bij het harder optrekken van de wagen kan dus hieraan gerelateerd zijn?

Ja dat kan het zeker. Het kan door de noodloop zijn (motorbescherming want hij weet niet zeker of het EGR gas wel gekoeld is of niet) maar ook als de klep vaststaat kan dit uit zichzelf al effect hebben. Het verschil in volume, drukken en gasflow is nogal anders met de koeler in het circuit of gebypasst. En dan merk je dat doordat de turbo regeling het af en toe niet goed lukt om de turbodruk te regelen door de verkeerde aanname. Vooral bij veranderende omstandigheden zoals hard optrekken gebeurd dat.
Quote
Levi 2428320
Quote
Niseko
Heb je ook koelwaterverlies? Een collega heeft een 3-serie die tijdje terug dezelfde klacht had en daar lekte de koeler koelvloeistof.

Neen, geen koelwaterverlies.

Dit kan inderdaad ook voorkomen (en komt ook nogal eens voor, bij BMW en VW/Audi). Dat de klep gaat vastzitten is dan vaak een gevolg.
Het is overigens maar heel erg weinig koelvloeistofverbruik dus het kan zijn dat het er wel is maar niet opvalt. Even het koelsysteem afpersen voor de zekerheid is waarschijnlijk geen slecht idee.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.