Motor temperatuur

Gepost door ricardo 
Motor temperatuur
07-12-2019 15:48
Sinds enige tijd heb ik een OBD uitleesapparaat waarmee ik ook live data kan lezen. Nu viel mij tijdens een rit op dat de motor temperatuur rijdend op de snelweg met 100km/u op en neer loopt tussen de 50 en 100 graden. Wanneer ik een koude start maak loopt deze normaal op richting de 100 graden, ook rijdend in de stad met regelmatig optrekken en accelereren blijft deze meestal boven de 80 graden. Maar eenmaal op de snelweg zakt het soms een paar minuten lang terug naar 50 graden om vervolgens weer op te lopen. Het is dan ook merkbaar aan de verwarming.

Ik vraag mij af of dit normaal is?

Betreft Twingo 1.2 16V uit 2011 met 135.000 km.
Volgens mij niet normaal, ik weet alleen niet hoe het koelgebeuren zit bij de twingo. Ik denk als eerste aan de thermostaat die open blijft staan.
Op de snelweg veel koude wind direct op de radiateur met een gangetje van 100 km/h, iets moet dan wel afkoelen toch?
Re: Motor temperatuur
07-12-2019 22:26
Mm.. ik zou er niet voor gaan sleutelen. Temperatuur wijzers worden al 20 jaar softwarematig op 90 gezet terwijl er in de motor veel variatie is. Pas als het echt mis is gaat de meter buiten het midden.
Re: Motor temperatuur
08-12-2019 10:44
Twingo heeft geen metertje in de cockpit. Alleen een rood lampje als het te heet wordt in de motor. De enige manier om er achter te komen of de motor goed op temperatuur komt is met een OBD uitlees apparaat.
Je meet de temperatuur van het koelwater, niet van de motor. Olietemperatuur zegt al veel meer over de motor temperatuur. Door de snelheid daalt de temperatuur van het koelwater sneller dan de thermosstaat kan regelen.
Plek van sensor blijkbaar wel belangrijk... waar meet je OBD. Bij de koelventilator (Temperatuur radiator, die lager is op de snelweg door de rijwind), vóór de thermostaat (Dan zou de temperatuur rond de 90 graden moeten blijven). Grote schommelingen zijn niet goed en duiden op een schokkerig openende en sluitende thermostaat. Nou zijn die over het algemeen niet al te duur, dus als experiment....
Re: Motor temperatuur
13-12-2019 13:09
De koelvloeistof temperatuur sensor zit in het thermostaat huis en het is het signaal van deze sensor die je uitleest met een OBD uitleesapparaat. De rekeneenheid van de auto gebruikt dit signaal ook. Vandaar mijn vraag of het normaal is dat de temperatuur hier terug kan zakken tot 50 graden als je op de snelweg rijdt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-12-2019 13:10 door ricardo.
Re: Motor temperatuur
13-12-2019 15:22
Je thermostaat blijft open staan, weet niet of deze elektrisch of mechanisch is gestuurd bij dit model.
Een schommeling tussen 80 en 100 graden is normaal.
Re: Motor temperatuur
16-12-2019 22:52
Thermostaat is mechanisch. Ik ga mij beraden wat ik er mee moet. Wellicht gaat de auto naar de garage voor onderzoek.
Bedankt allemaal voor het meedenken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-12-2019 22:53 door ricardo.
Voor een goede meting van de koelvloeistoftemperatuur moet je eigenlijk de temperatuur in de radiator meten aan de uitstroomkant, en niet de temperatuur in het thermostaathuis.... daar meet je eigenlijk alleen maar de temperatuur van de koelvloeistof die het motorblok verlaat.
Metingen op het thermostaathuis kunnen inderdaad aardige schommelingen aangeven door de werking van de thermostaat, en die schommeling zal pas gaan verdwijnen als de thermostaat geheel geopend is. (en dat bereik je nog niet zo snel bij koud weer + volle rijwind op de snelweg, in het stadsverkeer wel)

Niet druk om gaan maken, is heel normaal.
Het is niet voor niets dat je Twingo geen temperatuurmeter heeft maar een rood lampje voor oververhitting.... de temperatuursensor in de radiator is samen met het metertje en een stukje kabelboom wegbezuinigd, en de temperatuursensor die het motormanagement aanstuurt heeft de controlefunctie erbij gekregen in de vorm van dat rode lampje.
Die begrijp ik niet Muddy. Als de thermostaat gaat openen bij 90 graden zal de temperatuur aan de uitstroomkant tot dat moment van openen min of meer gelijk blijven aan de buitentemperatuur (klein beetje stralingswarmte en marginale flow door ontluchtingsgaatje in thermostaat daargelaten). De waterpomp pompt de koelvloeistof gedurende de opwarming door het blok en kachelradiator. Wat meet je dan ná de thermostaat?
Overigens kan het geen kwaad je thermostaat eens in de zoveel tijd te vervangen. Het lijkt er op dat die te lang open blijft staan. Merk je dat de auto meer is gaan gebruiken?
Quote
Pietzoveel
Die begrijp ik niet Muddy. Als de thermostaat gaat openen bij 90 graden zal de temperatuur aan de uitstroomkant tot dat moment van openen min of meer gelijk blijven aan de buitentemperatuur (klein beetje stralingswarmte en marginale flow door ontluchtingsgaatje in thermostaat daargelaten). De waterpomp pompt de koelvloeistof gedurende de opwarming door het blok en kachelradiator. Wat meet je dan ná de thermostaat?

De temperatuur van het koelwater in de radiator... dus niet de temperatuur van het koelwater wat net de motor verlaat maar de temperatuur van het koelwater na de koeling.
De laatste is een veel constantere temperatuur die minder schommelingen geeft.

Bij gesloten thermostaat warmt alleen het koelwater in het motorblok/kachelradiator op (kort koelcircuit), het koelwater in de radiator blijft gewoon stil staan.
Pas als de thermostaat opent gaat dan gaat het koelwater in de radiator ook mee koelen (lang koelcircuit)
Meet je in het thermostaathuis dan meet je in eerste instantie het korte koelcircuit. (vandaar dat de temperatuurmeter al snel waardes aangeeft terwijl de motor eigenlijk nog koud is)
De temperatuur gaat dan wel vlot richting de 90 graden, maar als de thermostaat open gaat komt er opeens weer koud water bij... temperatuur daalt weer door die koude instroom (lage meettemperatuur), koude water wordt weer opgewarmd (hogere meettemperatuur), en dat blijft zich herhalen totdat het koelwater in het lange koelcircuit ook op temperatuur is.
Dat is ook die schommeling die TS ziet: de rijwind op de snelweg koelt de koelvloeistof sneller af als de motor de koelvloeistof op kan warmen, en die moderne thermostaatjes willen nog wel eens schoksgewijs werken (pendelen).

Meet je echter in de radiator aan de uitstroomkant (zoals de meeste oudere auto's doen) dan meet je gelijk in het lange koelcircuit de temperatuur van de gekoelde koelvloeistof... is dat op temperatuur dan is de motor ook volledig op bedrijfstemperatuur, het duurt wat langer voordat een meter dan bedrijfstemperaturen aangeeft maar het temperatuurverloop op de meter schommelt ook niet meer in de opwarmfase.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.