Golf 7 Olieverbruik extreem

Gepost door Golf015 
.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2019 12:53 door Golf015.
Hele internet staat er vol mee. Als je kan zou ik de koop lekker ontbinden en op zoek gaan naar iets wat betrouwbaar is.
Zoals Nico al aangeeft, nee, je bent niet de eerste met dit probleem. De dealer (ik neem aan een VAG dealer) zal dit nu moeten herstellen. Normaliter geven ze op reparaties toch een jaar garantie? Duim voor je dat dit het enige "product eigenschap" is waar je mee te maken krijgt.
.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2019 12:53 door Golf015.
.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2019 12:54 door Golf015.
Lees even op internet over "VW Distributieketting"...…. en hou een doos zakdoekjes bij de hand....
Ik neem aan dat de dealer bij de Bovag is aangesloten, dus in het geval je niet tevreden bent met de oplossing van de dealer kun je het beste even contact opnemen met de Bovag. Je hebt nu weer een afspraak gemaakt, weet je al wat ze deze keer gaan doen? Naar mijn idee waarschijnlijk weer een lapmiddel zodat je pas na de garantie vervalt weer problemen gaat krijgen. Ik zou zelf proberen om samen met hulp van de Bovag naar een meer duurzame oplossing (motor revisie) te sturen. Willen ze daar niet in meegaan dan zou je kunnen proberen de koop te ontbinden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-12-2019 18:28 door Zadelsnuiver.
.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2019 12:54 door Golf015.
Dat geeft niks, al is het een Lada dealer, zolang ze aangesloten zijn bij Bovag kun je een beroep op ze doen.
Golf015
Best veel erover gezocht maar niks kunnen vinden over Golf 7 in combinatie met olieverbruik.

Ga eens naar Google.nl en vul in 'golf 7 1.2 tsi olieverbruik'

Benieuw waar je dan gezocht hebt, want ik krijg toch echt ontzettend veel meldingen.
Renault. Ja betrouwbare auto. Die van mij gebruikt nog steeds geen olie op 302.750 km huidige stand.
.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2019 12:55 door Golf015.
.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2019 12:55 door Golf015.
Golf015

Het is een Renault dealer die de Golf als inruil had omdat de vorige eigenaar van de Golf een Renault had gekocht.

Dat had jij ook beter kunnen doen grinning smiley
VW s uit die tijd zijn niet echt betrouwbaar. Hopelijk geen dsg bak, want die gaat dan waarschijnlijk ook nog wel kapot.
Kijk/informeer eens bij Hartog tuning die hadden een (prijzige) fix voor te smalle schraapveren.

Verder even bij ANWB, rechtsbijstand, bovag etc polsen.
Maak melding van het steeds terugkerende probleem via email zodat je bewijs hebt van het probleem tijdens garantieperiode.
.

.

Het lullige is dat volgens VW het product eigenschap is, elke 5km een liter bijvullen. Er is dus officieel niks te repareren.
.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2019 12:56 door Golf015.
Wij hebben een Ibiza uit 2002, daar staat in het instructieboekje al dan een olieverbruik van 1 liter op 1000 kilometer, nog binnen de norm valt.
Dus VAG heeft zich al lange tijd goed ingedekt
In de praktijk is het iets van 1 liter op de 3000 kilometer.

Onze Volvo uit hetzelfde bouwjaar en met 350k op de teller verbruikt maar 1 liter op de 18000 kilometer.
.

Is er ooit ergens een norm vastgesteld voor wat auto's aan olie mogen verbruiken, al dan niet door VW zelf? Als dat zo is en de auto zit daar ruim boven, dan maakt de resterende garantieperiode niet uit. Het probleem is nu gemeld en als het probleem er na 7 maanden en vele lapmiddelen nog steeds is, valt dat voor zover ik weet nog steeds binnen de garantie.

Als die norm er niet is, dan blijft het ben ik bang iets vaags (zoals genoemde 'product eigenschap'). Heb je iets van rechtsbijstand? Misschien goed sowieso (daar of bij de Bovag) eens te informeren wat je rechten precies zijn.
.

Die 1.2 is niet simpel, dat is het hele probleem. Compleet tot op de gram bijgeschaafd om minder CO2 uit te stoten, het liefst nog met wat 'creatieve' software.
De norm is 1 op 1.000 km; maar dat is v.w.b. een oude auto met veel km's; dan is het dus de norm die uitgaat van slijtage
Bij VW/Audi is het het resultaat van een ontwerpfout, na een relatief korte tijd en weinig km's
VW probeerde zich dus in te dekken door te wijzen naar een norm, maat zei in feite dat hun motor evenveel olie mocht verbruiken als een versleten motor....
In de USA werd VW dus door de rechter bevolen de motoren te repareren, en er vervolgens 10 jaar garantie op te geven...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-12-2019 13:54 door FW Ta 183 Huckebein I.
FW Ta 183 Huckebein I
De norm is 1 op 1.000 km; maar dat is v.w.b. een oude auto met veel km's; dan is het dus de norm die uitgaat van slijtage
Bij VW/Audi is het het resultaat van een ontwerpfout, na een relatief korte tijd en weinig km's
VW probeerde zich dus in te dekken door te wijzen naar een norm, maat zei in feite dat hun motor evenveel olie mocht verbruiken als een versleten motor....
In de VW werd VW dus door de rechter bevolen de motoren te repareren, en er vervolgens 10 jaar garantie op te geven...

Daar heb je vast wel een onderbouwende link van? Olieverbruik is altijd lastig, 1:1000 is niet ondenkbaar, in het verleden heb ik bij Alfa wel eens nog meer voorbij horen komen. Ik denk dat men in dit geval zal aansturen op dat max verbruik en dat ts aan het kortste eind trekt. Inlezen/informeren vooraf had de aankoop kunnen voorkomen, deze problemen zijn niet echt onvindbaar, alleen al hier op het forum talloze topics, dus waar ts op gezocht heeft?
Eigenlijk zou ik deze auto zo snel mogelijk omruilen voor een andere, goede en betrouwbare auto.
Ik zou zelf aanraden om zeker buiten het VAG concern te gaan kijken. Het olieverbruik is gewoon buitengewoon hoog, en de motor is naar alle waarschijnlijkheid toe aan een algehele revisie. Bij een dergelijk hoog olie verbruik kunnnen ook op termijn andere dure onderdelen zoals de katalysator kapot gaan. De oorzaken zijn al genoemd. De motor constructie is gewoon niet goed, er is teveel gekeken naar een lage CO2 uitstoot en te weinig naar kwaliteit en duurzaamheid.
Uitspraak hoger beroep olieverbruik

Hierboven een link naar een uitspraak van een rechter rond olieverbruik. Deze zaak is uiteraard niet helemaal gelijk aan die van TS, het verbruik in deze zaak ligt een stuk hoger (1,5L/500km) met schade aan de katalysator als gevolg. Waar het mij om gaat is een aantal zaken waar de rechter op let:

1. De rechter gaat uit van de door de fabriek gestelde norm (in genoemde zaak is dat door Nissan 0,5/1000km)

2. De rechter noemt dat verkoper wist dat de auto is ingeruild vanwege het hoge olieverbruik, maar dit niet heeft genoemd naar koper.

3. De rechter bekijkt of de auto geschikt is voor normaal gebruik (zie daarbij onder andere punt 1 als referentie)

4. De staat van de auto moet overeenkomen met wat verkoper beweert. De rechter is van mening dat olieverbruik tijdens een korte proefrit niet valt waar te nemen. In deze zaak heeft verkoper ook specifiek genoemd in te staan voor de algehele staat van het voertuig. Dat was hij volgens de rechter niet verplicht, maar die uitspraak maakt hem des te meer verantwoordelijk.

Lijkt me dus goed allereerst uit te zoeken wat VW bij dit specifieke type motor opgeeft als maximaal olieverbruik.
Een goed gesprek met de Renault Dealer? Die zit ook niet te wachten op getouwtrek. Deal maken met je leenauto?
.

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2019 12:57 door Golf015.
Ook ooit zo'n auto gehad, alles ging na elkaar kapot, had 'm alleen expliciet zonder garantie gekocht.... Ik zou de verkoper bellen en even met hem om tafel gaan zitten en vragen hoe zij, de gerenommeerde Renault dealer, dit probleem voor jou gaan oplossen en dat je het vertrouwen in de auto wel kwijt bent. (Maw terugnemen dat ding).

Dat ze na twee dagen het olieverbruik niet hebben opgelost lijkt mij wel logisch. Een andere motor inbouwen of reviseren is nogal een klus die je niet "even tussendoor" kan doen in een volgeplande werkplaats. De kans dat ze bij het uitbouwen nog meer shit tegenkomen (versleten koppeling, motorsteunen etc) maakt het voor hun een lastige zaak. Ik veronderstel dat ze de auto nu liever afstoten naar de handel, ook om vervolgproblemen (o.a. katalysator) uit te sluiten. Daarnaast zullen ze je graag een nieuwe Clio willen verkopen of een Megane. Leg wel alle gesprekken/afspraken netjes vast. (dossiervorming indien er toch een gang naar de rechter noodzakelijk is).

Neem gebak mee, zorg dat er veel gelachen wordt, hou de sfeer goed! Er zijn belangrijkere zaken in het leven om je druk over te maken.
.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2019 12:57 door Golf015.
Wat Piet zegt inderdaad, zolang het kan bereik je met positief contact het meest. Mijn vorige post was dan ook niet bedoelt om aan te sturen op een rechtszaak, maar om te laten zien waar je rechten ongeveer liggen. Het zou mooi zijn als je eea schriftelijk zou kunnen vastleggen, al was het maar via emails.

Vervelend dat ze je zonder oplossing de auto weer meegeven. Ik ben wel blij dat de volgende problemen zich direct bij starten aandienden zodat je gelijk weer naar binnen kon. Is altijd minder lastig dan na 3 dagen terug te moeten komen. Ik ben benieuwd met welke oplossing ze komen.

Probeer je ondertussen zo veel mogelijk in te lezen in dit probleem zodat ze je niet met een ingewikkeld maar onzinnig technisch praatje de deur uit sturen straks.
.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2019 12:57 door Golf015.
Mooi, dan is duidelijk dat het probleem niet bij jou ligt. Zou natuurlijk sowieso onzin zijn om te beweren, maar ik heb al eea aan ervaring met handelaren en garagebedrijven die op die manier 'creatief' zijn in oorzaken vinden.

Wat weet je over de voorgeschiedenis van deze auto?

Als het inderdaad een net garagebedrijf is ga ik er vanuit dat ze alles netjes zullen oplossen.
Dat er met flushen begonnen is, is niet zo heel vreemd. Ook niet dat het ding daarna een storing geeft trouwens. Het 'even goed oplossen' houdt een flinke reparatie in, dat zullen ze echt niet zomaar gaan doen als er eerst ook nog andere opties zijn. Vwb verstrijken: je hebt melding gemaakt van het probleem, dat moet nu op een of andere manier opgelost gaan worden. Daar hoef je je niet druk te maken over tijd, zorg wel dat je alles duidelijk vast legt en naar een oplossing werkt. Klagen en zeuren helpt je niet.
Persoonlijk zou ik erop sturen dat de koop ontbonden wordt.
Ik weet niet hoeveel je hebt betaald voor de auto, maar ik denk dat je voor hetzelfde bedrag ook een knappe Megane mee kan nemen. Die zijn over het algemeen een stuk betrouwbaarder en als daar iets aan mankeert dan kun je er wel vanuit gaan dat de Renault garage dat op kan lossen.

Hou het inderdaad wel netjes, daarmee valt veel meer te bereiken!
.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2019 12:57 door Golf015.
.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2019 12:58 door Golf015.
.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2019 12:58 door Golf015.
Golf015
Bobslee
Persoonlijk zou ik erop sturen dat de koop ontbonden wordt.
Ik weet niet hoeveel je hebt betaald voor de auto, maar ik denk dat je voor hetzelfde bedrag ook een knappe Megane mee kan nemen. Die zijn over het algemeen een stuk betrouwbaarder en als daar iets aan mankeert dan kun je er wel vanuit gaan dat de Renault garage dat op kan lossen.

Hou het inderdaad wel netjes, daarmee valt veel meer te bereiken!

Dat zal misschien niet zo makkelijk gaan. 12.000€ met inruil.
Wat ik op het oog had was Peugeot 308, Audi A3, Seat Leon of de Volkswagen Golf. Uiteindelijk voor de golf gekozen ivm met de kosten aangezien wij de auto ook dealer willen onderhouden. Audi duur qua onderhoud, Peugeot dealer niet in de buurt, Seat Leon veelal diesels. Waarom wij voor deze dealer hebben gekozen 15 min van onze huis af. Moest ook wel in de buurt zijn onderhoud garantie etc.

Misschien kun je met deze Renault dealer een prima deal sluiten voor een Megane, en laat je de bij hem gekochte Golf achter. De Renault dealer zou het zeker ook prettig vinden als je de auto daar in onderhoud doet. Mijn eigen ervaring met mijn Renault is dat ze weinig onderhoud nodig hebben, en de onderhoudskosten laag liggen.

Als je 20.000 km of meer rijdt dan zou je ook zeker een Mégane 1.5 DCI kunnen overwegen, door het grote aanbod zijn ze heel goedkoop. Onder de
€ 15.000 vind je al flinke aantallen van de Megane 4 vanaf 2016.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-12-2019 13:22 door ak2.
Ak2, voordat je je verkooppraatje voor Renault houdt, hij heeft een Golf met een probleem, zullen we eerst maar kijken of daar iets mee kan?
R W xxx
Ak2, voordat je je verkooppraatje voor Renault houdt, hij heeft een Golf met een probleem, zullen we eerst maar kijken of daar iets mee kan?

Dit is geen verkoop praatje voor Renault, deze Golf is immers gekocht bij een Renault dealer. De enige oplossing voor deze Golf lijkt mij een volledige motorrevisie, dit heb ik in dit Topic al aan gegeven. Alleen dan loop je het risico dat in de toekomst door het extreme olieverbruik nog andere dure zaken zoals de katalysator kapot gaan. (Het verhaal over de motorstoring zit mij dan ook niet lekker zitten, en de onregelmatige loop.)

Ik zou zelf om die reden aanraden om de auto om te ruilen voor een andere auto. Het meest voor de hand ligt dan een Mégane, deze staan immers in grote aantallen bij de Renault dealers.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-12-2019 14:02 door ak2.
R W xxx
Dat er met flushen begonnen is, is niet zo heel vreemd. Ook niet dat het ding daarna een storing geeft trouwens. Het 'even goed oplossen' houdt een flinke reparatie in, dat zullen ze echt niet zomaar gaan doen als er eerst ook nog andere opties zijn. (..).

Precies, het is een garantie (verzekering) kwestie... dan zal de minst kostbare oplossing als eerste toegepast worden. Is, bedrijfskundig gezien, een logische stap m.i.

Golf015
(..)
(..) We hebben er allebei niks aan als het probleem erger wordt of in het ergste geval de blok vast gaat lopen. Als ik de auto vandaag mee had gekregen was ik ermee gaan rijden. (..)

Vind ik onzin. Auto is gewoon rijdbaar, alleen op tijd olie bijvullen. winking smiley

en eh.. een auto valt 'niet uit elkaar' als de motorloop ff onrustig is hoor.

De werkplaats zal ongetwijfeld al wel weten 'hoe de vlag erbij staat' en da's een financieel dingetje voor het dealerbedrijf...
Misschien is het voor de afdeling verkoop wel een idee om een omruil voorstel met jou te bespreken.. en voor een volgende keer nóg kritischer zijn op het willen hebben van zo'n generatie VW in je handelsvoorraad. spinning smiley sticking its tongue out

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-12-2019 21:05 door Durashift.
Idd ze zullen er niet blij mee zijn, voor 5k de motor reviseren is gewoon een Total loss. Ze zullen hem wel doorsturen naar de handel. Blijf gewoon weg van VW, Audi van voor 2015.
.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2019 12:58 door Golf015.
Golf015
Nou een hele slechte morgen

Ik mocht de auto vanmorgen ophalen maar de olieverbruik was niet opgelost na 2 dagen.Ze hebben de motor geflusht en ze dachten dat het wel opgelost zou zijn dan maar niet dus
Geef netjes aan vanochtend maar is het niet makkelijker als jullie de Golf houden ipv aan mij mee te geven met de probleem wat er nu is aangezien ik netjes vervangend vervoer mee heb.
Argument ja maar de Golf is van jou en de vervangend vervoer van ons. Wij gaan ondertussen denken aan een oplossing.
Ik zeg ja maar hoe meer ik nu met de Golf ga rijden des de schadelijker het is aangezien jullie het probleem nog niet hebben kunnen achterhalen.
Nu komt het. Ik start de Golf 30 seconden later toerenteller schommelt en motorstoring. Auto uitgezet en naar binnen weer en ik zeg ik kwam met 1 probleem nu valt bijna de auto uit mekaar. Dus mocht auto weer gelukkig laten staan en vervangend vervoer weer mee. Weet je nou wat mij dwars zit: je betaald bij een dealer meer als bij een lokale garage voor dezelfde auto. En dan vervolgens loopt het allemaal zo. Ik geef ze de gelegenheid om het te repareren maar kom de auto maar ophalen en dan denken we ondertussen wel aan een oplossing etc. Dat is niet de service wat ik verwacht waarvoor ik duizenden euro’s meer voor heb betaald?

Ik vraag me ook af alles verloopt nu mondeling ivm dat de dealer wel goede reviews heeft en het zijn geen onaardige mensen of wat dan ook. Maar het lijkt wel alsof ik nu 1 op de 100 ben met een pechgeval die daar aan komt. Hoe te handelen nu?

confused smiley
Schakel een geschillen commissie in want dit blijft door etteren. Je hebt een geschil wat niet adequaat wordt opgelost terwijl je toch fors betaald hebt. Ik zou dat gewoon doen en je wilt gewoon een goede auto.

Succes,
.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-12-2019 11:18 door MLL.
R W xxx
In de VW werd VW dus door de rechter bevolen de motoren te repareren, en er vervolgens 10 jaar garantie op te geven...
[/quote]

Iedereeen kan wel stellen dat de norm 1:1000 is, maar dat is gewoon kolder.
Voor auto's die nog geen lambda sensoren gebruiken (dus minstens 30 tot 35 jaar oud), kon je dat wel stellen. Die hadden daar verder ook relatief weinig last van, buiten wat roken.
Een moderne wagen die een dergelijk olie verbruik heeft, daar zijn binnen de korste keren de lambda sensoren van dicht gekoekt en krijg je motor storingen. en andere ellende.
1 liter op 1000 is voor dit soort wagens dus absoluut niet acceptabel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-12-2019 09:55 door marcel21674.
Je quote is niet van mij en idd 'iedereen kan wel stellen dat dat kolder is'. Zeker VAG is nog wel eens van de bijzondere 'produkteigenschappen'.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-12-2019 10:39 door R W xxx.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.