Versnellingsbak olie Audi a4 (b7)

Gepost door Piet 9590740 
Welke versnellingsbak olie dien ik te gebruiken voor mijn handgeschakelde Audi A4 avant 2.0 96KW 5H uit 2006.

Op de site van kroon olie staat: SP gear 1051 75W-80 GL-4/5

Op de site van MPM oil staat: Gearbox Oil 75W-80 Gl-5

Als ik naar de details kijk zie ik kleine verschillen. Kan iemand mij hier mee helpen? Wat is het verschil in GL-5 en GL-4/5.

Dank!

API indeling voor transmisie-olie

De API indeling voor transmissie-olie kent een viertal aanduidingen die ieder een bepaald prestatieniveau vastleggen. API GL-1 omvat producten voor lichtbelaste tandwieloverbrengingen. Ze bevatten geen anti-slijtage toevoegingen.
API GL-4 en API GL-5 zijn bedoeld voor zwaardere toepassingen en bevatten wel anti-slijtage toevoegingen, het gehalte anti-slijtagetoevoegingen bij API GL-4 is lager dan bij API GL-5.
API MT-1 is bedoeld voor ongesynchroniseerde handgeschakelde versnellingsbakken in bussen en bedrijfswagens zoals die in Noord-Amerika veel worden gebruikt.
Dank!

Weet je dan ook welke ik moet gebruiken? Is het verschil tussen gl4/5 en gl5 dan belangrijk?

Egbert
Verschil tussen GL4 en GL5 is heel belangrijk. Absoluut de voorgeschreven versie gebruiken, anders kan dat grote schade aan de bak opleveren.
de een is zwavel houdend, de ander niet. Sommige koperhoudende metalen verdragen dat niet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-12-2019 07:30 door marcel21674.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.