Spijker in Band. Repareren of nieuwe kopen?

Gepost door Brinks 
Heb deze banden 8 maanden geleden gekocht en 41357KM verder en heb Gisteren. (30-11-2019) een spijker in de voorste band gekregen.

Kan deze band nog worden gerepareerd of moet ik een nieuwe kopen?
A: Reperatie kit gebruiken en een nieuwe band bestellen. (Levertijd 1-3 werk dagen) [Edit: Online stond dat ze banden niet repareren nadat je een reparatie bus hebt gebruikt]
B: Bij de lokale banden boer een afspraak maken om het te laten repareren. (Kan dan Woensdag)
Kwikfit kan het morgen al doen, maar dan moet ik de band daar laten en heb geen reserve wiel voor deze auto. Aangezien het Amsterdam is ben ik dan wel minimaal 12 euro parkeer kosten kwijt en staat mijn auto gewoon op de krik naast een kwikfit.

Je ziet pas hoe afhankelijk je van een voertuig bent als je het niet meer kan rijden sad smiley
Band verliest ongeveer 1 bar per 12 uur. Gisteren avond was het nog 2.1 en vanochtend 1.3 en nu is het bijna plat.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-12-2019 16:59 door Brinks.
Blijven oppompen en woensdag laten repareren.
Repareren duurt iets van 10 minuten, kan je daar niet gewoon op wachten?

Je kan er ook zelf een prop in trekken, het is niet echt ingewikkeld. In principe hoeft het wiel er niet eens af.
Quote
Nissan GTR R34
Repareren duurt iets van 10 minuten, kan je daar niet gewoon op wachten?

thumbs up Prop er in is zo klaar en zou ieder autobedrijf moeten kunnen doen.
Deze band mag niet gerepareerd worden, gat zit te dicht bij de wang.
Gewoon laten repareren. Kan de band nog jaren mee.
Gewoon laten repareren, kan bij bijna iedere garage.
Band hoeft niet van de velg, 10 minuten en je bent weer weg.
Ik snap die adviezen hier echt niet, dit lek is niet veilig te repareren.
Quote
Toetsje
Deze band mag niet gerepareerd worden, gat zit te dicht bij de wang.

Dit heb ik inderdaad ook een keer gehad, toen werd er gezegd als het gat tussen de wang en het loopvlak in zit dat er teveel beweging is en het niet met een prop gerepareerd kan worden. Als je er al 41357KM mee gereden hebt moet je ook gelijk 2 nieuwe banden kopen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-12-2019 22:45 door Volt.
Zo te zien kan hier nog gewoon een prop in gedrukt worden, het lek lijkt me nog in het loopvlak van de band te zitten en niet in de schouder of wang.
Repareren met een prop kan alleen veilig als de prop zich kan klemmen in de staalgordel van de band, en als je een prop plaatst voel je het wel of je door de staalgordel gaat.
Het zit m.i. toch echt in het rode gebied. Maargoed, een goede bandencentrale zal tot dezelfde conclusie komen.

Quote
Toetsje
Het zit m.i. toch echt in het rode gebied. Maargoed, een goede bandencentrale zal tot dezelfde conclusie komen.

Denk dat veel mensen hier dit niet wisten. Ik wist het ook niet smiling smiley Diverse keren een band laten fiksen door er een prop in te schieten, maar die zaten dan blijkbaar wel netjes in het groene deel.
Die band wordt als het goed is niet meer gerepareerd maar er zal vast een beun zijn die dat wel doet. Aan jou de keuze wat je belangrijk vindt.
Ik zou in dit geval opteren voor 2 nieuwe banden.
Los van de discussie te dicht op de wang of niet, mag er uberhaupt nog wel met proppen gerepareerd worden?
Ik heb ook eens een dergelijke discussie gehad. kwikfit wilde niet repareren, maar profile deed er totaal niet moeilijk over en repareerde de band met een paraplu'tje (soort van fietsplakker idee, met een kunstsstof steeltje in het midden).
Overigens, zat bij mij de spijker/schroef toen niet zo dicht op de wang.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-12-2019 16:16 door marcel21674.
De beste methode is paraplu maar dan moet de band er helemaal vanaf of in ieder geval volledig losgedrukt van de velgrand. Ik heb zelf 2x een band gerepareerd met een veter. 1 met een motor achterband iets uit midden van de band. Band heeft het daarna nog 10.000km gereden tot hij versleten was. Ander was een standaard autoband voor een Yaris. Komen dus geen mega krachten vrij. Ook in midden van de band. Die band zit bij ouders er nog steeds onder met denk ik 20.000km na de reparatie.

Maar zoals te zien hier op de foto zit hij precies op de hoek van loopvlak/wang. Die zou ik ook niet meer laten repareren en na 40K km zou ik gewoon 2 nieuwe banden bestellen. Er komen teveel zijdelingse krachten op dat stuk van de band waardoor de veter/prop niet meer goed afsluit naar verloop van tijd en je weer lucht verliest.
Een eerlijke bandenboer zal gewoon een priem pakken en deze door het lek heen drukken: als die de staalgordel voelt dan gaat er gewoon een veter in en als er geen staalgordel gevoeld wordt dan gaat er pas een nieuwe band op.

De breedte van het groene deel op dat plaatje (waar een prop in mag) wordt bepaald door de staalgordel, niet door het profiel.
Tja het zijn nog knappe bandjes met goed profiel, wat zegt banden boer ervan? Wij denken maar wat maar hij is de specialist.
Ben wel benieuwd.
Ik heb laten proppen op locatie en rij nu al meer dan een jaar op die prop.
Iets van 2 uurtjes nadat ik gebeld had stond er iemand die me meer kon vertellen over het maken van reclame op AutoWeek.nl en in de papieren uitgave.

Ivanov
AutoWeek Moderator




4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-09-2020 19:26 door Ivanov.
De topic starter rijdt inmiddels ook al weer bijna een jaar rond.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-09-2020 19:26 door Ivanov.
ja ik had wel wat aan je topic gehad toen ik zocht naar een oplossing



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-09-2020 19:26 door Ivanov.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.