Stoelverwarming valt uit -OOK NA VERVANGEN - Astra J

Gepost door Tjally 
Dag allen,

Ik heb een astra J uit 2010. Algemeen bekend (ook hier op autoweek reviews) is dat de stoelverwarming matjes het nog wel eens. begeven.
De matjes van beide stoelen zijn al vervangen, maar ik blijf problemen houden.

het euvel:
Stoelverwarming wordt wel ingeschakeld, maar valt heel erg snel weer uit.
In stand 3 gaat hij na enkele seconden weer uit
In stand 2 blijft hij iets langer aan
In stand 3 blijft hij het langst aan

Na herhaaldelijk opnieuw aanzetten kan hij uiteindelijk best lang aanblijven. Dit is altijd in stand 1. Matjes worden dan ook prima warm.
Stand 3 gaat hij altijd weer snel uit.

Moet ik het wellicht zoeken in een stuurprogramma of sensoren o.i.d.?
En hoe kan ik dit checken + wat zijn de kosten ongeveer?
Er zit een temperatuursensor in het matje, is deze ook vervangen/gecontroleerd?
Met een merk specifiek diagnose apparaat kunnen deze sensoren uitgelezen worden, hiervoor hoeft nog niets gedemonteerd te worden.
Het lijkt mij dat er een soort thermostaat/bimetaal er voor zorgt dat hij in standje 3 niet té heet wordt. Wellicht door kortsluiting dat deze beveiliging te snel inschakelt?
Ik weet het niet zeker maar mijn generieke elektronicakennis doet me dit denken:

Een goed matje continu op stand 3 moet ook veilig zijn. Vertrouwen op een thermostaat lijkt me te gevaarlijk.

Op stand 1 en 2 wordt er gemoduleerd, dwz. 3 seconde aan, 2 seconde uit etc...

Ik denk dat controller die dit doet in een beveiliging schiet. Als bijvoorbeeld 8 Ampère goed is en 9 Ampère teveel schiet hij nu toch al bij 8,1 in beveiliging. Als de matjes wat warmer zijn zakt de stroom iets, zeg 8,05 en gaat het nog net goed.

Probeer een een 10 of 25W 12V lampje aan te sluiten of 2 matjes in serie. Schiet hij dan ook in storing? Nog simpeler : contact aan, motor uit, dan heb je een iets lagere spanning. Werkt het dan wel?

Uiteindelijk: de controller vervangen of een hele dikke weerstand of diode gebruiken om de stroom iets te temmen..
Het geheel werkt allemaal wat complexer:
Ook ik heb een Astra J waar de stoelverwarming aan de bestuurderskant het recent begeven heeft. Schijnt nogal dure reparatie te zijn en ben dus benieuw naar de ontwikkelingen hier..winking smiley
Wauw 120 pond??

Wat een figuur! Het hele filmpje had in 3 zinnen samengevat kunnen worden.

De temperatuursensor lijkt op een simpele NTC van 10 cent. Hij meet iets van 7kOhm bij 25° gok dus ik denk een 10kOhm NTC (bij 20°, dat is de standaardspecificatietemperatuur), die zakt dan in weerstand als de temperatuur stijgt. Kortsluiting, vocht etc kan dan de extra geleiding geven zoals op het filmpje. Dat 12V erop zet was lomp, maar lijkt verbetering te geven dus misschien wat vocht dat verdampte door zijn domme aanpak.

TS heeft het matje echter al vervangen..

@rjthefrisian: zoals op het filmpje: ik zou zelf een NTC ertussen zetten, netjes in krimpkous, liefst origineel pinnetjes voor het stekkertje krimpen. Even onderzoeken hoe ze het origineel hebben gedaan, misschien zitten er wel meerderen parallel.
Dank voor de reacties.

Dat de stoelverwarming na 5 keer opnieuw aanzetten wel aanblijft lijkt opzich wel een logisch gevolg van een lagere weerstand wanneer de stoel al wat warmer is.
Temperatuur zou je verwachten dat hij juist na 5 keer aanzetten sneller uit gaat en in het begin langer aan blijft staan.

Het is opzich het proberen waard om er een NTC weerstand tussen te zetten. Mijn technische kennis rijkt niet zo ver. Kan ik e.e.a. verduidelijken met foto's?

Testen met auto op contact ga ik ook nog even doen.
Het liefst zou je de weerstand kunnen meten via OBD plug of zelf. Misschien is deze gewoon prima.
Toetsje
Het geheel werkt allemaal wat complexer:
Dank! Ben nu op een derde van de video. Maar weet niet of ik hier de oplossing uit kan halen? In ieder geval meer info over de werking, dus dat is ook al interessant!

Deze man heeft echter het probleem dat 1 stoel helemaal niet warm wordt en hij het relais ook niet hoort bij de bestuurdersstoel.
Mijne hoor ik wel klikken en wordt dus ook warm, alleen na 5 keer inschakelen wordt hij daadwerkelijk warm en blijft hij warm. De eerste 3-4-5 keer gaat hij binnen korte tijd weer uit en warmt dus nooit goed op. heb dit bij beide stoelen.

Uitlezen is evt nog een optie, maar moet ik wel voor naar de garage. heb ik zelf de apparatuur niet voor.

Wat dealer bedenkt is: matjes vervangen. Maa rik vervang liever alleen het specifieke gedeelte van de hele stoelverwarming ipv een complete set.cf

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-11-2019 13:57 door Tjally.
Zo'n obd lezer voor je mobiel kost niks, alleen nog hopen dat je de stoelverwarming kan uitlezen. Dat zal aan software liggen.

De NTC meten doe je met een multimeter van 2 tientjes.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-11-2019 21:16 door V0RQ.
V0RQ
Zo'n obd lezer voor je mobiel kost niks, alleen nog hopen dat je de stoelverwarming kan uitlezen. Dat zal aan software liggen.

De NTC meten doe je met een multimeter van 2 tientjes.
Ga er maar van uit dat zo'n algemene ODB lezer niet de stoelverwarming uit kan lezen. Ik heb dat een keer geprobeerd met mijn Insignia waarvan ook de stoelverwarming niet werkt (en soms een foutmelding geeft over het onderstel), dat valt niet uit te lezen met z'n algemene lezer. Daar heb je echt een Opel lezer voor nodig.

Je kan gokken dat een AliXpress versie van Opcom het doet op je Astra-J, voor de Insignia schijnt dat lastig te zijn.
Heb even gekeken en de stoelverwarming kan niet worden ingeschakeld wanneer de motor nog niet draait. Heb daar dus verder niets kunnen testen.

Heb verder nog wat geprobeerd met aan en uit zetten.

- Stand 3 gaat eigenlijk altijd wel weer uit, blijft wel langer aan als de stoelverwarming eenmaal warm is door herhaaldelijk aanzetten
- Stand 2 idem
- Stand 1 blijft op een gegeven moment de hele rit aan

Lijkt een weerstand het meest logisch? Of het stuur apparaat?
Wat kan ik het best checken?
Met een multimeter de spanning meten zoals in het filmpje.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.