Nieuwe banden aanhanger

Gepost door BertPleizier 
Mijn bagage-aanhangertje heeft nieuwe banden nodig. Momenteel zitten er Vredestein 5.00-10 V47 banden onder.

Hoe moet ik deze bandenmaat lezen? En in hoeverre is er een speciale aanhangerband nodig onder een aanhanger die maximaal 400 kg mag wegen (draagvermogen per band is dus maximaal 200 kg). Wat is het nut van een aanhangerband?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-11-2019 22:15 door BertPleizier.
5.00 is de breedtemaat in inches
10 is de velgdiameter in inches
V47 is het profiel type (langsgroeven)

Een aanhangerband heeft een hoog draagvermogen met een lage snelheids index (< 130km/h). Een autoband met een vergelijkbaar draagvermogen is kwa constructie anders om hogere snelheden te kunnen rijden en daardoor een stuk duurder.
Verder zijn aanhangerwielen vaak kleiner zodat de bodemplaat niet te ver van de grond komt.
Wat is dan de wanghoogte? Die mis ik in deze bandenmaat-notatie.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar ik denk dat de hoogte hetzelfde is als de breedte maat.
In jouw geval zou de totale hoogte dan velgdiameter + 2x breedte zijn = 20 inch = 508mm
Deze kan je compleet met wiel kopen, dat deden wij ook altijd. oude kan je dan mooi als reserve gebruiken.

5.00-10 is gewoon de maat, deze zijn alleen als aanhangwagenband te krijgen. Deze banden hebben een vaste hoogte.
Ik heb inderdaad complete sets gezien (dus velg met band). Ik heb alleen al een reserveband (hoort m.i. ook bij de standaarduitrusting van een auto en aanhanger) en de velgen zijn nog prima.

Ik vond de prijzen nogal tegenvallen als ik eerlijk ben: minimaal € 70 voor een band of € 85 voor een band met velg. Ik betaal voor de banden voor de auto van mijn vrouw ook € 70 voor een Michelinband en die zijn vergelijkbaar qua maat.

Ik ga nog eens even Googlelen. De aanhanger komt toch pas na de winter weer buiten.
Gewoon 145 80 R10 banden op zetten. Is dezelfde maat en dan heb je meteen radiaal ipv diagonaal banden. Bv falken sincera.
Wij betaalden rond de 50 euro per band/velg combi incl. inruil. van de oude band/velg combi. 5.00/10 band is ook wel voor rond de 40-45 euro te kregen, daar komen de omlegkosten nog overheen.
Een een relatief goede merkband als Vredestein? Of alleen Aziatische merken?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.