Verscheidene problemen rechter achterwiel.

Gepost door Honda75 
Beste heren / dames,

Een maand geleden begon het verhaal: het rechterachterwiel zat vast bij vertrek. Na een paar meter rijden schoot ie los. Dit gebeurde een keer of 3 op rij.
Er zat 1 nacht tijdsduur tussen qua gebruik, dus hij stond niet lang stil.

De 4e keer gebeurde het weer, maar nu bleef het wiel (na het losschieten) ongeveer 500 meter moeizaam ronddraaien. Wanneer het gas werd losgelaten, dan verminderde hij snel in shelheid. Na de 500 meter reed hij weer normaal.

Na deze 4 keer was het probleem eigenlijk spontaan voorbij. Maar een aantal weken later begon het rechterachterwiel een schavend geluid te maken, wanneer ik remde. Alsof de remblokken geheel op zijn. Nu kan dat niet, want in maart zijn er nieuwe remblokken op geplaatst bij de keuring. Heb ook geen slijtage indicator gezien of gehoord, maar weet niet of die uberhaupt op mijn auto zit. (Honda Civic 2.2 Ctdi 2007)

Kortom, heeft iemand - aan de hand van het bovenstaande verhaal - een idee wat het zou kunnen zijn?
Alle wielen zijn voorzien van schijfremmen.

Alvast hartelijk dank voor de hulp!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-11-2019 00:33 door Honda75.
Gewoon een vast zittende remklauw? Glij-pin enzo checken?

Nieuwe remblokken hebben niet echt iets te maken met een vastzittende remklauw.
Geen idee hoe de constructie bij Honda zit, maar kunnen het niet de handremblokken zijn die vast zitten? (Kabel geoxideerd, remtrommel in de remschijf achter)
RaceChinees heeft met 99,9% zekerheid de juiste diagnose gesteld. Naar een kant trekken bij remmen is bij een vastzittende klauw aan een achterwiel niet altijd goed waarneembaar. De hitte daarentegen wel... 500 meter is genoeg. Wel oppassen met voelen... Brandwonden niet uitgesloten.
Duidelijk problemen met je remmen en lekker blijven doorrijden.

Niet echt een heel verstandige keuze. En nu als de sodemieter naar een garage eye rolling smiley
Inderdaad, gebruik je de handrem? Bij mijn Ford Probe zat de handrem ook geregeld vast, dan onder de auto kruipen en de hefboom lostikken. Inspuiten verhielp het probleem een aantal maanden. Anders inderdaad de pennen invetten en kijken waar het vandaan komt.
Als het de pennen zijn een paar nieuwe monteren..... (oppoetsen en invetten is maar een tijdelijke oplossing)
Simpelweg een rem die vastzit. Even langs de garage
Vraag me niet waarom, maar problemen met remklauwen hoor je vaker bij de Civic (zie ook het filmpje occassionadvies dat Nic de Boer er een paar jaar terug over maakte).

Ik rij al bijna 20 jaar diverse Honda’s, CRX, Accord, Civic en Jazz en als er ooit iets was, was het met een remklauw. De laatste 10 jaar vraag ik specifiek bij elke beurt (dus elke 20.000km) om alle remklauwen uitgebreid te reinigen en en soepel gangbaar te maken. Meerdere keren werd aan mij gerapporteerd dat een of meerdere remklauwen iets sleepten en dus de (extra) aandacht niet overbodig is.
Een setje pennen kost niet veel.... google maar even
Probenator
Inderdaad, gebruik je de handrem? Bij mijn Ford Probe zat de handrem ook geregeld vast, dan onder de auto kruipen en de hefboom lostikken. Inspuiten verhielp het probleem een aantal maanden. Anders inderdaad de pennen invetten en kijken waar het vandaan komt.

Bekend prbbleem, idem met de 626, overigens eenvoudig op te lossen, maar kost wat tijd. Niets meer dan inwendige vervuiling van het handrem mechanisme.
Vaak worden daar totaal onnodig de remklauwen voor gewisseld.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.