Levensduur van de accu van de Toyota Auris Touring; welk verhaal te geloven?

Gepost door Nitwit 
Ik ben me aan het oriënteren op een Toyota Auris Touring, de hybride uitvoering. Ik lees veel tegenstrijdige berichten over de accu (zoals met alles op internet) maar ik ontbeer de kennis om de verhalen op waarde te schatten.

Het ene verhaal is dat de accu's zeker 5 jaar meegaan. Dat vind ik bizar kort; als ik wil gaan voor een occasion dan zit je daar al aan. En het vervangen van de accu kost een godsvermogen. Zonder de accu zal hij niet willen rijden en heb je dus uiteindelijk... niks.

Het andere verhaal is da the accu's van Toyota langer zullen meegaan dan de rest van de auto; probleem opgelost. Ik wil natuurlijk het liefst het laatste verhaal geloven maar het is wel heel zuur als het eerst dichter bij de waarheid ligt.

Wie heeft er écht verstand van en kan met een eerlijk verhaal komen?
Volgens mij gaan ze heel lang mee en wordt vervangen zelden gedaan.

In tegenstelling tot een veelgebruikte volledige EV heeft een hybrideaccu het ook niet zo zwaar.

En dan nog: ik dacht dat het €1500 was? Over 5 jaar autorijden verdeeld is dat niet heel schokkend.
De accu van een Toyota hybride gaat gewoon een autoleven lang mee, minder dan 1% van de verkochte Prii hebben ooit een nieuwe accu nodig gehad. Mocht het toch gebeuren dan kost een gereviseerd exemplaar zo'n 800 €.
Quote
Nitwit
Het ene verhaal is dat de accu's zeker 5 jaar meegaan. Dat vind ik bizar kort;

Dat betekend op zijn minst 5 jaar. Net als een versnellingsbak op zijn minst 5 jaar mee zou moeten gaan.

Ik zie bijna 20 jaar oude priussen met nog de originele accus.

Daarnaast ga je bij zo'n oude auto natuurlijk niet een accu laten vervangen bij de toyo dealer. Er zijn inmiddels bedrijfjes waar je dat veel goedkoper kunt laten doen.
Ik heb bij een Toyota dealer gewerkt en heb aan de werkplaatschef (40 jaar ervaring) gevraagd of hij als collega tot collega eerlijk kon aangeven hoe vaak hij ongeveer de accu van een hybride Toyota heeft vervangen. Zijn antwoord: 4, waarvan 3 ivm schade (preventief) vervangen. Ondertussen meerdere Prius/Auris met ruim 400.000 op de teller in onderhoud zonder problemen. Mede daarom ben ik ook voor een hybride gegaan. Ook in de autoverhuur bleken ze extreem hufterproof.
Afgelopen week de 12v van mijn vrouws Prius laten vervangen. Dat ding zorgt ervoor dat er een relais wordt omgezet en was bijna 10 jaar oud. Koste wel €208. Er kan geen goedkoper alternatief in. De hybride accu zou volgens de dealer zo’n 500.000 km en minstens 15 jaar mee gaan.

Zoals hierboven gesteld, er rijden nauwelijks Prius 1 en 2 met een nieuwe accu. Technisch zit het erg goed in elkaar, kijk wel of je het lekker vind rijden. Ik heb de Prius gekocht met het motto, het is niets, maar het kost ook bijna niets. Maandlasten en onderhoud zijn erg laag voor een ruime auto, maar de dag er na nog een glimlach op je porum als bij mijn Mercedessen heb je niet. Ook mijn Golf is een veel fijnere auto om te rijden.
12V is bij ons ook vorig jaar vervangen, ook na bijna 10 jaar en 200+ dkm. Samen met de kofferbaklifters en wat H11 lampjes het enige wat ooit aan de auto vervangen is, zelfs de remmen zijn origineel smiling smiley
Onze Prius2 van eind 2005 met 330.000 km rijdt ook nog met de eerste 12V accu en de originele hybrideaccu rond. Ik zou niet over de hybride-accu inzitten.
Quote
Zadelsnuiver
12V is bij ons ook vorig jaar vervangen, ook na bijna 10 jaar en 200+ dkm. Samen met de kofferbaklifters en wat H11 lampjes het enige wat ooit aan de auto vervangen is, zelfs de remmen zijn origineel smiling smiley
Regeneratief remmen, scheelt een hoop. Qua onderhoud is het echt zo gek nog niet, een elektrische auto. Helemaal als je ziet hoe een hoop mensen hun auto onderhouden. Je kan een hoop mooie trucjes uithalen met een electromotor.
Enige is de accu, en de electronica, bij Tesla kwam laatst ook een probleem naar boven. (emmc chips)

Accu van een Toyota zou ik me eigenlijk weinig zorgen over maken. Er zijn Prius taxi's die ontzettende kilometerstanden gedaan hebben met 1 accu. (en bijbehorende Toyota kwaliteit)
[www.motor1.com]
Kan het zo even niet vinden, maar heb ook een stuk gezien over taxi's in Amerika die ook zo'n 4 ton gelopen hadden zonder problemen.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-10-2019 15:57 door Nissan GTR R34.
Anders een OBD2 stekker en DrPrius op je smartphone mee, kan je hem uitlezen. Ga er van uit dat dat ook op een Auris werkt.
Ik ben benieuwd waar dat verhaal van 5 jaar vandaan komt.
Doen, zo’n Toyota.

Onze Prius uit 2010 heeft enkel vervanging gekend van de 12v accu. Kostte bij ons 235 euro. (Varta accu met Toyota plaatje erop) 8 jaar meegegaan.

Bij standaard Toyota onderhoud wordt het hybride pakket nagekeken. (Hybride zekerheids controle, check de site) en worden diverse componenten gecontroleerd, oa op spanningsverschillen wat duidt op batterijverzwakking, doe je dit jaarlijks bij je onderhoud (of elke 15k km) dan garandeert Toyota het systeem tot 15 jaar oud.
Let wel, een Toyota hybride heeft 2 verschillende accu´s. Een gewone 12v accu én een NiMh hybrideaccu. Vanaf 2019 zijn er ook Li-Ion accus toegepast.

De 12v accu is ook maar een (vrij) kleine accu.. en laat alleen het systeem opstarten. Heel zwaar wordt deze accu dus nooit belast.
Laat je een lampje aan, dan KAN het zijn dat ie de volgende ochtend (te) leeg is. Uitzonderingen daargelaten, sommige 12v accu´s geven na paar maanden al de geest. Gelukkig gaan de meeste genoeg jaar mee, net zoals een gewone 12v accu in normale benzineauto.

Hybride accu geeft niet tot nauwelijks problemen de eerste 10-15 jaar. Goed onderhoud (met hybride garantie) kan daarbij flink helpen.
Een gereviseerde waarbij de slechte cellen zijn vervangen en getest is kost je rond de 600-800euro.
Sommige mensen vervangen zelf de slechte cellen en zijn voor nog geen 100euro en wat werk klaar.
Een hele nieuwe hybride accu is iets van 1500-1800 euro.

Nu de Toyota hybrides een tijdje meegaan, zijn er al bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in hybride accu revisie, reparatie en vervanging.
hoi
mijn prius is van 2005 en heeft 300000 lm gereden.
Ik rijd nog steeds met het zelfde accupakket van 2005
dus wel erg goed en lang

mvg

rob van bennekom
Ik denk dat de TS na 11 maanden heel dankbaar is voor deze informatie.
Ik ben wel benieuwd naar de levensduur van de Lithium ion batterijen die in de nieuwere Priussen en Corolla's zitten (uitgezonderd de 2.0 hybrid welke nog een NiMH batterij heeft).
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.