Opel Corsa c tikt raar

Gepost door Opel Corsa 8315133 
video: [m.youtube.com]

Beste ik heb een probleem
Mijn Opel Corsa 1.2 twinport met 110000 km op de teller heeft bij 107000 km een nieuw ketting en koppakking gehad.

Olie is pas ververst en ook de filter en bougies
Nu tilt de auto sinds een week enorm ik heb de video toegevoegd.

We hebben de kleppendeksel eraf gehaald en gekeken of de ketting niet slap staat afgesteld dit is niet het geval en ook de klepstoters hebben we nagelopen op speling maar daar zit ook niet echt speling op.

Ik heb de 5in1 kleppenreiniger bij de auto gedaan maar dat helpt niet.

Als je de auto koud start dan begint hij na 30-40 seconden te tikken. En het tikken blijft als je gas geeft gaat het sneller tikken ook als je stationair gas geeft.

Kan iemand helpen ik hoor het graag
Alvast bedankt allemaal!!
Heb je de nieuwe ketting en koppakking zelf gemonteerd of door de garage?
Hi,

Bedankt voor je reactie
Dit is door de vorige eigenaar gedaan en hier heb ik de factuur van gehad. Na het ontstaan van het tikken hebben we gekeken en de ketting zag er nieuw uit en stond ook juist en niet los.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-10-2019 19:36 door Opel Corsa 8315133.
Zit er wel genoeg olie in?
Olie is netjes op peil. En daarom is het zo raar.
Olie op peil controleer ik om de 100km sindsdien en geen zichtbare afname op het peilstok.

De monteur verdenkt de klepstoters maar omdat er geen speling zat was zijn advies doorrijden tot het erger word en dan opnieuw kijken naar de stoters.

Hij sloot de ketting resoluut uit omdat het geluid daar niet vandaan kwam en na visueel checken van de ketting was hij daar nog zekerder van.
Beste

Vandaag naar een garage zaak geweest en die gaf aan dat het voor 99% 1 of meer klepstoters zijn maar de hele boel moet dan open voor een diagnose. Ze gaven aan dat ze dit nog vinden meevallen en dat ik er gerust mee kan rijden.

De auto stond 5 minuten stationair te draaien en ze hebben wat gas lopen geven om wat zaken te kunnen beoordelen.

Toen ik daarna vertrok ging de auto enorm haperen en stoten en hield in bij het rijden. Dit was op de rijksweg

Eenmaal van de rijksweg
Tijdens stilstaan voor de stoplichten schommelde het toerental hevig en wilde de auto steeds afslaan met trillen tot gevolg maar de auto valt steeds net niet uit.

Dit is er allemaal bij gekomen naast het tikken en ik weet niet of dit nou gerelateerd is of iets anders.

Wie kan helpen met wat ik nu moet veranderen
Vierkante nokken (figuurlijk) van de nokkenas, en ik gok op de achterste nok. Bij het starten krijgt de nokkenas niet direct de volle mep olie en zeker niet allemaal tegelijk, daarom start ik altijd stationair en als het even kan gewoon rond tornen zonder te starten.
Die kop is er ook niet voor niets af geweest, weet je ook waarom? Zijn de kleppen wel recht, als die iets open blijven staan (eentje is al voldoende) dan loopt ie helemaal mank natuurlijk....en dat kan ook.
Ik maak dan mee dat er dan een moertje op de zuiger is terecht gekomen, die is dan helemaal plat en je klep is krom. Dat zou bij de vorige eigenaar gebeurt kunnen zijn bij het verwisselen van de koppakking.

Ik had er al helemaal niet mee door gereden, tikkende geluiden zijn altijd voorbode`s van problemen.

Kleppen diagnose en compressie diagnose ! De nokkenas visueel goed bekijken en met name de nokken, kleurverandering! vervorming!

Succes.
Ze hebben bij opel ook problemen gehad met de nokkenas lagerkappen. Boutjes liepen los. Geeft ook een raar geluid.
Vandaag bij het trillen en stotteren de ANWB laten komen.

Heeft de auto eerst uitgelezen en daar kwam uit.
P0304-1 cilinder # 4 weigering.

Daarop zei hij dat hij denkt dat de bougies niet goed zijn. Hij heeft de bobine brug eraf gehaald en gaf meteen aan dat de bobines verkleurd zijn en er zat een scheur in het onderste stuk van de bobine in het ( plastic gedeelte. hij wilde de bougies eraf halen maar dat lukte niet en hij zei dat het 100% kwam door de bougies en bobine en heeft dit als advies meegegeven tegen het schudden trillen en haperen tijdens rijden.

Over het tikken zei die het volgende:

Is heel normaal heb veel ergere gehoord niks aan doen.

Ik heb nu een bobine brug en 4 nieuw bougies besteld
En dat maar is eerst proberen.
Pietzoveel
Ze hebben bij opel ook problemen gehad met de nokkenas lagerkappen. Boutjes liepen los. Geeft ook een raar geluid.
Klopt thumbs up dat geeft i.d.d een vreemd apart geluid, als je het niet weet zoek je eigen wezenloos naar dat geluid. Bovendien slecht voor je nokkenas.

Goeie tip, Piet.
Piet en Antonia bedankt voor zover.

Ik heb nu een nieuwe bobine brug bougies kleppendeksel pakking ( was gaar Toen we het open hadden ) verder zit er nu 5w30 in en gaan we 10w40 proberen iets dikkere olie. Kijken wat dat met de kleppen doet. Verder alle filters vervangen meteen

Ik zal jullie tips over de nokken kenbaar maken aan de monteur. Alhoewel niemand hier tot nu over begon iedereen wijst klepstoters als schuldige aan.

Spullen van AUTODOC besteld komen over 5 dagen ongeveer binnen dus volgend weekend kan er pas gesleuteld worden
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.