Eind vorige week wilde de motor ineens niet meer starten (hij draaide wel rond maar sloeg niet aan). Het gaat om een Fiat Panda uit 08-2006 (model 169) met 1.2 benzine motor. De Wegenwacht heeft wat startspray in de luchtinlaat gespoten en de motor sloeg gelijk aan. Het was even aankijken of het nog eens zou gebeuren, want het kon ook een vuiltje zijn. Ik heb daarna nog zo'n 150 km gereden (verdeeld over een rit of 10) en de motor bleef goed starten.

Tot vanmorgen. Weer hetzelfde. Terwijl de buurman de auto startte spoot ik wat deodorant in de luchtinlaat en de motor sloeg weer gelijk aan. Nu de vraag: wat is het probleem? De Wegenwacht hoorde ik op het einde nog iets zeggen van een opvoerpomp van de brandstof? Het probleem is in ieder geval brandstof i.c.m. start gerelateerd.

Update: de motor slaat nu na het starten met de startspray na 2-3 seconden weer af.
Opvoerpomp lijkt mij een logische verdachte, als het motortje eenmaal loopt blijft hij ook wel lopen.
Bij sommige auto's is de opvoerpomp toegangelijk door de achterbank op te klappen, soms is deze alleen toegankelijk door de benzinetank te verwijderen.

Je kunt hiervoor 2 zaken controleren:
- hoor je een zoemend geluid wanneer je het contact aanzet (beste kan je hiervoor onder de auto liggen met je oor tegen de brandstoftank)
- koppel de benzine toevoer los van de injector en houd deze in een container. Wanneer je de auto op contact zet moet hier een flinke hoeveelheid benzine uitkomen.

Als de pomp toegankelijk is kan je ook op het deksel kloppen, hierdoor komt de motor tijdelijk weer op gang.
De opvoerpomp is het waarschijnlijk niet. Het lijkt er op dat er bij koude motor geen extra brandstof wordt ingespoten, hetgeen wél nodig is. Waarschijnlijk werkt de koude start voorziening niet meer naar behoren. Mogelijk is er een temperatuur sensor defect, die normaal een signaal geeft aan het motormanagement om extra brandstof in te spuiten, las de temperatuur onder een bepaalde waarde daalt
Ik hoor geen zoemend geluid als ik het contact aanzet en de motor wil daarna niet aanslaan. Als de motor wel gewoon start hoor ik wel het zoemende geluid van de brandstofpomp.

Overigens doet het probleem van niet starten zich zowel voor als de motor koud en warm is. Zo weigerde de motor eergisteren dienst toen deze op bedrijfstemperatuur was en vanmorgen toen deze koud was.

De brandstofpomp heb ik gevonden nadat ik de achterbank heb verwijderd (mijn uitvoering heeft een verschuifbare achterbank en daarbij kan de zitting niet opgeklapt worden). Nadat ik een paar flinke tikken op de bovenkant van de pomp heb gegeven zoemde deze weer. Voor mij is het probleem dus nu wel duidelijk.

Nu alleen de grote plastic ring nog los zien te krijgen die de brandstofpomp op zijn plek houdt. Een platte schroevendraaier en een hamer om hem los te tikken resulteerde in 1 afgebroken tandje. Hij lijkt goed vast te zitten.
Die kan goed vastgeplakt zitten inderdaad. In dit filmpje wordt een stukje gereedschap gebruikt, wellicht kan je iets vergelijkbaars maken:
?t=83

Anders gewoon met een beiteltje toch los proberen te zitten, de oude pomp mag toch helemaal kapot
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.