Doorgereden met slappe band

Gepost door Autokees1 
Beste allen,

Helaas ben ik ongemerkt doorgereden met een zeer slappe linker voorband. Bij oppompen bleek de druk nog 0,9 bar. Waarom de linker voorband zo slap was weet ik niet, de andere banden waren nog op druk. Ik heb de auto de laatste tijd niet veel gebruikt, en het leeglopen is een natuurlijk geleidelijk proces, maar laat ik schatten dat ik zeker 100 km met deze extreem lage druk heb gereden. Er is nu een patroon van scheurtjes langs de hele wang, zie link:

[imgur.com]

Is het nodig deze band te vervangen?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-10-2019 16:15 door Autokees1.
Neuh, mooi is anders maar ik heb ze erger gezien. Al zou ik dat langzame lek wel even in de gaten houden.

Echt natuurlijk is het niet meer namelijk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-10-2019 16:55 door Nico GTR.
Hmm, valt mee. Ik had laatst 1,4 rechtsvoor na een ruwe rit door de Ardennen (ja dat kan met een Camry).
Met een heel slecht wegdek rechts. dat schudt zo'n band leeg en dat merk je in het stuur.

Geen probleem, maar na de winter gooi ik er toch allemaal nieuwe banden op.
Even regelmatig gaan controleren op vreemde bobbels op het loopvlak en de wangen, een klein risico op canvasbreuk is namelijk wel aanwezig.
Anonieme bezoeker
Re: Doorgereden met slappe band
02-10-2019 20:59
Ik heb hetzelfde wel eens gehad; doorrijden op een lekke band. Maar op je foto zie ik niks geks aan de zijkant. De vraag blijft waarom je zo'n slappe band had; toch iets scherps in het loopvlak? Of een slechte velg waardoor lucht ontsnapt?
Bedankt voor de reacties.

Ik ga zowel het lek als het loopvlak/wangen extra in de gaten houden. Waarom deze band zoveel lucht heeft verloren is mij ook een raadsel, kan niks vreemds in het loopvlak ontdekken. Echt ruw gereden heb ik de laatste tijd ook niet. Velg zou kunnen natuurlijk, maar ik heb eerder nooit problemen hiermee gehad. Binnenkort maar eens een drukmeter en pomp aanschaffen zodat ik zelf nauwkeurig kan meten in plaats dat geklooi bij pompstations.
Pomp de band even goed hard op (3 bar o.i.d.) en dompel het complete wiel dan even onder in een vijver/sloot/grote teil of zo.
Als er ergens een lek zit (band, velg, ventiel) dan zie je het wel, en als je niets ziet borrelen kan het ook nog een kwajongensstreek zijn geweest.
Ik heb zelf ook wel eens een langzaam leeglopende band gehad, zat nog een spijker in. Dat zou je eerst eens kunnen controleren, als dat het geval is dan is het ook simpel en goedkoop op te lossen.
Ik heb ook een zeer langzaam leeglopende band gehad. Vanwege een vakantie met 4000 km op de klok toch naar de garage gebracht. Pas bij het demonteren van de band heeft men een schroef gevonden. Deze was niet in het loopvlak te zien.
Laten demonteren en nakijken aan de binnenkant van de band. Best kans dat er schade is, een klapper op je vooras wil je niet.
Toch vreemd, wanneer iemand de band laat proppen komen daar uitsluitend negatieve reacties op. Ik zie hier toch duidelijk spoor in de wang, wat kan duiden op schade in het karkas. Zo te zien zit er ook niet zo heel veel profiel op, zou ze daarom zelf vervangen door een nieuw setje.
Toetsje
Toch vreemd, wanneer iemand de band laat proppen komen daar uitsluitend negatieve reacties op. Ik zie hier toch duidelijk spoor in de wang, wat kan duiden op schade in het karkas. Zo te zien zit er ook niet zo heel veel profiel op, zou ze daarom zelf vervangen door een nieuw setje.

Dat proppen kan inderdaad goed bij en kleiner gat, maar deze band heeft nu een "oliefantenhuid" waar goed te zien is dat de zijkant beschadigt is, de band is hier samengedrukt geweest en de buiten en binnenkant zijn nu los van elkaar.

Jos.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.