Scheur in carrosserie mag dat APK technisch?

Gepost door Lynn 2550428 
Ik ben in het bezit van een starlet met een scheur in de zijkant. Voor nu is het tijdelijk vochtdichtgemaakt tegen roest van binnenuit.
Maar ik vroeg mij af hoe zit dit APK technisch? Nu heb ik gezocht en het volgende gevonden:

1. De langs- en dwarsliggers en chassisversterkingsdelen van het chassisraam, dan wel de daarvoor in de plaats tredende delen van de mee- of zelfdragende carrosserie van personenauto’s mogen: geen breuken of scheuren vertonen, en niet zodanig zijn bevestigd, vervormd of door corrosie aangetast, dat de stijfheid en de sterkte van het chassisraam of van de mee- of zelfdragende carrosserie in gevaar worden gebracht. Indien sprake is van corrosie is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing.

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik de tekst niet helemaal snap. Hebben ze het in bovenstaande tekst nou alleen over chassisversterkingsdelen etc of over de gehele zelfdragende-carrosserie die geen scheuren of breuken mag vertonen.

Foto is niet echt duidelijk, maar dit lijkt meer op een barst in een laag plamuur als een gescheurd stuk plaatwerk.
Muddy Bandit
Foto is niet echt duidelijk, maar dit lijkt meer op een barst in een laag plamuur als een gescheurd stuk plaatwerk.
Ik zal wat meer info geven, de auto is recent aangeschaft en bij het rijden hoorde wij een knal. We snapte er eerst niks van maar zagen toen de scheur. Ik had eigenlijk het idee dat het een bestaande schade was waarbij het plaatwerk bruutweg was terug geduwt, wat tijdens het rijden dus weer zou zijn losgeschoten met een knal.

Nu moet ik toegeven dat je gelijk hebt dat het er heel erg als plamuur uit ziet, en vraag ik mij af of ik echt zo slecht heb opgelet maar ik kan helaas pas volgende week weer bij de auto kijken dus word vervolgd. nut smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-09-2019 00:18 door Lynn 2550428.
Even verhaal gaan halen bij de verkoper dan maar....
De APK tekst doelt op zaken als subframe, draag en chassisbalken. Een plaatdeel is geen structureel onderdeel van de zelfdragende constructie en mag m.i. gewoon scheuren bevatten zolang je je er maar niet aan kan verwonden. Wel een vervelende schade (lees $$$) om het helemaal netjes te krijgen.
Het lijkt eerder plamuur van een slecht herstelde schade, wel lelijk, maar geen APK afkeurpunt.
Toetsje
De APK tekst doelt op zaken als subframe, draag en chassisbalken. Een plaatdeel is geen structureel onderdeel van de zelfdragende constructie en mag m.i. gewoon scheuren bevatten zolang je je er maar niet aan kan verwonden. Wel een vervelende schade (lees $$$) om het helemaal netjes te krijgen.

Daar ben ik niet zo zeker van. Voorschermen kunnen gedemonteerd worden, maar dit maakt deel uit van de koets. Je kunt van een zelfdragende carrosserie niet zomaar een Cabrio maken.
Een voorscherm is een typisch voorbeeld van een niet dragend plaatdeel. Was het niet dat er bij een verwijderd voorscherm er allerlei scherpe randen tevoorschijn kwamen (van de dragende balken die zich daar bevinden) dan had je prima zonder voorschermen mogen rijden. Achterschermen zijn vaak gelast en een deel ervan is dragend; vooral bij de veerpoot bevestiging en de dakstijl.
Er zijn heel veel stukken plaatwerk van een auto die niet dragend zijn. Maar bepaalde delen wel. Het gaat dan ook niet om het plaatwerk deel zelf maar het gaat om de plaats.

In dit geval: het is een stuk plaatwerk boven de dorpel, het zit een aardig stukje van de B-stijl vandaan, het zit onder de dwarsbalk die tegen aanrijdingen van de zijkant beschermd... Ja dit mag je wel beschouwen als geen dragend deel. Het is ook nog zo dat het geen uitstekend deel is dus de scherpe rand eis is waarschijnlijk ook niet van toepassing,
Wel een heel grote maar! Metaal scheurt niet op deze manier en op deze plek. Hier is een dik stuk plamuur gescheurd. Dat betekent dat er hier minstens een deuk zit en misschien wel meer. Aangezien het niet heel ver weg is van die dragende delen kan het zijn dat toen die deuk onstond er ook dragende delen beschadigd zijn. Die beschadigingen zijn mogelijk gecamoufleerd met plamuur. Een APK keurmeester zal minstens argwanend worden hierbij.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.