Wat is wijsheid : Hobby auto in de winterstalling met volle of lege tank?

Gepost door Niseko 
Kan je een hobby auto (zijnde MX5 2008) die lekker in de garage aan de druppellader en onder een car cover de kille herfst en koude winter doorbrengt eigenlijk best wegzetten met een volle (geen kans op corrosie) of een lege (geen kans op veroudering brandstof) tank?

Ik tank steeds Total Excellium (dus octaangehalte 98), vorig jaar weggezet met een volle tank en geen problemen bij de opstart in de lente, maar ik vraag me af wat er nu best is? Paar liter Aspen benzine toevoegen is ook een optie, gebruik ik ook voor mijn tuinmachines.
Altijd met volle tank om roest tegen te gaan, helaas komt er nu wel (steeds meer) ethanol bij het mengsel en ethanol is juist weer niet lang houdbaar. Je kan er zo'n flesje brandstof toevoeging van Forte bijdoen om dat weer tegen te gaan.
Voor een paar maandjes stalling gewoon met een volle tank weg zetten.... als het een paar jaartjes gaat worden kun je Aspen een keer in overweging gaan nemen.
wegzetten met BP ultimate 98. Met deze ethanolvrije benzine zetten wij onze motoren ook 'swinters weg.
Paar maanden is toch niet zo lang? Ik heb wel eens een auto gewoon 4 maanden op airport lang parkeren gezet zonder problemen.
Volle tank met ethanolvrije benzine bp ultimate of shell v power
Aan de andere kant zo goed als alle moderne auto's hebben een kunstof tank, dus voor de roest hoef je het niet te doen.
Ze zeggen wel dat een volle tank helpt tegen vocht in de tank, dus vol met BP ultimate of een andere brandstof met een Ethanol killer.
Deze MX5 heeft volgens mij nog een stalen tank als ik google mag geloven, verrast mij ook.
In dat geval helemaal vol tanken, Excellium is ethanol arm en daarvoor geschikt.
@Vin cent misschien verschillend tussen BE/NL?

[www.total.be]

Octaangetallen
Motor Octane Number (MON): 87
Research Octane Number (RON): 98

PS : zie net dat BP in ons land blijkbaar geen stations meer heeft - gelukkig is Hulst niet veraf en kom ik daar toch al geregeld naar de Jumbo winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-09-2019 09:48 door Niseko.
Even geen rekening mee gehouden dat je een zuiderbuur was cool smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.